5.1-opstelling en vooral de SUB afstellen

Started by AirTimeDMC12, November 8, 2013, 09:27:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AirTimeDMC12

Komend weekend is het tijd om mn 5.1-opstelling opnieuw af te gaan stellen. Er is wat geschoven met de rears en de PM7004 wordt aangesloten als eindversterker voor de fronts. Tot nu toe heb ik nooit meer gedaan dan alleen de automatische MCACC van de Pioneer laten draaien en op gevoel hier en daar handmatig het geluisniveau bijgesteld. Ik wil dit nu grondiger en nauwkeuriger aanpakken, met meetlint, en een analoge Velleman. Ik heb me al aardig ingelezen, maar een juiste volgorde van handelen is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik had zelf de volgende stappen in gedachte:


  • Meetmicrofoon op statief, op oorhoogte, ietsje voor de sweetspot (zeg maar voor je neus)
  • Volautomatische MCACC laten draaien
  • Fronts op small, crossover sub op 80hz
  • Bijstellen afstanden: tweeters tot microfoon, midden achterkant sub tot microfoon
  • Velleman op het statief, microfoon op dezelfde plek en hoogte als microfoon MCACC
  • Fronts, center en rears afstellen op 75dB(C) met de advanced testtonen van mn Disney WOW blu-ray
  • En nu... Sub afstellen op 75dB(A) bij 20 Hz? Mn sub gaat maar tot 24Hz (3dB)... Of op 75dB(C) en daarna ca 5dB harder zetten?
  • Afstellen geluidsniveaus speakers nog een keer herhalen
  • Center 2dB harder zetten en rears 2db zachter?

Is dit een juiste volgorde? En juiste manier van handelen voor een huiskamerset? Graag ook jullie input over het correct afstellen van de sub, want dit schijnt nogal tricky te zijn.
• ST: A: KEF R900 /B: KEF LS50AE • 2x Rythmik F15HP DIY • Arcam A38 • Logitech SBT Sbooster ECO • Arcam AirDAC SBooster ECO
• HT:
KEF R900/R600c/R300/R100 • 2x Rythmik F15HP DIY • Pioneer SC2022 • Samsung UE55D6530 ISF • Panasonic DMP-BDT500 • Mede8er MED1000X3D BOTWS
Apple • Audio Connexion • AudioQuest • DSPeaker • Logitech • Partington • Soundcare • Rythmik • Synology
UPGRADES: -

Pjotr

#1
Start inderdaad met het meten en instellen van de afstanden van de speakers tot aan de luisterpositie. Speakers op SMALL.

Ik zou ALLE kanalen via de analoge meter op 75dB afstellen:
1. Begin met Front Left zet die in de Channel Level setup van je receiver op 0.
2. Zet een testtoon op voor Front Left en regel het volume met de Master Volume knop van de receiver af tot de geluidsdrukmeter 75dB aangeeft.

Nu NIET meer aan de Master Volume knop komen!

3. Ga verder met de center speaker. Testtoon opzetten en meten.
4. Niveau van het kanaal naar boven of beneden instellen middels de Channel Level parameter in de setup van je receiver zodat deze ook op 75dB staat. Dus niet via de Master Volume!
5. Herhaal dit voor de overige kanalen.
6. De subwoofer is iets lastiger. Begin met de crossover op de subwoodfer op maximaal te zetten. De crossover regel je namelijk op de receiver, die zet je daar in eerste instantie op 80Hz.
Zet in ieder geval de Channel Level in de setup van je receiver op 0. Zet de testtoon op en probeer 'm via het volume op de subwoofer zelf op 75dB te krijgen.


Als dit alles is gelukt, speel dan even een testfragment af. Bijvoorbeeld een stukje film of meerkanaals-muziek. Dan naar smaak de subwoofer via zijn eigen volumeknop nog wat harder/zachter zetten, zodat ie goed integreert. Je kunt nog spelen met het verlagen van de crossover op de reciever naar bijvoorbeeld 60Hz. Of dit goed gaat hangt erg af van de speakers die je gebruikt en hoe laag die kunnen.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Witalik

Ik wilde in eerste instantie ook via een dB meter alles handmatig instellen. Maar bedoel je nu ook dat je die automatische regeling helemaal niet moet gaan gebruiken ? Ik weet dat er op de Sherbourn een parametric equalization zit, handmatig word dit dan niet ingesteld (Tenzij je teveel vrije tijd heb) Ik weet niet of of de receiver van de AirTimeDMC12 dat heeft. Maar anders mis je aardig wat instellingen ?

