Welke modem/router?

Started by W.Otter, October 22, 2013, 19:54:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

W.Otter

Er zijn al wel aardig wat topics over routeradvies maar heb mijn antwoord nog niet echt helemaal gevonden.

Ik heb nu een standaard modem/router combinatie van Ziggo (ubee evw3200) waar ik zeer ontevreden over ben, zowel het bereik als de snelheid valt me vies tegen en daarnaast botert het niet echt tussen mijn laptop en de router. Af en toe verliest de laptop internet connectie terwijl het netwerk nog actief is, het wordt dan een onbekend netwerk en heb het idee dat het aan de router ligt.

hoe dan ook, ik zoek dus een vervanger voor de ziggo modem/router, ik neem aan dat dit weer een modem/router combinatie moet zijn?

bereik en snelheid moet goed zijn maar hoeft niet overdreven aangezien ik geen supersnel internet pakket heb.
voornamelijke bezigheden op mijn netwerk zijn internetten, downloaden en streamen.

ik hoor graag jullie adviezen.

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Xstream

#1
Prijs/kwaliteit: TP-Link.

Heb zelf sinds kort de (veel duurdere) Asus die door iedereen geroemd wordt, maar de TP-link deed 't bij mij m.b.t. bereik beter.
Alleen m'n TP-Link had een (praktische) doorvoer van +-100 Mb/s, en heb nu 120Mb/s en dat was soms net even teveel en klapte die eruit, vandaar de overstap naar Asus.

Had deze: http://tweakers.net/pricewatch/251996/tp-link-tl-wr1043nd.html
Prima ding, mits je geen 100+ Mb/s internet hebt.
Ondersteunt alleen 2.4Ghz, bij kortere afstanden is 5Ghz wel aan te raden (hogere snelheden, maar minder bereik).

Als je 2.4Ghz & 5Ghz ondersteuning + wat meer bandbreedte wilt:
http://tweakers.net/pricewatch/311646/tp-link-tl-wdr4300.html

Nooit kopen: Consumenten linkSys Routers (al 3 van versleten, allemaal een drama).

Verder ervaringen met Netgear, D-Link en Sitecom. Allemaal geen geweldige ervaringen mee.

Je kunt eventueel ook meteen een router kopen met 802.11ac. Steeds meer apparaten zullen hiermee komen. Daarmee is 't mogelijk om 1 Gbps+ over wifi te laten lopen. De nieuwe Macbook pros krijgen dit al bijv. Zal steeds meer gaan komen. Heb je geen kabels meer nodig om goed te kunnen streamen. Ben je meteen op de toekomst voorbereid. Kom je alleen wel wat duurder uit.
Meer hierover: http://nl.hardware.info/reviews/2829/80211ac-draadloos-gigabit!

Om die reden ben ik voor de Asus RT-AC66U gegaan: http://tweakers.net/pricewatch/313228/asus-rt-ac66u.html
Met de Asus RT-N66U bespaar je dan weer knaken, maar die ondersteunt alleen 802.11n en de oudere g/b/a: http://tweakers.net/pricewatch/293777/asus-rt-n66u.html
Beide stabiel, hele goede snelheden. Alleen vind ik 't bereik (door muren heen) niet zo geweldig als gehoopt. De goedkopere TP-Link deed dit gek genoeg beter.

Hier kun je evt. meer over lezen met product vergelijkingen en tests:
http://nl.hardware.info/reviews/2650/14-450mbps-routers-vergelijkingstest-de-snelste-routers-van-het-moment
http://nl.hardware.info/reviews/4462/16-instap-dual-band-routers-review-snel-en-betaalbaar-draadloos
http://nl.hardware.info/reviews/4187/10-dual-band-routers-vergelijkingstest
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

darkman76

Volgens ben je verplicht altijd een Ziggo 'modem' te hebben bij Ziggo. Bij de huidige Ubee modem\router kan wel het router deel (laten) uitschakelen en een eigen router gebruiken.

Ik heb zelf nog een oudere ubee (alleen modem) met een d-link router er achter. draait al zeker 5 jaar zonder problemen.

Kennissen van mij hebben ook zo een nieuwere Ubee modem\router en zijn al aan de derde bezig (in 1 1/2 jaar). Ik zou eerst eens flink klagen bij Ziggo.
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

Xstream

Geld ook voor UPC.
Je moet die modem/router gewoon zien als je signaal ontvang kastje, verder niks. Je kunt altijd klagen natuurlijk, maar het is nooit echt zo geweest dat je van zo'n leverancier direct een mid/high-end consumenten router krijgt. Ik ken eigenlijk niemand in m'n directe omgeving die (succesvol) met z'n standaard geleverde modem/router werkt. Of dat nou UPC, KPN of Ziggo is.

