Trinnov Audio topic: Trinnov nu vaste voet in Nederland en België

Started by R0N, October 28, 2013, 21:33:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Gabor

In dit geval gaat het om een Marantz AV7005 preamp/processor met MultEQ XT.
Maar het zal geen implementatiefout zijn hoor, phase shift is vrijwel inherent aan een EQ, tenzij je er echt een linear phase EQ van maakt, maar het lijkt me sterk dat dat het geval is. Een beetje phase shift is ook niet het ergste wat er is maar als je voor links en rechts verschillende settings gebruikt ga je het horen.

Simpele test: Zet de centerspeaker uit, laat de dialoog over links+rechts spelen (fantoom center) en ga precies midden tussen de speakers zitten (beetje fatsoenlijk grote hoek).
Met Audyssey uit hoort de dialoog precies uit het midden te komen, zo precies dat het daadwerkelijk uit het scherm komt. Met Audyssey aan bestaat er dus de kans dat de dialoog een stuk breder wordt en uit te hele breedte lijkt te komen. Dat heeft wel gevolgen voor geluiden die uit L+R komen, maar niet perse zo breed moeten klinken (sommige muziek, of omgevingsgeluiden).
Bij 5.1 is dat probleem een stuk minder groot dan bij stereo, en het is ook maar de vraag hoe erg het is voor de thuis gebruiker. Voor mij is het lastig omdat als iets te breed klinkt ik het meer naar het midden pan, en dat moet dan niet komen omdat er iets in de afluistering zit. Al ben ik dan wel zo'n purist dat ik dat thuis ook zo doorvoer :)

AbZ

Quote from: Gabor on December  4, 2013, 00:30:29phase shift is vrijwel inherent aan een EQ, tenzij je er echt een linear phase EQ van maakt
Dit wordt bij Trinnov en Dirac toch wel meegenomen?  Weet niet hoe zeldzaam dit nu is.

Martijn M

Ik denk dat je niet zonder meer kunt stellen dat amplitudecorrecties die de fase ongemoeid laten beter zijn dan 'normale' correcties, zoals correcties die je maakt middels analoge filters en met digitale IIR-filters. Als een systeem zich minimum-fase gedraagt, zijn amplitude en fase direct aan elkaar gerelateerd (Hilbert transform). Als er in de respons van een luidspreker een piek zit, zie je bij diezelfde frequentie ook een slingering in de fase. Een minimum-fase correctiefilter heeft niet alleen een frequentiekarakteristiek met de inverse van die piek, maar ook een tegengestelde slingering in de fase. De combinatie van het correctiefilter en de oorspronkelijke piek leveren een vlakke respons en gelijkmatig faseverloop op.
Dutch & Dutch

AbZ

Het gaat er gewoon om dat de keten als geheel zo min mogelijk verbouwt. 
Phase shift is dus alleen wenselijk als het ter correctie is.

Jean Sibelius

Afgelopen maand een zéér overtuigende demo gehoord bij Audioclub Oost Brabant.
Zeker het concept van ruimte correctie/DAC/voorversterker in 1 apparaat is natuurlijk erg interessant :)

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Miesepies

Afgelopen vrijdag bij de Trinnov demonstratie bij Chattelin gezeten.

Ik moet zeggen dat de interface er simpel en duidelijk uitzag, met mooie overzichtelijke grafieken. Duidelijk en absoluut ook iets waar je mee kan pronken aan al je vrienden en familie :) Ook ziet de Amethyst er in het echt erg mooi uit.

Helaas was ik wat minder onder de indruk van de muzikale demonstratie. Dit heeft voornamelijk te maken met de muziek keuze welke...naja, laten we het er maar op houden dat het niet mijn smaak was. Daarnaast was ik erg moe en het gebrek aan een beetje uptempo muziek hielp totaal niet, dus ben ik in de pauze naar huis gegaan.

Van de nummers waar geschakeld werd tussen de optimizer aan of uit, was er voor mij 1 nummer wat eruit sprong en het idee gaf dat er een duidelijke verandering/verbetering was. Dat nummer (Fink?) was ook het enige wat me nog een beetje lag...misschien daarom?

Maar, het was duidelijk wat je kon doen met het systeem. De presentatie van de optimizer in vogelvlucht door R0N was voor mij in ieder geval duidelijk genoeg.

Ik heb wel 1 dingetje wat ik mis in de Trinnov. Toevallig was er iemand anders bij de demo die precies dezelfde opmerking maakte als waar ik op dat moment aan dacht... Doordat de Trinnov de boel berekent en aanpast naar een strakke response lijn, raak je het karakter van je apparatuur en speakers kwijt. Immers trek je alles recht en poets je oneffenheden weg. Je koopt die spullen toch uiteindelijk om het karakter, het geluid wat je goed vind.