Vraagje maakt het veel uit als de afstand van de woofer niet klopt, heeft dit dan meer met timing te maken of ? (Niet dat er enigszins wat klopt van de afstanden na de meting van de Sherbourn)
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Pjotr

#3
Quote from: Witalik on November  8, 2013, 12:00:17
Ik wilde in eerste instantie ook via een dB meter alles handmatig instellen. Maar bedoel je nu ook dat je die automatische regeling helemaal niet moet gaan gebruiken ? Ik weet dat er op de Sherbourn een parametric equalization zit, handmatig word dit dan niet ingesteld (Tenzij je teveel vrije tijd heb) Ik weet niet of of de receiver van de AirTimeDMC12 dat heeft. Maar anders mis je aardig wat instellingen ?
Nee, ik bepgreep uit de post van de TS dat hij het systeem eerst automatisch instelt met de meetmicrofoon doen en dan alles handmatig nameten. Mocht het niet kloppen (afstanden en geluidniveaus) kun je handmatig gaan corrigeren middels mijn aanwijzigen.

Quote from: Witalik on November  8, 2013, 12:00:17
Vraagje maakt het veel uit als de afstand van de woofer niet klopt, heeft dit dan meer met timing te maken of ? (Niet dat er enigszins wat klopt van de afstanden na de meting van de Sherbourn)
Geen idee of je dit echt gaat horen. Subwoofer stel ik op gehoor/smaak in. In een surround setup stel ik de sub eerst in op 75dB en daarna ga ik 'm gehoormatig tijdens een stuk film/muziek bijstellen.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

JANJWJMC

#4
Ik heb hier nog wat info op mn pc staan voor je waar ik veel baad bij had was in advance EQ en dan Delaytime instellen je kunt met verschillende delay times testen in  memory 1t/m5.
Wat bertefd distance setting heb ik de ervaring dat MCAAC dit tot op de cm nauwkeurig doet maat het kan geen kwaad om dit na te meten.

1) Set Reciever to MCAAC preset 1 (M1). Now Run Auto MCAAC with mic in you listening position (I taped the mic to the top of a two foot long shoe horn, and stuck the shoe horn inbetween the couch cushions, so the mic is right where my ears are during listening).

2) Go into Manual Sp Setup and change the SP settings if neccessary(crossover to 100hz for me and speakers to small)

3) Now re-run Auto MCAAC but select custom, and then select Keep SP settings. You will also be given the options to have MCAAC calibrate for symmetry, all ch adjust and front align. You may save each calibration to seperate presets or run just one of them, or run two of them. You will see these options after you select Keep Sp settings.

4) Now you have an Auto MCAAC calibration(s) saved to M1 (or to multiple presets if you chose more than one EQ calibration type in previous step: symmetry, front align, and all ch adjust) (....note: you must select which preset you want Auto MCAAC to save calibration data to before you enter the audio setup menu.) Now go into Data Management--------> Data Copy and copy M1's data to as many other free presets as you like.

5) Now go into Manual MCAAC--->EQ Professional------>Reverb Measurement and get a reading on the the frequency response characteristics of your room. Be sure to select EQ OFF(standing waves not controlled for via MCAAC fliters) in the Reverb Measurement menu because you don't want the standing wave adjustements (EQ on) to be factored in to the room reverb measurments. Also make sure you haven't moved the mic.

6) After test tones are done, go into Manual MCAAC--->EQ Professional------>Reverb View , and you can analyze the frequency response of individual channels at various frequencies. Based upon that data, you would select the appropriate capture delay time for MCAAC to capture data during for the upcoming EQ calibration.

