Trinnov Audio topic: Trinnov nu vaste voet in Nederland en België

Started by R0N, October 28, 2013, 21:33:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Staaled

Zo heb ik de Amethyst ook ervaren. Het is een no nonsense machine. Woordkeuze naar maat derhalve. ;)
De studio-roots zijn overduidelijk en hij doet reguliere consumenten-audio er gedateerd uitzien.
Ik durf wel te stellen dat ik niet het minste heb staan en dat , hoewel het echt naar tevredenheid klinkt, heeft een hoop werk nodig om tot zijn/haar recht te komen.
De Amethyst kan zo veel , met gemak en op hoog niveau. Toch even slikken.

De streamer lijkt mij wel een punt van aandacht voor de fabrikant.
Wil je die vermarkten moet je met beter op de proppen komen. Niets over de klank trouwens.
Puur functionaliteit.


"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Quote from: Martijn - Synergy Acoustics on November 29, 2013, 16:20:53
Mooie recensie! Je enthousiasme maakt me extra nieuwsgierig. Goed dat je ook de meetplaatjes hebt gepost. Duidelijk een geavanceerd apparaat :) . Ik heb en aantal vragen.

Begrijp ik het goed dat de Trinnov de steady-state frequentierespons van beide luidsprekers vlak maakt op de luisterplek (afbeelding 1)? Zit die dip rond 2 khz in je speakers (Dynaudio C1 toch?)? De ETC en impulsrespons laten mooi zien dat er e.e.a. gebeurt in het tijddomein! De grafiek gaat tot 7 ms, maar kan het apparaat ook meer van het tijddomein laten zien? Wat laat het laatste plaatje zien (amp direct)?

Hoe lang heb je het apparaat mogen testen?
Ja.
Daar kun je echter weer alles van maken of in kiezen aan de hand van de presets.

Nee , dat is de ruimte.
Ik zie de dip ook met REW terug.
JTR Noesis 212 HT LP's inmiddels. :inlove:

Die twee laat ik even aan Ron over.

Een middag.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

R0N

Quote from: Staaled on November 29, 2013, 15:33:20
Afgelopen woensdag had ik dus de Amethyst te gast voor een thuisdemo.
............................
Eén meting op de LP. Tot 5 zijn mogelijk voor één meting, dit om evt te levelen.

Eén meting is genoeg op de luisterplek. In een grotere ruimte met meer zitplaatsen kun je desgewenst meerdere metingen doen. Vijf, tien of meer. Aan iedere meting kun je een 'gewicht' meegeven om hem meer of minder in de totale berekening te laten wegen.

Quote from: Staaled on November 29, 2013, 15:33:20
Het meten zelf gaat opmerkelijk vlot.
Een aantal ruis-bursts per kanaal.

Trinnov gebruikt geen ruis, het lijkt er op maar is toch anders. Het is een z.g. MLS-signaal. MLS staat voor Maximum Length Sequence. Het is een wiskundig gegenereerd digitaal signaal ('ruis als je wilt) dat exact bekend is (Meer op Wikipedia). Dat maakt de meting nauwkeurig (tezamen met de bijzondere microfoon) en bovendien kun je zo de impulsrespons van de luidspreker meten. Met behulp van Fourier en Hadamar bereken je de amplitude/frequentie respons. Het is hogere wiskunde, maar gelukkig komt er aan het eind muziek uit!

Quote from: Staaled on November 29, 2013, 15:33:20De Amethyst speelt gapless al is het niet helemaal. Bij een overgang van CD kwaliteit naar Hi-res schakelt hij even intern, click.
Omgekeerd ook. Hij speelt ook MP3 af en ik laat bij deze het antwoord even aan Ron of de Amethyst dan ook schakelt.

De Amethyst kijkt naar de aangeboden klokfrequentie en schakelt om als die verandert. Het muziekje wordt binnengehaald en op de eigen klok afgespeeld. Voordat het muziekje ten einde is, is de volgende uit de playlist al binnengehaald. Dat verloopt dus gapless, zolang de frequentie niet verandert.

Quote from: Staaled on November 29, 2013, 15:33:20Ronald en Ben bedank ik voor de geboden kans de Amethyst eens aan de tand te voelen. :thumbs-up:

Graag gedaan. Je hebt een geweldige installatie dat alleen het beste verdient!