Het zou mooi zijn, als de Trinnov op een of andere manier eerst een response grafiek zou kunnen maken van de speaker, en die grafiek als doel grafiek te gebruiken ipv de standaard strakke lijn. Dit om het karakter te behouden, maar wel de akoestiek problemen te kunnen aanpakken (misschien wat kort door de bocht, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel).

Ik vermoed dat de Trinnov zeker wat kan betekenen in mijn ruimte...maar de pittige prijsstelling maakt het voor mij een nice-to-have, nog geen must-have.

R0N

Quote from: Miesepies on January 22, 2014, 20:56:24
Afgelopen vrijdag bij de Trinnov demonstratie bij Chattelin gezeten.
..........
Ik heb wel 1 dingetje wat ik mis in de Trinnov. Toevallig was er iemand anders bij de demo die precies dezelfde opmerking maakte als waar ik op dat moment aan dacht... Doordat de Trinnov de boel berekent en aanpast naar een strakke response lijn, raak je het karakter van je apparatuur en speakers kwijt. Immers trek je alles recht en poets je oneffenheden weg. Je koopt die spullen toch uiteindelijk om het karakter, het geluid wat je goed vind.

Het zou mooi zijn, als de Trinnov op een of andere manier eerst een response grafiek zou kunnen maken van de speaker, en die grafiek als doel grafiek te gebruiken ipv de standaard strakke lijn. Dit om het karakter te behouden, maar wel de akoestiek problemen te kunnen aanpakken (misschien wat kort door de bocht, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel).
.........

Hoi,

Dank voor de complimenten en sorry voor de muziekkeuze :-)

Wat jij graag wilt, zit al in de Amethyst! Iets te vroeg weggegaan.
Kijk maar eens op de grafiek: stand 2 Natural doet precies wat je wilt. Er wordt in het laag een correctie toegepast terwijl vanaf 150 Hz (instelbaar) het natuurlijke karakter van de luidspreker in de ruimte behouden blijft. Wel wordt de timing, fase en amplitude gemiddeld en gelijkgemaakt. Dat is nodig voor de precisie van de soundstage.

Vóór de pauze hebben we naar 3 Neutral geluisterd.

Er zijn nog meer instellingen, maar op een halve avond krijg ik dat niet allemaal toegelicht.
En uiteindelijk gaat het om de demo thuis, waar dan precies de correctie gemaakt kan worden zoals de klant het wil.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Miesepies

Ah ja :) Dat kan natuurlijk ook, de correctie maar tot een bepaalde frequentie toepassen. Meeste problemen zijn vaak in het laag.

Edit: oja, je had natuurlijk dat blad verspreid met deze grafieken. Heb ik niet goed naar gekeken moet ik eerlijk bekennen :(

Ik had graag gebleven maar ik was echt doodmoe (paar nachten slecht geslapen, veel afspraken...en daarna/daardoor ook nog ziek geworden :().

Opzich zou ik de Trinnov graag eens thuis willen horen, puur uit nieuwsgierigheid. Maar omdat ik op dit moment niet van plan ben om het apparaat te kopen ga ik de dealer er niet mee lastig vallen...

eric_audio

Quote from: R0N on January 22, 2014, 21:18:43
Iets te vroeg weggegaan.

Tja, die pauze duurde zo belachelijk lang, dat ik ook maar naar huis gegaan ben. Maar dat lag aan Peter, die had een strakkere regie moeten voeren...
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

eric_audio

Quote from: Miesepies on January 22, 2014, 20:56:24
Ik heb wel 1 dingetje wat ik mis in de Trinnov. Toevallig was er iemand anders bij de demo die precies dezelfde opmerking maakte als waar ik op dat moment aan dacht... Doordat de Trinnov de boel berekent en aanpast naar een strakke response lijn, raak je het karakter van je apparatuur en speakers kwijt. Immers trek je alles recht en poets je oneffenheden weg. Je koopt die spullen toch uiteindelijk om het karakter, het geluid wat je goed vind.

Het zou mooi zijn, als de Trinnov op een of andere manier eerst een response grafiek zou kunnen maken van de speaker, en die grafiek als doel grafiek te gebruiken ipv de standaard strakke lijn. Dit om het karakter te behouden, maar wel de akoestiek problemen te kunnen aanpakken (misschien wat kort door de bocht, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel).

