Review JF Digital HDM-03 audiostreamer

Started by Charlemagne, November 2, 2013, 12:50:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Charlemagne

Mijn reviews op het forum worden kennelijk met aandacht gelezen.

Zo bereikte mij het verzoek of ik ook een review wilde schrijven voor een nieuwe audio-streamer op de markt: de JF Digital HDM-03. JF staat voor J Feng. Het gaat om een Chinese streamer, in een versie die geschikt is voor de Europese markt. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Het apparaat heeft hier ruim twee staan spelen en is door mij grondig getest.

Allereerst gaan surfen op het internet en ik kwam op de website van de fabrikant terecht.



De fabrikant bouwt een drietal verschillende streamers op het ogenblik. De HDM-03 blijkt hun topmodel. Op papier zien de spec's er veelbelovend uit. Het blijkt een highres streamer die 24bit/192Khz kan afspelen. De speler is voorzien van een uiterst jitterarme clock en hij heeft een DAC aan boord voorzien van twee WM8741 Wolfson chips, voor elk kanaal één.

QuoteThe HD Music Center HDM-03 adopts the specialized 32-bit high-performance multimedia processor and DSP solution. The reference clock system is the industrial-class digital phase-locked loop (DPLL) system, which effectively reduces clock jitter in transmission of digital audio signals and achieves an ultra-low Jitter. In addition, by proprietary technology the audio coding and decoding software can process 24Bit/192KHz high bit rate digital master tape audio stream at a high speed and support the decoding of all kinds of digital audio formats (WAV//WMA/ APE/FLAC/ALAC/ACC). In the future, through firmware upgrading, the device can support more audio formats.

De achterkant toont een keur aan aansluitingen:



Van links naar rechts zie je de netwerkaansluiting, twee USB-poorten voor het aansluiten van een USB-stick of een USB-HD (liefst met eigen voeding). Verder twee digitale ingangen (RCA en Toslink). Dat betekent dat het apparaat ook als DAC dienst kan doen voor andere digitale bronnen; niet als USB-DAC overigens. Verder zijn er twee digitale uitgangen, één RCA S/PDIF en één gebalanceerde AES/EBU-uitgang. Rechts daarvan de analoge aansluitingen. Twee paar RCA (coax) uitgangen en één paar symmetrische analoge uitgangen. De onderste van de RCA aansluitingen verlopen via een interne trafo, met de bedoeling het signaal met een lage impedantie uit te sturen, iets wat sommige versterkers graag hebben. Helemaal rechts is er de stroominput en een voltage selectorknop en een aan/uit-tuimelschakelaar. De knop aan de voorzijde brengt het toestel in en uit de standby-stand, maar sluit de stroom niet helemaal af. Het zal wel een EU-dingetje zijn dat die aan/uit-knop er op het Europese model op moet zitten, want de Chinese variant heeft die niet.



Dit plaatje is even geleend van internet. Het interieur ziet er keurig en overzichtelijk uit met aparte lineaire voedingen voor de analoge en digitale gedeeltes. Bepaald geen 'bord bami' als je een blik naar binnen werpt, maar deugdelijk en ordelijk werk.

In mijn set, met de Devialet en Dynaudio Sapphire luidsprekers, heb ik de set aangesloten met de AES/EBU symmetrische digitale ingang met een 110 Ohms digitale interlinks met Neutrikconnectoren. Om een indruk te krijgen van de kwaliteit van de ingebouwde DAC heb ik een test gedaan welke van de twee analoge uitgangen het beste matchte met mijn amp. Dat bleek alras de bovenste, die niet via de scheidingstrafo loopt. Vooral het hoog klonk minimaal wat transparanter en vrijer, vond ik.
Die test heb ik overigens gedaan in een heuse A-B-vergelijking met twee paar identieke analoge interlinks (van den Hul The First). De bovenste won de test in mijn set. Neen, die test was niet 'blind', maar ik ben ook niet 'doof'. ;)

Na het aansluiten op mijn netwerkrouter, de amp en het stopcontact kon het feest beginnen. Het apparaat heeft een tiental seconden nodig om te booten. Op het scherm aan de voorkant verschijnt een animatie met een tijdsverloop, die aangeeft hoe lang dat duurt. Niet hinderlijk lang in ieder geval.



Het scherm aan de voorkant is een touchscreen. Alle basic bediening is daarmee mogelijk. Handig als je bijvoorbeeld een USB-stick meegebrachte muziek wilt beluisteren. Je zoekt het scherm 'Local Source' en dan ben je al snel bij de muziek die je wilt horen. Het apparaat wordt tevens met een afstandsbediening geleverd.



