Relaxed Room "Aanpak van de akoestiek"

Started by Joske007, October 24, 2013, 14:42:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Joske007

Vandaag nog een drukke dag, dus komt wel  ;)

Heb alleen wel zeer lang getwijfeld tussen Dynaudio en ....  ;D
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii


Joske007

#54
Foto's te zien in de startpost  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Ik wilde graag naar een zuilspeaker gaan en uit mijn vorige luisterervaringen wou ik de Dynaudio Focus lijn hierin terug betrekken. Zodoende heb ik hier de Focus 260 en 160 uitgenodigd voor een luistersessie.

De Focus 260 (vloerstaander) was voor mijn ruimte beneden te klein, waardoor er een te weinig aan laag was en dit was hierboven net het tegenovergestelde, dus viel de Focus 260 snel af.
Hierna werd dan de Focus 160 (boekenplank) opgesteld, wat al een heel stuk beter was, maar bij sommige favoriete muziekgenres het laag weer overheersend was.
Na een hele tijd geschoven te hebben met de plaatsing van de speakers bleef dit euvel bestaan.
Zocht zodoende naar een oplossing bij het afdichten van de poort achteraan. Eens ik de volle schuimprop erin deed, viel het laag weg en was de klankkleur uit balans, iets wat ik bij deze mooie speakers niet wilde.
Als laatste heb ik zelf geëxperimenteerd met zelfgemaakte holle schuimproppen waarvan de diameter variërend was. Helaas zonder goed resultaat en toch klonken deze Dynaudio's beneden beter, wat een laatste test ook weer heeft bewezen?
Zodoende heb ik mijn achterste surroundspeakers van beneden losgekoppeld en verhuisd naar boven, zodat ik deze kon vergelijken met de Focus 160. Het werd me al snel duidelijk dat ik de Focus 160 veel verder van de muren moest plaatsen dan T+A,
waarbij de algemene klankkleur van beiden enigszins vergelijkbaar zijn.

T+A TCD410 gekozen voor mijn ruimte, vanwege:
- Geen kritische plaatsing (transmissielijn).
- Het laag is nooit dominerend, steeds strak en subtiel aanwezig
- Aangenaam en fluweelzacht hoog, zonder hierbij aan detaillering te verliezen.
- Instrumenten, stemmen zijn steeds in diepte te plaatsen (goede balans).
- Fantastische en robuuste afwerking, bijbehorende voetjes (M6) en onderzijde afgewerkt met vilt.
- Speaker voorzien van draadbussen voor montage op een staander.
- Staander uit vol materiaal, zodat deze zwaar weegt en met kabeldoorvoer.
- Enz.....

Tijd om mijn avatar eens aan te passen :)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

twani


StefaanD

Proficiat Rik, was reeds op de hoogte sinds de home@themovies beurs, maar heb mijn mond kunnen houden. Man dat was lastig  ;D

Ondertussen weten we beide dat plaatsing ook héél belangrijk is  ;)

skank1

Quote from: StefaanD on November 18, 2013, 12:59:58
Proficiat Rik, was reeds op de hoogte sinds de home@themovies beurs, maar heb mijn mond kunnen houden. Man dat was lastig  ;D

Ondertussen weten we beide dat plaatsing ook héél belangrijk is  ;)

Serieus? :)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii


Joske007

Quote from: StefaanD on November 18, 2013, 12:59:58
Proficiat Rik, was reeds op de hoogte sinds de home@themovies beurs, maar heb mijn mond kunnen houden. Man dat was lastig  ;D
Ondertussen weten we beide dat plaatsing ook héél belangrijk is  ;)
Bedankt ;)
Zwijgen is inderdaad niet makkelijk, maar de spanning opbouwen is des te groter en leuker :)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

#61
Al geruime tijd wordt er hier in deze kamer meer en meer zeer kritisch naar muziek geluisterd.
Dus werd het de tijd, dat de grote zuilspeakers van beneden een mooie en welverdiende eigen plek zouden krijgen in deze "Relaxed Room".