Dat gevoel had ik ook even. Alsof je zou wensen dat de karakteristieken van veel speakers in het systeem opgeslagen zouden worden. Aan de andere kant, wil je niet gewoon een zo neutraal en transparant mogelijk geluid? Ik wel. Maar ergens wringt het, alsof een deel van het geld dat je hebt gestopt in een goede speaker "overbrugd" wordt. Toch gaan niet alle speaker hetzelfde klinken met een Trinnov natuurlijk. Dus waar houdt je speaker zijn eigen klank, en waar grijpt Trinnov in? Dat is een beetje het geheim van Trinnov denk ik.

In ieder geval was ik zeer onder de indruk. De set die er stond was al erg goed. Maar met de Trinnov klonk het toch nog zo veel beter....
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Miesepies

Ja, die discussie had ik ook met mijn vriendin. Als de Trinnov zo goed is, zou het niet meer uitmaken wat voor speakers je hebt - hij zou het altijd zo laten klinken als de grafiek het aangeeft. Maar als dat zo zou zijn, zouden er een hele boel speaker fabrikanten het einde van die jaar niet meer halen :P

Zelf wil ik niet helemaal neutraal. Iets relaxter, tikkie warmer...  Smaak hè? :)

Deleted User

Quote from: eric_audio on January 27, 2014, 21:05:47
Maar ergens wringt het, alsof een deel van het geld dat je hebt gestopt in een goede speaker "overbrugd" wordt.

Dat heb ik ook al eens uit proberen te leggen.....

R0N

Quote from: Miesepies on January 27, 2014, 21:13:43
Ja, die discussie had ik ook met mijn vriendin. Als de Trinnov zo goed is, zou het niet meer uitmaken wat voor speakers je hebt - hij zou het altijd zo laten klinken als de grafiek het aangeeft. Maar als dat zo zou zijn, zouden er een hele boel speaker fabrikanten het einde van die jaar niet meer halen :P

Zelf wil ik niet helemaal neutraal. Iets relaxter, tikkie warmer...  Smaak hè? :)

Het is belangrijk te weten dat Trinnov niet de luidspreker verandert, maar de invloed van de ruimte op de muziekweergave van de luidspreker. We luisteren naar de ruimte in plaats van de luidspreker. Zet je luidspreker eens in de tuin, je kent hem niet meer terug!
Als je naar preset 2-Natural kijkt, zie je dat het karakter van de luidspreker in de ruimte grotendeels behouden blijft. Het is maar net want je prettig vindt.

Maar de nadelige invloed van de ruimte moet gewoon aangepakt worden. Dat is wat je ook hoorde in de demo.
Het 'eigen geluid' van de luidspreker blijft behouden, sterker, wordt er alleen maar beter van.

ron

Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Deleted User

En nu spreek je jezelf tegen: In je eerste post schrijf je en ik citeer: 'Trinnov's optimizer lost niet alleen akoestische problemen op, het corrigeert ook de fasefouten van de luidspreker."

En nu zeg jezelf dat Trinnov de luidspreker niet veranderd.

Goed om te weten!!

R0N

Quote from: jazzman on January 27, 2014, 21:31:29
En nu spreek je jezelf tegen: In je eerste post schrijf je en ik citeer: 'Trinnov's optimizer lost niet alleen akoestische problemen op, het corrigeert ook de fasefouten van de luidspreker."

En nu zeg jezelf dat Trinnov de luidspreker niet veranderd.

Goed om te weten!!

Het ging om de klankkleur van de luidspreker (amplitudegedrag in de frequentieband). Het fasegedrag is meer verantwoordelijk voor de precisie van de weergave, plaatsing van stemmen en instrumenten.
Maar ik ben blij dat je dat wel hebt onthouden ;-) Het is een unieke functie van Trinnov.

Beide correcties dragen bij aan een natuurgetrouwe muziekweergave. Het wordt dus zeer zeker geen eenheidsworst waardoor alle luidsprekers op elkaar gaan lijken. De waarde van een investering in een goede luidspreker wordt met Trinnov nog eens versterkt.
En met een thuisdemo kun je dat zelf vaststellen.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

garmtz

Na rijp beraad en een mooie demonstratie door Ronald, hebben wij besloten ook dealer te worden van dit prachtige merk! Feitelijk omdat je gewoon niet om de kwaliteit van Trinnov heen kan... :)  Wij zullen enorm aan de slag gaan met onze bestelde Amethyst en zijn er vrij zeker van dat we in korte tijd alle ins en outs van het ding zullen hebben doorgronden.

Uiteraard zal er na genoeg ervaring met de Amethyst ook zeker een show volgen die de techniek en de resultaten aan ieder zal laten horen. Wij hopen hier beide luisterruimtes voor in te zetten, zodat we de effecten kunnen laten horen in twee verschillende systemen en twee verschillende ruimtes.

