Sony A7(R) - Compacte FF camera met verwisselbare lenzen

Started by Starred, October 18, 2013, 13:49:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Cool ding.  8)
Wie gaat hem kopen?




QuoteSony komt met een twee nieuwe systeemcamera's zonder spiegel, maar met een grote full-frame sensor.
De Sony A7 en A7R lekten al voortijdig uit, maar Sony heeft nu alle details uit de doeken gedaan.

De A7R is het paradepaardje en heeft een full-frame sensor van 36,4 megapixels. De camera heeft geen spiegel en ondanks dat het een systeemcamera is, is de sensor flink groter dan in bijvoorbeeld de Sony NEX-camera's.

De camera weegt zonder lens slechts 407 gram en meet 127 x 94 x 48 millimeter. Ook heeft Sony de binnenkant flink aangepast.

Zo beschikt de A7R over een nieuwe BIONZ X-processor die moet zorgen voor drie keer snelle beeldverwerking en betere gebiedsspecifieke ruisvermindering. De autofocus is volgens het Japanse bedrijf bovendien 35 procent sneller geworden.

Tot slot is de nieuwe camera uitgerust met nfc en wifi en kan de A7R deels met een smartphone worden bestuurd. Er is keuze uit vijf nieuwe E-mount lenzen. De nieuwe A7R ligt medio november in heel Europa in de winkels voor 2100 euro.

Sony A7
Voor een iets lager bedrag van 1500 euro is rond dezelfde tijd de Sony A7 beschikbaar. Ook dit is een spiegelloze systeemcamera met dezelfde 35 mm full-frame Exmor CMOS-sensor. In dit geval heeft de sensor echter 24,3 megapixels en gaat het om een iets goedkoper model.

Beide camera's hebben een verbeterd 3 inch lcd-scherm. Het ISO-bereik van de A7 en A7R gaat tot 25.600 en de camera's kunnen vijf frames per seconde vast leggen. De 1080p-video wordt opgenomen op 60 of 24 frames per seconde.

Zowel de A7 als A7R zijn 'weerbestendig' en kunnen dus tegen spatwater, stof en wat zand.

Starred

Sample Image (Sony A7 with Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA lens, 55mm, f/2.2, 1/250sec, ISO 400)


J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

svmnb

Goede kwaliteit en mooie specs. Jammer dat het ding er zo lomp uitziet voor een MILC. Die zoeker en grip maken het niet bepaald broekzakformaat.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

Starred

Lomp voor een milc, tiny voor een ff dslr  ;)

Een dergelijke camera moet imho ook niet te klein zijn

J.A.F._Doorhof

Moet inderdaad stevig zijn. Ben benieuwd naar hoe hij in de hand ligt.
En wat de opvolger van de A99 gaat doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Volgens eerste indrukken schijnt hij erg lekker in de hand te liggen

Erik

Mooi toestel, €1500 zal wel zonder kit lens zijn.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Eerste dag mee gewerkt.
Lekker snel, goed in de hand, goede evf, kwaliteit en dynamisch bereik WOW.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred


J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred


J.A.F._Doorhof

Voorlopig hou ik die, tenzij ik een a7r voor de kerst krijg ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Bij de introductie van de Nikon D800e was het verhaal dat je een zeer vaste hand moest hebben (en het liefst een statief zou moeten gebruiken) wilde je geen blur krijgen in je foto door de zeer hoge resolutie. Hoe is dat met de A7R?

J.A.F._Doorhof

Beetje waar en veel onzin
Ik schiet al jaren met 33-60-80mp en heb scherpe foto's tot een 1/30 oid met een 50 (dus 80mm) lens. Maar ik heb een zeer stabiele houding.

Feit is wel dat je natuurlijk meer ziet op je monitor bij 1:1. Op print maakt het niet uit.

Gewoon zorgvuldig ademen bij afdrukken (wat je altijd moet doen) en je mag geen problemen ondervinden. Alleen de resolutie is hoger dus je ziet meer op 1:1 views. De camera zelf is niet instabieler of zwaarder.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Dus dat zou geen reden moeten zijn om bijvoorbeeld een A7 te prefereren boven een A7R

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Ik neem ook aan dat je geen front/backfocus issues kunt hebben met deze camera aangezien het een mirrorless is?

J.A.F._Doorhof

Zou kunnen met de slt adapter.
Maar standaard niet lijkt me.
Heb trouwens net deel 3 van mijn review gepost op www.frankdoorhof.com
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob Eric Blank

#19
Quote from: Starred on October 18, 2013, 23:29:36
Lomp voor een milc, tiny voor een ff dslr  ;)

Een dergelijke camera moet imho ook niet te klein zijn
Lijkt mij daardoor lastig te hanteren.

Prachtig apparaat, mooie resultaten. Alleen is volgens mij knap lastig in gebruik. Ik kan voor de rest alleen zeggen dat ze bij Sony erg lekker bezig zijn als je de camera lijn de afgelopen jaren bekijkt.

Rob Eric Blank

Quote from: Starred on November  6, 2013, 07:42:08
Bij de introductie van de Nikon D800e was het verhaal dat je een zeer vaste hand moest hebben (en het liefst een statief zou moeten gebruiken) wilde je geen blur krijgen in je foto door de zeer hoge resolutie. Hoe is dat met de A7R?
Met de Nikon is dat ook een broodje aap verhaal. Daar werk ik zelf mee.

Misschien bij 100% iets, maar voor de rest is er geen verschil als je een 36Mpix of 18 Mpix op A3 afdrukt.....dan zie je dat effect niet.

Starred

Quote from: Rob Eric Blank on November  9, 2013, 08:16:25
Met de Nikon is dat ook een broodje aap verhaal. Daar werk ik zelf mee.

Misschien bij 100% iets, maar voor de rest is er geen verschil als je een 36Mpix of 18 Mpix op A3 afdrukt.....dan zie je dat effect niet.

Goed om te horen. Zat net trouwens weer een vergelijk te lezen op Camerlabs.com, toch geen vage site, waar ze hier toch weer voor waarschuwen..

QuoteSo this is great news for anyone wanting to match or beat the quality of the D800e with the benefit of a much smaller and lighter combination. Just remember to enjoy these kind of results with the A7r though, you must shoot as carefully as you would with the D800e, or even a medium format camera - that is to say ideally from a tripod with very carefully focusing.
http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Alpha_A7r/Sony_A7r_vs_Nikon_D800e_noise.shtml

J.A.F._Doorhof

De handling van de A7r is juist eigenlijk verassend lekker, ik schiet er nu een week of anderhalf mee en moet eerlijk zeggen dat ik niet echt verlang naar mijn A99, alleen tethering is nog wat buggy maar vanmorgen is er een Lr 5.3 RC uitgekomen met support voor de A7 serie dus ik hoef al niet meer JPG/RAW te schieten dus dat zal ook wel schelen.

De tethering oplossing die ik gebruik zijn ze ook hard mee aan het werk, maar dat is eigenlijk allemaal inherent aan de camera zelf, die ligt gewoon verassend lekker in de hand, wil alleen wel een grip erbij.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

@starred,
Ik schiet zoals aangegeven nagenoeg dagelijks met 60MP en kan je echt garanderen dat dit een broodje aap verhaal is. Je moet gewoon net zo schieten als met elke andere camera, feit is wel dat je een gebrek aan techniek ziet, maar goed wie schiet er met een MF camera als ze de techniek niet kennen :D  (ok, ok het gebeurt :D)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred