Data overzetten van ene naar NAS naar andere

Started by Oeffel, November 8, 2013, 09:23:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Oeffel

Quote from: quattronl on November 12, 2013, 14:58:12
Tenzij je die meerdere volumes onhandig vindt. En of Yadis dat snapt... (geen ervaring mee).

Misschien geen probleem als ik de ene schijf vul met muziek en de ander met films etc, als dat kan. Dus dat Yadis niet van 2 schijven af hoeft te lezen. Anders wordt het denk ik inderdaad een bende en heb ook het idee dat het configuratietechnisch moeilijk wordt binnen Yadis.

sebassie

ik heb een soortgelijke vraag, maar dan over synology: kan ik mijn hd uit een synology ds109 overzetten in een synology ds112+? en is dat een moeilijke/pittige klus voor een digibeet? voordeel is misschien wel dat kalle data ook op een externe schijf heb staan...

volgens mij werd deze vraag over het overzetten van een hd van de ene naar de andere nas namelijk niet echt beantwoord... (of heb ik niet goed gelezen?)

gr
sebas
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

quattronl

Quote from: sebassie on November 18, 2013, 18:00:55
ik heb een soortgelijke vraag, maar dan over synology: kan ik mijn hd uit een synology ds109 overzetten in een synology ds112+? en is dat een moeilijke/pittige klus voor een digibeet? voordeel is misschien wel dat kalle data ook op een externe schijf heb staan...

volgens mij werd deze vraag over het overzetten van een hd van de ene naar de andere nas namelijk niet echt beantwoord... (of heb ik niet goed gelezen?)

gr
sebas

Volgens mij kan het alleen als je dezelfde DSM op beide Syno's hebt draaien.
Maar als je toch een backup hebt kan je het zo proberen. Lukt het wel dan heb je mazzel.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

sebassie

maar begrijp ik dan goed dan een hd die eenmaal in een nas heeft gezeten nooit meer in een andere nas kan?
ik dacht dat een hd niets meer was dan een gegevensdrager. net zoals je vroeger een cassettebandje in elk cassettedeck kon stoppen...
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

quattronl

Quote from: sebassie on November 18, 2013, 20:29:09
maar begrijp ik dan goed dan een hd die eenmaal in een nas heeft gezeten nooit meer in een andere nas kan?
ik dacht dat een hd niets meer was dan een gegevensdrager. net zoals je vroeger een cassettebandje in elk cassettedeck kon stoppen...
Op de harddisk staat ook de DSM. Vergelijk het met het OS (bijv. Windows) van een PC. Daarvan kan je ook niet de hdd in een nieuwe PC zetten, Windows zal dan niet (goed) werken.

Hier wat uitleg van Synology over het migreren: http://www.synology.com/support/tutorials_show.php?q_id=484
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

dennism

Quote from: sebassie on November 18, 2013, 20:29:09
maar begrijp ik dan goed dan een hd die eenmaal in een nas heeft gezeten nooit meer in een andere nas kan?
ik dacht dat een hd niets meer was dan een gegevensdrager. net zoals je vroeger een cassettebandje in elk cassettedeck kon stoppen...

Ieder NAS merk regeld zijn filesystems/raid array's e.d. op een andere manier. Net zoals een Linux (EXT3/4 geformatteerde) HDD niet zomaar werkt in een windows PC zonder deze opnieuw te partitioneren en te formatteren (of brakke 3rd party tools gebruiken). Dus nee, een schijf met data kan je niet zomaar overzetten van de ene nas naar de andere. Bij Synolgy kan het bijv wel als beide nassen op dezelfde processor architectuur gebaseerd zijn, en beide nassen dezelfde raid niveau's ondersteunen (het OS staat namelijk op de schijf bij Synology, alleen de bootloader staat op een rom).

Wat wel kan is een schijf uit een NAS halen en deze in een willekeurige andere nas stoppen als de data eraf mag. Dat gaat wel gewoon altijd werken. de NAS zal dan de schijf opnieuw initialiseren.

sebassie

Quote from: dennism on November 18, 2013, 22:45:50
Wat wel kan is een schijf uit een NAS halen en deze in een willekeurige andere nas stoppen als de data eraf mag. Dat gaat wel gewoon altijd werken. de NAS zal dan de schijf opnieuw initialiseren.

sorry als ik niet duidelijk was, maar naar dit antwoord was ik op zoek!
bedankt.
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

joostpolletje

Ik krijg min of meer hetzelfde probleem... Ik heb een 3TB schijf in mijn Dune HD Base 3D en die staat nagenoeg vol met films. Ik heb afgelopen weekend een QNAP TS-420 gekocht. Toen ik de QNAP wilde installeren gaf het aan dat de schijf geformatteerd moest worden (lees. bestanden verwijderen). Toen heb ik de installatie afgebroken en heb ik een 2TB schijf erbij besteld.

Als ik straks de installatie doe op de nieuwe (lege) schijf dan heb ik mijn QNAP werkend, alleen zit ik dan nog met mijn 3TB schijf uit de Dune.
Kan ik deze probleemloos in de QNAP zetten, of moet deze dan ook geformatteerd (bestanden verwijderen) worden?
Wat zijn dan de opties, want 3TB opnieuw downloaden zie ik niet zitten.. :)
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Oeffel

#33
Als die schijf nog niet in een QNAP heeft gezeten, wil de NAS deze hoe dan ook formatteren. Of ie dan in slot 1-2-3-4 zit maakt niet uit. Hij moet compatible gemaakt worden met de NAS. Dus mits je je Dune schijf over het netwerk kunt benaderen denk ik dat je wel je bestanden kunt kopieren naar je NAS toe. In ieder ander geval moet het extern aan je NAS gehangen worden of via je PC omdat de NAS het intern nog niet niet slikt. Iemand moet me maar verbeteren als ik onwaarheden zeg. Ben zelf al doende ook wat wijzer geworden door het overzetten en de nodige info hier!

Heb zelf nu een RAID0 opstelling gemaakt, 1 grote harde schijf van 2TB. Mirroring had ik niet perse nodig. Daarvoor heb ik toch alles alsnog moeten kopieren naar een externe harde schijf. De NAS geconfigureerd en daarna alles teruggezet. Enige nadeel was wel dat ik NZBget, SIckbeard en de Logitech media server weer allemaal moest instellen. Maar voor nu ben ik tevreden en alles werkt naar behoren!

joostpolletje

Quote from: Oeffel on November 19, 2013, 09:48:11
Als die schijf nog niet in een QNAP heeft gezeten, wil de NAS deze hoe dan ook formatteren. Of ie dan in slot 1-2-3-4 zit maakt niet uit. Hij moet compatible gemaakt worden met de NAS. Dus mits je je Dune schijf over het netwerk kunt benaderen denk ik dat je wel je bestanden kunt kopieren naar je NAS toe. In ieder ander geval moet het extern aan je NAS gehangen worden of via je PC omdat de NAS het intern nog niet niet slikt. Iemand moet me maar verbeteren als ik onwaarheden zeg. Ben zelf al doende ook wat wijzer geworden door het overzetten en de nodige info hier!

Dat vermoeden kreeg ik al door het lezen van het topic..

Quote from: Oeffel on November 19, 2013, 09:48:11
Heb zelf nu een RAID0 opstelling gemaakt, 1 grote harde schijf van 2TB. Mirroring had ik niet perse nodig. Daarvoor heb ik toch alles alsnog moeten kopieren naar een externe harde schijf. De NAS geconfigureerd en daarna alles teruggezet. Enige nadeel was wel dat ik NZBget, SIckbeard en de Logitech media server weer allemaal moest instellen. Maar voor nu ben ik tevreden en alles werkt naar behoren!

Je hebt twee schijven van 1TB? Om RAID te gebruiken zijn namelijk meerdere schijven nodig.. Waarom heb je niet voor JBOd gekozen?
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Oeffel

Ja, heb twee schijven van 1 TB. Eentje had ik al, de ander bij de NAS gekregen die ik overnam van een forumlid.

JBOD had ook gekund maar dan zou ik twee aparte partities hebben (zo begreep ik via dit topic), die apart benaderbaar zijn. Er staat geen extreem waardevolle data op, dus leek het mij wel handig om de Squeezebox en Dune alles maar van een en dezelfde schijf af te laten lezen die in RAID0 draait. Daardoor hoef ik ook geen extra, voor mij moeilijke aanpassingen te doen in configuratie van die apparaten!

joostpolletje

Zijn het identieke schijven? Of andere types/merken?
Ik heb zelf namelijk twee verschillende schijven (Samsung en Seagate) met ook nog eens afwijking in grootte (2TB t.o.v 3TB). Nu had ik al gelezen dat het geen probleem moet zijn.. Ben wel benieuwd hoe het systeem reageert als ik de kleinere schijf vol heb in RAID-0.

