1e Stap naar een HTPC.

Started by addy, October 18, 2013, 21:58:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

evilniek

Ik denk dat een HTPC al veel te ingewikkeld is voor de TS, laat staan XBMC. Ik denk ook dat je windows gebaseerde systemen even moet vergeten(alhoewel je vroeg of laat toch met win in aanraking zult komen), een mediaspeler lijkt mij de meest "gebruiksvriendelijke" oplossing, misschien in icm een NAS(Network attached Storage), of gewoon een harddisk al dan niet een ingebouwde of externe.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

addy

Quote from: evilniek on October 20, 2013, 20:21:05
Ik denk dat een HTPC al veel te ingewikkeld is voor de TS, laat staan XBMC. Ik denk ook dat je windows gebaseerde systemen even moet vergeten(alhoewel je vroeg of laat toch met win in aanraking zult komen), een mediaspeler lijkt mij de meest "gebruiksvriendelijke" oplossing, misschien in icm een NAS(Network attached Storage), of gewoon een harddisk al dan niet een ingebouwde of externe.

Dat is inderdaad de meest gebruiksvriendelijke en eenvoudigste manier om hier in te stappen.
Althans dat werd mij ook verteld bij WifiMedia, daar zit nog steeds wat werk in, maar er zijn geen eenvoudiger systemen.
Ik wacht het gesprek af met de kennis van een vriend.

KayaRahnee

Quote from: Xstream on October 20, 2013, 18:29:47
Maar vanwaar de vraag? Je bent geintresseerd in een miniPC? Je stuurt nogal aan die richting op :)

Ik ben gewoon geïnteresseerd en leergierig, op één of andere manier vind ik dit allemaal wel interessant maar tegelijkertijd ook wel moeilijk, ........ te weinig "voeling" met al die digi toestanden en pas op latere leeftijd gestart met wat basis computertoestanden.
De rest kan je lezen  in onderstaande quote uit dit topic:

Quote from: KayaRahnee on October 18, 2013, 23:23:24
Aha, een lotgenoot.....
Ook ik sta aan het begin om beeldmateriaal te kunnen streamen.
Ook ik ben leek van de hoogste klasse als het gaat over digitaal gepruts en prullerij.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Zotac mini PC die men voor mij gaat installeren met daaraan gekoppelt een synology NAS met twee schijven waarop beeld en muziek worden opgeslagen.
Dit alles zal ik bedienen met een Asus Nexus 7 tablet.
Eerlijk gezegd weet ik op dit ogenblik niet of het me zal gaan bevallen, maar ik leef in goede hoop: er werd mij erg overtuigend verteld dat alles veel duidelijker zou gaan worden na een uitgebreide demo.
Alleen had ik hier nooit kunnen en willen aan beginnen maar de aangeboden hulp heeft me uiteindelijk over de streep getrokken.
Succes met je keuze en niet proberen is altijd mis zou ik zo zeggen.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Xstream

#28
Quote from: KayaRahnee on October 20, 2013, 21:31:17
Ik ben gewoon geïnteresseerd en leergierig, op één of andere manier vind ik dit allemaal wel interessant maar tegelijkertijd ook wel moeilijk, ........ te weinig "voeling" met al die digi toestanden en pas op latere leeftijd gestart met wat basis computertoestanden.
De rest kan je lezen  in onderstaande quote uit dit topic:
Ah, ok. Nou leuk toch. Je bent nooit te oud om te leren :)
XBMC met een Zotac/NUC/HTPC is dan wel leuk speelgoed als je 't interessant vind en niet als 't even tegen zit direct de neiging krijgt met die dingen te gooien (kunnen ze slecht tegen :D).

Maar voor makkelijk beginnen blijft een mediaspeler toch de beste keuze.

Als je 't boeiend vind gaat 't altijd lukken met een beetje geduld, zeker met wat hulp her en der.
Vergeet niet dat een groot deel van de onzekerheid komt van 't onbekende, niet direct omdat het zo enorm moeilijk is. Uiteindelijk zul je 't ook gewoon moeten doen, evt zelfs een verkeerde keuze maken om weer dingen te leren. Bovendien is 't allemaal wel online te vinden als je 't even niet weet.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

