Witalik zijn "Home Theater" - Marantz SR5006 op proef

Started by Witalik, October 23, 2013, 11:59:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Witalik

Ja, ik had opzich met die woofer aan het begin aan de lange muur wel redelijke kick bass op de luisterpositie. Maar toen ik hem in de hoek links had gezet had ik overall betere bass.

Een andere hoek gaat niet passen. Tenzij ik hem rechts achter zou zetten maar dan heb ik wel een sub kabel van 15 meter nodig. En die gaat ik ook niet makkelijk weg gewerkt krijgen denk ik.

Ik ga eerst is op een vrije dag aan de gang met wat verleng snoeren om hem te testen met de kruip methode. Het beste is dan gewoon om hem te laten sweepen neem ik aan ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"


Witalik

Je iedereen heeft te maken met die vervelende golven  :crazy:

Mijn vermoeden is ook dat de sub hier goed staat. Een andere echte plek heb ik ook niet voor hem. Maar probeer juist nu een beetje te brainstormen wat ik kan doen om die gelijkheid in output beter over het zit gedeelte te verdelen. Elke plek op de bank heeft zowat een andere output van de sub.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

morca

In de achterkamer heb je een hele ander gain vd bass.
Denk dat er meer nagalm meespeelt dan.
Ik heb het probleem ook,misschien minder als jouw,je ruimte is nog groter.

Als je dat strakker wil hebben moet je ook je akoestiek aan gaan pakken imo.
Moet ik ook gaan doen,staat bovenaan de lijst nu  ;D

Witalik

Ik ben bang dat ik met akoestiek weinig kan doen in de huiskamer. Zie het niet echt zitten om panelen op te hangen of basstraps in de hoeken te maken. Ja als ik alleen zou zijn had ik het kunnen doen maar nu krijg ik daar geen groen licht voor  :unhappy:

Ik hoef het niet persé strakker te hebben. Maar meer gelijkmatig qua output van de sub. Niet dat als ik door de huiskamer loop ik elke meter bijvoorbeeld andere bass hoor en voel.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

rho

Je kan moeilijk de wetten van de fysica willen veranderen omdat het bij jou in de woonkamer niet past. Iedereen heeft daar last van. Da's nu eenmaal een realiteit waar je niet omheen kan.
Je kan het iets beter te krijgen door wat met de sub te schuiven, maar helemaal weg gaat het nooit (met 1 enkele sub).

En de slechtste plaats waar je je sub kan zetten in zulke situatie is in een hoek. Ja, veel corner-gain maar ook het meeste van al de andere problemen.
Als je de sub op zo'n 3/7 of 2/5 van de lengte van de wand kan zetten zou het al wel wat kunnen helpen.
De sub in een hoek zetten is enkel ideaal als je veel corner-gain wil. Het is zeker en vast niet altijd de beste plaats om je sub neer te planten. Je krijgt daar ook vooral veel gain in een smalle frequentieband. Als die net goed valt voor jou is dat natuurlijk super. Maar in veel gevallen krijg je dan een zeer monotoon laag. 1 toon die lekker speelt en de rest is veel minder.

Je zou ook je sub met de speaker naar de muur kunnen zetten en zo'n 10 a 20cm afstand houden. Dat zou ook een vlakkere respons kunnen geven. Maar daar heb ik het fijne nog niet van opgezocht. 't Zou dus ook kunnen dat dat per toeval bij die ene persoon goed werkte.

Witalik

Ja vandaar dat ik ook eigenlijk een 2de sub aan de rechter kant van de tv wilden testen. De corner gain werkt wel goed in mijn situatie.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

rho

Dat zou iets kunnen helpen. Maar het lijkt me de minst nuttige plaats om een extra sub neer te zetten om jouw probleem op te lossen.
Het zal in jouw geval vooral extra headroom opleveren.

De 2de sub tegen een andere wand zetten ergens op een oneven verdeling in de lengte blijft een betere oplossing.
De 2de sub ook in een hoek zetten zal je probleem gewoon groter maken. Maar dat was je sowieso al niet van plan.