Daarmee kun je in principe het apparaat ook vanaf je luie stoel bedienen. Ikzelf zit hier op de luie bank op ruim vier meter afstand en ik kan de passerende tracks nog zonder verrekijker lezen. De display dooft na enkele seconden. Of niet als je liever wilt, het is allemaal in te stellen tot op de seconde nauwkeurig.

Het handigst is natuurlijk de bediening met een voor UPnP-streaming geschikte control point app. Daarover later meer.

Na het opstarten verschijnt er een keuze scherm, met 'Local Source' (voor de USB-aansluitingen), 'Netwerk Source', 'Internet Radio', een 'Setup scherm" en tot slot een scherm met 'Favorieten'.

Eerst maar eens de setup in orde maken. De JF-Digital instellen als renderer en het apparaat duidelijk maken dat het via het netwerk naar UPnP-sources moet zoeken. In mijn geval TwonkyMedia op mijn QNAP-NAS. Zo had ik de speler al ras aan het spelen met behulp van het touchscreen. Door albums bladeren bij een grote muziekbibliotheek dat kun je natuurlijk op die manier ook, maar dat is wel een beetje omslachtig, vooral als je veel albums hebt. Daar komt dan die handige app voor op je tablet te pas. Er zijn er diverse. Goed werkt de BubbleUPnP app voor Android tablets en Phones. Voor Apple iPad en andere iDevice is er meer keuze, zolang ze maar voldoen aan het UPnP protocol.

In mijn geval koos ik voor een workaround, waardoor ik mijn favoriete JRiver kon gebruiken. Ik heb - niet geheel toevallig - een muisstille Streacom HTPC staan die dienst doet als muziekplayer voor mijn AIR-cliëntstreamer van de Devialet. JRiver kan niet alleen vanuit zijn ingebouwde player de Airstreamer aansturen, maar kan ook als UPnP server dienen voor andere players. In dit geval de JF Digital. JRiver kon ik op die manier aansturen met de bijpassende JRemote app op mijn iPad. Een passerende bezoeker wist de Chinees trouwens ook gemakkelijk rechtstreeks aan te sturen met de Kinsky app vanf zijn iPod met iOs 6.0 er op. Maar ik deed het lekker op mijn eigenwijze manier via de HTPC en JRiver. Dat had meteen het grote voordeel dat ik met JRiver kon switchen naar mijn vertrouwde Air-player die in de Devailet is ingebouwd. Die kon mooi als referentie dienst doen.

Hoog tijd voor een luistersessie.

Eerst maar eens een playlist aan gemaakt met fraaie opnames. Niet alleen in 16/44.1 formaat maar vooral ook in highres 24/192. En ja, dat highres, mits goed opgenomen, is toch echt superieur aan dat 'mid-res'van de CD.

De streamer via eerst maar eens analoog beluisterd.

Duidelijk wordt al bij het beluisteren van mijn favoriete klassieke muziek dat de DAC beslist niet zomaar de eerste de beste is. Er wordt een fraai geluidsbeeld opgebouwd met een mooie diepte, zonder scherpe randjes. Strijkersgroepen en solo-instrumenten klinken mooi los en en het laag overtuigt door focus en contour. Ook jazz en singer/songwriters waar ik ook graag naar luister  worden fraai weergegeven. Ik noem nog maar eens Sinne Eeg, op wie ik nogal dol ben, met het nummer 'My Treasure", maar ook Amber Rubarth met het nummer 'Storms Are On The Ocean' van het album 'Sessions of the 17th Ward', een heel fraaie highres-opname. Stemmen van goede opnames worden fraai in de ruimte neer gezet. Je kunt er als het ware om heenlopen. Hihats en brushes in de jazz-opnames hebben dat mooie timbre dat je wilt horen. De heerlijke schmierende strijkers die Amber Rubarth begeleiden worden met veel Schmelz en heel herkenbaar neergezet, alsof ze live voor je staan te spelen. Het is me al gauw duidelijk dat deze ingebouwde DAC een heel stuk beter klinkt dan eerdere streamers uit goedkopere prijsklassen die ik hier op het forum eerder heb gereviewed (in de Sonos shoutout topic). De ingebouwde DAC van de Sonos (niet gemod) klinkt plat en gruizig op mijn fraaie Devialet set. De DAC van de Bluesound Node klonk een heel stuk aangenamer en overtuigender, maar miste echte diepte in het geluidsbeeld en hield voor mij toch een klein scherp randje in het hoog. De JF Digital DAC wekte bij mij bij het beluisteren niet de minste irritatie op en was heel goed genietbaar, zonder echte kritiekpunten. Ik zou er prima mee kunnen leven, als ik niet beter wist. Maar ik weet beter..