Change that time frame under Manual MCAAC--->EQ Professional------>Advanced EQ Setup to whatever you decide is the appropriate capture delay time ....(Pioneer recommends 30-50 ms, but they encourage you to analyze the data under reverb view first and refer to the advanced MCAAc software manual for analysis purposes). Note: the default capture delay time is than 80-160 ms.

7) Change to the appropriate MCAAC preset before you run the new advanced EQ calibration with the new capture time. You choose which preset, but I would recommend a preset that is a carbon copy of an auto MCAAC calibration so that you can do an A-B comparison between auto EQ and advanced EQ. Go under Manual MCAAC--->EQ Professional------>Advanced EQ Setup to start the advanced EQ calibration, and MCAAC should make a more accurate calibration since it will now capture sonic information sooner after the speakers output sound, and get a read on what the frequency response is of the speakers themselves, and not the speakers and all the reverb which accumulates as time passes. (Default capture time is 80-160 ms and thus collects more reverb and less true speaker reading)

Now you should have an accurate calibration. Also, now you can easily compare the Auto MCAAC EQ effects that are stored in a preset with the advanced EQ effects in other presets while listening to content with a simple button press on the remote. You could also juice the base a few db in a preset, and also compare running the base a bit hot to a flat calibration that you have in other presets.

Advanced MCAAC Manual (especially read pages 18-20)
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

Witalik

Dat klinkt best uitgebreid van Pioneer ! Ik kan alleen op 'knopje' start drukken bij wijze van en de rest doet ie zelf. Na 15 minuutjes is hij klaar.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

JANJWJMC

#6
Quote from: Witalik on November  8, 2013, 12:40:59
Dat klinkt best uitgebreid van Pioneer ! Ik kan alleen op 'knopje' start drukken bij wijze van en de rest doet ie zelf. Na 15 minuutjes is hij klaar.
Die optie heb je ook bij Pioneer daarnaast heb je ook een expert hoofdstuk. met onder andere de timing instelling die ik hierboven beschrijf.
Mijn advies hierover is heb je een weinig gedempte ruimte zet dan de timing tussen de 20&40 ms een betere gedempte ruimte zal beter
reageren op een hogere timing. Maar het beste advies laat je oren beslissen.
http://www.avsforum.com/t/1112470/official-pioneer-mcacc-thread
http://www.avsforum.com/t/1112470/official-pioneer-mcacc-thread/60
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

AirTimeDMC12

Vanavond komt er weer een nieuw inregelrondje. Nu met de testtonen van de DVE HA Basics blu-ray. Ik doorloop opnieuw de stappen zoals beschreven in mijn openingspost.

Heb besloten om 75db aan te houden voor alle kanalen en mn center en rears niet iets hoger of lager af te stellen. De sub zal ik afstellen op 80db via de volumeknop achterop.

Wat mij echter nergens duidelijk wordt is de juiste methode van het meten van de afstanden tot de sub. Ik kom verschillende methodes tegen, nl:


  • Afstand microfoon tot midden driver sub
  • Afstand microfoon tot midden achterkant sub
  • Afstand microfoon tot wand achter of aan de zijkant van de sub (mits afstand tot wand dichter is van ca 1m)
  • Afstand microfoon tot driver sub + 2x afstand driver sub tot wand achter of aan de zijkant van de sub (mits afstand tot wand dichter is van ca 1m)

Ik zie het niet meer. Iemand wijze raad?
[/list]
• ST: A: KEF R900 /B: KEF LS50AE • 2x Rythmik F15HP DIY • Arcam A38 • Logitech SBT Sbooster ECO • Arcam AirDAC SBooster ECO
• HT:
KEF R900/R600c/R300/R100 • 2x Rythmik F15HP DIY • Pioneer SC2022 • Samsung UE55D6530 ISF • Panasonic DMP-BDT500 • Mede8er MED1000X3D BOTWS
Apple • Audio Connexion • AudioQuest • DSPeaker • Logitech • Partington • Soundcare • Rythmik • Synology
UPGRADES: -

JANJWJMC

Het lijkt me dat de afstand is van meetmicrofoon tot de driver van de sub.
ps heb je de meetmicrofoon op oorhoogte?
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

AirTimeDMC12

Quote from: JANJWJMC on November 26, 2013, 17:08:34
Het lijkt me dat de afstand is van meetmicrofoon tot de driver van de sub.
ps heb je de meetmicrofoon op oorhoogte?

