GLAZEN PANORAMA ACHTERWAND behandelen of niet! wat is best om te doen?

Started by Mr.M, November 15, 2012, 14:50:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr.M

Beste forumgenoten,

Ben begonnen met de akoestiek behandelen van me kamer ( voor zover mogelijk) alleen kan bitter weinig op het internet vinden over achterwand behandeling.in mij geval een panorama achterwand van glas!een stuk van 4 meter bij 240 icm links achter glazen schuifdeur van 2 meternaar de serre,
Is er iemand die daar ervaring mee heb of nuttige en uitvoerbaare tips heeft.
Is het wel of niet goed om de lamellen dicht te doen?of op een bepaalde stand te laten staan?
Voor zover ik heb begrepen zijn vroege reflecties de boosdoeners en  moeten worden behandelen,en latere reflecties geven gevoel van ruimtelijkheid!

Waar ik na een jaar wel achter ben gekomen is dat de juiste speaker plaatsing in je kamer zoeen grote verschil maakt op tonen,diepte en focus dat ik eigelijk nu pas besef hoe goed me speaker kunnen klinken!ik dacht altijd dat me speakers tekortschoten in het laag (monitors)terwijl de fabrikant een frequentie van 29tot 20khz aangeeft.alleen op een of andere manier was dat niet waarneembaar in me oude opstelling.uiteindelijk ben ik een aparte rel sub gaan aanschaffen om toch dat diepe laage tonen te kunnen weergeven.
Uiteindelijk met behulp wilson audio speaker setup en combinatie van audio physic opstel systeen  en slapeloze nachten heb ik ze waar ze horen te staan.en jeetje wat een verschil!!! Diepte ,focus ruimtelijkheid,tonale balans is heel anders!midtonen klinken anders en het laag!!! Nog strakker en mooier dan met me sub aan!!! Dit had ik nooit verwacht! Dus de sub heb ik ma afgekoppeld.Er werd vaker mij verteld dat je kamer akoestiek en speakerplaatsing correct moet zijn ma je denkt altijd dat je het allemaal goed heb totdat je hoort hoe het eigelijk hoort te klinken.
Uiteindelijk ben ik op volgende afstanden gekomen! Speaker tôt speaker 218cm daarbuiten valt de focus weg,afstand naar achterwand 120.cmen indraai hoek van 10 graden max.en geloof me ieder cm verschuiving maakt verschil als ze goed opgesteld zijn!!ik hoef nu niet eens in het midden te zitten om alles op zijn plaats te horen en als ik een enkele meters na voren of achter schuif blijft alles op zijn plek.hoef me ogen niet eens dicht te doen om plaatsing en diepte gevoel te krijgen!
Nu wil ik me kamer acoustiek beetje aanpassen met de hoop dat daar ook wat uit te halen valt,  alleen weet niet wat ik met de glazen achterwand nou moet!!!
Als iemand tips heeft wees welkom
Gr maz
Hierbij enkele fotos van de kamer om een beeld te geven aan jullie,
**UNDER CONSTRUCTION**

RCduck7

Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

denoontje

Gordijnen of als je een believer bent:creaktive heeft wat laten zien en horen op de vadshow. Een sort doppies die je op glasoppervlakten plakt.....kost wat.....

Ik hoorde wel wat verschil....

Niet actief

Aangezien je nu heel blij lijkt te zijn met hoe het klinkt, zul je je moeten realiseren dat voorwandbehandeling (de wand achter de speakers, inderdaad) een behoorlijk grote impact zal hebben op de weergave. Je zegt dat je er niet veel over kunt vinden, over voorwandbehandeling, maar toch is het effectief en praktisch gezien de meest invloedrijke wand op de weergave.

Dus je voorwand aanpassen zal zeker invloed hebben, maar misschien zoek je die helemaal niet!
Het meest voor de hand liggend is natuurlijk gordijnen, dat is al gezegd. Ik kan mij goed voorstellen dat gordijnen meer rust in je geluidsbeeld gaan brengen en daardoor een betere plaatsing teweegbrengen. De muziek kan meer gaan spreken, meer overbrengen, doordat onrust afgenomen is.
Het kan echter ook zijn dat gordijnen de fut eruit halen, die er nu juist wel is.

Lastig... moeilijk experimenteren ook.

Ik heb zelf wel klanten in gelijksoortige luistersituaties gehad. Vaak zijn gordijnen de enige oplossing, maar er zijn ook klanten die het met mobiele diffusie doen. Diffuserpanelen op zwenkwielen dus. Op hun plek rollen als je echt eens ervoor gaat zitten, terwijl ze normaal opzij gerold staan tegen de zijwand of waar dan ook uit het zicht.