De streamer digitaal (AES/EBU) aangesloten op de DAC van de Devialet:

Kijk nu klinkt de muziek nog fraaier, losser, makkelijker en met nog meer focus en diepte. Dat voegt de top DAC van de Devialet toe. De kwaliteit van de weergave begon nu toch wel heel erg te lijken op wat ik gewoonlijk met de AIR-streamer van de Devialet amp hoor. De Chinese JF Digital levert wel een heel schoon jitterarm signaal aan de DAC van de Franse Devialet die er 'musique' van maakt. Zoveel wordt wel duidelijk, anders kan het nooit zo goed klinken.

De Airstreamer van de Devialet doet er nog slechts een klein schepje bovenop, net iets luchtiger, net iets meer rust, maar het is met nadruk een 'klein schepje', geen wereld van verschil dus.

Wat deze tikt af? € 1699,- volgens de website van de importeur. Tenminste dat staat er als adviesprijs. Met het oog op de prijs/kwaliteits-verhouding vind ik dat een terechte prijs. In weergave overtreft hij bijvoorbeeld ook mijn Lyngdorf CD1 speler vind ik en die was 200 Euro duurder, om een idee te geven in welke kwaliteitsklasse de JF Digital Streamer zich bevindt.

Enige kanttekeningen zijn nog op zijn plaats:

De JFeng Digital is een pure streamer die werkt volgens het UPnP protocol. Hij biedt behalve de Internetradio geen 'Services', zoals Spotify, Deezer etc. Grappig genoeg kun je de internetradio die je beluistert wel opnemen op een aangekoppelde USB-stick of -HD. De streamer heeft namelijk een opname-knop op het touchscreen of de afstandsbediening. De opname wordt dan opgeslagen in WAV-formaat. Met een Muziekeditor kun je die dan bewerken op je laptop. Ik heb het nog even getest met een opname vanaf de DAT-recorder, gestreamd via de DAC van de HDM-03. En inderdaad het werkt prima. Leuke feature voor als je daar allemaal tijd voor hebt.

Hij speelt helaas niet gapless; dat is juist te wijten aan dat UPnP protocol dat er niet op ontworpen is om gapless te spelen. Er zijn merken die dat met dat protocol wel voor elkaar krijgen, zoals Linn en enkele andere. Hopelijk arbeiden de Chinezen ook op dit punt nog ijverig verder.

De ingebouwde DAC stuurt een flink analoog signaal uit. Ik heb het even nagemeten met een Decibel app op de iPad. Reproduceerbaar 6 DB harder dan via de DAC van de Devialet bij dezelfde volumestand op de amp. Tussen de verschillende analoge uitgangen op het apparaat merkte ik verder geen niveauverschillen met de Decibelmetingen. Bij het vergelijken tussen analoog uit en digitaal uit moest ik daarmee rekening houden en daarvoor telkens corrigeren. Maar daar heb ik dan weer die handige Devialet app voor.



De website van de fabrikant maakt melding van plannen om het streamen van DSD in DIFF-formaat mogelijk te maken. In de toekomst ook in iso-formaat. Verder wordt er gewerkt aan een eigen  access point app, in eerste instantie voor het Android platform. Ook is het al mogelijk een USB-CD-rom-player aan een van de USB-host-ingangen te hangen en op die manier CD's af te spelen. Ik heb dat niet getest. In de nabije toekomst zou ook Airplay mogelijk worden. Allemaal interessante ontwikkelingen.

Toekomstige firmware updates zijn makkelijk uit te voeren door de firmware-updates op een USB-stick op te slaan en via de USB-entry aan de achterzijde en via een procedure in het setup menu. Zelfs ik snap dat. En ik snap lang niet alles. ;)

De streamer heeft een mooie DAC die denk ik heel goed voldoet als je niet op highend niveau luistert. Als je dat wel wilt doen, dan loont het moeite de weergave nog te verbeteren door er een top-Dac aan te hangen. Maar dat wordt dan flink doorsparen.