Als je probs hebt met de Ubee (ken 't verder niet) kun je vaak de router in DMZ modus zetten (als in, laat alles door/in), en je aparte router dan inrichten zoals je wilt.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

dennism

Quote from: Xstream on October 28, 2013, 16:40:05
Geld ook voor UPC.
Je moet die modem/router gewoon zien als je signaal ontvang kastje, verder niks. Je kunt altijd klagen natuurlijk, maar het is nooit echt zo geweest dat je van zo'n leverancier direct een mid/high-end consumenten router krijgt. Ik ken eigenlijk niemand in m'n directe omgeving die (succesvol) met z'n standaard geleverde modem/router werkt. Of dat nou UPC, KPN of Ziggo is.

Als je probs hebt met de Ubee (ken 't verder niet) kun je vaak de router in DMZ modus zetten (als in, laat alles door/in), en je aparte router dan inrichten zoals je wilt.

In een appartement voldoen ze prima hoor, in een wat groter huis wordt het idd minder. Echter met een telefoontje staat de ubee als het goed is in gateway modus en kan je zonder problemen een eigen router gebruiken (bij ziggo iig).

Xstream

Mja, kan vast wel in een klein appartement. Ik had altijd wel wat extra eisen (los van bereik / snelheid) waarvoor ik ooit al een router kocht, dus heb er altijd 1 extra gehad.
Neemt niet weg dat 't voor de TS niet lekker werkt, dus dan is een betere erbij een goede optie. Heb je altijd nog wat aan, ook als je van provider wisselt.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

W.Otter

wauw! bedankt voor de adviezen  :headbanging:

Een alles-in-1 vervanger is lastig te vinden, een coax signaal, telefoon aansluiting is bijna niet te vinden. Een oplossing zou dus zijn om er zelf een router achter te hangen naar mijn keuze?

maar dan moet ik ziggo bellen om de configuratie te veranderen?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

darkman76

Ja, gewoon even de helpdesk bellen.Wel eerst een router klaar hebben staan. Anders kan de hele wereld bij je muziek collectie.  ;)
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

W.Otter

kun je mij in jip en janneke taal uitleggen hoe ik alles moet doen? dus een router klaar hebben staan?
ik bel de helpdesk, zei configureren mijn modem. Ik hang de andere router aan de wan-poort en deze zou het moeten doen?

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Mistermo

Ziggo moet jouw huidige modem/router in Bridge modus zetten. Dan kun jij er een andere router achter hangen.
Wat je alvast kunt doen is je router configureren. PC/laptop via kabel aansluiten op je router en dan de instellingen naar wens veranderen (login, wachtwoord, SSID, SSID wachtwoord, etc.)
Als Ziggo de modem/router heeft aangepast (duurt maximaal 2uur na aanvraag). Even de stroom van de modem afhalen. Dan modem en router aansluiten en je ben helemaal klaar.
Marantz SR7007 - Humax 5200C - Popcorn Hour C-200 - KEF Q900 - KEF IQ10 - SVS PC12Plus - Audio Agile powercord - W&M powercord

darkman76

 ^^

Niets om aan toe te voegen. Ik zou wel even goed kijken welke router je koopt. 2.4Ghz en 5Ghz zoals eerder gepost zou ik zeker doen. Als je lan gebruikt zou ik ook Giga-bit lan nemen. En persoonlijk zou ik ook een gerenommeerd merk nemen. Dus niet de Sitecom's etc. 

Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

MegaJ

#11
Ik gebruik zelf de TP-LINK wr1403 die Xstream ook noemde, in een opstelling die iedereen voorstelt; modem en router functies gescheiden. In mijn geval een los UPC modem en die verbonden met de WAN poort van de TP-LINK. Daar hoefde ik niets voor aan te vragen zoals bij Ziggo schijnbaar moet.

Ik heb wel één van de drie antennes op de router vervangen met een groter exemplaar omdat het ding in de meterkast hangt. Je kunt grotere antennes krijgen van het merk Sweex, zijn ook niet duur. Gevolg is dat ik vanuit de meterkast wifi bereik heb tot het einde van de straat...  ;D Verder heel stabiel apparaat voor wat betreft de verbinding, zowel vast als over wifi.

Deze router heeft alleen geen 5 GHz en ondersteunt niet het AC protocol, 5 GHz wordt wel steeds belangrijker ga ik van uit in verband met interferentie.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

John Wx

Je kan toch altijd een router na je UBEE Ziggo ding plaatsen ? maar dan heb je wel 2 netwerken


of zie :

http://ziggo.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=3486
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

robr

Toen ik naar all-in-one van Ziggo overstapte, vond ik het draadloos bereik ook erg slecht.
Een belletje naar de klantenservice en die boden mij direct gratis een 'premium' router aan.
Die werd netjes opgestuurd en was met de hulp van de klantenservice snel geïnstalleerd.
De premium router is weliswaar een Sitecom (WL-351), maar doet het stukken beter dan de Ubee.
Nou is dit al een paar jaar geleden, wellicht zijn ze hiermee gestopt.
Ik kwam van XS4All met Fritzbox modem/router, die was echt beter.