KayaRahnee

Quote from: Xstream on October 20, 2013, 23:45:34
Ah, ok. Nou leuk toch. Je bent nooit te oud om te leren :)
XBMC met een Zotac/NUC/HTPC is dan wel leuk speelgoed als je 't interessant vind en niet als 't even tegen zit direct de neiging krijgt met die dingen te gooien (kunnen ze slecht tegen :D).
Maar voor makkelijk beginnen blijft een mediaspeler toch de beste keuze.
Als je 't boeiend vind gaat 't altijd lukken met een beetje geduld, zeker met wat hulp her en der.
Vergeet niet dat een groot deel van de onzekerheid komt van 't onbekende, niet direct omdat het zo enorm moeilijk is. Uiteindelijk zul je 't ook gewoon moeten doen, evt zelfs een verkeerde keuze maken om weer dingen te leren. Bovendien is 't allemaal wel online te vinden als je 't even niet weet.

Voilà, zo is het helemaal mooi beschreven, ik ga er gewoon voor en zie wel waar het schip strand.
Er is een Frans spreekwoord dat zegt: "vouloir c'est pouvoir", betekent zoveel als  "willen is kunnen".
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Syphon

Leuk topic! Als je nog iets wilt weten, zo ver dat kan in dit topic wil ik graag helpen. Weet er wel iets vanaf en wil je wel helpen met het installeren.
PM me maar even.

Als het eenmaal staat valt het reuze mee.

KayaRahnee

Quote from: Syphon on October 21, 2013, 10:53:14
Leuk topic! Als je nog iets wilt weten, zo ver dat kan in dit topic wil ik graag helpen. Weet er wel iets vanaf en wil je wel helpen met het installeren.
PM me maar even.
Als het eenmaal staat valt het reuze mee.

Elk topic kan leuk zijn maar ligt deels aan de reacties / opmerkingen die er worden gegeven, hier is dat inderdaad erg tof ...... geen gedoe zoals "waarom wil je eraan beginnen als je er toch niks van snapt" enz...... Heb ik (elders) al wel eens meegemaakt.
Zou toch mooi zijn wanneer we binnen korte tijd zouden horen dat TS addy (en ikzelf) aan't genieten is van het stream gebeuren ........ en dat allemaal dank zij de goede raad  en advies van de HTForum leden :clapping: :worship:.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

_ MarcelloW _

#32
Ik weet niet waar iedereen woont.

Maar mocht je eens in de buurt zijn, voel je vrij om langs te komen voor een Demo van hoe het allemaal kan werken.

Ook vind ik het geen probleem je te helpen met de installatie.


Lees ook deze topics eens door:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=118694.msg2511503#msg2511503
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=134856.msg2451845#msg2451845



(ik ben inmiddels behoorlijk bedreven in het hele mediaspeler/htpc/nas enz. gebeuren)
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

darkman76

Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

addy

De kennis waar ik eerder over sprak, komt de 7e Nov. kijken hoe en welke opzet bij mij
zou kunnen.
Mochten wij daar niet uitkomen, wil ik graag gebruik maken van het aanbod van Marcello.
Ik laat weten hoe het verloopt.

KayaRahnee

Zeer mooie vooruitzichten, komt zeker goed.
Succes, ik wacht met spanning af hoe je alles zal ervaren.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Thunder

Quote from: Xstream on October 20, 2013, 18:29:47
In theorie kun je dat wel stellen ja. Of dat in de praktijk zo is ... ik weet 't niet. Maargoed, ben er ook een beetje uit met XBMC.
Voor mij was 't wel een reden om naar de Dune te gaan doordat je toch elke keer wel weer geklooi had met XBMC settings om 't helemaal goed te krijgen. Schijnbaar is dat wel wat beter geworden. Het is ook pas sinds kort dat XBMC HD audio formaten ondersteunt, en ervoor was dat veel getob. Waar bv de Dune die al een jaar of 5 ondersteunt.

Vergeet ook niet dat XBMC alleen open source codecs gebruikt, waar een commerciele (Dolby / DTS e.d.) codecs waar een licentie voor af moet worden genomen vaak gewoon beter presteren.
Ook dat zijn dingen die bij de Dune doorgaans beter geregeld zijn. Al hebben ze dan nu helaas wel weer hun BR menu licentie verloren. Maargoed, die heeft XBMC nooit gehad, dus tja.

Maar vanwaar de vraag? Je bent geintresseerd in een miniPC? Je stuurt nogal aan die richting op :)

XBMC presteert tegenwoordig prima met Dolby en DTS codecs, ook de HD versies, out of the box. De tijd dat je daarmee problemen had ligt achter ons.

