Epson TW9200

Started by J.A.F._Doorhof, November 2, 2013, 10:05:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Waarschijnlijk heb je net ook de review van de 7200 gelezen, zo niet lees hem dan hier : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=137974.0

Naast de TW7200 welke zeer goed uit de test kwam heeft Epson ook de 9200 gereleased.
Na het zien van de TW7200 heb ik dan ook direct de 9200 getest en vandaar dat het handig is dat je beide reviews even naast elkaar leest.
Veel van de opmerkingen van de TW7200 kun je namelijk doorzetten naar de 9200 qua beeldervaring met een paar kleine aanpassingen.



De 9200 heeft een nog diepere detail weergave en je gaat nu echt goed zien dat de nieuwe 9200 wel erg dicht naar de look van SxRD gaat, het is en blijft toch anders maar de rust in het beeld en de diepte zijn voor een LCD toch wel HEEL erg goed aan het worden.

Ook qua dynamiek is de 9200 ronduit een verademing, vooral op ANSI contrast er is een flinke verbetering gescoord, de getallen :
Met iris : 71600:1
Native paneel : 8600:1
Ansi contrast : 409:1

En vooral die laatste doet een flinke duit in het zakje voor de algehele beeldkwaliteit, de dynamiek in vooral wat moeilijkere scenes van onze demo verzameling valt gewoon direct op.

Qua CMS gaat de 9200 net een stap verder, alleen een probleem bij blauw blijft aanwezig maar Magenta valt nu netjes in de norm.

De 9200 is een stuk duurder dan de 7200 maar biedt een flinke stap voorwaarts in lightoutput en dynamiek, tevens heeft de 9200 een zeer goed werkende frame interpolatie engine aan boord (en kan het menu verplaatst worden).

Superresolutie
De superresolutie optie van Epson werkt bij de nieuwe generatie ook in 3D weergave wat het mogelijk maakt om de "scherpte" van het materiaal iets te verhogen. Ik moet eerlijk zijn dat ik het nut van de superresolutie niet direct zie, op stand 1 vind ik het wel wat toevoegen (minimaal maar zichtbaar) maar op elke stand daarboven ga ik toch onrust in het beeld zien en kleine witte randjes langs hoog contrast vlakken. Maar het is mooi dat Epson daar ook in door ontwikkeld, er zullen legio mensen zijn die geen bezwaar hebben tegen de artifacts in ruil voor een extra "scherp/hard" beeld.

Picture in picture
Ook leuk voor bepaalde toepassingen is de picture in picture optie, waarbij je feitelijk naar 2 bronnen tegelijkertijd kan kijken.

Wireless
Van de 9200 is ook de W versie leverbaar, deze voegt wireless HD toe.

Conclusie
Van de 7200 was ik aangenaam verrast en gaf deze dan in eerste instantie voor prijs prestatie de HT forum gold award, deze heb ik echter terug gezet naar een silver award.... en wel om de volgende reden.

De dynamiek die de 9200 neerzet en de enorme filmische kwaliteit geven voor mij de 9200 toch wel de voorkeur.
De prijs van de 9200 zal starten rond de 2699.00 en de wireless versie heeft een advies prijs van 2999.00

nu zal de vraag direct zijn "is het het prijsverschil waard?"
En dat antwoord is moeilijk te geven aangezien ik niet in iemands portemonnee kan kijken, als je gewoon een absoluut waanzinnige projector wilt hebben dan is de 7200 zonder enige twijfel een direct aanrader, echter het prijsverschil is niet enorm tussen de 7200 en de 9200 en dat weerhoudt me ervan om ze beide een gold award te geven terwijl ze het eigenlijk wel beide verdienen.

Bij de 9200 krijg je 2 brillen en een betere contrast verhouding plus iets meer lightoutput en frame interpolatie. Voor een verschil van rond de 650.00 (even de 2e bril verrekenen) is dat voor sommige mensen het prijsverschil niet waard en voor andere wel.

In een batcave zal ik zonder enige twijfel de voorkeur geven aan de 9200, in een woonkamer omgeving zal de 9200 het ook zeer goed doen maar denk ik toch dat ik de mensen zal adviseren om de 7200 te nemen, qua beeld ervaring liggen beide enorm dicht tegen elkaar en zelfs nu ik ze direct naast elkaar heb gezien moet ik eerlijk bekennen dat ik gewoon van beide enorm gecharmeerd ben, de 9200 heeft in onze demo ruimte iets meer "pop" en de kleuren krijgen daardoor iets meer diepte, maar dat gezegd hebbende, ik ben heel wat gewend en heb een goed oog voor kleine details en niet iedereen zal zo enorm kritisch zijn op het beeld.