Mvg, Rob

LuPo

Ik heb een Cisco EPC3925 en eigenlijk geen klachten bij Ziggo. Af en toe moet ik hem eens uit- en aanzetten. Maar voldoet prima. Aantal apparaten heb ik er via lan op aangesloten zoals destijds de PS3 (vanwege latency).

W.Otter

bedankt jongens voor alle reply's! heel behulpzaam!

ik ga straks eens naar de mediamarkt om eens wat routers te bekijken, daarin zal ik de genoemde merken en specs meenemen. heb al een aantal uurtjes op internet rondgezworven en tweakers bekeken wat er allemaal is. Asus zie ik veel voorbij komen dat het hele stabiele en snelle routers zijn.

de modem geheel los te zetten van de routerconfig lijkt mij het beste, dus bridge en er een eigen router achterhangen. wellicht hebben ze bij ziggo nog wat advies. ik ga eens kijken hoe en wat.. het is me nog steeds niet geheel duidelijk maar dat zal de praktijk wel uitwijzen :D
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

welke merken raden jullie aan? tp-link, asus..
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Mistermo

gebruik nu naar alle tevredenheid een Asus RT-N66U, heb hier voor veel routers versleten TP-Link, Netgear, Sitecom, Lincsys.
De Asus is de meest stabiele router (in mijn situatie)
Marantz SR7007 - Humax 5200C - Popcorn Hour C-200 - KEF Q900 - KEF IQ10 - SVS PC12Plus - Audio Agile powercord - W&M powercord

darkman76

Ik heb 2 routers gehad. Een Speedtouch (na drie jaar gaf die het op) en mijn huidige D-link (al 6 jaar).

De D-link is super stabiel, hij staat beneden in de woonkamer, op zolder gewoon prima wifi ontvangst op 5 Ghz. Buiten in de tuin is het wel een stuk minder dubbelglas en de muren zijn toch een killer voor de snelheid. Ik heb wel een ouder huis dus veel beton.
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

W.Otter

dan ga ik toch maar eens op zoek naar een Asus, ik hoor hier erg veel goeds over! ik heb trouwens ook  nog een 'oude' modem van ziggo waar volgens mij geen router functie op zit. Hiermee is het volgens mij makkelijker om een router achter te hangen? dit had ik in mijn oude huis ook, tot ik dus de ubee kreeg. De oude wireless router is nu tevens overleden dus testen gaat niet.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Xstream

Meestal kun je de admin van de modem/router van de provider via de browser wel benaderen.
Bij UPC kan ik m'n motorola unit benaderen via 192.168.0.1. Hier kan ik dan alle router meuk uitzetten.
Je kunt evt. ook 192.168.1.1 proberen.

User / ww is dan meestal admin/admin of root/root ofzo (soms ook user root zonder pw).
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Mistermo

Een Ziggo modem kun je zelf niet benaderen. Hiervoor dien je even contact op te nemen met de Ziggo klantenservice. Die regelen dat gelijk voor je.
Ik weet niet of het aansluiten van een oude modem werkt. Het kan zijn dat het MAC adres van je nieuwe modem gelinkt is aan jouw Ziggo account/klant nummer. Dan werkt alleen je nieuwe modem.
Maar goed even proberen en je weet gelijk hoe het zit.
Marantz SR7007 - Humax 5200C - Popcorn Hour C-200 - KEF Q900 - KEF IQ10 - SVS PC12Plus - Audio Agile powercord - W&M powercord

W.Otter

Ja daar ben ik van op de hoogte;) Het is verder geen probleem om in de software aan de slag te gaan maar veel van portforwarding etc. heb ik geen kaas gegeten.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Quote from: Mistermo on October 29, 2013, 17:00:33
Een Ziggo modem kun je zelf niet benaderen. Hiervoor dien je even contact op te nemen met de Ziggo klantenservice. Die regelen dat gelijk voor je.
Ik weet niet of het aansluiten van een oude modem werkt. Het kan zijn dat het MAC adres van je nieuwe modem gelinkt is aan jouw Ziggo account/klant nummer. Dan werkt alleen je nieuwe modem.
Maar goed even proberen en je weet gelijk hoe het zit.

nee de modem niet nee, maar het routergedeelte kan prima. of de oude modem nog werkt weet ik niet, er stond mij iets van bij dat ik de nieuwe destijds moest activeren. maar als het router gedeelte gewoon uit kan dan is er niets aan de hand.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MegaJ

Niks mis met TP-LINK, volgens mij is Asus een stuk duurder.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K