Trinnov Audio topic: Trinnov nu vaste voet in Nederland en België

Started by R0N, October 28, 2013, 21:33:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn M

Voor zover ik weet, zijn de fasefouten zoals je die vindt bij de meeste conventionele wisselfilters niet hoorbaar, zie bijvoorbeeld hier. De hoorbaarheid verschilt per signaal en frequentie, maar een richtlijn is twee periodes. Niet iedereen is dan ook enthousiast over lineaire fase, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat anderen het juist fantastisch vinden. Ik heb er zelf nog niet mee geëxperimenteerd, maar dat ben ik wel van plan. Mijn opvatting op dit moment is: baat het niet, dan schaadt het niet, mits het accuraat gedaan wordt.

Dutch & Dutch

Deleted User

Quote from: R0N on November  5, 2013, 19:58:32
Een koper was ontevreden over de mogelijkheden en resultaten. Bovendien vond hij dat er maar beperkte instelmogelijkheden waren ('targetcurves'). Hij kon niet vrijelijk experimenteren met parameters. Derhalve kwamen zijn luidsprekers niet voldoende uit de verf. Met Trinnov hebben we de rust gebracht in de set/kamer en met de vele instelmogelijkheden en 29 presets kon de klant zelf experimenteren en vergelijken.
Een andere koper had zijn kamer al aangepast met panelen en basstraps. Iedere avond plaatsen en weer opruimen. Desondanks merkte hij dat het niet lukte een mooi geluid uit de installatie te halen. Te gedrongen, niet open en in balans. Met Trinnov was of er een andere luidspreker speelde. Eén thuisdemo was voldoende voor het besluit de Lyngdorf te vervangen voor Trinnov.

Denk niet dat het slechte sets waren, zeker niet. Het is de ruimte die roet in het muzikale eten gooit.
Kun je ook een dure set verbeteren? Jazeker. Er is een Trinnovkoper met een set van twee ton (Goldmund). Wat Trinnov hier bereikt, is niet meer voor te stellen: je moet het horen. Een Mahlersymfonie in je kamer, levensecht.

ron

Quote from: R0N on November  5, 2013, 19:45:57
Kijk eens naar de grafiek in mijn aanvangspost. Ieder filter veroorzaakt faseverschuiving en in combinatie met de driver en de ruimte is dat meetbaar en hoorbaar. Sterker, hoe gecompliceerder de luidspreker(filters), des te meer fasedraaiing. Fasedraaiing is afhankelijk van de frequentie en lastig om analoog te corrigeren.
Door dat met Trinnov te verbeteren, krijg je een heel zuiver geluid, transparant, goed plaatsbaar. Je moet het horen om te kunnen aanvaarden.

ron

En van welke luidspreker was deze grafiek dan??? Hier wordt de expertise en jarenlange onderzoek van verschillende luidsprekerbouwers als een propje papier weggegooid.

Dus een Bose 301 gaat klinken als een Dynaudio C1 mkII?? Ik haak af... suc6!!

AbZ

Quote from: jazzman on November  5, 2013, 20:45:30
En van welke luidspreker was deze grafiek dan??? Hier wordt de expertise en jarenlange onderzoek van verschillende luidsprekerbouwers als een propje papier weggegooid.

Dus een Bose 301 gaat klinken als een Dynaudio C1 mkII?? Ik haak af... suc6!!
Dat zegt ie toch niet?  En jij leest niet.  Er staat dat het een Kef Blade is.  Niet de minste speaker denk ik.

R0N

Quote from: jazzman on November  5, 2013, 20:45:30
En van welke luidspreker was deze grafiek dan??? Hier wordt de expertise en jarenlange onderzoek van verschillende luidsprekerbouwers als een propje papier weggegooid.

Dus een Bose 301 gaat klinken als een Dynaudio C1 mkII?? Ik haak af... suc6!!

Ik merk 'weerstand'. Trinnov wordt gezien als een bedreiging in plaats van een oplossing.
Ik vertel, op verzoek van een forumdeelnemer, over de redenen van de klanten om op Trinnov over te stappen.