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

R0N

Quote from: Martijn - Synergy Acoustics on November 29, 2013, 16:20:53
Mooie recensie! Je enthousiasme maakt me extra nieuwsgierig. Goed dat je ook de meetplaatjes hebt gepost. Duidelijk een geavanceerd apparaat :) . Ik heb en aantal vragen.
........
De grafiek gaat tot 7 ms, maar kan het apparaat ook meer van het tijddomein laten zien?
Ja, tot 500 ms.

Quote from: Martijn - Synergy Acoustics on November 29, 2013, 16:20:53Wat laat het laatste plaatje zien (amp direct)?

Dat laat zien hoe de directe respons is op de microfoon (luisterpositie) zonder reflecties, het eerst aankomend geluid dus. Je ziet in het andere plaatje dat wat reflecties niet zo erg zijn omdat die gaten opvullen. Bij de berekening van de correctie wordt rekening gehouden met een aantal reflecties naar keuze (0,5 - 8 ).
Een andere parameter is de resolutie van de energierespons die je kunt instellen (3 - 1/24 oct).

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

R0N

Quote from: Staaled on November 29, 2013, 15:33:20
Afgelopen woensdag had ik dus de Amethyst te gast voor een thuisdemo.
.......
Ik had problemen met de control points die ik normaal voor Linn DS gebruik.
Dus Kinsky, Plugplayer, Chorus DS, Lumin.
Deze zagen de Amethyst niet of de playlist deed raar.
Bubble DS, alleen voor Android beschikbaar, deed het wel goed.


Vandaag nog een andere app getest: mconnect player.
Voor Apple en Android verkrijgbaar. Op de iPad werkt het goed, Android ook wel.
Wat mij verbaasd is dat de app voor ipad 18,6 MB is en voor android slechts 2,7 MB???

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

JANJWJMC

Is de Amethyst te integreren in een surround opstelling dus HTPC-Amethyst-Surround versterker.
Maar pffff bijna 10,000 Euro is een hoop geld  :wacko:.
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

R0N

Quote from: JANJWJMC on November 30, 2013, 16:03:13
Is de Amethyst te integreren in een surround opstelling dus HTPC-Amethyst-Surround versterker.
Maar pffff bijna 10,000 Euro is een hoop geld  :wacko:.

Jazeker, je kunt 4 kanalen in en 4 kanalen uit, zowel digitaal alsook analoog. Dus Li, Re, Cent, Sub. Voor de surrounds maak je dan via de surroundversterker de juiste instellingen.
Aansluitpaneel Amethyst:


Mocht je de voorversterker van de Amethyst niet nodig hebben, dan kies je voor de ST2-Hifi.
Ook hier kun je 4 kanalen in en uit (analoog).
Aansluitpaneel ST2-Hifi:

De ST2-Hifi kost 5.500, dus dat scheelt wel!

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Miesepies

Quote from: Staaled on November 29, 2013, 15:33:20En wat je niet bevalt pas je aan.
Iets meer of minder hoog/laag , wat warmer/koeler. Alles is mogelijk.

Als de Amethyst dit kan doen zonder in te leveren op dynamiek en staging, zou ik deze toch wel erg graag eens hier willen horen. Mijn ruimte kan wel wat hulp gebruiken (fysieke akoestiek aanpassingen hebben een lage WAF hier) en hou van een tikkeltje warmer geluid...

(Alleen het prijskaartje is wat hoog, das wel jammer :()


Staaled

Maar kan daarentegen zo veel. Een "Mart Smeetsje": "mag ik zeggen bijna alles, jawel bijna alles."
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Miesepies


Staaled

Quote from: Miesepies on November 30, 2013, 22:31:10
Brrrr.... het ging goed, tot je Mart Smeets riep  :crazy:
Er komt vaak toch ook iets zinnigs uit Mart en dit keer heeft hij gelijk. ;D
De Amethyst kan enorm veel. :music:
Ik ben toch wel thuis in DSP-systemen voor consumenten, maar dit ben ik niet eerder tegengekomen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Deleted User

Kan je aangeven wat een Trinnov voor een meerwaarde heeft, tov een Lyngdorf? Ik heb de DPA-1 en dat is DE oplossing voor mijn problemen. Nogmaals het is 3 keer zoveel geld  8)

chansig

Dus eigenlijk zou je willen dat RON verantwoordt waarom de Trinnov zoveel geld kost ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirk

Quote from: jazzman on December  2, 2013, 10:05:14
Kan je aangeven wat een Trinnov voor een meerwaarde heeft, tov een Lyngdorf? Ik heb de DPA-1 en dat is DE oplossing voor mijn problemen. Nogmaals het is 3 keer zoveel geld  8)
die 2 zijn -puur op basis van specs- ook niet echt te vergelijken, dus dat is ahw appelen met peren vergelijken.
om te beginnen "krijg" je er bij de Amethyst voor z'n prijs ook de streaming functionaliteit bij...ook al gebruik/wil je die misschien niet  ;)

de ST2 hifi zou ook te overwegen zijn, maar dan heb je (zover ik kan ontdekken) nog steeds een preamp nodig.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Staaled

Quote from: jazzman on December  2, 2013, 10:05:14
Kan je aangeven wat een Trinnov voor een meerwaarde heeft, tov een Lyngdorf? Ik heb de DPA-1 en dat is DE oplossing voor mijn problemen. Nogmaals het is 3 keer zoveel geld  8)
Meet en corrigeert beter in mijn situatie.
Nagenoeg totale controle over het resultaat.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

R0N

Quote from: Dynky on December  2, 2013, 10:12:28
.......
de ST2 hifi zou ook te overwegen zijn, maar dan heb je (zover ik kan ontdekken) nog steeds een preamp nodig.

Ook de ST2Hifi heeft een preamp! Er zit weliswaar geen draaiknop op het toestel, maar met een smartphone, iPad, pc kun je het volume regelen van -120 dB tot +20 dB (d.m.v. VNC-client). En er is een DIM functie (-20 dB) en een MUTE functie.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Miesepies


R0N

Quote from: Miesepies on December  2, 2013, 14:15:48
R0N, kunnen we ook nog een zwarte variant verwachten ?

Ehh, tuurlijk, dan moet ik eerst even naar de Gamma ;D

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Gabor

Hier dan ook een zeer tevreden Trinnov gebruiker. In een studio situatie met een Trinnov MC Processor (multichannel uit de pro lijn). Via AES input en AES output verbonden aan een Dynaudio Air 25 surround set (surrounds zijn 4x Air 6), de d/a conversie vindt pas in de speaker plaats. De studio (doos in doos constructie) is zo'n 5x10 meter na akoestische aanpassing (zover praktisch mogelijk). De Air's zijn in de wand verwerkt achter een 5 meter breed 2.35:1 akoestisch transparant geweven doek.

We hebben de Trinnov gekocht om een betere vertaling te krijgen van onze studio naar de bioscoop. Daarnaast wilden we de DSP mogelijkheden (parametrische eq, delay, level) van de speakers graag volledig overslaan. Hoewel de speakers fantastisch klinken is Dynaudio er in geslaagd om de meest afschuwelijke en buggy software te schrijven om de Dyn's in te regelen. Als er iets uit valt ben je ook meteen een halve dag bezig om het aan de praat te krijgen (de speakers hangen in een soort netwerk). Door de flush+corner mount zat er een boost in het laag die absoluut gecorrigeerd moest worden. Na wat interessante reviews door andere studio's die precies hetzelfde probleem omschreven (vertaling kleine zaal naar grote zaal) hebben we de MC op demo gehad.

En dat werkt dus fantastisch ;D
De uitgebreide room correction doet goed z'n werk, maar vooral de fase correctie is een aanzienlijke verbetering, en dat is echt iets waar je je van tevoren totaal niet bewust van bent, dat hoor je pas als het gecorrigeerd wordt. Om het kort te omschrijven, het geluid trok iets meer naar binnen toe waardoor de plaatsing vele malen beter valt en veel beter overeen komt met de gemiddelde bioscoopzaal (we testen onze films soms in (verschillende) bioscopen). 3D remapping hebben we overigens uitstaan. De surround delays zijn ook fatsoenlijk in te stellen (is in een thuis situatie met een av receiver overigens geen probleem, bij ons praktisch iets lastiger) en een groot voordeel is dat je een target curve kunt aangeven. Hierdoor kunnen we een lichte x-curve als target curve aangeven zodat we later niet voor verassingen komen te staan.
Maargoed, het was dus een verrassend goed resultaat, het is wat lastig om in woorden uit te leggen, ik weet ook niet zeker in hoeverre het de investering waard zou zijn voor de thuis situatie (wij luisteren er minstens 8 uur per dag naar, aan het einde van de rit soms het dubbele), maar voor ons is het een van de beste investeringen. De Trinnov staat nu vast in de audio keten en kan probleemloos maanden achter elkaar aan blijven staan.

