Hypex UcD400 stereo & UcD2k mono

Started by knubbe, October 6, 2013, 12:45:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Waarom zit dat blok erin ? Is toch geen koelblok oid ?

Het ziet er wel mooi uit.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

knubbe

Quote from: RubenV. on March  8, 2014, 15:15:13
Mooi project Knubbe!  8)

Thx!

Quote from: chansig on March  8, 2014, 16:38:31
Waarom zit dat blok erin ? Is toch geen koelblok oid ?

Het ziet er wel mooi uit.

Gr Hans

Nee is inderdaad geen koeling. Dit was het wel in de Tact versterker. Heb hem teruggezet als een soort van scheidingswandje tussen het power supply gedeelte en de versterker modules.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

knubbe

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

knubbe

Weet iemand of ik de RCA gewoon kan doorlussen via de XLR?
Zolang ik er toch maar 1 tegelijk gebruik?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Dirk

bekabeling op de UCD modules verschilt tussen beide opties, dus je zal toch moeten switchen dmv een schakelaar, als je beide aansluitingen er op wil  ;)
http://www.hypex.nl/docs/wiring.pdf
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

knubbe

Thx voor je reply. Dat schema heb ik gezien. Aansluiten op de UcD's is hetzelfde. Ik kwam onderstaande tekening tegen (door iemand zelf geknutseld) maar dit werkt toch ook zonder switch? Enige is dat ik ze niet beide tegelijk moet gebruiken toch?

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

Thx voor je reply. Dat schema heb ik gezien. Aansluiten op de UcD's is hetzelfde. Ik kwam onderstaande tekening tegen (door iemand zelf geknutseld) maar dit werkt toch ook zonder switch? Enige is dat ik ze niet beide tegelijk moet gebruiken toch?

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Dirk

ik zou beide inputlijnen onderbreken (rood en blauw op je schema), van de bron/input die niet in gebruik is.
op zelfbouwfora is er imo vrij veel over te vinden (incl reply's van Hypex zelf), maar ik las nog nergens dat je ze gewoon verbonden mag laten zoals jij suggereert.

gewoon ff nuchter afwegen: de kost van 2 schakelaars tov het mogelijke risico op schade aan bronnen en/of de amp zelf  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

knubbe

De kosten zijn niet belangrijk, heb genoeg schakelaartjes liggen.
Alleen is het achterpaneel netjes met lasersnijden gemaakt en gemonteerd dat ik het nu eigenlijk niet zoek om nog schakelaartjes in te bouwen :)

Ik zou het natuurlijk ook in de kast zelf kunnen houden. Er zal toch altijd maar 1 pre aanhangen. Hmmm.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

In bovenstaand schema trouwens, als je de switch (of evt 2 dan) daar dicht zet voor de RCA ingang dan heb je toch nog steeds een probleem als je een signaal ook op de XLR zet?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Dirk

lijkt me wel, maar ik kwam dan ook niet met dat schema aanzetten  ;)
de enige juiste manier lijkt me dat de UCD z'n input echt maar één bron "ziet", maw de andere die je tegelijk hebt aangesloten moet "los" zijn, dmv bvb een schakelaar.
zoals de schakelaar in het door jouw getoonde schema staat lijkt me dan ook nogal vreemd, ik zou eerder een wissel/keuze verwachten tussen 2 inputs, wat je in het getoonde schema dus niet hebt, je gooit daar in het beste geval één vd 2 ingangen los, meer niet.

voor wat dat achterpaneel betreft; een dergelijke schakelaar is in de meeste gevallen een tuimelmodel (met klein hendeltje), wat een redelijk kleine installatieopening nodig heeft, makkelijk netjes zelf te boren dus, althans makkelijker dan de openingen voor bvb een XLR ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

AbZ


knubbe

Dynky, was ook niet tegen jou bedoeld, meer tegen het schema ;) ben blij dat je meedenkt!
Dat schema heb ik gevonden op het zba forum, waar mensen hun goedkeurig op gaven. Als dat een goede manier is om het aan te sluiten dan lijkt het mij ook prima het zo aan te sluiten zonder switch gezien deze allen de 2e ingang erbij schakelt of los.

Ik snap dat het beter is om het geheel met een of meerdere schakelaars de ene compleet los te kunnen schakelen tov de ander. Echter als je toch alleen RCA OF XLR gebruikt lijkt het mij dat je ze gewoon door kan lussen.