De grafiek is van een Kef Blade (E 25.000). Geen van bovenstaande klanten heeft die. Ze stonden in de ruimte op de foto.
Natuurlijk gaat een Bose niet als Dynaudio klinken, dat beweer ik ook nergens. Maar dit soort discussies (vooral op fora) dreigen altijd uit de hand te lopen als partijen niet openstaan voor veranderingen en alleen op basis van vooroordelen en beperkte aanvullende informatie een mening vormen. Ik herhaal niet voor niets "luister naar het resultaat en oordeel dan pas".
Bijvoorbeeld bij Studio Alkmaar of bij Gydotron (zie aankondiging op onze website). En ook is iedereen welkom bij mij. En tot slot is er voor echte serieuze klanten een thuisdemo mogelijk (zie website).
Er komen in de nabije toekomst dealers bij, zodat je niet ver hoeft te rijden voor een bezoek.
Begin februari 2014 staan we ook op de Audioshow in Almaar (stadion).

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

twani

Quote from: R0N on November  5, 2013, 19:58:32
Een koper was ontevreden over de mogelijkheden en resultaten. Bovendien vond hij dat er maar beperkte instelmogelijkheden waren ('targetcurves'). Hij kon niet vrijelijk experimenteren met parameters. Derhalve kwamen zijn luidsprekers niet voldoende uit de verf. Met Trinnov hebben we de rust gebracht in de set/kamer en met de vele instelmogelijkheden en 29 presets kon de klant zelf experimenteren en vergelijken.
Een andere koper had zijn kamer al aangepast met panelen en basstraps. Iedere avond plaatsen en weer opruimen. Desondanks merkte hij dat het niet lukte een mooi geluid uit de installatie te halen. Te gedrongen, niet open en in balans. Met Trinnov was of er een andere luidspreker speelde. Eén thuisdemo was voldoende voor het besluit de Lyngdorf te vervangen voor Trinnov.

Denk niet dat het slechte sets waren, zeker niet. Het is de ruimte die roet in het muzikale eten gooit.
Kun je ook een dure set verbeteren? Jazeker. Er is een Trinnovkoper met een set van twee ton (Goldmund). Wat Trinnov hier bereikt, is niet meer voor te stellen: je moet het horen. Een Mahlersymfonie in je kamer, levensecht.

ron
T komt in ieder geval wel heel zélfverzekerd over, daar zal het niet aan liggen :o

twani

Voordat het verkeerd overkomt bedenk ik me nu.... Succes gewenst met het nieuwe merk!

(Beide opmerkingen zijn wél gemeend)

R0N

Quote from: twani on November  5, 2013, 21:31:23
Voordat het verkeerd overkomt bedenk ik me nu.... Succes gewenst met het nieuwe merk!

(Beide opmerkingen zijn wél gemeend)

Dank je wel.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

AbZ

't Ziet er allemaal geweldig uit  8)  en dan krijg je dus reacties  ;)

Staaled

Quote from: R0N on November  5, 2013, 19:58:32
Een koper was ontevreden over de mogelijkheden en resultaten. Bovendien vond hij dat er maar beperkte instelmogelijkheden waren ('targetcurves'). Hij kon niet vrijelijk experimenteren met parameters. Derhalve kwamen zijn luidsprekers niet voldoende uit de verf. Met Trinnov hebben we de rust gebracht in de set/kamer en met de vele instelmogelijkheden en 29 presets kon de klant zelf experimenteren en vergelijken.
Een andere koper had zijn kamer al aangepast met panelen en basstraps. Iedere avond plaatsen en weer opruimen. Desondanks merkte hij dat het niet lukte een mooi geluid uit de installatie te halen. Te gedrongen, niet open en in balans. Met Trinnov was of er een andere luidspreker speelde. Eén thuisdemo was voldoende voor het besluit de Lyngdorf te vervangen voor Trinnov.

Denk niet dat het slechte sets waren, zeker niet. Het is de ruimte die roet in het muzikale eten gooit.
Kun je ook een dure set verbeteren? Jazeker. Er is een Trinnovkoper met een set van twee ton (Goldmund). Wat Trinnov hier bereikt, is niet meer voor te stellen: je moet het horen. Een Mahlersymfonie in je kamer, levensecht.

ron
Dat ervaar ik ook als beperking en het feit dat Roomperfect eea niet inzichtelijk maakt.
Een "black box" en inmiddels in die zin wat achterhaald.

Hoop er donderdag bij te zijn. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DofN

Ik wacht tot er een presentatie in de buurt van Rotterdam komt.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

R0N

Quote from: Staaled on November  5, 2013, 22:41:57
Dat ervaar ik ook als beperking en het feit dat Roomperfect eea niet inzichtelijk maakt.
Een "black box" en inmiddels in die zin wat achterhaald.