Ja tuurlijk, micro op oorhoogte. Kan je onderbouwen waarom je zou moeten meten tot aan de driver?
• ST: A: KEF R900 /B: KEF LS50AE • 2x Rythmik F15HP DIY • Arcam A38 • Logitech SBT Sbooster ECO • Arcam AirDAC SBooster ECO
• HT:
KEF R900/R600c/R300/R100 • 2x Rythmik F15HP DIY • Pioneer SC2022 • Samsung UE55D6530 ISF • Panasonic DMP-BDT500 • Mede8er MED1000X3D BOTWS
Apple • Audio Connexion • AudioQuest • DSPeaker • Logitech • Partington • Soundcare • Rythmik • Synology
UPGRADES: -

JANJWJMC

Quote from: AirTimeDMC12 on November 27, 2013, 08:36:01
Ja tuurlijk, micro op oorhoogte. Kan je onderbouwen waarom je zou moeten meten tot aan de driver?

Het lijkt me dat daar het geluid vandaan komt en naar je oren gaat.
Bij mijn sub heb ik twee drivers daarin heb ik het midden tussen de twee drivers genomen.
En later handmatig nog een keer op het gehoor de luidspreker afstand gefinetuned.
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

Raymond187

Ik heb hart van de sub aangehouden bij het meten. Na diverse testen heb ik de afstand in de receiver aangepast. Sub verder weg, omdat ik de sub iets ieder opmerkte dan overig geluid. 60cm verder dan hart sub.

Waarom de sub op 80db en de rest op 75db?

RalphH

Volgens "de regeltjes" downfire sub tot hart van de sub en frontfire tot aan de driver als ik me niet vergis, zou het na moeten zoeken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

AirTimeDMC12

#13
Quote from: Raymond187 on November 27, 2013, 12:03:49
Ik heb hart van de sub aangehouden bij het meten. Na diverse testen heb ik de afstand in de receiver aangepast. Sub verder weg, omdat ik de sub iets ieder opmerkte dan overig geluid. 60cm verder dan hart sub.

Waarom de sub op 80db en de rest op 75db?

De automatische MCCAC van de Pioneer is wat betreft de afstanden van de speakers zeer accuraat. De afstand van de sub zet ie juist zn 1,5m verder weg dan in werkelijkheid.  ;) Is vreemd, wand deze staat pal onder mn center. Met deze automatische instellingen heb ik in films enige impact bij de scenes waar dat juist zou moeten. Ook bij het luisteren van muziek voegt de sub niks toe. Sterker nog de bas wordt minder als ik de sub mee laat spelen. Stereo (pure direct) daarentegen geeft een heel prettig compleet geluid. Ben daarom ook op zoek naar een nauwkeurige handmatige methode, vooral bestemd voor films. Ik zie alleen door de bomen van adviezen het bos niet meer. Lees ook van alles over afwijkingstabellen voor je spl voor het afstellen met lage tonen.




• ST: A: KEF R900 /B: KEF LS50AE • 2x Rythmik F15HP DIY • Arcam A38 • Logitech SBT Sbooster ECO • Arcam AirDAC SBooster ECO
• HT:
KEF R900/R600c/R300/R100 • 2x Rythmik F15HP DIY • Pioneer SC2022 • Samsung UE55D6530 ISF • Panasonic DMP-BDT500 • Mede8er MED1000X3D BOTWS
Apple • Audio Connexion • AudioQuest • DSPeaker • Logitech • Partington • Soundcare • Rythmik • Synology
UPGRADES: -

Witalik

Wat dat betreft ben ik wel blij met de Sherbourn in de zin van het afstellen, ik kan ermee 3 verschillende frequencies boosten of dimmen qua dB en dan ook nog de Q instellen.

Zo had ik het gevoel dat ik ook wat mistte onderin en die heb ik even een boost gegeven en voila daar was de dreun die ik had gemist.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"