OS X Mavericks (10.9) beschikbaar, gratis upgrade

Started by Cyrus·, October 23, 2013, 00:23:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nosoforos

SL was een prima OS, maar ik ben toch wel erg blij met de iCloud toevoegingen sinds Lion, en kleine dingen als accenten als je een letter ingedrukt houdt (zoals in iOS). Ik merk weinig verschil tot nu toe in Mavericks, wat nieuwe apps, maar die zie ik mijzelf niet zo snel gebruiken. Tags vind ik leuk, maar het nut daarvan moet groeien (naarmate je meer tags aan bestanden toevoegt), de implementatie daarvan vind ik wel een beetje simpel (kan beter). Ik ben erg blij dat een nieuwe activiteit aanmaken in Agenda je nu direct in staat stelt om aanpassingen te maken! Daar waren voorheen extra muisklikken voor nodig, wat ik altijd vrij onzinnig vond.

VlisChris

Kon je in 10.8 ook al zo makkelijk spullen delen via de deelknop? Die heb ik pas sinds de upgrade naar Mavericks, maar dat is toch wel verdraaide handig en fijn 8)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Nosoforos

Ja, dat zat er al (wel erg handig idd). Nieuw in Mavericks zijn (oa): maps, iBooks, tags, tabs in finder (verder zijn de iWork apps geüpdatet en iLife, die kun je los downloaden), voor de rest zijn de veranderingen subtiel(er) (of meer onder de motorkap).

Eddye

Op mijn early 2009 iMac is Mavericks echt een heel stuk trager dan 10.8, helaas. Ook krijg ik af en toe vreemde foutmeldingen als ik iets naar mijn NAS kopieer. Mijn Mac Mini heb ik nog draaien op 10.8. Die ga ik ook voorlopig niet upgraden, ik weet nog niet of Audirvana e.d. goed werken, dus we wachten maar even tot 10.9.1 of langer.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Pjotr

Op mijn iMac van mei 2009 draait 10.9 prima. Ik merk alleen dat de SABNZBD+ meldingen niet meer in de stroken worden weergegeven, ondanks dat dit wel zo staat ingesteld.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

VlisChris

Ik loop ook tegen een klein maar vervelend probleem aan.
Daarnet was ik begonnen aan het overzetten van The Hobbit Extended naar mijn mediaplayer. Dat doe ik liever via bedraad dan via draadloos omdat laatstgenoemde gewoon langzaam is bij mij thuis. Maar hij pakt ondanks dat zowel draad als wifi in gebruik zijn automatisch wifi. En ik zou niet weten hoe ik kan forceren dat die overstapt op bedraad.
Dus dan maar annuleren, en opnieuw beginnen. Maar dan wil ik het deels gekopieerde bestand verwijderen van mijn mediaplayer. En dat lukt weer niet "omdat het bestand in gebruik is". Dus mag ik mijn laptop opnieuw opstarten, daarna weer verbinding maken met mijn mediaplayer waarvoor ik in mijn instelling in dat ding moet zijn, en kan ik dan nog eens opnieuw beginnen. Dus vrij omslachtig.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Eddye

Quote from: Christiaan S on October 28, 2013, 15:15:00
Ik loop ook tegen een klein maar vervelend probleem aan.
Daarnet was ik begonnen aan het overzetten van The Hobbit Extended naar mijn mediaplayer. Dat doe ik liever via bedraad dan via draadloos omdat laatstgenoemde gewoon langzaam is bij mij thuis. Maar hij pakt ondanks dat zowel draad als wifi in gebruik zijn automatisch wifi. En ik zou niet weten hoe ik kan forceren dat die overstapt op bedraad.
Dus dan maar annuleren, en opnieuw beginnen. Maar dan wil ik het deels gekopieerde bestand verwijderen van mijn mediaplayer. En dat lukt weer niet "omdat het bestand in gebruik is". Dus mag ik mijn laptop opnieuw opstarten, daarna weer verbinding maken met mijn mediaplayer waarvoor ik in mijn instelling in dat ding moet zijn, en kan ik dan nog eens opnieuw beginnen. Dus vrij omslachtig.
Datzelfde heb ik dus ook met het kopieren van bestanden naar de NAS. Als ik een folder met daarin de bestanden naar de NAS kopieer gaat het wel goed.  :crazy:
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

VlisChris

Ergens wel blij dat het dit keer eens niet aan mij ligt :P
Maar vervelend is het wel. Gelukkig hoef ik niet zo heel vaak iets te verwijderen van de NAS. Maar dit zal wel aangepast worden in 10.9.1 ofzo. Ben benieuwd wanneer die uitkomt. Voor de rest tot nu toe eigenlijk nog geen gekke dingen ontdekt.

Behalve dat ik het van de zotte vind dat swipen in finder niet mogelijk is. Dat snap ik werkelijk niet. Wel in safari, maar niet in finder.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Xstream

Update:
Adobe Dreamweaver CS6/CC werkt ook niet op Mavericks.
Niet dat ik 't zelf nog echt gebruik, maar voor wie 't wil weten.

Photoshop en Illustrator gaan wel prima hier.

Verder loop ik steeds vaker tegen 'font smoothing' probleem op.
In settings kun je bij kleine fonts ook niet aangeven om smoothing uit te zetten wat voorheen nog wel kon. Wellicht met 't idee dat dit nu automatisch gaat, maar in de praktijk weinig van te zien.

Enige toevoeging waar ik wel wat in zie is de finder tags. Al moet ik nog aan 't gebruik wennen.
Multischerm individuele desktops is ook een goede toevoeging, al gebruik ik dekstops niet zo, doe 't nog steeds met Cmd + Tab (=sneller). Zoals met zoveel dingen bij Mac, 't ziet er leuk uit, maar sneller is 't vaak niet.

Verder weinig nieuws. Kan nog steeds 't pad niet kopieren in Finder. Echt ongelofelijk dat je dat na tig releases en updates nog niet toegevoegd hebt. Evenals 't moeten klikken op pulldowns in apps ipv met pijltjes er doorheen te scrollen. Kleine dingen, maar besparen me zo uren gekloot, zeker die pulldowns, man wat een werk/tijd zou dat schelen zeg.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

VlisChris

#59
Favorietenbalk verdwijnt continue uit beeld wanneer ik een link wil aanklikken.
Safari sprong net uit zichzelf naar een pagina uit mijn favorieten waar ik NIET op geklikt had. Storend. Zeker omdat ik hier net een heel verhaal had opgeschreven.

Edit. Probleem lijkt alleen te bestaan als ik 2 vensters open heb staan. Draai nu 1 venster en dat gaat goed. Even kijken of het met meerdere tabbladen ook goed gaat.
Edit 2: gaat goed.
Edit 3: probleem lijkt willekeurig op te treden. Nu ook geen problemen met meerdere vensters. Snap het niet.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Twitter wil niet ingelogd blijven. Mijn iCloud account moet ik ook steeds opnieuw bevestigen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Douma

Ik ben inmiddels weer terug gegaan naar Lion. Na de upgrade had ik met name video gerelateerde issues. VLC Player wilde geen enkel videobestand meer afspelen, ook niet na herinstallatie. En video afspelen via Plex ging ineens ietwat schokkend. Iedere paar seconden zat er een "hickup" in het beeld. Hier mocht herinstallatie van Plex Mediaserver en Plex player ook niet baten. Dit samen met de verslechterde font rendering was voor mij genoeg reden om voorlopig nog even te wachten met de upgrade. en misschien in de toekomst een schone installatie te doen met Mavericks.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

alexander2

Ik wacht wel even.
Bedankt Christiaan voor het uitproberen. ^^

Nosferatu

Printer omgeving is ook weer op de schop gegaan. Printen naar printers in een AD domein gaat beter; boel is nu Samba-based en je kan AD informatie meegeven. hierdoor kan je met een niet-AD geauthenticeerde MAC toch printen. Handig als je printers hebt waaraan je je met b.v. een ID kaart aan moet melden (zoals o.a. Equitrac) om je printopdrachten vrij te geven.

Benaderen van AD server shares is ook sterk verbeterd.

Toch mis ik nog steeds een fatsoenlijke 'Spaces' implementatie. Waarom dat na Snow Leopard is verdwenen.... onbegrijpelijk. (betaalde alternatieven zijn er wel maar ja.... het zat er in  :huh2:)

Syncen is ook op de schop gegaan. Even via USB wat doen is niet meer; alles via iCloud. Als ik ergens een broertje deaud aan heb dan is het wel aan 'gebakken lucht'; uit principe wil ik geen persoonlijke data opgeslagen hebben bij een ander, hou het liever zelf in de hand. (en dat lukt prima met 'eigen wolkje' :D)
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Nosferatu

Website met info welke software wel/niet werkt met diverse OS X en iOS versies. Site doet het bij mij overigens niet in Firefox maar wel in Safari.  :blink:
http://roaringapps.com/
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Sander_Kaa

Mijn DAC werkt niet op Mavericks. North Star Design zegt op zn website binnen 'enkele dagen' een nieuwe driver te hebben die wel werkt. Als direct mode en integer mode in Audirvana dan ook meteen werken zou dat helemaal top zijn.

