1e Stap naar een HTPC.

Started by addy, October 18, 2013, 21:58:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robke

Ja, zolang je het signaal gewoon via hdmi meestuurt kun je gewoon gebruik maken van HD audio, dat lukt met vrijwel elke CPU tegenwoordig.
Het is meer afhankelijk van de instellingen in je software zoals dennism al aanhaalde.

Xstream

#51
Quote from: Timh on December 26, 2013, 01:27:16
Zou het kunnen dat optisch niet genoeg bandbreedte heeft om dts hd master weer te geven ?
Goed punt, HD formaten gaat niet via optical idd.

Quote from: Timh on December 26, 2013, 01:27:16
Ik zou normaal de htpc via hdmi aansluiten aan de receiver, en deze kabel heeft zeker genoeg bandbreedte. Ik dacht echt dat
hardware het signaal moest lezen / omzetten om zo door te sturen naar de receiver. De receiver (vb  AV 7005) ondersteunt zeker dts hd master.
Als je DTS-HD wilt "afspelen" dan kan dat gewoon d.m.v. software (encoderen), welke vervolgens als ander type leesbaar formaat over je HDMI naar je receiver gaat. Hiervoor kun je dan dus ook optical gebruiken. Wil je echt van DTS-HD in optima forma genieten, dan wil je 1:1 uitsturen via HDMI en een receiver die daar ook mee om kan gaan.

Quote from: Timh on December 26, 2013, 01:27:16
Dus ik moet geen nieuwe soundcard, of videokaart kopen die dts hd master ondersteunt ? Volgens jou is de huidige setup
zo al zeker geschikt om dit door te sturen naar de receiver die er mee om kan gaan ?
Je hebt dan sowieso een receiver nodig die 't aankan. Dus daar zou ik dan beginnen. Mocht je dan elders tegen beperkingen aanlopen, dan kun je altijd nog wat aan je hardware veranderen. Maar iets 1:1 uitsturen zou geen probleem mogen zijn (ook geen DTS-HD), zolang 't maar ergens beland waar er wel goed mee omgegaan wordt.
Het is immers een bitstream, 1tjes en 0tjes, dus daar heb je op zich geen geluidskaart ofzo voor nodig. Die heb je alleen nodig als die de 1tjes en 0tjes moet vertalen naar geluid, wat je receiver dan ideaal gezien hoort te doen.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Timh

Great , bedankt voor de hulp.

Ik zal het vanavond gewoon even proberen , uiteraard via hdmi. Mijn receiver kan er zeker mee om dus ben benieuwd ;)

Ik neem aan dat ik dit gewoon kan testen met powerdvd of xbmc ?

Thunder

Quote from: Timh on December 26, 2013, 16:30:03
Great , bedankt voor de hulp.

Ik zal het vanavond gewoon even proberen , uiteraard via hdmi. Mijn receiver kan er zeker mee om dus ben benieuwd ;)

Ik neem aan dat ik dit gewoon kan testen met powerdvd of xbmc ?

Probeer maar met XBMC. PowerDVD heeft bij mij om 1 of andere duistere reden geen mogelijkheid om DTS-HD/TrueHD door te sturen naar mijn receiver. Met XBMC heb ik geen enkel probleem met deze HD-audio standaarden.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

Timh

Quote from: Thunder on December 27, 2013, 10:42:50
Probeer maar met XBMC. PowerDVD heeft bij mij om 1 of andere duistere reden geen mogelijkheid om DTS-HD/TrueHD door te sturen naar mijn receiver. Met XBMC heb ik geen enkel probleem met deze HD-audio standaarden.

Okidoki, zal het testen met xbmc :)

EzMe

Quote from: Witalik on December  8, 2013, 00:23:27
Ik gebruik XBMC eigenlijk nooit meer, voor mij te omslachtig om een film te kijken eigenlijk. Ik zoek de film op via windows verkenner dubbel klik en VLC start op en kijken maar. Bijna iedereen weet toch hoe windows werkt, dan is een htpc toch super simpel als je deze heb staan is het gewoon film erop dubbel klik en kijken maar  ;D

Helemaal mijn insteek. Het hoeft allemaal echt niet ingewikkeld te zijn. Om weer even terug on topic te gaan en addy verder te helpen, is het wellicht belangrijk om te vermelden dat een HTPC niks anders is als een normale computer die is aangesloten op je TV en/of misschien je geluidsinstallatie. Er van uitgaande dat addy een Windows 7 computer kan bedienden, moet het ook lukken om een HTPC op te zetten, zeker als hij liergierig is. Waarom met moeilijke protocol namen gaan gooien terwijl dit totaal niets toevoegd een deze conversatie?

Ik zou je willen adviseren om een standaard HTPC te bouwen zonder NAS of andere randaparatuur. Waarom? Dit maakt het overzichtelijk en kan later nog altijd uitgebreid worden als daarvoor de noodzaak aanwezig is.

Om te beginnen zou ik gewoon een reeds bestaande computer aansluiten op je TV of geluidsapparatuur. Nu is het me even onduidelijk over welke apparatuur je reeds bezig. Wellicht kun je dat beter eerst aangeven zodat we je kunnen adviseren in hoe de computer aan te sluiten.

Als dit is gelukt kun je vanuit deze stabiele basis verder gaan met tweaken en wellicht zelf een HTPC bouwen. Ik help je graag verder..  :headbanging:

Home: Marantz PM11S1 | Tannoy D700 | HTPC bediend met Logitech diNovo Edge | Musical Fidelity V-DAC II | Panasonic Viera TX-P42G10
Car: Alpine 137 BTi | Alpine PXA-H100 | Mosconi AS 100.2 x2 | Focal 165 KRX2 | Helix P12W
Showcase: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=139303.0

KayaRahnee

We horen hier maar weinig van het resultaat over het bezoek van een kennis van TS Addy dat gepland stond voor 7 november 2013 .......... opgave in de eerste ronde?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

addy

Dat werd ook tijd inderdaad, tis ook pas afgelopen weekend voor elkaar gekomen.
Hij heeft een 3 Terabyte schijf geïnstalleerd bij mijn versterker met daarnaast een Dune, en deze ook via een switch ? verbonden.
Daarvandaan gaat een rechtstreeks bedrade lijn naar onze internet ingang in huis.

Ik vraag hem om bepaalde films, in Blu-ray en Nederlands ondertiteld, hij download ze en stuurt ze rechtstreeks naar de harde schijf
in de bios ruimte, ik zet de beamer aan en zie de film reeds staan, ik druk erop en spelen met die handel.
Ideaal voor een A/V kluns zoals ik.

Dus (tot dusver) helemaal goedgekomen, komend weekend de eerste try-out.
Dank voor jullie adviezen.

KayaRahnee

Quote from: addy on January  6, 2014, 17:39:25
Dat werd ook tijd inderdaad, tis ook pas afgelopen weekend voor elkaar gekomen.
Hij heeft een 3 Terabyte schijf geïnstalleerd bij mijn versterker met daarnaast een Dune, en deze ook via een switch ? verbonden.
Daarvandaan gaat een rechtstreeks bedrade lijn naar onze internet ingang in huis.
Ik vraag hem om bepaalde films, in Blu-ray en Nederlands ondertiteld, hij download ze en stuurt ze rechtstreeks naar de harde schijf
in de bios ruimte, ik zet de beamer aan en zie de film reeds staan, ik druk erop en spelen met die handel.
Ideaal voor een A/V kluns zoals ik.
Dus (tot dusver) helemaal goedgekomen, komend weekend de eerste try-out.
Dank voor jullie adviezen.

Lijkt een mooie oplossing voor jouw wensen, genieten zonder veel poespas zoals je het oorspronkelijk wou.
Nog veel plezier gewenst.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.