Advies evt. 2e NAS? Qnap of Synology?

Started by Mausman, October 17, 2013, 10:02:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mausman

Hoi,

Momenteel heb ik een Nas van Qnap (model TS-219P) waar ik nog steeds tevreden over ben. De 2 hd's (in raid 1) zitten echter al bijna vol en ik heb dus meer capaciteit nodig.
Ik zit dus te twijfelen om of grotere hd's er in te zetten, maar dan houd ik 2 hd's over van elk 2 TB die ik eigenlijk nog wel gewoon wil gebruiken of om een 2e Nas aan te schaffen. Ik neig meer naar de 2e optie hoewel dit wel een hoger kostenplaatje met zich meebrengt.

Wat zouden jullie mij adviseren en evt. welk merk Nas (Qnap of Synology en welk type) zou de betere keuze zijn mocht ik een 2e Nas gaan aanschaffen.

Alvast bedankt voor de tips/adviezen.
Maurice

Denon Focal

Ik zou een goede 4 bay NAS kopen en deze verkopen. QNAP en Synology zijn beide prima. Ik ben aan mijn derde Synology en ben een zeer tevreden gebruiker. De andere twee draaien ook nog steeds zonder mankementen bij familieleden. Imho is Synology wat gebruikersvriendelijker met de interface.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

dennism

Quote from: Roksan on October 17, 2013, 10:25:31
Misschien is dit ook een optie?
http://www.avsforum.com/t/1460222/how-to-roll-your-own-synology-diskstation-for-nas-update-5-28-2013-dsm-4-2-3211

Als je van knutselen houdt is dat zeker leuk, heb er ook mee geexperimenteerd en leuke resultaten behaald in mijn homelab icm vmware en hyperv. Als je echter niet bedreven bent met ICT zou ik het niet zo snel doen. De synology firmware is natuurlijk niet gemaakt voor dit soort apparaten en wie weet bouwen ze een functie in tijdens een firmware update die dit soort machines om zeep helpt. Voor vervangbare data zie ik het nut wel, als je data je lief ik zou ik liever voor het echte werk gaan, tenzij je de snelheid van zo'n machine echt nodig hebt, wat voor HT gebruik eigenlijk nooit zo is, tenzij je 1080P transcode plex wil gaan draaien oid.

Ik zou TS wel willen aanraden zoals al eerder genoemd om bijvoorbeeld de 2 bay Qnap te verkopen en eenn 4 of 5 bay machine neer te zetten. Ik zou persoonlijk dan binnen een HT omgeving voor synology kiezen omdat ik de software voor consumenten gebruik wat gelikter vind. Qnap vind ik dan weer zakelijker.

Xstream

#4
Ik zou denk ook een groter NAS kopen. Maarja, kan er ook gewoon 1 bij natuurlijk, maar dan zit je ook weer met 2 losse DSM admins enzo ...
Je bent ze 2e hands zo kwijt in ieder geval. Wellicht ben je dan ook onderaan de streep wel goedkoper uit.

Synology wint 't voor mij op gebruikersvriendelijkheid (en prijs ook vaak net iets vriendelijker).
Alleen heb ik wel wat problemen met websites erop draaien voor test doeleinden (localhost). Dit gaat erg traag (op m'n vorige Syno NAS ook al, dus kan geen toeval meer zijn).

Vraag me wel af of de Qnap daar beter mee om zou gaan. Heb sowieso een soort (wellicht onterecht) gevoel dat de Qnap wat efficienter in elkaar zit qua snelheid en lichtere software. Maar dat is nergens op gebaseerd ... is meer een vraag eigenlijk aan wie 't wel weet :)

HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

dennism

Quote from: Xstream on October 17, 2013, 22:09:02


Synology wint 't voor mij op gebruikersvriendelijkheid (en prijs ook vaak net iets vriendelijker).
Alleen heb ik wel wat problemen met websites erop draaien voor test doeleinden (localhost). Dit gaat erg traag (op m'n vorige Syno NAS ook al, dus kan geen toeval meer zijn).



Volgens mij zijn er wel guides op apache te tweaken op synology, deze staat volgens mij standaard vrij conservatief ingesteld qua resources die apache mag aanspreken