Zodoende zijn de boekenplankspeakers uit de "Relaxed Room" verhuisd naar de HT-living, zodat deze bijpassend in de HT konden geïntegreerd worden.

Toen ik voor het éérst de zware zuilspeakers (33Kg/stuk) in deze ruimte plaatste en een stukje muziek beluisterde, merkte ik dat de laminaat vrolijk mee stond te dansen/resoneren.
Een zeer zware betonnen terrastegel met daaronder een dikke schuimvilt onder de speakers, bracht hierin onmiddellijk verbetering! Zodat schuiven met de speakers over de laminaat nog enigszins mogelijk bleef.

Afmetingen luisterkamer zijn, Lengte: 532cm, Breedte: 431cm, Hoogte: 241cm
Meet en richtmicrofoon uiteraard recht naar voor gericht.

Opstelling 1: (Speakers in de lengte van de kamer en tegen een stenen muur opgesteld).
De linker speaker blijft me hier steeds parten spelen en geeft me tijdens het luisteren een onbalans in het stereobeeld. Zo merkte ik na controle in Rew bij de generator S.W. 60-100Hz,
dat de linker speaker t.o.v. de rechter speaker in de ruimte te sterk aanwezig was en hierdoor deze onbalans creëerde.
De L-speaker nog meer uit de hoek trekken of rockwool-paneeltjes achter de speaker plaatsen gaf niet het gewenste resultaat op de luisterplek.
De beide speakers als geheel meer naar rechts opschuiven was maar zeer beperkt mogelijk, vanwege de zitbank die tegen de rechtermuur staat.

Opstelling 2: (Speakers in de breedte van de kamer en tegen de rechte gyproc wand opgesteld).
Beide speakers zijn als geheel vanuit de rechterhoek naar links opgeschoven, zodat de R-hoek hier alvast geen probleem vormt.
Bij deze opstelling heb ik nu de mogelijkheid om de speakers zeer ver uit elkaar te zetten, waarbij de luisterdriehoek en hotspot worden vergroot.
De schuine wand t.o.v. de speakers brengt nu gelukkig enkele voordelen met zich mee, zoals zeer minimaal een staande golf en het deels breken van ongewenste reflecties.
Gelukkig vanop de zitplaats die een stuk van de schuine wand staat opgesteld is van de nadelen niets meer te merken.
Snel even de spiegelmethode toepast om de eerste reflecties te behandelen, waarbij de rechterzijde de nodige aandacht vroeg naar een voorlopig dempend paneeltje.

Tijdens het luisteren is er in het stereobeeld voor het eerst terug balans, zo staan stemmen weer pal in het midden van de speakers en zijn de instrumenten weer duidelijk te plaatsen,
zonder enige vorm van verstrooiing. Verder ben ik er me van bewust, dat er nog steeds verbetering valt te behalen, maar nu eerst van de hobby genieten.

Later eventueel nog wat sleutelen aan de basis akoestiek en wie weet zelfs beroep doen op een "Pro" behandeling  ;D

Hieronder een greep uit enkele metingen, die uiteraard niet alles zeggen en vertrouw nog steeds mijn eigen oortjes :).

2 verschillende opstellingen in de ruimte (SPL 10-500Hz):


2 verschillende opstellingen in de ruimte (SPL 10-22.00Hz):


Speakers in de lengte van de kamer (10-500hz nagalm smooth 1/12):


Speakers in de breedte van de kamer (10-500hz nagalm smooth 1/12):


Speakers in de lengte van de kamer (10-22.000hz nagalm smooth 1/12):


Speakers in de breedte van de kamer (10-22.000hz nagalm smooth 1/12):


Speakers in de lengte van de kamer (10-22.000hz nagalm smooth 1/3):


Speakers in de breedte van de kamer (10-22.000hz nagalm smooth 1/3):


Speakers in de breedte van de kamer (10-22000hz RT60):


Speakers in de lengte van de kamer (10-22000hz RT60):
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

#62
Om een beter idee te krijgen, hierbij een foto van de oude opstelling.