We hebben er zin in! :)

Ronald, heel erg bedankt voor je inzet al tot nu toe, wordt zeer gewaardeerd!

Jean Sibelius

Quote from: garmtz on January 28, 2014, 20:24:42
Na rijp beraad en een mooie demonstratie door Ronald, hebben wij besloten ook dealer te worden van dit prachtige merk! Feitelijk omdat je gewoon niet om de kwaliteit van Trinnov heen kan... :)

Goed om te lezen! Gefeliciteerd met het dealerschap :)

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

eric_audio

Quote from: garmtz on January 28, 2014, 20:24:42
Na rijp beraad en een mooie demonstratie door Ronald, hebben wij besloten ook dealer te worden van dit prachtige merk! Feitelijk omdat je gewoon niet om de kwaliteit van Trinnov heen kan... :) 

Goede beslissing denk ik. Gefeliciteerd met het dealerschap!!
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini


bva

Is er een verschil in het eindresultaat (room correction) tussen de Trinnov 'ST2-HiFi' en de Amethyst?

R0N

Quote from: bva on February 19, 2014, 22:22:55
Is er een verschil in het eindresultaat (room correction) tussen de Trinnov 'ST2-HiFi' en de Amethyst?

Neen.
Met de nieuwe software presteren beide apparaten hetzelfde.
De Amethyst biedt gewoon meer bedieningsgemak als voorversterker, zoals een streamer via ethernet, meerdere inputs, word clock in/out, eigen wifi, eigen afstandbediening.
Maar met een tablet of PC kun je via een VNC client beide apparaten ook bedienen.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

bva

Nog een paar vragen.
1. Is de computer hardware van de Trinnov 'ST2-HiFi' en de Amethyst hetzelfde (processor, hoeveelheid geheugen, etc.)?

2. Op de website http://www.trinnov.com/products/high-end/st2-hifi/options-st2-hifi/?lang=en_us
staat 'The ST2 HiFi includes an Optimizer 4 bundle. Software upgrades can be purchased so the unit can always access new implemented features'. Wat kosten deze upgrades?

3. Hoelang is de garantie termijn?


R0N

Quote from: bva on February 20, 2014, 22:00:17
Nog een paar vragen.
1. Is de computer hardware van de Trinnov 'ST2-HiFi' en de Amethyst hetzelfde (processor, hoeveelheid geheugen, etc.)?

2. Op de website http://www.trinnov.com/products/high-end/st2-hifi/options-st2-hifi/?lang=en_us
staat 'The ST2 HiFi includes an Optimizer 4 bundle. Software upgrades can be purchased so the unit can always access new implemented features'. Wat kosten deze upgrades?

3. Hoelang is de garantie termijn?

Hoi,

1- Er zijn natuurlijk verschillen al was het maar omdat de Amethyst meer functies heeft. Hoe het precies zit met de onderdeeltjes weet ik ook niet. Belangrijk is dat beide apparaten hetzelfde presteren en volledig geëquipeerd zijn voor hun taak.

2- Upgrades: upgrades zijn het eerste jaar inbegrepen in de prijs. Het is geen windowscomputer waar je iedere maand nieuwe bugs moet downloaden om de oude bugs te bestrijden. De software is getest en goed, maar mocht er desondanks nog iets te verbeteren zijn dan gebeurt dat kostenloos.
Als er na een jaar nieuwe features zijn (uitbreidingen) dan heb je de keus die te kopen, maar het is niet noodzakelijk voor de goede werking van de Trinnov. Ik schat dat tegen die tijd de upgrades ca € 700 voor een heel jaar kosten.
Updates worden door Trinnov Fr. direct in het toestel gezet via internet.

3- Garantietermijn is twee jaren (Europese wetgeving). Maar de servicetermijn is zeker langer ;-)

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

bva

Nog een paar vragen.
1. Heeft de software dezelfde mogelijkheden als de professionele uitvoering?
2. Is het mogelijk om een link te krijgen naar de handleiding van de Amethyst en de ST2Hifi?

R0N

Quote from: bva on February 24, 2014, 21:58:47
Nog een paar vragen.
1. Heeft de software dezelfde mogelijkheden als de professionele uitvoering?
2. Is het mogelijk om een link te krijgen naar de handleiding van de Amethyst en de ST2Hifi?

Hoi,
1- De software is eigenlijk uitgebreider en nu met grafische interface. De Hifi versies gaan ook tot 192 kHz sampling rate en hebben mee aansluitopties.
2- De handleiding is alleen op papier verkrijgbaar. Voor de ST2hifi is de handleiding nog in ontwikkeling. De software en interface zijn grondig veranderd en de handleiding moet compleet vernieuwd worden.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)