Hoop er donderdag bij te zijn. :thumbs-up:

Leuk, welkom.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Staaled

Allereerst wil ik Ron bedanken voor de demo en Ben voor de gastvrijheid. :thumbs-up:

Te spelen stond de Trinnov Amethyst, Ayre eindtrap, Wilson Audio Sophia 3 speakers.
Ik moest reeds in de pauze weg en aangezien het netwerkduiveltje voordien parten speelde heb ik alleen de combi met CD-loopwerk gehoord.
De ruimte en speakers waren reeds ingemeten.


Ron vertelde in eerste instantie wat de aansluitmogelijkheden zijn ,hoe de meting te werk gaat ,hoe de correctie te werk gaat,liet eea horen met/zonder correctie, met/zonder sub en met/zonder correctie om vervolgens in te gaan op de instelmogelijkheden.

In het kort nu.
Na de meetsessie rekent de Trinnov alle data om naar een targetcurve.
Die is standaard vlak , maar ook aan te passen.Zelfs naderhand.
Dat houdt in dat de speaker ook in zijn afwijkingen, lees voicing, gecorrigeerd wordt.
Uiteraard behoorlijk ingrijpend , aangezien menigeen zijn speaker juist op die voicing heeft geselecteerd.
Zoals gezegd valt dat ook weer aan te passen , maar dat vergt wel ervaring.

De instelling zijn ultiem voor een DSP , je kunt het zo gek niet bedenken of het is aan boord.
Met name die functionaliteit van Trinnov had mijn aandacht en die is ongekend.
En dat alles ook nog met een tablet, middels VNC.

De geluidskwaliteit is wat lastiger voor mij in te schalen aangezien zowel de speakers als de muziek mij niet aanspraken.
Maar er was een zeer duidelijke verbetering met DSP waarneembaar en ik ga ervan uit dat Trinnov, mede gezien het feit dat menige studio
het gebruikt (en zelfs nog even iemand uit die hoek die er zeer tevreden mee was gesproken), de transparantie ook op orde heeft.

Al met al is mijn eerste indruk zeer positief.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Deleted User

Quote from: R0N on November  5, 2013, 21:20:18Maar dit soort discussies (vooral op fora) dreigen altijd uit de hand te lopen als partijen niet openstaan voor veranderingen en alleen op basis van vooroordelen en beperkte aanvullende informatie een mening vormen. Ik herhaal niet voor niets "luister naar het resultaat en oordeel dan pas".
Beste Ron,

Ik sta zeker open voor veranderingen anders had ik mijn onderstaande set niet gekocht. Ik heb jarenlang zelf in de audiowereld gezeten en weet daardoor zeker hoe deze wereld werkt. Beperkte aanvullende informatie staat op de Trinnov website... Ik heb hem afgelopen dagen uitgeplozen....

Waar ik persoonlijk moeite mee heb, is dat ontwerpen van luidsprekerfabrikanten blijkbaar schijnbaar als niet juist worden gezien. Trinnov gaat immers aan de slag met het fasegedrag.... Waarom??

Een roomcorrectie fabrikant zegt het volgende, ik citeer:

The speaker designer obviously had an idea of how he wanted his loudspeaker to sound when he was designing the speaker - it has an identity we want to preserve, no matter in which room or how the speaker is placed. In other words, since we assume that you bought your speakers because you liked the sound of them, our goal is not to make every audio system sound the same. The tonal balance of your speakers will be kept intact – but we will then match them to your room by compensating for the room's influence."

Met andere woorden, hier wordt de koper van soms ZEER dure luidsprekers, waar soms jaren voor gespaard is, in zijn waarde gelaten, en het design met al zijn facetten wordt intact gelaten. Het geld voor mijn Dyn's had ik ook niet zomaar voorradig....

Helaas mis ik dat in de filosofie van Trinnov. Ik GELOOF in Room Compensatie in welke manier dan ook.... Het heeft mij geholpen terug naar de basis te gaan: MUZIEK!!!

Al met al.... SUC6 met het product!!

AbZ

Imho mis je iets, jazzman.  Analoge crossovers zijn een compromis, ongeacht de prijs vd speakers.  Er kan technisch meer op dit gebied indien digitaal.  Of dat nodig is?  Of het je smaak is?  Dat zijn gewoon andere vragen.

Het lijkt wel of je fase-correctie voor dure speakers ergens beledigend vindt.  Dan wordt het wel erg lastig, want bijna iedere fabrikant claimt wel een verbetering over iets anders.  Gebeurt net zo hard binnen de peperdurespeakerbranche.