Enkel puntje: de MC heeft een AES input nodig voor de meting met 3D microfoon. Gelukkig hebben we zelf een 4 kanaals mic preamp met AES output (anders had de dealer er eentje meegenomen), maar handig is het niet.

@R0N, wat is het verschil tussen een MC Processor en een Magnitude32? (behalve ontbrekende wordclock input) En wat is de richtprijs voor een Magnitude32(8x8)?

AbZ

Interessant verhaal.  (Ik begrijp dat je mijn ouwe pre/pro niet meer nodig had  :D )

Gabor

We hebben 5 studio's met verschillende configuraties, dus ik houd m'n ogen altijd open :D Maar uit m'n hoofd had je een JBL/Lexicon, ik ben nu over op hdmi (via een omweg, maar het werkt)

Er is inmiddels ook enige ervaring met Audyssey, op onze kleinere sets, maar als je die automatisch laat instellen introduceert het meer faseproblemen dan het oplost. De EQ is gewoon niet fasecorrect en werkt alleen naar behoren als je 'm handmatig instelt en voor L, C, R precies hetzelfde doet (Pioneer heeft hetzelfde probleem, en vermoedelijk alle andere varianten ook).
Wel ben ik nog benieuwd naar Dirac Live op de nieuwe Emotiva preamp. Daar heb ik even kort aan geroken op een AP20 processor en dat beviel wel. Alleen Emotiva en firm/software heb ik helaas slechte ervaringen mee.

R0N

Quote from: Gabor on December  2, 2013, 22:47:38
Hier dan ook een zeer tevreden Trinnov gebruiker. In een studio situatie met een Trinnov MC Processor..........

@R0N, wat is het verschil tussen een MC Processor en een Magnitude32? (behalve ontbrekende wordclock input) En wat is de richtprijs voor een Magnitude32(8x8)?

De Magnitude is de nieuwste krachtpatser voor meerkanaalssystemen.
Verschillen zijn gericht op high-end gebruiker, zoals,
- chique alu frontplaat
- 8 xlr in en 8 xlr uit (basisuitvoering)
- snellere processor
- grotere flashdrive
- kan tot 32 kanalen op 96 kHz verwerken
- aangepaste software

De prijs voor deze versie is 11.450 incl. BTW. Dat is inclusief bezorgen, installeren en instructies om in te meten e.d.
Hier is nog een recente review.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

R0N

Quote from: Gabor on December  3, 2013, 00:05:40
We hebben 5 studio's met verschillende configuraties, dus ik houd m'n ogen altijd open :D Maar uit m'n hoofd had je een JBL/Lexicon, ik ben nu over op hdmi (via een omweg, maar het werkt)

Er is inmiddels ook enige ervaring met Audyssey, op onze kleinere sets, maar als je die automatisch laat instellen introduceert het meer faseproblemen dan het oplost. De EQ is gewoon niet fasecorrect en werkt alleen naar behoren als je 'm handmatig instelt en voor L, C, R precies hetzelfde doet (Pioneer heeft hetzelfde probleem, en vermoedelijk alle andere varianten ook).
Wel ben ik nog benieuwd naar Dirac Live op de nieuwe Emotiva preamp. Daar heb ik even kort aan geroken op een AP20 processor en dat beviel wel. Alleen Emotiva en firm/software heb ik helaas slechte ervaringen mee.

Voor Audyssey beveel ik Audyssey Pro aan. Kijk even hier voor nadere info.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Miesepies

Quote from: R0N on December  2, 2013, 16:19:01
Ehh, tuurlijk, dan moet ik eerst even naar de Gamma ;D

ron

Oh, dat biedt mogelijkheden. Even een leuk kleurtje uitzoeken  :D

jvanhambelgium

Quote from: Gabor on December  3, 2013, 00:05:40
Er is inmiddels ook enige ervaring met Audyssey, op onze kleinere sets, maar als je die automatisch laat instellen introduceert het meer faseproblemen dan het oplost. De EQ is gewoon niet fasecorrect en werkt alleen naar behoren als je 'm handmatig instelt en voor L, C, R precies hetzelfde doet (Pioneer heeft hetzelfde probleem, en vermoedelijk alle andere varianten ook).

Welke versie (XT / XT32 / Pro) op welke vendor ? (Onkyo/Marantz/...)
In principe doet Audessey Labs wel validatie op de ADSY algorithmes goed zijn geimplementeerd door menig fabrikant (die de vrijheid hebben vb in het toekennen van hoeveel DSP-resources beschikbaar zijn etc)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)