In China wordt hard gewerkt, dat wisten we al, maar ze vorderen met sprongen in de kwaliteit van hun apparatuur, dat maakt deze streamer wel duidelijk.

Voor verdere informatie verwijs ik naar de importeur van JF Digital. Proefplaatsing thuis behoort tot de mogelijkheden. Volgens de forumregels mag ik geen link plaatsen maar wel zijn naam noemen: Boelszaudio (een kleine hint mag vast wel: de website is iets met .com aan het eind).

Charlemagne




Testomgegeving: zie mijn signature en de inleiding op de Sonos shoutout topic

Playlist mid-res:
- Ravel, Rapsodie Espagnol / London Symph. Orch./ Previn
- Mendelssohn / Midzomernachtsdroom / Lied met koor
- Berlioz / Symphonie Fantastique / San. Francisco Symph. Orch. / Tilson Thomas
- Sinne Eeg / My Treasure
- Stevie Ray Vaughan & Double Trouble / Tin Pan Alley

Highres:
- Dave's True Story / (album) Unauthorized / Misery
- Amber Rubarth / Sessions From The 17the Ward / Storms Are On The Ocean
- Weber / Weber wind Concertos / Scottish Chamber Orchestra
- Händel / Messiah / Dunedin Consort
- Patricia Barber / Use Me

en vele andere.




■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

JANJWJMC

Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

Isflicka

Dat ziet er leuk uit. Er komt steeds meer leuk speelgoed uit China. Bedankt voor de review.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

quattronl

#3
Klinkt als een leuk apparaat!
Thx voor de review  :thumbs-up:
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Boelsz

Hallo Charlemagne,
Bedankt voor deze duidelijke en uitgebreide review.
Ik ben blij dat de streamer goed is bevallen. Zelf was ik natuurlijk al overtuigd van de kwaliteiten en de vele mogelijkheden die de streamer biedt.
Ik ben zeer benieuwd wat de DSD playback mogelijkheden zal brengen. Dit is momenteel toch wel een hot topic in 'streaming en DAC land'. Als voorbereiding daarop heb ik alvast een paar samplers gedownload.
Groeten,
Boelsz Audio

AbZ

Quote from: Boelsz Audio on November  2, 2013, 16:13:56
Hallo Charlemagne,
Bedankt voor deze duidelijke en uitgebreide review.
Ik ben blij dat de streamer goed is bevallen. Zelf was ik natuurlijk al overtuigd van de kwaliteiten en de vele mogelijkheden die de streamer biedt.
Ik ben zeer benieuwd wat de DSD playback mogelijkheden zal brengen. Dit is momenteel toch wel een hot topic in 'streaming en DAC land'. Als voorbereiding daarop heb ik alvast een paar samplers gedownload.
Groeten,
Boelsz Audio
Gefeliciteerd met je nieuwe sponsorschap.  Nog ff netjes aanmelden  ;)

AbZ

Moet zeggen dat het apparaat er wel mooi uitziet, ook op de naaktfoto.  Verschillen met Soundaware zouden interessant kunnen zijn.  DSD lijkt me lastig met die Wolfson?  (moet omgezet naar PCM?)  of ben ik in de war qua chip?  Jammer dat hij niet gapless speelt, zal voor velen meteen een dealbreaker zijn.  Onbruikbaar voor veel muziek, met name klassiek.

quattronl

Gapless is voor mij in ieder geval essentieel (en ik speel geen klassiek).
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Boelsz

Er zijn meerdere DACs en streamers met de Wolfson WM8741 die inmiddels DSD ondersteunen. Ik heb het nog even opgezocht op de Wolfson website en daar is het volgende te vinden: "The WM8741 also supports DSD bit-stream data format, in both direct DSD and PCM-converted DSD modes." 
Hoe het door JF Digital geïmplementeerd zal worden, zullen we pas weten als ze de firmware releasen.

Momenteel wordt er geen gapless playback ondersteund omdat voordat een nieuw nummer begint eerst een stukje wordt gebufferd. Hiermee wordt de streamer minder gevoelig voor variaties in de datastroom (via netwerk of usb poorten) naar de streamer toe. De streamer speelt ook even door als je de usb stick of LAN kabel eruit trekt tijdens spelen. Volgens mij begint de steamer nog niet (of niet op tijd) te bufferen als het nummer dat wordt afgespeeld bijna is afgelopen. Dit kan in een volgende versie van de firmware misschien ook worden opgelost.