Zou je in plaats van een glaswand een blinde muur hebben, dan zou ik zonder twijfel diffusie voorstellen. Maar voor een glaswand is zoiets wat lastig, alhoewel... waar een wil is...  :smile:

Mr.M

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben all paar dagen aan testen met lamellen open en dicht en of gedraaid in een bepaald hoek( als een soort geluid difuser) en het maakt inderdaadverschil in ruimtelijkheid.Vooral als ie luistert naar een concert net als adel dan maakt het best veel verschil.
Met name de nabotsing van concertzaal en de echos . Tis niet dan het met lamellen in een bepaald hoek gedraaid als difuser geluid veel mooier wordt of zo maar het wordt net anders.

Ik denk dat het inderdaad zeer persoonlijk is wat iemand lekker vind klinken. Helaas is gordijnen hangen momenteel geen optie voor mij .
Vandeweek zag ik in ikea van dat oprolbaar gordijn, tis geen dik stof maar iedergeval wel praktisch en je ziet het bijna niet als die opgerold is., het heeft een simpel ophangsysteen en kost maareen paar tienen  dus denk dat ik dat maar gaat proberen , het zal zowieO de reflecties dramatisch verminderen denk ik. Dus me volgende klus is al bedacht. :pompom: .
Gr maz.


**UNDER CONSTRUCTION**

DofN

verplaatst
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

JANJWJMC

Iear hadt afgelopen vrijdag een workshop akoestiek daarin kwam ook een speciaal gordijnstof naar voren.
Google op absorptie gordijn dit is voor midden en hoog, glas op zichzelf is een goede laag absorbeerder.
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

Dirk

Quote from: maz on November 18, 2012, 19:43:02
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben all paar dagen aan testen met lamellen open en dicht en of gedraaid in een bepaald hoek( als een soort geluid difuser) en het maakt inderdaadverschil in ruimtelijkheid.Vooral als ie luistert naar een concert net als adel dan maakt het best veel verschil.
Met name de nabotsing van concertzaal en de echos . Tis niet dan het met lamellen in een bepaald hoek gedraaid als difuser geluid veel mooier wordt of zo maar het wordt net anders.

Ik denk dat het inderdaad zeer persoonlijk is wat iemand lekker vind klinken. Helaas is gordijnen hangen momenteel geen optie voor mij .
Vandeweek zag ik in ikea van dat oprolbaar gordijn, tis geen dik stof maar iedergeval wel praktisch en je ziet het bijna niet als die opgerold is., het heeft een simpel ophangsysteen en kost maareen paar tienen  dus denk dat ik dat maar gaat proberen , het zal zowieO de reflecties dramatisch verminderen denk ik. Dus me volgende klus is al bedacht. :pompom: .
Gr maz.
Maz,
verwacht van zo'n rolgordijn geen groot effect, 't doet mischien wel iets, maar dan ben je in de marge aan het klo...

ik heb bewust niets voor de ramen gehangen (uitzicht is me te mooi), maar wel aan het plafond (daar kijk ik niet de hele tijd naar  :D).
als ik de gemiddelde kamer op dit forum zie, lijkt me het plafond ook de meest voor de hand liggende plek om qua akoestiek-behandeling wat mee te gaan doen.
WAF = hoog
kosten = te overzien (zelfbouw is ook mogelijk)
effect = fenomenaal

in mijn geval heb ik ook op de muren dezelfde witte panelen hangen op de eerste reflectiepunten, maar daar kan net zo goed voor absorbers met fotoprint gekozen worden, ook dat vinden de meeste ega's wel te pruimen  ;)
keuzes te over dus
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Mr.M

Das jammer, had graag bij willen zijn. Ik heb nu base trap vb meter hoog  in de twee hoge hoeken geplaatst, dus van plafond af Meyer naar beneden en dat maakt iets verschillen denk dat mijn tv grote invloed heeft op mijn geluid maar dat weet ik niet zeker.
**UNDER CONSTRUCTION**

Mr.M

Dit is zoals het nu staat. Alleen de witte base trap zitten hoog inde twee hoeken. Tegen het plafond  aan.
**UNDER CONSTRUCTION**

Mr.M

Ik denk zelf inderdaad dat mijn plafond meeste reflecties veroorzaakt.
Stom eigelijk want de vloer heb ik wel wat aan gedaan met tapijten en scheelde heel veel. En het plafond is eigelijk zelfde als je vloer qua reflecties  alleen daar heb ik geen aandacht aan besteed.
Ik ga vandeweek naar Frank toe denk ik hij heeft speciaal plafond difusers opgehangen. En die zijn niet zo moeilijkplaatsen.
Ik ga een Googlen over de mogelijkheden die er zijn.
**UNDER CONSTRUCTION**