Xstream

Quote from: Nosferatu on October 29, 2013, 09:45:20
Website met info welke software wel/niet werkt met diverse OS X en iOS versies. Site doet het bij mij overigens niet in Firefox maar wel in Safari.  :blink:
http://roaringapps.com/
Klopt volgens mij weinig van, of 't ligt natuurlijk aan mij. Maar Dreamweaver werkte hier niet meer, ook niet na herinstallatie. Photoshop en Illustrator wel.
Erg accuraat is 't zo te zien niet. Zaken als SQL developer, Intellij etc staan er niet eens bij. Al is 't een leuk initiatief.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Raphie

De Win8.1 update ging feilloos, tis me wel een bak ellende zeg dat OSX.....
JBL PRX Power!

HAL

Volgens mij werd de eerste windhoos 8.1 update teruggetrokken dus zo feilloos was het niet....

Xstream

Quote from: Raphie on October 29, 2013, 13:18:46
De Win8.1 update ging feilloos, tis me wel een bak ellende zeg dat OSX.....
+1

Ben er zelf ook klaar mee. Sinds Win 7 nooit meer gezeik gehad eigenlijk. Ook 8 en 8.1, allemaal geen enkel probleem. Heb bij elke update sinds Leopard gezeik gehad, echt ongehoord. Gooi daar de iOS7 ellende nog even bij. En mensen elkaar maar napraten dat OSX zo'n mooi vriendelijk systeem is waar "nooit" wat op mis gaat. M'n moeder, oma, oom etc ... allemaal OSX gegeven omdat 't makkelijker zou zijn. Ze willen allemaal terug naar Windows :)

Klote is alleen dat veel collega's waarmee ik werk OSX hebben. Alles is daar dan ook op ingericht. Dus het is dan wel wat onhandig om dan als enige naar Windows te gaan. Dus dat is wel irri. Anders had ik Apple niet eens meer overwogen.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Xstream

Quote from: HAL on October 29, 2013, 13:29:05
Volgens mij werd de eerste windhoos 8.1 update teruggetrokken dus zo feilloos was het niet....
Dat is de RT versie.
Maar dat is altijd nog beter dan meuk zomaar releasen als 't nog niet goed is. En dat is geen uitzondering bij Mac, maar zo langzamerhand een regel.   

5 OSX updates op een rij een drama. iOS7 een drama.
Voor de huis en tuin gebruikers misschien niet merkbaar, maar voor professionals met meer specifieke software werkelijk een hel. Ook omdat je niet even wat tweakt om 't te fixen zoals op Windows altijd nog wel kan. 
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

alexander2

Ik gebruik OSX 10.8.5 en heb vrijwel nooit 1 klacht gehad.
Ik upgrade mijn besturingssysteem vrijwel nooit meteen.
Ergste geval installeer ik opnieuw, ik zie daar het probleem niet echt van in.
Ben je OSX zat en derden gebruiken windows en je wil bestanden uitwisselen dan formatteer je een HD in Tuxera.


HAL

Ik upgrade nooit meteen. Dat doe ik pas bij de eerstvolgende update. In dit geval dus bij 10.9.1.

StefaanD

Had beter ook gewacht. Net zoals in ML zijn mijn regels in Mail.app opnieuw spoorloos verdwenen. Enige troost volgens Apple Discussions ben ik niet de enige.

Xstream

Quote from: alexander2 on October 29, 2013, 13:53:26
Ik gebruik OSX 10.8.5 en heb vrijwel nooit 1 klacht gehad.
Ik upgrade mijn besturingssysteem vrijwel nooit meteen.
Ergste geval installeer ik opnieuw, ik zie daar het probleem niet echt van in.
Ben je OSX zat en derden gebruiken windows en je wil bestanden uitwisselen dan formatteer je een HD in Tuxera.
Maar dat is natuurlijk geen argument. Ik heb meestal ook wel even gewacht, in sommige gevallen dus een jaar (met soms nog problemen), omdat ik al wist dat die problemen er waren.
Het gaat erom dat de klant geen beta testers zijn, zo hoort 't ook niet. Je released pas iets als 't goed is.
Eigenlijk kun je soms gerust een complete update skippen en door de naar de volgende, wat is 't nut dan nog?

Zo'n update fixed ook 't 1 en ander, maar dat kan ik dus niet gebruiken als iets anders gesloopt is. Zo had ik thunderbolt problemen, ik wist dat die in ML opgelost zouden zijn, maar daar had ik weer problemen met software mee, dus weer terug. Dus wat dan? Ja en amen maar accepteren dat Apple z'n zaken niet op orde heeft?

Op dat vlak doet gewoon Windows 't beter de laatste jaren.
En de software, op een enkel freeware tooltje na die even later volgen, werken allemaal meteen.
Nu ligt dat voor een deel ook vast wel aan de software producent, maar 't lukt op windows wel, en de houding naar developers is vrij negatief van Apple.

Wordt ook tijd dat Google zich hier ook meer in gaat mengen met z'n OS. Die snappen doorgaans veel beter hoe 't werkt.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub