Epson TW7200

Started by J.A.F._Doorhof, November 2, 2013, 09:33:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Een nieuwe Epson projector is altijd iets waar we naar uitkijken.
In de afgelopen jaren heeft Epson eigenlijk keer op keer bewezen dat ze ondertussen tot de absolute top in hun prijssegment behoren en vandaar dat een nieuwe unit dan ook altijd spannend is.



Een feit is dat de LCD technieken nog steeds verbeterd worden maar dat een echte KNAL in vooruitgang eigenlijk niet meer mogelijk is, de nieuwe modellen zijn dan ook vaak verfijningen, betere contrast ratio, beter werkende irissen, stiller etc.

De 7200 zit in een zeer interessant prijssegment (onder de 2K) en vandaar dat dit dan ook de unit is waar ik al een tijdje op zat te wachten om te bekijken.

Zoals altijd beginnen we met de metingen
Uit de doos ziet de 7200 er niet echt goed uit, er is een zeer duidelijke blauwzweem over het beeld en de kleuren zijn erg "cartoon achtig", maar goed dat zijn we wel gewend, ik noem dit meestal de "partystand", leuk voor tekenfilms etc. maar kijk er geen serieus materiaal op.

Na de calibratie komt de 7200 er zeer netjes uit met een zeer rechte grayscale performance en een nagenoeg perfecte gamma op 2.25.

Ook het CMS van de 7200 is goed, alleen blauw heeft een flinke afwijking en Magenta ligt er iets naast, maar dit is in het uiteindelijke beeld eigenlijk nagenoeg niet te zien, ik vind het altijd vooral belangrijk dat rood, magenta, geel en groen zo perfect mogelijk zijn en ben bereidt op blauw en cyaan daar een "kleine" concessie voor te doen.


En dan natuurlijk het contrast:
Met de iris aan komen we uit op : 15681:1
Met de iris uit (native contrast) : 2440:1
En de ansimeting : 330:1

Dit zijn op zich geen slechte scores, het is iets minder dan de Epson 9100 op Ansicontrast en dat vind ik meestal de belangrijkste meting van contrast.

Beeldervaring
Hier kan ik redelijk langdradig zijn of gewoon heel kort....
In het kort, het beeld is gewoon fantastisch, een jaar geleden zou dit bestempeld worden als de absolute top op het gebied van LCD en zou je een stuk meer betalen voor deze projector. Nu krijgen we een top performance beeld voor net geen 2000.00 euro en dat vind ik toch wel een enorme sprong voorwaarts.

Het beeld zelf is zeer dynamisch, de iris werkt nog weer net iets soepeler als de vorige generatie en ook het geluid is een stukje minder, sowieso is de projector behoorlijk stil.

Qua lightoutput zit het ook wel goed met de 7200, de tijd van een scherm van maximaal 2.20 breed lijkt nu toch wel achter ons te liggen, ik zou nog steeds geen 3.00 scherm adviseren maar met de 7200 kun je toch zeker wel een flink scherm vullen in de eco stand.

Wat opvalt aan het beeld is de flinke rust, dit is wel iets wat in mijn optiek enigszins verbeterd is ten opzichte van de 9100 en 8100, ook de soepelheid van pans is erg goed, je zou bijna zeggen dat er frame interpolatie geactiveerd staat (maar dat is niet zo), de pixelstructuur is enorm fijn en geeft een zeer filmische ervaring.

En als laatste, wat erg belangrijk is, is de diepte in het beeld. De 7200 zet een zeer gedetailleerd, rustig maar vooral erg "diep" beeld neer, materialen zien er zeer echt uit en de huid van bv een beertje kun je bijna voelen zo echt word het weergegeven.

De uniformiteit van het beeld is iets dat me direct opviel bij ons testexemplaar, geen opvallende verkleuringen of vreemde vlekjes, gewoon een erg mooi uitgelicht beeld.

Overig
Wat ik mis in de 7200 is de mogelijkheid om het menu te verplaatsen, voor de gemiddelde gebruiker geen probleem maar bij de calibratie kan het handig zijn om het menu net even ergens anders te hebben.

Het gamma menu is nu veranderd naar een setting van -2,-1,0,1,2 wat ik een betere benaming vind dan het oude 2.2-2.4 etc. menu (waar uiteindelijk toch niets van klopte).

De afstandsbediening heeft ook weer wat kleine aanpassingen gehad tov andere modellen, hij ligt goed in de hand en is natuurlijk (zoals het hoort bij een HT projector) verlicht.

Picture in picture is ook aanwezig op de 7200 en is voor sommige mensen een leuke bijkomstigheid, je kan bv even in de gaten houden wat er gebeurt op een andere input. Persoonlijk zie ik me het niet gebruiken maar het kan in sommige situaties handig zijn.

Conclusie
Voor nog geen 2K koop je een projector die een absoluut wereld beeld neerzet en in elk hometheater zal zorgen voor een enorme film ervaring en waarvan de buren zullen zeggen "wow, waarom zou je nog naar de bioscoop gaan".
De projector is mooi stil en vormgegeven.