DofN

Quote from: AbZ on November  8, 2013, 18:48:27
Imho mis je iets, jazzman.  Analoge crossovers zijn een compromis, ongeacht de prijs vd speakers.  Er kan technisch meer op dit gebied indien digitaal.  Of dat nodig is?  Of het je smaak is?  Dat zijn gewoon andere vragen.

(..)

En ook of je het verschil hoort..
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

AbZ


JANJWJMC

Quote from: Staaled on November  8, 2013, 15:10:27
Allereerst wil ik Ron bedanken voor de demo en Ben voor de gastvrijheid. :thumbs-up:

Te spelen stond de Trinnov Amethyst, Ayre eindtrap, Wilson Audio Sophia 3 speakers.
Ik moest reeds in de pauze weg en aangezien het netwerkduiveltje voordien parten speelde heb ik alleen de combi met CD-loopwerk gehoord.
De ruimte en speakers waren reeds ingemeten.


Ron vertelde in eerste instantie wat de aansluitmogelijkheden zijn ,hoe de meting te werk gaat ,hoe de correctie te werk gaat,liet eea horen met/zonder correctie, met/zonder sub en met/zonder correctie om vervolgens in te gaan op de instelmogelijkheden.

In het kort nu.
Na de meetsessie rekent de Trinnov alle data om naar een targetcurve.
Die is standaard vlak , maar ook aan te passen.Zelfs naderhand.
Dat houdt in dat de speaker ook in zijn afwijkingen, lees voicing, gecorrigeerd wordt.
Uiteraard behoorlijk ingrijpend , aangezien menigeen zijn speaker juist op die voicing heeft geselecteerd.
Zoals gezegd valt dat ook weer aan te passen , maar dat vergt wel ervaring.

De instelling zijn ultiem voor een DSP , je kunt het zo gek niet bedenken of het is aan boord.
Met name die functionaliteit van Trinnov had mijn aandacht en die is ongekend.
En dat alles ook nog met een tablet, middels VNC.

De geluidskwaliteit is wat lastiger voor mij in te schalen aangezien zowel de speakers als de muziek mij niet aanspraken.
Maar er was een zeer duidelijke verbetering met DSP waarneembaar en ik ga ervan uit dat Trinnov, mede gezien het feit dat menige studio
het gebruikt (en zelfs nog even iemand uit die hoek die er zeer tevreden mee was gesproken), de transparantie ook op orde heeft.

Al met al is mijn eerste indruk zeer positief.

Ben benieuwd of de dynamiek weergave vooruit ging met dit systeem?
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

R0N

Quote from: jazzman on November  8, 2013, 18:23:29
Beste Ron,

Ik sta zeker open voor veranderingen anders had ik mijn onderstaande set niet gekocht. Ik heb jarenlang zelf in de audiowereld gezeten en weet daardoor zeker hoe deze wereld werkt. Beperkte aanvullende informatie staat op de Trinnov website... Ik heb hem afgelopen dagen uitgeplozen....

Waar ik persoonlijk moeite mee heb, is dat ontwerpen van luidsprekerfabrikanten blijkbaar schijnbaar als niet juist worden gezien. Trinnov gaat immers aan de slag met het fasegedrag.... Waarom??

Een roomcorrectie fabrikant zegt het volgende, ik citeer:

The speaker designer obviously had an idea of how he wanted his loudspeaker to sound when he was designing the speaker - it has an identity we want to preserve, no matter in which room or how the speaker is placed. In other words, since we assume that you bought your speakers because you liked the sound of them, our goal is not to make every audio system sound the same. The tonal balance of your speakers will be kept intact – but we will then match them to your room by compensating for the room's influence."

Met andere woorden, hier wordt de koper van soms ZEER dure luidsprekers, waar soms jaren voor gespaard is, in zijn waarde gelaten, en het design met al zijn facetten wordt intact gelaten. Het geld voor mijn Dyn's had ik ook niet zomaar voorradig....

Helaas mis ik dat in de filosofie van Trinnov. Ik GELOOF in Room Compensatie in welke manier dan ook.... Het heeft mij geholpen terug naar de basis te gaan: MUZIEK!!!

Al met al.... SUC6 met het product!!

