Mac Mini als Media Center

Started by WickedGame, November 7, 2013, 12:54:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WickedGame

Mijn ouders zijn opzoek naar een media center achtige oplossing alleen voor films. Nu dacht ik zelf aan een mac mini, enerzijds omdat ze al apple gewend zijn en anderzijds de mogelijkheden met XBMC of PleX. Maar zit toch nog even met wat vragen?

PleX heb ik bekeken en heb de voorkeur voor dit stukje software, enerzijds ook omdat ze een Samsung SmartTV hebben en PleX daarvoor een app heeft. Maar ik maak misschien een denk fout. Want als je de Mac Mini met HDMi aansluit op een TV, fungeert de TV als monitor, en zal d.m.v. PleX op de mac mini al direct fungeren als afspeelunit. Dus waarom dan nog de App?

Anderzijds hebben ze ook een Synology NAS waarop ook PleX kan draaien, dan is de vraag heb je dan een mac mini nog nodig, of werkt de synology als server en de app op de samsung tv als ontvanger. Opzich wel een goedkopere oplossing, maar het nadeel is in deze wifi, er ligt geen ethernet kabel.

Of moet ik van PleX afstappen en is XBMC de juiste weg? Raak hoe dieper ik erin ga een beetje confused.

Sander_Kaa

Ik heb een tijd Plex gedraaid op een Mac Mini op een (niet-smart) TV. Werkte goed, bediening was een issue. Destijds draadloos toetsenbord gebruikt.
Draadloos was helaas geen optie, veel te traag bij mij. Horten en storten, matige verbinding met computer. Muziek en films werden niet gevonden wat allerhande foutmeldingen gaf. De applicatie zelf is wel erg sjiek.

Inmiddels heb ik een Synology NAS maar ben niet bekend met de Plex mogelijkheden daarop. Wel is mijn bevinding dat Synology (heel) erg gebruiksvriendelijk is en ook een flink forum heeft waarop veel expertise is te vinden. Zonder Mac Mini wordt het denk ik alleen maar simpeler. Zou dat dus zeker proberen.

HAL

Mac Mini hier met XBMC die zijn filmpjes ophaalt vanaf een Synology NAS. Top!

StefaanD

Er is dus een Syno NAS en een Samsung TV ... dan zeg ik gewoon even proberen, kost je geen cent. Draadloos zal wel niet ideaal zijn voor HD materiaal maar voor DVD materiaal zou het moeten voldoen. Is een lange ethernet kabel trekken geen optie ?

WickedGame

Quote from: StefaanD on November  7, 2013, 14:13:23
Er is dus een Syno NAS en een Samsung TV ... dan zeg ik gewoon even proberen, kost je geen cent. Draadloos zal wel niet ideaal zijn voor HD materiaal maar voor DVD materiaal zou het moeten voldoen. Is een lange ethernet kabel trekken geen optie ?

Nope in het huis waarin zij wonen is dit geen optie. Teveel meters  ;D

Nosoforos

#5
Als je Plex als app kunt draaien heb je niet een hele mac mini nodig, waarschijnlijk wel een of andere externe harde schijf waar je media op staan. Zie voor meer uitleg de Plex website. Ik zelf heb een mac mini als mediacenter met Plex. Plex is beduidend aantrekkelijker dan XBMC in het gebruik (mooier en overzichtelijker).  Het werkt hier al jaren prima, bediening doe ik ofwel met ipad/iphone maar doorgaans met draadloos toetsenbord. Ik vraag me alleen af of het echt de beste oplossing is voor je ouders, ik vind het namelijk voor de gemiddelde gebruiker echt totaal niet gebruiksvriendelijk. Het blijft gehannes voor nerds in feite. Ik zou me daarom kunnen voorstellen dat een mediaspeler makkelijker in het gebruik is. Een Mac mini is een krachtige computer, en eigenlijk overkill voor alleen films. Maar belangrijker is dat het gebruik er van als een computer zal voelen: je moet opstarten (tenzij hij zoals hier altijd aan staat), er verschijnen zo nu en dan update-berichten in beeld, het vergt soms wat onderhoud - allemaal dingen die eigenlijk storend zijn als je gewoon een film wil kijken. 

StefaanD

Quote from: WickedGame on November  7, 2013, 14:32:22
Nope in het huis waarin zij wonen is dit geen optie. Teveel meters  ;D

OK duidelijk, maar de test kan je wel reeds doen met Plex op NAS en Plex app op de Samsung TV. Ben benieuwd wat de bevindingen daarvan zijn.

Siddartha

Als het puur voor het kijken van films is, zal de Samsung tv ook als mediaplayer kunnen dienen.  Als dat problemen geeft qua formaten afspelen zou ik kiezen voor een Mede8er of AC Ryan mediaplayer, is beduidend goedkoper dan een Mac mini waarvan ik de voordelen -in deze situatie- niet zie.

In elk geval is WiFi de bottleneck, als het gaat om streamen van Mkv's van 10+ gb.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

WickedGame

Ik ga eerst wel eens kijken wat die Samsung TV uberhaupt kan in combinatie met de Synology. Daarna maar eens voortborduren op andere opties. MacMini leek mij in eerste instantie wel een aardige optie, en zeker als je hem 2e hands een 2011 model op de kop weet te tikken voor niet teveel.