Bij de projector word 1 3D bril geleverd met RF techniek zodat je niet meer hoeft te "pielen" met line of sight.

Van mij krijgt de 7200 een HT silver award voor de prijs/prestatie combinatie, het had goud "moeten" zijn echter lees daarvoor de 9200 review :D


De 7200 staat vanaf vandaag als demo in onze showroom, maak dus snel een afspraak voor een spetterende demo.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cardas49

Wellicht wordt je ondertussen moe van deze vraag, maar omdat ik het nog steeds niet snap vraag ik het toch  :D

Als je puur naar de metingen van de 7200 en 9200 kijkt zou je denken dat het verschil tussen beide units aanzienlijk groter zou moeten zijn dan je beschrijft. Hoe komt het dat het subjectieve verschil klein is? Verschil in native contrast zou onder een bepaalde grens (geen idee welke dat is, misschien 5000:1 of zo?) toch goed zichtbaar moeten zijn, zelfs in een witte ruimte? Wat zorgt ervoor dat de kijkervaring bij de 7200 zo goed is, ondanks het bescheiden native contrast?
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

J.A.F._Doorhof

In principe is het toch wel een verschil zoals ik ook beschrijf, het is alleen geen HALLELUJA verschil.
Zoals aangegeven is het te zien en vind ik het het geld waard.
Maar in een witte ruimte is contrast gewoon wat minder goed te zien, ansi contrast zie je wel maar het absolute zwart ben je kwijt. De lightoutput van de 9200 is wel wat hoger zoals beschreven.

Maar goed zoals gezegd het is geen HALLELUJA verschil, gewoon in een batcave de 650.00 waard.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

turtlespeed

Als je deze vergelijkt met een tw5000 in een woonkamer, wat zal het verschil dan zijn?
MARILLION, The best-kept secret in the music industry !

J.A.F._Doorhof

Behoorlijk.
Vooral op diepte en rust en natuurlijk dynamiek.
daarnaast is er natuurlijk de nieuwe generatie FI welke nu wel erg interessant word.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

turtlespeed

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  2, 2013, 15:46:19
Behoorlijk.
Vooral op diepte en rust en natuurlijk dynamiek.
daarnaast is er natuurlijk de nieuwe generatie FI welke nu wel erg interessant word.

En qua lichtoutput?
MARILLION, The best-kept secret in the music industry !

J.A.F._Doorhof

Ook weer een stuk hoger.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

digitalboy

mooie review alleen dit viel me op wat je hier zegt:

Dit zijn op zich geen slechte scores, het is iets minder dan de Epson 9100 op Ansicontrast EN DAT VIND IK MEESTAL DE BELANGLIJKSTE METING VAN CONTRAST.

Sorry maar dit klopt niet! on/off contrast (native) is de belangrijkste contrastmeting.
ansi contrast is minder belangrijk, is al een keer een discussie over geweest hier,
ik vraag me dan ook af of je dit goed gelezen hebt.
Mijn oude crt tv van philips heeft een redelijk hoge on/off contrast en behoorlijk lage ansi CR
toch is het beeld dynamisch en heeft een mooie diepte en zo zijn er nog wel meer
voorbeelden te noemen.

J.A.F._Doorhof

Lees je eerst in over de materie voordat je dat soort dingen roept.
ANSI is op dit moment erg belangrijk. Boven een bepaalde full on full off merk je nog amper verschil in de meeste situaties. ANSI is het contrast dat je het meeste ziet. Full on full off zie je nooit aangezien je nooit een volledig zwart en volledig veld bekijkt. Daarnaast kan dit oneindig als de Iris maar wil

Native is belangrijk en ANSI. En mijn voorkeur heeft een zeer hoog ANSI contrast bij de moderne units.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hellbeast

#9
De TW7200 en de TW8100 zijn vrijwel gelijk in prijs. Wat zijn de voordelen van de TW7200 t.o.v. de TW8100?

als ik puur naar de specs kijk, dan lijkt me de "oude" TW8100 een stuk beter;

2400 Lumen tegen 2000 Lumen
320.000:1 contrastratio tegen 120.000:1

Ok, bij de TW7200 zit een bril en bij de TW8100 niet. Maar wat maakt de 7200 dan beter in deze prijsklasse?
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

J.A.F._Doorhof

Je kan beter even naar de reviews en metingen kijken die ik gedaan heb.
Op papier klopt er vaak geen "bal" van.
De 7200 zou mijn voorkeur hebben maar er is niet heel veel verschil met de 8100.
De 7200 is iets filmischer.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cage

Hoe verhoudt het 3D gedeelte van de 7200 zich tot de 8100?
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

J.A.F._Doorhof

3D hebben we alleen heel snel getest en ziet er erg goed uit, alleen niet vergeleken met de 8100.
We hebben bepaalde test stukken die we gebruiken maar ik moet voor 3D ze echt nagenoeg naast elkaar zien. Ik heb het idee dat de 7200 wat "smoother" is, iets minder "ghosting" maar heel subtiel.