De 7200 hebben we sowieso vanaf heden op demo staan, maak dus snel een afspraak en ontmoet de nieuwe generatie van Epson. Ik weet zeker dat je overtuigd zal zijn van de kwaliteit.

De 9200 krijgt van mij de HT forum gold award.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

_Lars

Ik begrijp dat het moeilijk is te zeggen of het het geld waard is tussen de Tw7200 en Tw9200.
u geeft aan een Tw7200 in de demoruimte te hebben. Komt er ook nog een Tw9200 in dr demoruimte?
Ik ben erg benieuwd wat ik zelf voor verschil zie, en denk dat ik niet de enige zal zijn...  ;)

Erik

Verschil is alleen te bepalen als jouw ruimte er net zo uitziet als de demo ruimte. Bv heb je lichte kamer dan valt het verschil al weg.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

We zullen ze naast elkaar hebben.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

Hierboven zeg je "Bij de 9200 krijg je 2 brillen en een betere contrast verhouding plus iets meer lightoutput en frame interpolatie." Daar maak ik dan uit op dat de 7200 geen FI heeft. Echter zie ik dat je bij de review van de 7200 ook een opmerking maakt dat je daar FI krijgt (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=137974.msg2524409#msg2524409). Hebben ze nu beiden FI of heeft alleen de 9200?
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

home@the movies

Quote from: jasjenl on November  4, 2013, 20:56:00
Hierboven zeg je "Bij de 9200 krijg je 2 brillen en een betere contrast verhouding plus iets meer lightoutput en frame interpolatie." Daar maak ik dan uit op dat de 7200 geen FI heeft. Echter zie ik dat je bij de review van de 7200 ook een opmerking maakt dat je daar FI krijgt (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=137974.msg2524409#msg2524409). Hebben ze nu beiden FI of heeft alleen de 9200?

Er is geen frame interpollatie op de TW7200, echter de motion is een stuk beter dan de voorganger zodat het op het eerste zicht lijkt alsof er een frame interpollatie aanstaat, dat is dus niet zo.

TW7200 geen frame interpolatie
TW9200 wel frame interpollatie, ook in 3D


J.A.F._Doorhof

Correct. Dat is zoals ik de opmerking in de review bedoelde.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  4, 2013, 23:52:36
Correct. Dat is zoals ik de opmerking in de review bedoelde.
Ah, ok, duidelijk. Dan was deze opmerking:
Quote from: J.A.F._Doorhof on November  2, 2013, 15:46:19
Behoorlijk.
Vooral op diepte en rust en natuurlijk dynamiek.
daarnaast is er natuurlijk de nieuwe generatie FI welke nu wel erg interessant word.
toch wat verwarrend in dat topic ;)
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

Klopt maar praat daar over zowel de 7200 als 9200 volgens mij.
Sorry als het krom over komt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

THX-UltraII


squeek

Kan er iemand mij zeggen of de lens dezelfde zoom factor heeft als de tw3800? De 9200 staat nog steeds niet op de site om uit te rekenen welke grootte ik kan halen hier.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

home@the movies

Quote from: squeek on November 14, 2013, 18:09:25
Kan er iemand mij zeggen of de lens dezelfde zoom factor heeft als de tw3800? De 9200 staat nog steeds niet op de site om uit te rekenen welke grootte ik kan halen hier.

Neem gewoon de gegevens van de 9000 dan klopt alles, de lens is dezelfde.

http://www.cinedream.be/projector-calculator

MechanicalAnimal

for what it's worth......op Projectorcentral.com hebben de 5030UB en 6030UB de "Editors choice" gekregen:


"Epson's new generation Home Cinema 5030UB and Pro Cinema 6030UB win our top Editor's Choice awards....
.
.
These two projectors, in reality two marketing variations of the same physical projector, have achieved a new benchmark in image quality for the money. The projectors are capable of an image purity and integrity that has not heretofore been delivered at this price point."


SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Xstream

#13
Hoe verhoudt deze beamer zich t.o.v. de TW9000?
Wat zijn de verbeterpunten? Ga je die verschillen zien, ook als je ze niet direct naast elkaar zet?

Moet ik die inschalen tussen de TW7200 en 9200 in, of zijn beide weer beter?

Wat is 't idee van "hoger" contrast eigenlijk. Dat is dan alleen bepaald op 't licht van kleur/licht t.o.v. zwart (geen licht)? Of zijn er bepaalde visuele trucjes die 't een sterker effect geeft?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

J.A.F._Doorhof

Hij is weer een stap voorwaarts tov de 9000 vooral op rust, diepte en "smoothness".
Beter contrast betekend simpel weg meer dynamiek in het beeld.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MechanicalAnimal

Ik had nog even een vraagje over de 9200W uitvoering, die met wireless HDMI:

Een 7200 zou voor mij een behoorlijke zichtbaar en duur kabelfestijn worden, en de 9200 is beter qua PQ.


maar mijn Bluray-speler is niet wireless, welke WHDMI- pparaat zou goed matchen met deze 9200W?

dan heb ik een beeld bij het totale kostenplaatje  :D

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

J.A.F._Doorhof

In feite kun je dat allemaal van Epson gebruiken en werkt het redelijk tot zeer goed.
Kabels hoeven trouwens niet duur te zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ArnoldV

Quote from: MechanicalAnimal on January 10, 2014, 11:47:46
Ik had nog even een vraagje over de 9200W uitvoering, die met wireless HDMI:

Een 7200 zou voor mij een behoorlijke zichtbaar en duur kabelfestijn worden, en de 9200 is beter qua PQ.


maar mijn Bluray-speler is niet wireless, welke WHDMI- pparaat zou goed matchen met deze 9200W?

dan heb ik een beeld bij het totale kostenplaatje  :D


Je krijgt van Epson een WHDMI kastje erbij, daarop plug je je bluray speler in (of andere HDMI bronnen) en die stuurt het naar je projector! :)

MechanicalAnimal

Ow joh.....zit die bij de 9200W?   :popcorn:


edit: verrek zeg  :pompom:

What's in the box:

RF 3D Glasses x 2, HDMI Cable Clamp, Main unit, Power cable, Quick Start Guide, Remote control incl. batteries, User's Manual Set, WirelessHD Transmitter


Ik heb 220v nabij de plaats waar die zou moeten komen, dus bij gebruik alleen ff inpluggen en klaar.
Dan is zo'n 9200 ook wel een heel goed idee zeg...hhhmmmm....ff over peinzen.


Thanks voor je snelle antwoord GS2K1  :worship:

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

J.A.F._Doorhof

Ik gaf het ook al aan :D
alleen iets te vaag geloof ik lol.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MechanicalAnimal

Frank, ik zag jouw reply pas later....je sneakte er net tussendoor  ;)
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

MechanicalAnimal

Trouwens,

ik kijk ook veel series op DVD in mijn blurayspeler (sony BDP-S360, instappertje).

Is de 9200 vergelijkbaar met de HW55 voor wat betreft de weergave van DVDmateriaal?.

Welke is hier beter?
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

J.A.F._Doorhof

Is erg persoonlijk.
Ik vind de look van de LcOS altijd net wat mooier maar er zijn legio mensen die het niet zien.
Beide zijn gewoon top
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MechanicalAnimal

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  2, 2013, 10:05:21
.
In een batcave zal ik zonder enige twijfel de voorkeur geven aan de 9200, in een woonkamer omgeving zal de 9200 het ook zeer goed doen maar denk ik toch dat ik de mensen zal adviseren om de 7200 te nemen, qua  beeld ervaring liggen beide enorm dicht tegen elkaar en zelfs nu ik ze direct naast elkaar heb gezien moet ik eerlijk bekennen dat ik gewoon van beide enorm gecharmeerd ben, de 9200 heeft in onze demo ruimte iets meer "pop" en de kleuren krijgen daardoor iets meer diepte, maar dat gezegd hebbende, ik ben heel wat gewend en heb een goed oog voor kleine details en niet iedereen zal zo enorm kritisch zijn op het beeld.


Frank, als je budget even buiten beschouwing laat:

Hoe doet de HW55 het dan in een woonkamer (wel in het donker, maar geen zwarte batcave)?
Als ik het goed heb dan heeft de HW55 de hoogste gecalibreerde lightoutput, correct?

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

J.A.F._Doorhof

De HW55 heeft mijn voorkeur omdat het een LcOS machine is, en hoewel de 9200 een ENORME stap dichterbij LcOS performance/look komt is het nog steeds geen echte LcOS, de LcOS heeft gewoon een iets andere look die ik persoonlijk prefereer.

Maar ook in een woonkamer doen beide het gewoon enorm goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"