Oude opstelling en vorige speakers




Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Om een beter idee te krijgen, hierbij een foto van de nieuwe opstelling en met plattegrond.
Het kabelkluwen zal later nog aangepakt worden!

Nieuwe opstelling en speaker van de HT-Living verhuisd




Platte grond


Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Hohohoo, de kerstman is aan de deur geweest  :)

De lang verwachte Bluesound Node N100 (zwart) staat er eindelijk en wat gaat dat streamen nu toch zooo vlotjes  :headbanging:




Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Psstt, dat ging met een Squeezebox ook al vlot hoor ;-)

Mooie aankoop, mooi kastje.
En de (geluids)kwaliteit zal hopelijk niet moeten onderdoen voor een Squeezebox  :D  O0





HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Quote from: jvanhambelgium on December 27, 2013, 09:33:58
Psstt, dat ging met een Squeezebox ook al vlot hoor ;-)

Mooie aankoop, mooi kastje.
En de (geluids)kwaliteit zal hopelijk niet moeten onderdoen voor een Squeezebox  :D  O0
Had vroeger een Squeezebox Touch, helaas was er voor de bediening van een tablet toen nog geen sprake.
Nu met een tablet de Bluesound Node bedienen gaat dan ook, razend snel door meer dan 20.000 Tracks.

Alleen de app. voor Android t.o.v. Apple stelt me eigenlijk een beetje teleur!
Zo is de app. niet in landscape modus te gebruiken, kan je moeilijker iets binnen een genre zoeken, doordat de knoppen te klein zijn om te selecteren, zelfs mijn vrouw en dochter met kleinere vingers lukt het niet.  Er is dus voor de Android App. zeker nog wel werk aan de winkel!

Hoe dan ook, zal het de pret en het luistergenot zeker niet bederven

Vergelijken in geluidskwaliteit Bluesound vs Squeezebox heb ik nooit kunnen doen, misschien dat we dit beiden ooit eens kunnen doen :)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Vandaag van de steenkapper het nieuws gekregen dat de granieten stenen klaar waren om af te halen  ;D
Hierbij horen dus enkele foto's.

Stenen net afgehaald


Steen even als mal gebruiken om onderlaag te snijden:
 

Oude situatie om te kijken of een zware terrastegel de resonanties tegen gaat, op naar de nieuwe situatie:
 

Overzicht van de Relaxed Room:





Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Update 30/11/2013:
Bed is uit de Relaxed Room verwijderd, wat me eindelijk nieuwe mogelijkheden geeft m.b.t. plaatsen van speakers, zitplaats, enz...
Hmmm, staat esthetisch veel beter zo en vooral het klinkt veel beter  :music:

Voor 2014, kan ik me nog wel even bezighouden met het aanpakken v/d 1ste reflectiepunten en andere akoestische maatregelen, tja een mens moet bezig blijven, hé  ;D

Plannetje erbij, maakt alles wel veel duidelijker  ;D
 
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

rovinggecko

Hoe staat het met de lage tonen zonder die bass trap (bed)?
Wel mooi dat je nu lekker de ruimte optimaal voor de hobby in kan richten!
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Joske007

#70
Quote from: rovinggecko on December 30, 2013, 19:37:55
Hoe staat het met de lage tonen zonder die bass trap (bed)?
Wel mooi dat je nu lekker de ruimte optimaal voor de hobby in kan richten!
Bass trap wordt niet zo zeer gemist, maar een bed ...... hahah :wub:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Intussen ben ik met de Denon AVR-4520 druk in de experimentele fase of Audyssey XT32 in deze stereo luisterkamer enige meerwaarde kan betekenen of niet.
Als alles echt meezit zou ik eind volgende week een Antimode Dual Core 2.0 in het bezit hebben, zodat ik een vergelijk kan maken met Auddyssey XT32.
Naar verluid zou een AM 2.0 voor stereoweergave, muzikaler en weer wat beter zijn, hierin ben ik dan ook echt zeer benieuwd.

