basreflex pijp

Started by 427, January 16, 2004, 12:02:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

427

Wie weet waar ik een compleet ronde 90 graden bocht kan bemachtigen (diameter 70mm)?
Diverse bouwmarkten afgestruind, maar alle 90gr bochten die ik heb gevonden hebben in de binnenbocht een hele scherpe overgang >:(

Ben op dit moment bezig mijn Seas MS3 Monitor II luidsprekers om te bouwen naar vloerstaande luidsprekers -> volume vergroten en basreflexpijp aan het optimaliseren (mbv Unibox 4.04 geweldig programma!!). Daaruit blijkt dat ik een pijp met een diameter van 70mm nodig heb met een lengte van ongeveer 200mm. Met deze lengte krijg ik last van de achterwand dus ik moet omhoog dmv de 90gr bocht.......
Ik dacht dat ik het lastigste gehad had (ik schat slechts 5% van wat Erik allemaal meemaakt, maartoch ;)) alles onder verstek zagen en minime hoekjes van 15gr (luidspreker krijgt een trapezium vorm, van bovenaf gezien) krijg ik geen goede pijp gevonden.......

Erik van Voorst (in memoriam)

#1
Hoi,

Heb je er al over nagedacht om eventueel een MDF "doos" te bouwen met die maten..wel weer verstekken.... >:(

Ik denk nl. dat het een moeilijke zoektocht gaat worden, maar succes

Groetjes
Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Wat denk je van een 2 x 45 graden bocht?

Grtn,
Bart

427

#3
Quote from: KrunK on January 16, 2004, 14:03:03
Wat denk je van een 2 x 45 graden bocht?

Grtn,
Bart

had ik ook aan gedacht en ook gekocht, maar deze had ook een scherpe rand in de binnenbocht :(

427

Quote from: Erik van Voorst on January 16, 2004, 12:53:11
Hoi,

Heb je er al over nagedacht om eventueel een MDF  "doos" te bouwen met die maten..wel weer verstekken.... >:(

Ik denk nl. dat het een moeilijke zoektocht gaat worden, maar succes

Groetjes
Erik

tja MDF doos ben ik ook niet zo blij mee, krijg je meteen 4 scherpe hoeken erbij..... trouwens kan op jouw manier, MDF platen op elkaar plakken, wel iets in elkaar zetten maar dat wordt weer een pracht van een knutselwerkje.... krijg daar maar iets dubbelgekromts uit.

Misschien dat een flexibele pijp met diameter 70 mm bestaat, deze naderhand afsteunen met MDF schotten evt met lood omwikkelen en verlijmen, om een beetje stevigheid te krijgen ..... ik zal er nog eens over brainstormen, maar bedankt voor jullie tips!

Major_Ton

Is het niet een idee, als je er toch zuilen van maakt en deze waarschijnlijk op spikes gaat zetten, de reflexpijp aan de de onderkant te monteren?

Of laat je de kamer niet geheel tot onder doorlopen?

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Erik van Voorst (in memoriam)

...die scherpe hoeken...kun je eenvoudig driehoekige glaslatjes inlijmen....

.....of 2 " telefoon achtige hoorns" uit MDF zagen en bespannen met triplex (bekleden met loodbitumen)

....maar goed met wat brainstormen en input kom je er wel uit

Suc6
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

427

Quote from: Major_Ton on January 16, 2004, 17:02:33
Is het niet een idee, als je er toch zuilen van maakt en deze waarschijnlijk op spikes gaat zetten, de reflexpijp aan de de onderkant te monteren?

Of laat je de kamer niet geheel tot onder doorlopen?

Gr. Sven

Heb ik ook even aan gedacht, maar dan moet je (hele) hoge spikes gaan gebruiken anders krijg je last van wand invloeden. Daarom moet je luidsprekers ook niet dicht bij een wand zetten, zeker niet wanneer ze een poort aan de achterkant hebben.