Zover ik heb gelezen over
RAID-0:  De NAS verdeelt de bestanden over de beschikbare harde schijven. Omdat de schijven tegelijkertijd gegevens ophalen of wegschrijven, bereik je een theoretische verdubbeling in leessnelheid t.o.v. JBOD. RAID-0 biedt net als JBOD geen foutcorrectie. Als een schijf kapot gaat, gaan alle gegevens op alle harde schijven in de NAS verloren. Voor RAID-0 heb je minimaal twee harde schijven nodig.

JBOD: De meeste NAS ondersteunen JBOD, al is het eigenlijk geen vorm van RAID. JBOD staat voor Just a Bunch Of Disks en stelt de totale opslagruimte van de harde schijven beschikbaar. De NAS-server gebruikt de opslagruimte van alle harde schijven bij elkaar, zonder striping, mirroring en parity te gebruiken. Als een harde schijf kapot gaat, gaan alle gegevens op die ene schijf verloren. De data op de andere harde schijven blijft gewoon bruikbaar
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Raphie

Als je toch data moet overzetten, doe dat dan via de filemanager in de webinterface van je NAS, dan kan je direct overkopieren en ga je niet eerst van oude NAS > door pc file manager > naar nieuwe NAS
En wst je ook doet, doe het niet via Wifi
JBL PRX Power!

Oeffel

Quote from: Raphie on November 19, 2013, 11:01:28
Als je toch data moet overzetten, doe dat dan via de filemanager in de webinterface van je NAS, dan kan je direct overkopieren en ga je niet eerst van oude NAS > door pc file manager > naar nieuwe NAS
En wst je ook doet, doe het niet via Wifi

Zo heb ik het ook gedaan. in je backupmanager zit letterlijk de 'NAS to NAS' optie, dus werkte goed.

Quote from: joostpolletje on November 19, 2013, 10:44:47
Zijn het identieke schijven? Of andere types/merken?
Ik heb zelf namelijk twee verschillende schijven (Samsung en Seagate) met ook nog eens afwijking in grootte (2TB t.o.v 3TB). Nu had ik al gelezen dat het geen probleem moet zijn.. Ben wel benieuwd hoe het systeem reageert als ik de kleinere schijf vol heb in RAID-0.

Zover ik heb gelezen over
RAID-0:  De NAS verdeelt de bestanden over de beschikbare harde schijven. Omdat de schijven tegelijkertijd gegevens ophalen of wegschrijven, bereik je een theoretische verdubbeling in leessnelheid t.o.v. JBOD. RAID-0 biedt net als JBOD geen foutcorrectie. Als een schijf kapot gaat, gaan alle gegevens op alle harde schijven in de NAS verloren. Voor RAID-0 heb je minimaal twee harde schijven nodig.

JBOD: De meeste NAS ondersteunen JBOD, al is het eigenlijk geen vorm van RAID. JBOD staat voor Just a Bunch Of Disks en stelt de totale opslagruimte van de harde schijven beschikbaar. De NAS-server gebruikt de opslagruimte van alle harde schijven bij elkaar, zonder striping, mirroring en parity te gebruiken. Als een harde schijf kapot gaat, gaan alle gegevens op die ene schijf verloren. De data op de andere harde schijven blijft gewoon bruikbaar

Ik heb ook verschillende merken, wel van hetzelfde aantal TB's. In jouw geval zou mirroren niet gaan door het verschil in TB's. In RAID0 gooit ie alle beschikbare TB's op een hoop, dus ik weet niet of er sprake is van het feit dat er 1 schijf vol is. Bij JBOD wel, daar gaat ie verder met wegschrijven op de volgende schijf als de ander vol is.
En voor de rest heb je ook allemaal gelijk geloof ik, ik neem het nadeel van het risisco van dataloss voor lief door in deze configuratie te draaien. Dit sluit het beste aan bij mijn wensen. Quattronl legde dat eerder in het topic het beste uit. Scheelt gehannes met squeezebox en YADis als dat van verschillende schijven gelezen zou moeten worden.

joostpolletje

Quote from: Oeffel on November 19, 2013, 11:30:46
Zo heb ik het ook gedaan. in je backupmanager zit letterlijk de 'NAS to NAS' optie, dus werkte goed.

Ik heb ook verschillende merken, wel van hetzelfde aantal TB's. In jouw geval zou mirroren niet gaan door het verschil in TB's. In RAID0 gooit ie alle beschikbare TB's op een hoop, dus ik weet niet of er sprake is van het feit dat er 1 schijf vol is. Bij JBOD wel, daar gaat ie verder met wegschrijven op de volgende schijf als de ander vol is.
En voor de rest heb je ook allemaal gelijk geloof ik, ik neem het nadeel van het risisco van dataloss voor lief door in deze configuratie te draaien. Dit sluit het beste aan bij mijn wensen. Quattronl legde dat eerder in het topic het beste uit. Scheelt gehannes met squeezebox en YADis als dat van verschillende schijven gelezen zou moeten worden.

Het Mirroren heb ik ook niet nodig. Zoals jij ook aangeeft betreft het geen emotionele data, maar zou het vervelend zijn om alles opnieuw te downloaden.
Ik twijfel dan ook tussen JBOD en RAID-0. Zie je bij JBOD welke data op welke schijf staat geschreven?
Mijn voorkeur lag bij JBOD, maar nu ik teruglees dat het een probleem kan opleveren met YADis... Daar zit ik ook niet op te wachten en lijkt RAID-0 weer een goede oplossing. Alles op een hoop en verdeeld over de schijven. Het enige waar ik dan benieuwd naar ben, is wat het systeem doet als ik de kleinere schijf vol heb...
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Oeffel

Tja en precies dat kan ik je niet vertellen, voordat ik de configuratie naar RAID0 zette, kon ik alleen de data op 1 schijf zien. Ik had geen idee hoe ik de andere harde schijf moest benaderen. Maar hij stond toch ook niet in JBOD geconfigureerd.
Maar ik neem toch aan dat het mogelijk moet zijn om van alle schijven te zien welke data op welke schijf staat. En bij Yadis zal je dan twee schijven bij moeten houden met updaten als je films/series verdeeld zijn over twee schijven. Of je moet sec op de ene schijf muziek gaan zetten en op de andere de films als je die verdeling hebt.

joostpolletje

NAS – QNAP TS420
hardeschijf bij NAS – SAMSUNG 2TB

Mediaspeler – DUNE HD BASE 3D (Hot swappable)
hardeschijf in Mediaspeler – SEAGATE 3TB
De mediaspeler is dus ook een NAS en die wil ik opheffen door vanaf de QNAP streamen

1.   QNAP in RAID-0 configureren (kan dat als er nog maar 1 schijf in de NAS zit?)
2.   Data van de hardeschijf uit Mediaspeler direct naar schijf in NAS overzetten (bekabeld – NAS to NAS optie)
2.1   of Schijf (van de mediaspeler) via ESATA overzetten op de QNAP
3.   De schijf in de NAS zit nu vol met mijn data en de schijf uit mijn mediaspeler is leeg
4.   De tweede schijf vanuit mijn mediaspeler overzetten in de QNAP en als RAID-0 configureren

Is dit dan de volgorde en is het ook mogelijk?
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Oeffel

Hier moet dus even een hulplijn ingeroepen worden. :notify:

Ik heb alle data uiteindelijk  naar een externe harde schijf gezet omdat ik zo ging configureren. En alles weer teruggezet toen ie klaar was daarmee. Ik weet niet of je de NAS al kunt configureren in RAID0 als er maar 1 schijf in zit. Voor de rest is je volgorde logisch.
Dan zou je nu al in je NAS moeten kijken of je em al kunt configureren in RAID0.

Hanky Panky

Quote from: joostpolletje on November 19, 2013, 12:08:58
1.   QNAP in RAID-0 configureren (kan dat als er nog maar 1 schijf in de NAS zit?)

Neen! Voor Raid heb je minimaal 2 schijven nodig, sommige varianten zelfs 3 of meer.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Raymond187

Quote from: Hanky Panky on November 19, 2013, 13:01:20
Neen! Voor Raid heb je minimaal 2 schijven nodig, sommige varianten zelfs 3 of meer.
En dan het beste is 2 identieke HDDs met dezelfde grote. Anders wordt de kleine HDD gebruikt als grote van de schijf ruimte.

joostpolletje

KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Hanky Panky

Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

joostpolletje

Quote from: Hanky Panky on November 19, 2013, 14:57:10
Een (externe) HDD lenen als tijdelijke opslag ??

Ik had tot afgelopen weekend een 1TB MyPassPort, maar die is overleden... Het product valt nog binnen garantie en heb retouraanvraag gedaan.

KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX