Sony A7(R) - Compacte FF camera met verwisselbare lenzen

Started by Starred, October 18, 2013, 13:49:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Quote from: CyrusOne on November 19, 2014, 14:03:29
Maar ik weet dat met name de A7R, maar ook de A7 en A7s, in low light het toch moeten afleggen tegen een dSLR., omdat de fasedetectie-AF (indien aanwezig) van de gemiddelde mirrorless nog niet het niveau haalt van de gemiddelde dSLR
Hoe kan dat dan? Zou toch niet moeten mogen uitmaken met of zonder spiegel. Die dingen zitten toch in de sensor?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Een nieuwe A7 is uit de Alpha A7 II-camera met 5 assen beeldstabilisatie in de body.

Sony heeft in Japan de Alpha A7 II-camera aangekondigd. De fullframe-systeemcamera heeft optische beeldstabilisatie in de body die over vijf assen werkt. Video's kan de camera opnemen met de xavc s-codec. De camera komt vooralsnog alleen in Japan uit.

http://tweakers.net/nieuws/99790/sony-presenteert-alpha-a7-ii-camera-met-beeldstabilisatie-in-de-body.html



"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

De A7 en a7r (met adapter) hebben zowel fase als contrast. Sterker mijn a7r focussed sneller accurater in het donker dan een dslr. Juist door de evf
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

danielo

Kan mij niet voorstellen dat jullie de aankondiging van de 7mk2 hebben gemist of wel ?

Full Frame met 5 asses IBIS, ook voor oude lensen.

http://www.dpreview.com/articles/5893009647/sony-announces-alpha-7-ii-full-frame-mirrorless-camera-with-5-axis-is

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Erik

Ik moet zeggen Frank ook al ben ik niet echt op de hoogte van wat de A7(R) allemaal kan. Met een prijs voor een body voor nu tijdelijk €1100 wordt het wel heel erg aantrekkelijk. Zo jammer dat ze niet een paar goedkope maar redelijke instaplenzen hebben. Een 55mm prime van 2.8 waar iedereen al 1.8 of 1.4 aanbiedt en dat voor de prijs van een body  :confused:
Daar heb je ook een D750 voor met goedkoop lensje.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Quote from: danielo on November 20, 2014, 22:55:48
Kan mij niet voorstellen dat jullie de aankondiging van de 7mk2 hebben gemist of wel ?
Full Frame met 5 asses IBIS, ook voor oude lensen.
http://www.dpreview.com/articles/5893009647/sony-announces-alpha-7-ii-full-frame-mirrorless-camera-with-5-axis-is
Daniel.
Kijk eens twee posts boven je ;-)


Maar voorlopig alleen in Japan en de prijs gaat wel even omhoog naar €1800.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

danielo

Quote from: Erik on November 20, 2014, 22:57:33
Kijk eens twee posts boven je ;-)

Soms ehmmm tja heb geen antwoord....

ok toch wel sorry :)

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Erik

Ach hij was goed verstopt zullen we maar denken :D
Nu hebben ze een directe link naar DP review kan geen kwaad. A7 op het oog?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

danielo

Snap niet dat ik er overheen gelezen heb, maar goed de prijs voor europa is ook al bekend 1799 euro voor de body. Zal dus wel snel een press-release komen denk ik.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cyrus·

#61
@Erik:
De fase-detectie van de A7 gaat via de sensor en vervolgens beeldprocessor van de camera. Een dSLR werkt anders: die heeft een eigen AF-module die z'n licht via de spiegel en het prisma krijgt, dus niet via de sensor en vervolgens beeldprocessor. In theorie is de dSLR in het voordeel, maar er zit tegenwoordig zoveel rekenkracht in de gemiddelde camera, dat ik mij afvraag of dit in de praktijk tot merkbare verschillen leidt.

Het echte verschil ligt op een ander punt. Bij een dSLR werken lichtmeter en AF-module altijd met de grootste opening van het gebruikte objectief, ongeacht het werkdiafragma. Voor een correcte belichting wordt vervolgens het ingestelde diafragma verrekend met de gemeten belichting bij volle opening.  Bij de A7 werken lichtmeter en AF altijd op basis van het werkdiafragma.

Bij objectief met een grootste opening van f/2.8 dat is ingesteld op een gangbaar werkdiafragma van f/5.6 - f/8, vangt de AF van de A7 zomaar 2 tot 3 stops minder licht dan een dSLR, waardoor de AF-module het dus veel zwaarder heeft. Met nog lichtsterker glas wordt het verschil tussen dSLR en A7 nóg groter, in het nadeel van de A7.