Fijn dat we weer on speaking terms zijn.
Ik ben deze dagen erg druk. Na de show in Alkmaar was ik om half drie thuis (twee wegafsluitingen midden in de nacht). Donderdag in Zeeland. Zaterdag weer bij Gydotron op de show.
Volgende week weer meer ruimte voor uitgebreide antwoorden.
Toch nog even dit: het is onvermijdelijk dat een luidsprekerfilter de fase verdraait. Ik laat dat ook in demo's zien. Ook al is de luidspreker zeer bijzonder, dan nog gebeurt dit. Pas als je het verbetert, hoor je het verschil.
Met analoge filters kun je niet voorkomen dat de fase verschuift. Echter met de digitale technieken van tegenwoordig, zeker zoals Trinnov dat doet, kun je wel correcties aanbrengen. Het resultaat is een uiterst precieze plaatsing van stemmen en instrumenten.
Ik heb Trinnov ook aan Garmt van BBG laten horen. Hij was onder de indruk en zei 'Trinnov heeft niets met Lyngdorf te maken. Het is van een geheel andere orde'.
Op de info-avond in Alkmaar heb ik na de pauze een meting op een andere plek van de zaal gedaan en laten zien hoe de waarneming van het geluid verandert, als je de luisterplaats in de ruimte verandert. Dt komt niet door de speaker, dat komt door de ruimte.
Extreem: zet de luidspreker in de tuin en luister naar muziek: je herkent je speakers niet meer.
Het is niet dat speakers slecht zijn of zo, het is de luisterruimte die zich met het signaal bemoeit alvorens het je oren bereikt. Daar gaat het om. Luidsprekerbouwers gaan uit van een soort gemiddelde huiskamer en stemmen daar hun luidspreker op af. Je kunt ook niet anders, tenzij je een dsp inbouwt in de speaker om hem aan de ruimte aan te passen, zoals bijvoorbeeld Velodyne subs of Linn Klimax Exakt.
Lyngdorf was er vroeg bij met hun systeem en daarvoor verdienen ze lof. Maar nu heeft men te maken met de wet op de remmende voorsprong.

To be continued...

ron

Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Staaled

Quote from: doorofnight on November  8, 2013, 20:52:14
Heb je het gehoord naast de Lyngdorf?
Nee , maar dat is mijns inziens ook niet nodig.

Ron gaf het al aan in de vorige post middels het commentaar van Garmtz.
Dit is echt een stuk geavanceerder.
En daarbij heeft de gebruiker totale controle indien gewenst.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Vandaag had ik de Trinnov Amethyst te gast in mijn set.
Een uitgebreider verslag volgt maar ik kan verklappen dat het niet tegenviel. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

AbZ

Quote from: Staaled on November 27, 2013, 20:32:00
Vandaag had ik de Trinnov Amethyst te gast in mijn set.
Een uitgebreider verslag volgt maar ik kan verklappen dat het niet tegenviel. :)
Cool, ben benieuwd  O0

Staaled

Afgelopen woensdag had ik dus de Amethyst te gast voor een thuisdemo.

Het aansluiten van apparatuur is bij  mij altijd wat lastig gezien de krappe ruimtes.
De Amethyst ging voor de fronts via XLR naar de Marantz AV8801 op unity gain en alles in bypass om vervolgens versterkt te worden in
de Lyngdorf TDAi. Op de TDAi stond ook alles in bypass.
Aangezien ik met actief laag speel werd de Amethyst rechtstreeks, XLR ,aangesloten op de subamps.
Een 2.2 systeem derhalve.

De Amethyst ziet er strak en degelijk uit.
Dikke Alu frontplaat , stevige kast.
De achterzijde laat de audio-aansluitingen zien en een computerboard met het welbekend blikje.
Dit zou wat mooier kunnen, echter het is slechts de achterzijde.

Bediening van de Amethyst verloopt compleet via een tablet, VNC based. Al is er ook een IR-remote.
Ronald had inmiddels de nieuwe interface op de tablet draaien en dat zag er zeer fraai uit.

Dan het meten.
De Trinnov mic is een bijzondere.
Eigenlijk 4 microfoons in 1 en tot op 0,1 dB gekalibreerd.( een cal file ,uniek voor elke mic, upload je in de Amethyst)
Deze mic is trouwens ook waar het voor Trinnov ooit begon, als onderzoeksproject naar het in kaart brengen van reflecties in een ruimte.
Plaatsen op de LP met de rode led recht naar voren.
Keuze voor setup in de Amethyst was een 2.2 systeem met de x-over op 80 Hz.
Ik weet uit metingen met REW dat 80 voor mijn ruimte optimaal is.
Eén meting op de LP. Tot 5 zijn mogelijk voor één meting, dit om evt te levelen.
Allereerst kun je dan de hele zaak , aansluitingen etc. testen en evt handmatig in mijn geval de sublevels matchen met de fronts.
Het meten zelf gaat opmerkelijk vlot.
Een aantal ruis-bursts per kanaal.
Ruime minuut, thats it.