Witalik

Ik kwam trouwens wel een educatieve site tegen waar zeer veel info over dit 'probleem' staat.

http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=48286

Staat hier ook dat je inderdaad het beste een 2e sub aan de andere kant van de kamer in het midden kan plaatsen. Maar toch heeft deze man het ook over om er eentje te plaatsen op de muur waar de bass het minste waarneembaar is. Ben nog wel verder aan het lezen maar hier worden toch een aantal opties besproken.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

rho


Witalik

Je moet het wel 3 keer lezen volgens mij om het een beetje te begrijpen  ::)
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Witalik

Sinds gister de oude Marantz SR5006 aangesloten van mijn zwager om eens te testen.

Out of the box met ik denk de oude instellingen van hem klonkt het niet heel anders in Stereo. Misschien dat het midden gebied wat meer aanwezig was maarja niets ingesteld dus niet zo nuttig.

Daarna de Audyssy meting gedaan met 6 punten. Stereo is het geluidsbeeld wat breder geworden. Midden gebied nog steeds meer aanwezig. Sub wordt wel flink terug geschroefd -9.5 DB deze maar weer eens wat hoger gezet. Klinkt al met al wel goed. Tja het is wel een beetje appels met peren op een gegeven moment met al die instellingen die veranderd kunnen worden met de EQ. 

Persoonlijk lijkt het niet echt dat er nu zo'n super warm wollig geluid uit komt eigenlijk.

Surround :

Hiermee waren de surround speakers echt volop aanwezig. Deze klinken wel een stuk opener als met de Sherbourn. Zelf wel even een stukje terug geschroefd. Maar god alle jezus wat staat de sub te knallen. Zelfs op de luister positie is het echt een flinke verbetering en hier was ik wel flink verbaasd om eigenlijk. Tap the tank echt flinke druk, voelde hem goed in de buik. Alleen met het stukje uit Monsters inc. van de Home demo disk is de BK XXLS 400 echt aan ze einde hier mis je de lagere frequenties duidelijk.

Al met al een leuk vergelijk alleen denk ik persoonlijk dat ik de sound van de Sherbourn wel waardeer, deze lijkt wat intenser, ik weet niet precies hoe ik dat uit moet leggen. Surround is de Marantz met stemmen wat neutraler maarja dit zou allemaal nog flink verbeterd kunnen worden met afstelling bijv. Maar zelf alles aanpassen is nogal een gedoe / gewenning,

Het menu van Marantz is ook wat onoverzichtelijk, en wat ik jammer vind is dat als er geluid uit komt dat ik niet gelijk een popup zie met hetgeen wat die nu precies uitstuurt (stereo / DTS etc ) op display van unit zelf is sowieso weinig te zien. En wat ik ook zeer waardeer van de sherbourn is dat ik direct op de remote de surround, sub, center levels kan trimmen.

Hij zal er nog eventjes staan totdat er een nieuwe eigenaar voor komt en dan zal ik nog eens terug komen erop :-) vond het alleen wel leuk om het een en ander te delen.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Witalik

Zo, tijdje geleden. De tweede sub is bijna gereed om te gaan 'knallen' . Nu heb ik bij voorbaat even wat dingen waar ik nog niet helemaal uit ben.

  - De receiver heeft 1 subwoofer uitgang. Zal er dalijk 2 nodig hebben voor de subs. Eentje blijft bedraad links in de hoek. De andere ga ik met een dayton wireless systeem aansturen. Maar nu heb ik maar 1 instelling voor 2 subs en de timing zal ook nog eens niet kloppen door die bedraad VS draadloos. Zou een MiniDSP 2x4 dan uitkomst bieden ? Deze is dan voor 2 subs apart in te stellen. Of zou ik dan meteen de nano HD pakken waarmee ik alles kan afregelen. Een voordeel is wel dat ik ook met de PEQ van de Sherbourn direct dingen uit REW kan instellen omdat die een optie heeft voor UMC-200 wat eigenlijk hetzelfde gebruikt.


  - De vulling van de subwoofer. Het is een DF systeem dus ik kan niet zomaar alles los in de doos gooien want dit gaat dan tegen de driver aan zitten. Maar heeft het nu echt zoveel verschil met wel of niks erin ? En is bijvoorbeeld van die lood bitumen echt een must ?

Misschien spelen de 2 subs  out of the box al goed en is het allemaal niet nodig, maarja.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"