Sonority audio

Quote
Momenteel wordt er geen gapless playback ondersteund omdat voordat een nieuw nummer begint eerst een stukje wordt gebufferd. Hiermee wordt de streamer minder gevoelig voor variaties in de datastroom (via netwerk of usb poorten) naar de streamer toe. De streamer speelt ook even door als je de usb stick of LAN kabel eruit trekt tijdens spelen.

De Soundaware speelt ook door als je een USB stick eruit trekt.
Dat de jf digital geen gapless afspeelt heeft niet te maken met die ( buffering)maar het ligt ergens anders in het ontwerp.

Verder mooi apparaat  :thumbs-up:
Schiit audio : www.schiit-europe.com
Ludic Audio Cables :new Affordable standards
Mrspeakers: www.mrspeakers-europe.com
Soundaware streamers : www.soundaware-europe.com

VlisChris

Ik verzet het topic even naar het juiste forumdeel ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Charlemagne

Over dat gapless afspelen en de eventuele buffering die daarmee gepaard gaan, zit ik me af te vragen hoe andere merken dat doen om het mogelijk te maken gapless te spelen. Dat je moet bufferen begrijp ik wel. Als je dan het volgende nummer op de playlist vooraf ook vast buffert, dan kun je naadloos over. Simpel toch? Of is dat een te wilde gedachte? Ik ben maar een leek...
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

AbZ

Quote from: Charlemagne on November  3, 2013, 09:59:34
Over dat gapless afspelen en de eventuele buffering die daarmee gepaard gaan, zit ik me af te vragen hoe andere merken dat doen om het mogelijk te maken gapless te spelen. Dat je moet bufferen begrijp ik wel. Als je dan het volgende nummer op de playlist vooraf ook vast buffert, dan kun je naadloos over. Simpel toch? Of is dat een te wilde gedachte? Ik ben maar een leek...
Simpel & effectief idd, maar fabrikanten die er niet op tijd aan denken hebben het er soms moeilijk mee.  Ik zou zelf nooit een apparaat kopen op de belofte dat het later wel goedkomt met de firmware.  Als het bij aankoop niet werkt, ...

Charlemagne

Sommige fabrikanten doen beloften die ze keurig nakomen overigens; met mijn Devialet weet ik daarmee over mee te praten. JF Digital doet overigens nergens de belofte dat het gapless wordt. Ik krijg wel de indruk dat ze met de doorontwikkeling van hun producten enthousiast bezeg zijn. Dat vind ik een goed teken. Er zijn sinds het verschijnen van de streamers al een paar firmware updates verschenen. De ontwikkelingen bij dit nog jonge bedrijf staan dus niet stil wil ik maar zeggen. En in de basis is het al een prima apparaat, met een goede DAC aan boord, die bij mij geen negatieve kritiekpunten opriep. Aangesloten op een top-DAC presteert de streamer op highend niveau. En dat vind ik een prestatie op zich.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

AbZ

Quote from: Charlemagne on November  3, 2013, 12:37:54
Sommige fabrikanten doen beloften die ze keurig nakomen overigens; met mijn Devialet weet ik daarmee over mee te praten.
Bij Devialet ging het ook niet van een leien dakje.  Had ook nog anders kunnen uitpakken.

Quote from: Charlemagne on November  3, 2013, 12:37:54Aangesloten op een top-DAC presteert de streamer op highend niveau. En dat vind ik een prestatie op zich.
Met een digitale bron kan imho niet zo gek veel misgaan maar dat is een andere discussie  ;D

Sonority audio

Quote from: AbZ on November  3, 2013, 12:07:23
Simpel & effectief idd, maar fabrikanten die er niet op tijd aan denken hebben het er soms moeilijk mee.  Ik zou zelf nooit een apparaat kopen op de belofte dat het later wel goedkomt met de firmware.  Als het bij aankoop niet werkt, ...
dat is waar

Er zijn tig bedrijven die updates beloven, maar die er nooit komen.
Laten we er vanuit gaan dat de jf.digital dit wel gaat doorvoeren.

Schiit audio : www.schiit-europe.com
Ludic Audio Cables :new Affordable standards
Mrspeakers: www.mrspeakers-europe.com
Soundaware streamers : www.soundaware-europe.com

Jumping Jack

Mooie review, en een interessant apparaat!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Charlemagne

Quote from: Christiaan S on November  2, 2013, 23:14:39
Ik verzet het topic even naar het juiste forumdeel ;)
Dank je wel Blauwe Zwarte Piet!  ;)
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Charlemagne

Quote from: Sonority audio on November  3, 2013, 18:27:57
Er zijn tig bedrijven die updates beloven, maar die er nooit komen.
Laten we er vanuit gaan dat de jf.digital dit wel gaat doorvoeren.