Waar je even mee bezig bent is het instellen van XBMC. Voornamelijk het instellen van je skin, maps waar je films en/of series staan en de settings voor je videokaart. Afhankelijk van de videochip moet je bepaalde setting wel of niet aan hebben staan. Als dat allemaal goed staat, is het enige wat je daarna nog aanpast het eventuele toevoegen van een extra schijf en af en toe je library opschonen.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

KayaRahnee

#37
Quote from: addy on October 27, 2013, 10:53:17
De kennis waar ik eerder over sprak, komt de 7e Nov. kijken hoe en welke opzet bij mij
zou kunnen.
Mochten wij daar niet uitkomen, wil ik graag gebruik maken van het aanbod van Marcello.
Ik laat weten hoe het verloopt.

En addy, 7 november is intussen al een tijdje gepasseerd, wat wijzer geworden / inzicht(en) gekregen / beslissing genomen / keuze gemaakt?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

2009

Quote from: Xstream on October 20, 2013, 18:29:47
Vergeet ook niet dat XBMC alleen open source codecs gebruikt, waar een commerciele (Dolby / DTS e.d.) codecs waar een licentie voor af moet worden genomen vaak gewoon beter presteren.

Ben ik met je eens. Keerzijde qua beter presteren is: dat moet je dan wel zoeken. Dus een echte 'freak' zijn. Ik bedoel dit: ik heb een paar Kuro's in huis, met Pio versterkers eronder, en het zaakje loopt en klinkt als een klok. En ik vind het dan goed genoeg. Het zal best beter kunnen (ik snap nog steeds geen zak van de menus van de Kuros  :P) maar het werkt. En ik heb overal zelfbouw HTPC's bijstaan, met XBMC er op. Eerst op Win8, maar met al dat privacy gezeik ben ik nu overgestapt op Openelec (voor de niet kenners: dat is nog steeds XBMC, maar dan een custom made Linuxversie). Installatie was werkelijk niet meer dan drie minuten, zo snel ging het. Ik heb de config file centraal staan op mijn Synology NAS, waar ook de films en de XBMC database (MySQL, standaard Synology) staat. Dus alle HTPC's in huis hebben allemaal dezelfde data, en ik kan beneden beginnen kijken naar een film, en die dan boven verder afkijken omdat XBMC gewoon onthoudt waar ik gebleven ben.

Ik kom van Dune en ACRyan, maar ik werd helemaal simpel van de belabberde support. Dus eigen hardware, en bevalt XBMC me niet meer? Dan knikker ik dat er af en zet er andere HTPC-software op. Niks wachten op firmware die nooit komt omdat het product EOL is. Ik had er genoeg van, en ik weet dat ik nu degelijk spul heb en zelf de baas ben, in plaats van te moeten communiceren met 'helpdesks' die niks snappen --- omdat ze niks mogen kosten.
3x KRP-500A, 1x 5090H, 3x LX-52, 1x LX-82, Liebherr koelkast, Miele wasmachine/-droger/-vaatwasmachine (de vrouw wil ook haar hobbies :-)) Nog *steeds* geen fatsoenlijke speakers voor mijn LX-82. Een *goede* (dus geen Aldi :-)) fles wijn voor degene die me op 't goede spoor kan zetten :D

Xstream

#39
Toch denk ik dat 't veel vaker 't geval is dat mensen moeite krijgen met XBMC (of de config van de software, of die andere als 't niet bevalt) dan dat ze de support van Dune nodig hebben.
Ik weet niet welke problemen jij had met de Dune, maar dan ben je toch echt wel 1 van de weinigen. Wat ging er dan mis met support?

Zoals je zelf ook al verteld. Het is dit erop, dat eraf, tunen, tweaken tot 't helemaal is zoals je wilt. Heel leuk, maar de meeste mensen hebben daar geen zin in of interesse in.
Dat is m'n enige punt. Zelf zit 't ook weer te kriebelen om weer 's met XBMC te gaan knutselen. Maar ik zal 't aan de meeste mensen om me heen niet direct adviseren (tenzij ze er de kennis voor hebben, of interesse).
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Witalik

Ik gebruik XBMC eigenlijk nooit meer, voor mij te omslachtig om een film te kijken eigenlijk. Ik zoek de film op via windows verkenner dubbel klik en VLC start op en kijken maar. Bijna iedereen weet toch hoe windows werkt, dan is een htpc toch super simpel als je deze heb staan is het gewoon film erop dubbel klik en kijken maar  ;D
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Robke

Ik heb sinds kort een HTPC en na wat gestoei met XBMC heb ik dat eraf gegooid en MediaPortal erop gezet (werkt alleen icm windows), het grootste voordeel is dat deze wel bluray mappen ondersteund, HD geluid een makkie is en het er beter uit ziet dan XBMC.