We geven erg weinig aandacht in de reviews aan 3D omdat we er achter zijn dat letterlijk nagenoeg iedereen het anders ervaart, we hebben een teststuk dat ik er bv perfect uit vind zien en waar Annewiek artifacts ziet in de diepte, en visa versa. Beoordelen van 3D in een review vind ik daarom erg moeilijk, het blijft heel persoonlijk. Ik zie bv een toename van de smoothness in de bewegingen bij 3D en op de test stukjes dus iets minder ghosting maar verder weinig echt schokkend verschil. Kan zijn als iemand anders kijkt ze iets anders zien. Met 2D heb ik dat nog nooit meegemaakt vandaar dat ik me voornamelijk op 2D richt bij de reviews.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cage

Ok bedankt voor je duidelijke uitleg.
Ik mag er dus iig van uitgaan dat de 7200 zowel op 2D als op 3D niet onderdoet voor de 8100.
Dan klinkt de 7200 als een hele mooie optie voor de vervanging van mijn huidige PJ
Komt er nog een leuke introductie aanbieding :-) ?
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

J.A.F._Doorhof

Mail voor aanbiedingen naar Annewiek op verkoop@hometheater.nl :-)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bjaytee

Frank,

Momenteel heb ik een JVC HD550 en als ik de contrast-ratio's bekijk dan zou mijn projector deze Epson nog altijd verslaan (17510:1 vs 15681:1 in dynamische stand!).

Ik vind zwartwaardes zeer belangrijk en ben eigenlijk vooral geïnteresseerd in 2D.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik het ANSI-contrast van de JVC nergens terugvind.

Kan je me zeggen of de Epson TW7200 een update is voor mij, of als ik beter wacht?
Denon AVR 2313 - B&W 7NT - JVC HD 550 - PS3 - Xtreamer Prodigy - Panasonic P50VT30 - SVS PB12-Plus DSP

J.A.F._Doorhof

Je mag hem een keer komen bekijken.
Grootste nadeel van de jvcs vind ik de softheid bij pans. Daar is de Epson een flinke upgrade voor.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bjaytee

#17
Quote from: J.A.F._Doorhof on November  6, 2013, 13:03:37
Je mag hem een keer komen bekijken.
Grootste nadeel van de jvcs vind ik de softheid bij pans. Daar is de Epson een flinke upgrade voor.
En hoe verhoudt de zwartwaarde zich tegenover de JVC's?
Denon AVR 2313 - B&W 7NT - JVC HD 550 - PS3 - Xtreamer Prodigy - Panasonic P50VT30 - SVS PB12-Plus DSP

J.A.F._Doorhof

#18
Verschilt per jvc. Absoluut zwart op een volledig zwart veld wint de jvc het, echter binnen de film helpt het hoge ansicontrast de epson weer enorm. Je moet dat echt even komen bekijken maar ik denk dat de epson je aangenaam zal verrassen :)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MechanicalAnimal

Bedankt voor de review Frank, zeker een kandidaat ook voor mij.


Kun je me vertellen wat het US typenummer is van deze 7200...is dat de 4030? Even handig voor de non-EU forums/reviews

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

lapino

Hoe zit het qua gamen met deze projector, denk er sterk aan mijn benq w1070 te upgraden  naar deze.

J.A.F._Doorhof

Op zich is het een redelijk snelle projector, maar goed ik ben niet iemand die mee doet aan de wereld kampioenschappen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

lapino

Op heel wat fora word ik 'gewaarschuwd' voor de trage inputlag. Ik game toch redelijk wat op mijn projector dus moet zeker werkbaar zijn, als ik een toets indruk en het komt er pas een halve seconde later door, dan is dat écht niet ok. Momenteel een Benq w1070 in bezit, best wel leuke projector maar ik zoek toch naar wat beter beeld. Zou de TW7200 dan een écht goede upgrade zijn?

J.A.F._Doorhof

Je mag het hier rustig een keer uitproberen
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

THX-UltraII

#24
Quote from: lapino on December 21, 2013, 11:28:01
Op heel wat fora word ik 'gewaarschuwd' voor de trage inputlag. Ik game toch redelijk wat op mijn projector dus moet zeker werkbaar zijn, als ik een toets indruk en het komt er pas een halve seconde later door, dan is dat écht niet ok. Momenteel een Benq w1070 in bezit, best wel leuke projector maar ik zoek toch naar wat beter beeld. Zou de TW7200 dan een écht goede upgrade zijn?
de input lag is bij Epson (maar ook bij jvc) erg slecht. Wil je een inputlag onder de 40ms kom je uit bij de Sony. Wil je nog lager (20-30ms) zul je bij DLP moeten blijven. De Epson is GEEN game-projector maar een film-projector, onthou dat goed bij je keuze. Een beetje gamen op de Epson kan prima maar doe je veel of alleen maar fpsers en neem je een Epson sta je al meteen met 3-0 achter.