Als er genoeg licht is (daglicht, studio, anderszins voldoende verlichting) zul je nauwelijks tot geen verschil ervaren, maar in low light is het verschil echt goed merkbaar.

@Frank:
de A7R heeft alleen fasedetectie bij gebruik van de SLT-adapter (LEA-A4). De techniek van de A7R zelf wordt dan voor AF niet meer gebruikt. Immers: AF gebeurt alleen via de eigen AF-module van de adapter, die qua werking vergelijkbaar is met de AF-module van de gemiddelde dSLR, zie hierboven.

Dat de A7 / A7R met die SLT-adapter minstens net zo snel als een dSLR, komt dus niet voor rekening van de A7, maar voor rekening van de adapter. Waarmee je vergelijking hier mank gaat ;)


edit: paar typo's
Groeten,
Edwin

Erik

CyrusOne een erg prettig leesbaar en goed uitgelegd stuk tekst over de verschillen, bedankt daarvoor.
Dit maakt een A7 voor mij minder geschikt.
Erg interessant om te lezen daardoor neig ik nu toch weer  meer naar een dslr
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Cyrus·

@Erik: dank je :) Ik hoop dat het bijdraagt aan je inzicht en keuze voor een systeem. Misschien is het onderstaande dan nog van waarde bij je overwegingen:

Het hangt helemaal van de toepassing af of de keuze op een A7 of een fullframe dSLR zou moeten vallen: beide systemen hebben specifieke eigenschappen die voor de ene toepassing perfect zijn en voor de andere minder prettig. Daarom gebruik ik een A7 en een Nikon dSLR naast elkaar, ieder in hun eigen toepassingsgebied.

De A7 zet ik in voor straatfotografie, als ik in de stad rondloop en als ik met compacte en lichte uitrusting op pad wil en vooral niet teveel wil opvallen als fotograaf. Ik werk veelal met (bijna) volle opening, (f/1.4 - f/2.8) en dan is de AF van de A7 i.c.m. de Zeiss FE 35/2.8 echt retesnel en heel precies. En al mijn handmatige Nikkors werken geweldig: door alle handige hulpjes is handmatig scherptstellen met de A7 een makkie, vergeleken met een dSLR.

De Nikon gaat vooral aan het werk bij low light (nachtfotografie, architectuur, urbex etc). Daarnaast heeft de Nikon een extreem lange accuduur en een grote buffer, dus korte tijd van foto naar foto. Voor sport wat mij betreft duidelijk de betere keuze van de twee. Voor straatfoto's vind ik 'm minder geschikt: je valt op en door zijn omvang werkt de camera al snel intimiderend.

Zou je moeten kiezen tussen de A7 en de dSLR, dan kun je het beste eerst bepalen in welk toepassingsgebied je het meeste werkt, dan rolt vanzelf het juiste type camera er uit.
Groeten,
Edwin

J.A.F._Doorhof

Je uitleg klopt alleen niet.
Het diafragma gaat pas dicht als je de sluiter in drukt dus ook al ze je hem op f32 de af is net zo snel als op f2.8 net als bij een dslr word af altijd gebruikt met wijd open diafragma. Wat je in de preview ziet is een zeer accurate emulatie.

Zover ik weet switchen alle slt's tussen phase en contrast afhankelijk van wat nodig is
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 21, 2014, 08:41:39
zit nog even op de A7rII te wachten :D

Ja, dat wordt waarschijnlijk de echte topper. Enorme resolutie en toch vrij eenvoudig scherpe foto's krijgen door die nieuwe stabilisatie.
Het nadeel van Sony vind ik wel dat de camera's zo snel hun waarde verliezen door telkens grote prijsdalingen en de zeer snelle introductie van nieuwe modellen  :confused:

J.A.F._Doorhof

Als je het oudere model koopt loop je nog steeds voor op Canon en Nikon :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

danielo

Quote from: Starred on November 22, 2014, 00:10:53
Ja, dat wordt waarschijnlijk de echte topper. Enorme resolutie en toch vrij eenvoudig scherpe foto's krijgen door die nieuwe stabilisatie.
Het nadeel van Sony vind ik wel dat de camera's zo snel hun waarde verliezen door telkens grote prijsdalingen en de zeer snelle introductie van nieuwe modellen  :confused:

Ik heb niet zoveel verstand van foto's maken als jullie maar bekijk de r&d cycles van veel bedrijven. Na een paar weken bijna alles lezen over dit onderwerp komt het mij over als een .5 release. Ze waren bezig met IBIS in een aparte track en nu het werkte naar wens doen ze een tussen release. Dit omdat ze weten dat we er een punt van maken dat ze de eerste zijn, de druk over a-mount / e-mount wat beter maken en ook de discussie in het algemeen over de weinige FE lenzen wat eenvoudiger maken. De echte aandacht voor de komende maanden liggen op de a7000 en de a9 waar een meer normale upgrade op meer fronten van de camera's gedaan wordt.

Dit is meer een gevoel dat ik heb. Ja veel mensen zullen gaan zeggen 'elke 6 maanden een nieuw top model' maar ze moeten de ruimte pakken voordat Canon/Nikon (80% van die markt?) de pijn echt gaan voelen van mirrorless om op zijn minst een veel sterkere 3e speler te worden dan nu. Dan maar liever elke 6 maanden wat nieuws ipv een update cycle van 5 jaar. De body's worden als vervangbaar gezien het gaat ze denk ik om het eco-systeem rond de mounts.

Wat denken jullie, klinkt deze gok van een outsider die pas een paar maanden dit actief aan het volgen is wereldvreemd ?

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Erik

Quote from: Starred on November 22, 2014, 00:10:53
Ja, dat wordt waarschijnlijk de echte topper. Enorme resolutie en toch vrij eenvoudig scherpe foto's krijgen door die nieuwe stabilisatie.
Het nadeel van Sony vind ik wel dat de camera's zo snel hun waarde verliezen door telkens grote prijsdalingen en de zeer snelle introductie van nieuwe modellen  :confused:
Sony snel waarde verliezen? Het valt me juist op hoe erg sony hun markt verdedigd niemand mag onder de vast prijs van sony zitten anders krijg je niets. Zelfs bij MM actyies geen kortingen mogelijk. Was al zo met tv's en met camera's. Mijn RX100 bv koste het hele jaar door 600 en geen enkele leverancier die er onder durfde te zitten in de tijd dat ik volgde vandaar de stevige 2e hands prijzen. MK2 werd zelfs nog duurder en de MK3 weer duurder redelijk waarde vast in mijn ogen.
Idem met A7 die kost toch overal hetzelfde in het begin. En zelfs nu maar paar honderd gedaald vergeleken met  beginprijs.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

donaldk

Actieprijs voor de Sony A7 dacht gisteren in het AD, was ook met sterretje 1149,- was na de 100,- cashback van Sony, dus iedereen zit weer op dezelfde prijs.

J.A.F._Doorhof

Sony heeft gewoon een mooie upgrade cyclus, elk jaar een nieuw topmodel vind ik erg mooi, op die manier heb je altijd state of the art materiaal.
Niets mis mee.

Canon loopt gewoon enorm achter, de 5DMKIII was al een tijdje op de markt toen ik switchte naar Sony, ik zie nu al verschrikkelijk veel vooruitgang bij de A7r tov de A99 en de 5DMKIII is er nog steeds, binnenkort komt er een nieuwe A mount camera (hoop ik) en dan is het vrees ik echt een probleem voor Canon als ze niet upgraden, als je de fora leest ligt Canon ENORM onder vuur van de liefhebbers, ze claimen al jaren dat ze een killer sensor hebben maar ..... hij is er nog steeds niet.

Ondertussen heeft Sony een High Dynamic Range sensor op de markt, komt er een curved sensor voor meer resolutie en komt er binnen nu en een jaar een sensor die VOLLEDIG de markt op zijn kop zal zetten door een totaal nieuwe techniek waarbij de kwaliteit enorm omhoog gaat en er mogelijkheden komen voor enorme megapixels, door de RGB pixels te combineren krijg je geen probleem meer met het bekende Bayer probleem, dus scherpere beelden, betere kleur en bovenal waarschijnlijk volledige 16 bits uitlezing, ENORM dynamisch bereik en zeer lage ruis, plus in het zelfde gebied opties voor 100-200MP.

Tja... daar sta je dan als Canon.
En geloof me ik heb een ENORM Canon hart en dit doet me gewoon zeer.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 21, 2014, 23:52:00
Je uitleg klopt alleen niet.
Het diafragma gaat pas dicht als je de sluiter in drukt dus ook al ze je hem op f32 de af is net zo snel als op f2.8 net als bij een dslr word af altijd gebruikt met wijd open diafragma. Wat je in de preview ziet is een zeer accurate emulatie.
Zover ik weet switchen alle slt's tussen phase en contrast afhankelijk van wat nodig is
Op DPreview lees ik wel wat over "hunting" bij low light situaties. Zonder hulplicht zou hij wat sneller moeten zijn.
Best wel lastig kiezen zo. Ik hoor mensen op DPreview over de saaie foto's bij low light was een topic over daar. Niks dynamisch saai en dof. Waarbij sommigen zeggen als dat alles is wat hij kan annuleer ik nu nog mn order. En ik was zelf ook niet onder de indruk van die avondfoto.
Ook lees je over langzame AF bij low light. Verder 300 foto's op één accu is ook niet heel veel.

Aan de andere kant ben jij lyrisch over de A7 zo erg dat je hele set verkocht heb en over bent op Sony. Kan het misschien zijn dat de Sony pas goed tot z'n recht komt in studio omstandigheden?

Stukje van Dpreview over de AF in low light.
Quote
"Overall, we found the AF system to be responsive and accurate in most situations. In good light the camera focused quickly, with very little 'hunting' by the AF system. Low light focusing was a bit different. The a7 sometimes hunted, which resulted in slower (but not horrible) focus times. Strangely, the camera focuses faster and more accurately in wide AF mode with the AF-assist lamp turned off."

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 22, 2014, 19:25:38
Sony heeft gewoon een mooie upgrade cyclus, elk jaar een nieuw topmodel vind ik erg mooi, op die manier heb je altijd state of the art materiaal.
Niets mis mee.
Mee eens je hoeft tenslotte niet te upgraden


Quote from: J.A.F._Doorhof on November 22, 2014, 19:25:38
Canon loopt gewoon enorm achter, de 5DMKIII was al een tijdje op de markt toen ik switchte naar Sony, ik zie nu al verschrikkelijk veel vooruitgang bij de A7r tov de A99 en de 5DMKIII is er nog steeds, binnenkort komt er een nieuwe A mount camera (hoop ik) en dan is het vrees ik echt een probleem voor Canon als ze niet upgraden, als je de fora leest ligt Canon ENORM onder vuur van de liefhebbers, ze claimen al jaren dat ze een killer sensor hebben maar ..... hij is er nog steeds niet.
Ondertussen heeft Sony een High Dynamic Range sensor op de markt, komt er een curved sensor voor meer resolutie en komt er binnen nu en een jaar een sensor die VOLLEDIG de markt op zijn kop zal zetten door een totaal nieuwe techniek waarbij de kwaliteit enorm omhoog gaat en er mogelijkheden komen voor enorme megapixels, door de RGB pixels te combineren krijg je geen probleem meer met het bekende Bayer probleem, dus scherpere beelden, betere kleur en bovenal waarschijnlijk volledige 16 bits uitlezing, ENORM dynamisch bereik en zeer lage ruis, plus in het zelfde gebied opties voor 100-200MP.
Dat klinkt heel positief beloofd dus nog wat. Ben benieuwd lijkt me alleen geen low end camera voor de consument, meer iets voor de pro. In ieder geval erg benieuwd. :)




Trouwens 5 assen stabilisatie klinkt heel leuk maar is toch niet nodig als je sluitertijden 1/160 of zelfs hoger zijn en je lens (FF) onder de 120mm zit?   
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Quote from: donaldk on November 22, 2014, 19:15:39
Actieprijs voor de Sony A7 dacht gisteren in het AD, was ook met sterretje 1149,- was na de 100,- cashback van Sony, dus iedereen zit weer op dezelfde prijs.
Misschien is er nog wel wat mogelijk er zijn ook wat zaken die lager adverteren alleen is daar nooit helemaal duidelijk of daar nog btw bij komt. Heb er eentje gemaild maar nog geen antwoord ontvangen. 1000 a 1100 is dan misschien nog mogelijk. Aan de andere kant is het verschil met een andere zaak in NL soms maar 100 dus dan kan je beter het risico niet nemen. Tenminste ik zou het niet doen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Ik zal zo een paar foto's posten die ik heb geschoten met zeer weinig licht en waar de focus gewoon zeer goed liep, ze zijn gedurende een workshop geschoten en de Canon en Nikons hoorde je flink hunten waar de Sony hem gewoon oppakte, maar let wel, met de convertor met SLT spiegel, zonder heb ik nooit getest.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"