Heb inmiddels een mooie ronde bocht gevonden, echter deze heeft een doorsnede van 110mm..... betekent een poortlengte van 45.5cm, daar gaan  4.3 kostbare liters hmmm

groet Menno

427

Quote from: Erik van Voorst on January 16, 2004, 20:07:07
...die scherpe hoeken...kun je eenvoudig driehoekige glaslatjes inlijmen....

.....of 2 " telefoon achtige hoorns" uit MDF zagen en bespannen met triplex (bekleden met loodbitumen)

....maar goed met wat brainstormen en input kom je er wel uit

Suc6

ik lees het al, het wordt het betere hobby werk ;)

THX!

Pascal ten Berge

Hoi,

Misschien heb je hier wat aan.

De bocht op de foto(bijlage) is een 90 graden PE bocht met een diameter van 75mm en een wanddikte van 3.5mm.
De binnenbocht loopt mooi rond dus geen scherpe overgang.

Deze PE bochten worden vaak door installatiebedrijven toegepast i.p.v. pvc in bepaalde afvoersystemen.
Het grote voordeel van PE is dat je de verbindingen aan elkaar smelt(spiegellassen), dus je kan allerlei bochten maken.

Deze bochten zijn in verschillende diameters verkrijgbaar bij groothandels voor installatiematerialen.

Aangezien ik op m'n werk ook veel met PE materialen werk kan ik de pijpen ook voor je op elke gewenste maat maken.

Dus misschien is dit wel een goede oplossing voor je probleem?

M.vr.gr. Pascal
Onkyo TX-SV545 6ch
Philips DVD963SA
Dali 104
DIY Peerless XLS-10 DIY Interlinks Cat 6

427

thx, dat ziet er goed uit. Mocht mijn huidige oplossing te bewerkelijk zijn dan hoor je het! Ik ben nu namelijk bezig een 'flared end' (gewoon te koop) vast te maken aan een aluminium 90gr bocht, en deze is ook 'mooi' rond van binnen (hier en daar plooien in het aluminium, maar deze zijn op te vullen).

groeten!

Pascal ten Berge

Ok, dat is natuurlijk ook een oplossing,
als het niet lukt kun je altijd een beroep op me doen.

Succes!

M.vr.gr. Pascal
Onkyo TX-SV545 6ch
Philips DVD963SA
Dali 104
DIY Peerless XLS-10 DIY Interlinks Cat 6

427

#12
Hallo Pascal,

Ik ben toch voor jouw oplossing gegaan, de PE pijpen heb ik hier bij een lokale groothandel bekeken en ze zien er echt perfect uit. Normaal leveren ze niet aan particulieren maar nadat ik mijn verhaal had uitgelegd waren ze bijzonder bereidwillig en zeer geïnteresseerd :) Nadeel van PE is dat het niet te lijmen is, we hebben ook nog even naar andere bochten (PP/PVC) gezocht in het magazijn maar deze hadden allemaal scherpe overgangen aan de binnenkant van de bocht. Omdat PE dus niet te lijmen is zal ik de pijp dmv klemmen fixeren.

De volgende diameters zijn leverbaar: 40/50/63/75/90/110/125 mm

Wanneer men ook een dergelijke pijp met bochten wil gaan gebruiken, moet je het volume van de voorgeschreven/berekende pijp constant houden, anders gaat deze bij een andere frequentie resoneren.

bv: voorgeschreven/berekende pijp 50x200mm (inwendige diam.*lengte). Vol = pi*r²*L = 0.39dm³

Stel je wilt net als ik één 90gr bocht gaan gebruiken: de bocht heeft een volume van 1/4*(2*pi*R)*(pi*r²). Waarbij r de straal van de buis is (25mm) en R de straal van de bocht is, bv 70mm. Dit komt neer op een volume van 0.22dm³. Nu is er nog 0.17dm³ aan volume nodig: 0.17/(pi*0.25²)=0.87dm. Dus bovenop de 90gr bocht moet je een stuk pijp met een lengte van 87mm zetten.