Sony A7(R) - Compacte FF camera met verwisselbare lenzen

Started by Starred, October 18, 2013, 13:49:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Ligt aan je eisen, ik ken weinig 36MP cameras die uitblinken in snelheid :D
KUN je er sport mee doen, natuurlijk, snelle lens erop met snelle AF en de A convertor en je kan er sport mee doen, maar dan moet je wel kunnen werken met de lagere fps.
Voor mij zou het wel werken maar ik doe het als hobby.

Voor het snellere werk zul je bij Sony toch de A99 moeten hebben, dat is een redelijk snelle camera met zeer goede AF en tracking.

De A7 is sneller en zal er meer geschikt voor zijn.
Maar nogmaals 36MP zijn niet de cameras die gericht zijn op sport.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Hoe vind je de out of camera jpgs van de A7R?

En in vergelijking met de jpgs van Fuji?

J.A.F._Doorhof

Jpg gebruik ik niet.
Ik weet dat de fujifilm Jpgs erg goed zijn. Maar ook niet getest.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Feit blijft natuurlijk wel dat de body van de A7R welliswaar klein is, maar dat een beetje snelle lenzen helaas toch vrij fors zullen zijn

J.A.F._Doorhof

De 35mm is redelijk klein, en er zullen gegarandeerd ook andere snelle pancake lenzen komen, bij Canon/Nikon heb je ook pancake lenzen, dus Sony zal zeker niet achter blijven.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob Eric Blank

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  9, 2013, 16:14:32
Ligt aan je eisen, ik ken weinig 36MP cameras die uitblinken in snelheid :D

Maar nogmaals 36MP zijn niet de cameras die gericht zijn op sport.
Ik gebruik mijn D800 toch heel veel voor autosport.
Ook 36MP. Voorheen had ik ook maar camera's die niet verder dan 4FPS gaan.

Is ook niet mijn enige camera. De andere is wel sneller. ;)

Burst schieten is ook voor sport niet altijd handig, kost veel te veel tijd om foto's uit te zoeken. Voor mensen die het alleen als hobby hebben is dat niet erg, maar voor de (semi) prof wel. Na een evenement wil je niet door 2500 foto's heen hoeven gaan, terwijl je het naar je klant wil sturen.

J.A.F._Doorhof

Precies, ik heb jaren de 5D serie gebruikt voor voetbal, niet perfect maar voor mij werkte het.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 11, 2013, 08:59:49
De 35mm is redelijk klein, en er zullen gegarandeerd ook andere snelle pancake lenzen komen, bij Canon/Nikon heb je ook pancake lenzen, dus Sony zal zeker niet achter blijven.

Dat klopt tot max 50mm geloof ik, daarboven zijn pancakes niet mogelijk. En hetzelfde geldt voor zooms

J.A.F._Doorhof

Klopt dus.....
Net als bij andere systemen heb je dus dezelfde keuzes, de a7r is voor een full frame camera echt enorm compact, ik zou hem zeker eens vast gaan houden als hij uit is. Ben je in de buurt van Emmeloord mag je ook de mijne wel even proberen ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

svmnb

@Frank: na veel reviews (o.a. die van jou) te hebben gelezen, ben ik aardig onder de indruk van de A7r.
Ik overweeg om mijn 6D te verkopen en enkele objectieven met een metabones adapter op de Sony te gebruiken.
Met de adapter schijnt IS en AF (wel langzamer) te werken.
Zijn er verder beperkingen waar ik nog rekening mee moet houden?
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

J.A.F._Doorhof

Geen beperkingen, behalve in beeldkwaliteit een enorme stap voorwaarts.

Canon lenzen met de metabones zou ik niet adviseren, manual focus geen probleem, AF is gewoon te traag ben ik bang.
Maar.... als je niet teveel lenzen hebt koop dan de A convertor erbij en kijk op marktplaats voor MINOLTA glas, erg goed qua beeldkwaliteit en AF is ook goed.
Je koopt al Minolta lenzen vanaf 35.00 oplopend tot 500-600 voor toppers.

Heb je geen bezwaar tegen manuale focus, en geloof me met de A7r en peaking is dat geen enkel probleem.
Dan is er een WERELD aan mogelijkheden van Leica R-M, Nikon, Canon, M42 etc.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

svmnb

Bedankt voor de tips. Als ik onderstaand lijstje glas zou moeten vervangen, wordt de zaak al veel minder interessant.
Volgens mij kan ik alleen IS blijven gebruiken met een metabones adapter. Als AF tergend langzaam wordt, houdt het natuurlijk op.

Canon EF 35mm f/2 USM IS
Canon EF 24-105mm f/4L IS USM
Canon EF 70-200mm f/4L IS USM
Canon EF 100mm 2,8L Macro IS USM

Sony zit overigens niet stil. Er is een 54 megapixel FF in aantocht, zie post op SAR.
"One of my sources told me that Sony developed a new 54 Megapixel Full Frame sensor. It has 2460 focusing points (no joke!) and the focusing area covers 78% of the entire sensor. The sensor is still very expensive to manufacture. But if Sony will manage to lower the production costs that sensor could find his way in 2015-2016 A and E-mount cameras."
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

J.A.F._Doorhof

Die sensor is bekend ;)
Maar zal nog even duren.
Het kan meevallen qua vervanging ik vind sowieso de beeldkwaliteit enorm veel beter.

Begin met bv
Sigma 24-70 f2.8
Sigma 70-200 f2.8
Minolta 50mm 1.4

En je hebt een zeer goede start.
Maar goed het blijft geld.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cyrus·

Quote from: Starred on October 18, 2013, 13:49:07
Cool ding.  8)
Wie gaat hem kopen?

Even het stof er af.

Sinds een week of 2 heb ik een Sony A7. Voorlopig werk ik via een Metabones adapter met Nikkor Ai-S glas. Ben erg onder de indruk van de kwaliteit! Er komen zeker een 35mm en 50/55mm prime bij in E-Mount. Ben mij druk aan het oriënteren op de beste keuze. De Sony/Zeiss AF-primes zijn erg goed, de recent geïntroduceerde Zeiss Loxia MF-primes met E-mount zijn veelbelovend dus die staan ook op de radar. 

Ben wel benieuwd wie er hier ondertussen nog meer een A7 / A7R  A7S heeft aangeschaft en wat de ervaringen zijn.
Groeten,
Edwin

J.A.F._Doorhof

Heb al een flinke tijd een A7r, de grip is fantastisch.
De Metabones adaptors zijn goed maar wacht tot je naar het echte glas overschakelt, de snelheid van de AF alleen al is het waard.

Ik zou persoonlijk (heb dit zelf ook) een A mount adaptor erbij kopen en online gaan jagen naar Minolta AF glas, dat is echt fantastisch glas en kost vaak zeer weinig.

Verder zeer goede ervaringen met LeicaR en M42 lenzen.
Het mooie aan de A7 serie is dat ze nagenoeg elke lens kunnen gebruiken
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cyrus·

Ik lees wisselende ervaringen over de A-mount adapters. Welke heb jij, LA-EA3 of LA-EA4?

Eigenlijk wil ik niet teveel glas-systemen gaan aanleggen: het Nikon Ai/Ai-S glas heb ik voor het analoge werk met mijn Nikons F3 en F4s en voor de D600 uiteraard het nodige aan AF-D en AF-S primes. Omdat er nog een Praktica (M42) in het archief ligt, overweeg ik ook een M42 adapter om dat glas te kunnen gebruiken.

Dus buiten die twee paden zet ik vooral in op E-Mount glas. Er is volgens de roadmap tot eind 2015 veel moois in het verschiet:


En dan is dat alleen Sony en Zeiss, waarbij de recent aangekondigde Zeiss Loxia's (35/2 en 50/2) er niet eens op staan.

Als bijvoorbeeld Sigma de Art-serie naar de E-mount brengt, dan zou dat een mooie aanvulling zijn. Maar ook Tokina combineert doorgaans fraai glas met een uitstekende bouwkwaliteit.
Groeten,
Edwin

J.A.F._Doorhof

Ik heb de 4 ivm de a7r en het focus systeem.
Er komen hele mooie lenzen aan maar ook qua prijzen
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Ik zit hier af en toe wel eens met een scheef oog te kijken naar uitbreiding maar wat zijn die "native" Sony Primes duur zeg 2 tot 3 keer (1K ..1,2K) als een Nikor maar of ze ook 2 tot 3 x zo goed zijn betwijfel ik.
Tenzij je een perfectionist bent met teveel geld op zak denk ik dat je dan toch beter een Nikon/Canon FF kan kopen. Als hobbyist dan hè als het je brood is ligt het anders.
Vooral de A7S blijft een mooi ding door zijn lichtgevoeligheid. 2 stops beter dan een gewone A7 las ik maar door zijn hoge prijs niet echt meer een hobby camera.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Rob Eric Blank

Quote from: Erik on November 16, 2014, 19:22:17
Tenzij je een perfectionist bent met teveel geld op zak denk ik dat je dan toch beter een Nikon/Canon FF kan kopen. Als hobbyist dan hè als het je brood is ligt het anders.
Vooral de A7S blijft een mooi ding door zijn lichtgevoeligheid. 2 stops beter dan een gewone A7 las ik maar door zijn hoge prijs niet echt meer een hobby camera.
Het is enorm afhankelijk van de toepassing. De Sony zie ik vooral als studio of straat apparaat. Ook goed voor de consument, die doorgaans geen primes koopt.
Foto journalistiek zie ik niet snel met deze camera's gebeuren, omdat ze kwetsbaarder ogen dan de Nikon/Canon professionele bodies.

Cyrus·

Ik gebruik de Sony A7 naast mijn Nikon fullframe dSLR. De Sony is een combinatie van compact & handzaam met fantastische beeldkwaliteit. Ideaal voor straatfotografie of als je simpelweg geen grote uitrusting mee kan nemen. Daarnaast is het een geweldige camera om oud MF-glas opnieuw tot leven te laten komen. Door de extreem korte registerafstand van de Sony past werkelijk alles er op (uiteraard met de juiste adapter ;) ). Geeft weer een andere dimensie aan de fotografie: lekker onthaasten met MF en handmatig instellen.

De Nikon is beter in low light en heeft meer AF-snelheid en precisie. Die zet ik vooral in bij urbexen, autosport, snel bewegende onderwerpen of situaties waarbij AF kritisch is. De Zeiss 35/2.8 doet het uitstekend op de Sony (AF is snel en precies) maar afgezien van dit objectief gebruik ik vooralsnog op de Sony alleen mijn Nikkor MF-glas,  via een adapter. Dus als 35mm niet uitkomt en AF gewenst, pak ik de Nikon. 

Kortom: zoals Rob al zegt: welke camera ik inzet, hangt volledig af van de toepassing.

@Rob:
de Sony zit prima in elkaar, stevige magnesium constructie en weather-sealed. Voelt zeker zo degelijk als mijn oude getrouwe Nikon F3. ik durf bijna te stellen dat de A7 de camera is die Nikon als Df had moeten uitbrengen. Vind alleen het display kwetsbaar, maar dat gevoel heb ik al snel met klapschermen.

Je ziet trouwens dat de A7 niet bepaald door de typische kitzoom-consument als instapcamera wordt gekocht. De meeste A7-gebruikers die ik ken, zijn juist zeer gevorderd of pro en kopen de A7 (net als ik) naast een fullframe dSLR, juist voor gebruik met primes - native Sony FE of oud glas met adapters.
Groeten,
Edwin

J.A.F._Doorhof

Edwin,
Als je een betere AF performance wilt hebben kijk eens naar de nieuwe E lenzen.
Of als je ouder Minolta of A mounts wilt gebruiken neem dan de convertor met SLT spiegel die is weer een stukje sneller.
De A7 heeft sowieso een beter AF systeem dan de A7r (welke ik gebruik) maar op de R is de convertor met SLT spiegel erg snel, bijna sneller dan de A99.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cyrus·

Frank,

Over AF snelheid heb ik bij de combi A7 met Zeiss FE 35/2.8 niet te klagen.

Maar ik weet dat met name de A7R, maar ook de A7 en A7s, in low light het toch moeten afleggen tegen een dSLR., omdat de fasedetectie-AF (indien aanwezig) van de gemiddelde mirrorless nog niet het niveau haalt van de gemiddelde dSLR

Kwestie van tijd voordat mirrorless deze achterstand heeft ingehaald.

Zolang ik de dSLR er nog naast heb, zet ik beide camera's in voor de situaties waarin ze het beste prresteren.

Nietteminn is de SLT adapter een interessante optie. Minolta AF glas is erg goed en uiterst betaalbaar.
Groeten,
Edwin

J.A.F._Doorhof

Daarom heb ik de SLT convertor erop zitten je hebt dan zowel phase als contrast AF.
Als je die NIET gebruikt dan is hij iets trager inderdaad in het donker.

Sony heeft de AF trouwens best goed voor elkaar de A6000 bv zou de snelste AF op de markt hebben, en die technieken komen nu ook in de nieuwe modellen natuurlijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Ik hoorde dat er een opvolger van de A99 zou aankomen binnenkort die zal vast ook behoorlijke stap vooruit zijn.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Ik weet nog van niets....
MAAR.... dat betekend bij Sony weinig, ze houden me soms heel goed op de hoogte en soms niet, de A7s wist ik wel en de A7r maar van de instap klasse weet ik eigenlijk niets, de A99 had ik 3 maanden voor release, maar dat betekend niet dat er niet met 3 maanden iets komt dus.

Ik gok zelf op een opvolger met 36mp en de AF van de A6000 en wifi maar geen GPS.
Waarschijnlijk/misschien/hopelijk ergens in februari de aankondiging ?

Maar nogmaals dit is gok werk, ALS ik wat weet of heb dan zou ik me niet eens bemoeien in deze post :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"