Mijn bevindingen zal ik hier later dan ook graag mede delen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

#72
Intussen staat de Denon AVR-4520 hier, als experiment enkele dagen in de luisterkamer, waardoor er beneden in de HT helemaal geen surround beleving meer is :( Geluid via de Tv klinkt toch maar platjes!

Al enige tijd zit ik met het idee of een DSP nu een meerwaarde voor stereoweergave kan betekenen en of deze afbreuk zal doen aan het totale stereobeeld op zich.
Zodoende heb ik en wat ik reeds in huis heb, als eerste test kandidaat de denon AVR-4520 met Audyssey XT32 aan boord en een sub "SVS SB13Ultra", vanuit de HT naar deze luisterkamer gebracht.

Alvorens aan de eigenlijke test te beginnen en het maximale uit de set/opstelling te halen, heb ik met de zitplaats en speakers geschoven tot het beste stereoplaatje kon neergezet worden.
Helaas krijg je met al dat geschuif, die pieken en dips er niet volledig mee weg getoverd, dus werd het eens tijd om een DSP + Sub in de setup te integreren.

De test kandidaten zijn: Audyssey XT32, AntiMode DC 2.0 en misschien later nog een mini-dsp.

Audyssey XT32 en de eerste luisterervaringen.
Omdat ik al geruime tijd in Pure Stereo luister (zonder DSP),  is de omschakeling met XT32 wel even wennen. Zodoende heb ik enkele uurtjes dit nieuwe geluid me laten wennen.
Waarbij ik, me er meermaals op betrapte, de muziek steeds terug in Pure Direct te willen schakelen, zodat ik snel enig vergelijk kon maken.
Na verschillende uurtjes kan ik wel zeggen, dat ik langer als voorheen en zonder druk op de oortjes naar de muziek kan luisteren.
De staande golven zijn in de muziek dus duidelijk getemd en het laag wat beter onder controle, tot zover m'n zeer korte bevindingen, wordt dus vervolgd......

Stereo vs Audyssey XT32 – zonder Sub (SPL)


Stereo vs Audyssey XT32 met sub (SPL)



Stereo vs Audyssey XT32 met sub (Waterfall)

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

W.Otter

mooie vorderingen! metingen zien er prima uit :exclamation:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Joske007

Al enige tijd luister ik in deze "Relaxe Room" naar muziek en zat al met het idee te spelen om de huidige set eens te voorzien van een grote upgrade.

Alvorens ik ook maar iets in deze ruimte wenste te wijzigen of akoestisch aan te pakken, heb ik een zeer vriendelijke man, genaamd Toine aan huis laten komen om
de luisterkamer op zolder volledig in kaart te brengen, zodat ik in overleg de akoestische pijnpunten van deze ruimte kan behandelen.

Niet iedere huiskamer is 100% geschikt om kritisch muziek te beluisteren en er een luisterkamer van te maken en zodoende moeten er in deze ruimte helaas ook de nodige concessies gedaan worden.
Eén hiervan is de hoogte waar de tv nu komt te hangen, ideaal is het niet maar het is wel een bewuste keuze met de nodige concessies wanneer je de tv niet weg wenst te denken.
Ben alleen nog in twijfel om het lage hifi-meubel voor de diffusers te laten staan of dit te verplaatsen naar de kamer (berging) ernaast. Hiervoor moet ik wel de nodige kabels dan gaan verlengen.

Alvorens ik van de voorgeschreven adviezen zal kunnen genieten, heb ik wel nog héél wat werk voor de boeg.
De benodigde diffusers en absorptiepanelen, zullen dan ook stapsgewijs om de kostprijs te drukken zelf gemaakt worden!

Om mezelf maar ook het vrouwke in huis een idee te geven hoe de Relaxed Room, na de akoestische ingreep er precies zal uitzien, heb ik hiervoor een vluchtige schets gemaakt.







Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link