Vervolgens gaat de Amethyst de verzamelde data doorrekenen.
Dit duurt wat langer, zeg 3 min.
Maar dan komt het mooie , eenmaal gemeten en er verandert niets meer aan de ruimte of opstelling kan je vervolgens alles
bijregelen.
Kom ik nog op terug.

Direct na het rekenen kun je de resultaten op je tablet zien.
Voor en na correctie van amplitude en fase.Delays etc. etc.
Onderstaand de mijne.
Ik ga er niet verder op in , maar je ziet duidelijk waar de Trinnov ingrijpt.

















Dan kun je het zo gek niet bedenken of de Amethyst kan het.
Standaard zitten er nu 5 settings in , maar die kun je ook zelf maken en opslaan.
Highpass filters , crossovers ,targetcurves etc. Even doorrekenen en luisteren/beoordelen.
Bevalt het, opslaan zonder de voorgaande setting te hoeven wissen.
Geen extra meetsessie, bah.
Wel trouwens, en dat hebben we nu niet gedaan, indien je extra LP's wilt hebben.



Het luisteren.( via de interne streamer)
Heeft de Amethyst een klank?
Ik heb hem niet kunnen ontdekken, glashelder.
En wat je niet bevalt pas je aan.
Iets meer of minder hoog/laag , wat warmer/koeler. Alles is mogelijk.
Dat kan het ook wat verwarrend maken , maar de standaard settings zijn al erg goed en zullen voor de meeste gebruikers voldoende zijn.
En kom je er echt niet uit kijkt Trinnov zelf online even mee om het op te lossen.

Staging, impact en detail waren ,terwijl ik al DSP gebruik (Roomperfect, Audyssey en handmatige EQ) en mijn ruimte redelijk aangepakt is, nogmaals verbeterd.
Indrukwekkend.

Bediening.
Het configureren en meten vind ik zeer goed te doen, al heb ik wel ervaring op dat vlak.
Voor een newbie kan het overdadig zijn , maar dat is dan aan de dealer of Trinnov.

We hebben gebruik gemaakt van de interne streamer.
Die is ,voor de huidige stand van zaken, vrij basic.
Dus ziet een mediaserver, meer niet.
Zaken als spotify of internetradio zul je extern moeten oplossen en aansluiten op de Amethyst.
De Amethyst speelt gapless al is het niet helemaal. Bij een overgang van CD kwaliteit naar Hi-res schakelt hij even intern, click.
Omgekeerd ook. Hij speelt ook MP3 af en ik laat bij deze het antwoord even aan Ron of de Amethyst dan ook schakelt.

Ik had problemen met de control points die ik normaal voor Linn DS gebruik.
Dus Kinsky, Plugplayer, Chorus DS, Lumin.
Deze zagen de Amethyst niet of de playlist deed raar.
Bubble DS, alleen voor Android beschikbaar, deed het wel goed.


Conclusie.
De Amethyst en het Trinnov meetsysteem is alles wat een systeem als Roomperfect ,Audyssey e.d.
had moeten zijn.
Ongekend precies , inzichtelijk en krachtig.
En het luisterresultaat blijft niet achter in deze.

Ronald en Ben bedank ik voor de geboden kans de Amethyst eens aan de tand te voelen. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

AbZ

Een (opr)echte recensie, met ervaring en  zonder aufiofiel geraaskal  :thumbs-up:

en die plaatjes vind ik zo mooi  :inlove:  Bijna jammer dat je niet vaker moet meten  ;D 

Martijn M

Mooie recensie! Je enthousiasme maakt me extra nieuwsgierig. Goed dat je ook de meetplaatjes hebt gepost. Duidelijk een geavanceerd apparaat :) . Ik heb en aantal vragen.

Begrijp ik het goed dat de Trinnov de steady-state frequentierespons van beide luidsprekers vlak maakt op de luisterplek (afbeelding 1)? Zit die dip rond 2 khz in je speakers (Dynaudio C1 toch?)? De ETC en impulsrespons laten mooi zien dat er e.e.a. gebeurt in het tijddomein! De grafiek gaat tot 7 ms, maar kan het apparaat ook meer van het tijddomein laten zien? Wat laat het laatste plaatje zien (amp direct)?

Hoe lang heb je het apparaat mogen testen?
Dutch & Dutch