JF Digital heeft nu al woord gehouden. Er is een beta-release vrijgegeven die het streamen van DSD nu al mogelijk maakt. Aan de versie die het streamen van DSD-iso's mogelijk maakt wordt nog gewerkt.

Bron: http://www.jfdigital.com/en/news/view.asp?id=91
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Boelsz

Ik heb de firmware er op gezet en gelijk wat dff bestanden gedownload en op een usb stick gezet. Die spelen prima en klinken ook zeer goed. Ik heb die muziek niet in hi-res PCM en kan dus niet direct vergelijken.
Ben nog op zoek naar een media server voor een Synology NAS die de dff bestanden ook opneemt in de library en een upnp control point die ze dan ook toont en af wil spelen (Android).
Ik lees goede berichten over de minimserver maar die heeft java nodig en dat schijnt lastig te zijn op een Synology.
Heeft er nog iemand tips?
Ik ga morgen op zoek naar meer dff muziek die ik ook kan vergelijken en aan het stoeien met java en laat weten of het lukt. Nu eerst tukken.

Boelsz

Na wat zoeken en proberen is het me gelukt om de Minim server aan de praat te krijgen op de Synology NAS.
De Minimserver ondersteunt dus .dff bestanden en kan je laten zoeken op basis van folder. Dff bestanden ondersteunen geen tagging (meta data zoals artiest, genre, datum etc) dus je zult op folder, waarin ze zijn opgeslagen, moeten zoeken. 
Toen Minimserver ze eenmaal toegevoegd had aan de bibliotheek, kon ik ze afspelen met de BubbleUPNP control point software of met Kinsky van Linn. Dit biedt toch veel gemak en een veel grotere ruimte dan een USB stick.
Het afspelen vanaf de NAS ging uitstekend toen de streamer met een kabel aan het LAN was gekoppeld. Ik heb het ook nog even geprobeerd via de WIFI usb stick. Die stick kan in 1 van de USB poorten gedaan worden en maakt het mogelijk om dus draadloos met het LAN te verbinden. Hiermee kan je zelfs de streamer bedienen met een UPNP control point terwijl er geen WIFI LAN aanwezig is, de UPNP control point communiceert dan dus rechtstreeks met de streamer en zonder tussenkomst van een accesspoint of router. Je kan dan met je tablet muziek zoeken en afspelen die op de aangesloten USB disk/stick staat, terwijl de streamer niet aan een LAN is gekoppeld.

Het afspelen via het draadloze netwerk liet wel wat drop outs en tikjes horen. Ik hoop dat JFeng Digital dit nog in de uiteindelijke firmware versie weet te verbeteren, maar voor serieus luisteren (en helemaal met hoge resolutie bestanden), wordt een bedraad netwerk toch wel aanbevolen. 

Ik heb nog geen directe vergelijking tussen hoge resolutie muziek in PCM en in DSD kunnen maken. Ik heb nog niet dezelfde tracks in beide formaten. Voorlopig denk ik dat DSD op hetzelfde niveau als hoge resolutie PCM weergegeven wordt, misschien nog wel ietsie beter. 

Charlemagne

Interessante ontwikkelingen. Met de MinimServer moet het ook mogelijk zijn flac's al op de NAS om te zetten naar wav's. Daarmee ontlast je de processor in de streamer. Bij Linn claimt men dat het dan ook beter klinkt. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Boelsz

Dat is ook interessant om eens te proberen. Bedankt voor de tip.

peejee

Leuke review! Interresant apparaat, ik heb hier nu de Cambridge Audio Stream 6 even op proef staan. Maar die gaat helaas weer terug. Het ding klinkt super dat is het probleem niet.... Alleen kan ik er niet mee snelzoeken in een nummer terwijl je luistert. (Fast Forward, Reverse) Voor mij is dat een must.

Mijn SB Touch in combinatie met losse DAC kan dit wel maar ik zou wil eens wat anders proberen en het liefst één apparaat dat analoog XLR uitgangen heeft en rechtreeks op een eindversterker is aan te sluiten. Onder de duizend euro zou ik even niet meer weten, iemand nog ideeën hier?
CA X40 | Denon 757 | Swans Diva 4.2