Xstream

Ow ja, die heb je ook nog :)
Volgens mij is XBMC qua functionaliteit (als je wat meer wilt dan alleen afspelen, en meer wilt automatiseren) wel een stuk verder.
Ook vond ik MediaPortal altijd best zwaar en traag, zeker voor de gemiddelde HTPC. Maar misschien is dat beter geworden?

De ondersteuning voor BR menu's is wel een goede inderdaad.
Je zou er evt. nog voor kunnen kiezen ze beide te gebruiken. XBMC voor MKV + autmatisering metadata + subs. En dan voor BR's MediaPortal gebruiken.

Al heb je dan wel een OS nodig, beide als standalone draaien is alweer lastiger (kan MediaPortal sowieso niet dacht ik?).
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

THX-UltraII

XBMC ondersteunt externe spelers. Groot voordeel dus.

Timh

#44
Hoe zit het eigenlijk met geluid met zo een htpc. Wat moet je doen om Dts hd master af te spelen ?

Kan Haswell op een mini itx z87 moederbord (bv msi Z87i en I5 4670) Dts hd master afspelen of
is daar een speciale geluidskaart voor nodig ? Ik las dat je ook al via software kunt encoden
en zo afspelen ?

Iemand die daar meer van weet ?

Robke

Dat is flinke overkill, ik heb een AMD A6-6500 en die draait ook prima alles af met HD audio.
Hij is wel een heel stuk trager met bijvoorbeeld updates of iets dergelijks dan de i5-3570k in m'n desktop, maar dat boeit voor een htpc niet natuurlijk. Daar is de prijs dan ook naar. :)

Timh

Ja was maar een voorbeeld eh :)

Kan haswell overweg met dts hd master ? Of daar specifiek nog iets voor nodig. Een eenvoudig grafisch kaartje doet het blijkbaar al, dus het zou niet een beetje raar zijn moest
een nieuwe generatie cpu dit niet kunnen ?

dennism

Voor zover ik weet doet de CPU standaard niets met HD audio maar wordt deze gewoon vie bitstream doorgezet naar de versterker zodat deze kan decoderen. Software decoderen is volgens mij ook mogelijk maar niet de geprefereerde oplossing.

Xstream

#48
Je hebt hier op zich niks voor nodig, behalve een output die de bitstream kan doorsturen naar je dac/versterker.
Er is een lichte belasting op je CPU (bitstream verwerken), maar dat is echt compleet verwaarloosbaar tegenwoordig. Dat merkte je misschien nog in de pentiums van 15 jaar terug.

Zolang je 't hele signaal tot aan je receiver/versterker digitaal houdt dan is er niks aan de hand.
Enige is dan wel dat je receiver DTS-HD moet ondersteunen uiteraard.

Wat je nodig hebt is een optical uit op je mobo, dan heb je geen geluidskaart nodig, anders wel.
De msi Z87i heeft gewoon S/PDIF (optical) uit, dus das prima.

Dan moet je er alleen nog op letten dat de software die je gebruikt goed ingesteld staat. Deze kan namelijk ook zelf encoderen tot iets anders. En dat is dan niet wat je wilt, neem aan dat je gewoon de bron 1:1 wilt uitsturen, en niet van DTS-HD stereo maken of vice versa (net hoe je 't instelt).
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Timh

#49
Zou het kunnen dat optisch niet genoeg bandbreedte heeft om dts hd master weer te geven ?

Ik zou normaal de htpc via hdmi aansluiten aan de receiver, en deze kabel heeft zeker genoeg bandbreedte. Ik dacht echt dat
hardware het signaal moest lezen / omzetten om zo door te sturen naar de receiver. De receiver (vb  AV 7005) ondersteunt zeker dts hd master.

Dus ik moet geen nieuwe soundcard, of videokaart kopen die dts hd master ondersteunt ? Volgens jou is de huidige setup
zo al zeker geschikt om dit door te sturen naar de receiver die er mee om kan gaan ?