Net even alvast het een en ander aangesloten, tot de kleine wakker werd. Straks nog even verder hoop ik :)

Quote from: AbZ on March  9, 2014, 17:18:00
zooo dat wordt mooi  :o 8) O0

Thx!
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

Alles is nu aangesloten op de signaalwegen na, nog eens kijken hoe ik dat precies ga doen :)

Heb de plugs gebruikt van een oude IDE kabel om zo niet rechtstreeks op de UcD te hoeven solderen. Wel zo netjes gezien de rest ook bijna allemaal met fastons of schroeven vast zit en dus ook los te maken :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

Weet iemand waat ik de Ground van de XLR kabel op aansluit? Kan deze op de power supply ground erbij?

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

jossie

#67
Knubbe, heb je mijn topic over gebalanceerde aansluitingen gelezen?

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=128728.msg2311481#msg2311481

De ground van de XLR sluit je aan op de kast direct bij het chassis. Maar dat is wel afhankelijk van je andere apparatuur en de aansluiting van je Cinch chassisdeel. Het is zeker ook afhankelijk van wat je met je aardaansluiting van de netspanning doet en als ik zo de foto's 's zie ben je daar nog niet helemaal uit...  ::)

Is je voortrap gebalanceerd?

Betreffende je andere vraag. Je kunt de cinch wel doorlussen met de XLR maar erg fraai is het niet. Die verbindingstechnieken horen eigenlijk niet bij elkaar.  Je komt ook in de knoei met de audioground van de cinch.
Omni !

knubbe

De aarde van de netspanning zit aan het chassis. Op de fotos van vorige pagina was er inderdaad nog niks mee gedaan. Op de nieuwere fotos zie je het niet want valt net achter de ringkern.

Ik heb nog geen voortrap in gedachte eigenlijk. Aannemelijk is dat dit een DAC gaat worden.

Ik had je post nog niet gelezen. Zojuist even vlug doorgenomen maar moet er even voor gaan zitten om het te begrijpen denk ik :)
Gebalanceerd/ongebalanceerd heb ik geen kaas van gegeten. Wilde gewoon rca en xlr omdat met dat wat meer vrijheid zou geven.

Ik weet hier nog te weinig vanaf. Je antwoord is me dan ook nog niet duidelijk maar ik zal me eens storten op je link, misschien dat ik het dan beter begrijp :) bedankt.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

jossie

Ik zat net nog even te kijken op de site van Hypex en ze hebben inmiddels zelf ook een verhaal geproduceerd over het pin 1 probleem. Twee maandjes nadat ik het hier gepost heb  :D
Maar ja het probleem is al 20 jaar bekend, ik was zelf ook een beetje laat  :(

Ik moet zeggen dat ze zelfbouwers nogal laten zwemmen hoe een en ander wordt aangesloten. Ik zie geen enkel document over de bekabeling in een kast. Toch essentieel zoals je inmiddels zelf ook weet  ;D

Maar goed, in dat verhaal staat op het laatst een suggestie hoe je jouw probleem zou kunnen oplossen.

Ernstig genoeg schenden ze daarmee weer de AES48 norm. Maar ja, old habbits...

Kijk bij Hypex onder downloads en dan application notes en dan 'Dealing with legacy pin 1 problems'
Omni !

jossie

De topic die ik aanhaalde gaat meer over de pinning van XLR connectoren en het pin 1 probleem.

Als je beter wilt begrijpen wat gebalanceerde verbindingen zijn kun je m'n andere topic lezen:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=141104.msg2585703#msg2585703

:D

Begin in de startpost, er is daarna een 'onderhoudende' discussie ontstaan die op zich ook wel de moeite waard is om te lezen maar die ook verwarrend voor je kan zijn. Wat mij betreft kun je ervan uitgaan dat de topic startpost ok is.

Als je een DAC gaat scoren met gebalanceerde uitgangen zou ik zeker zorgen dat je XLR aansluitingen ok zijn!
Omni !

knubbe

Quote from: jossie on March  9, 2014, 23:44:26
Ik zat net nog even te kijken op de site van Hypex en ze hebben inmiddels zelf ook een verhaal geproduceerd over het pin 1 probleem. Twee maandjes nadat ik het hier gepost heb  :D
Maar ja het probleem is al 20 jaar bekend, ik was zelf ook een beetje laat  :(

Ik moet zeggen dat ze zelfbouwers nogal laten zwemmen hoe een en ander wordt aangesloten. Ik zie geen enkel document over de bekabeling in een kast. Toch essentieel zoals je inmiddels zelf ook weet  ;D

Maar goed, in dat verhaal staat op het laatst een suggestie hoe je jouw probleem zou kunnen oplossen.

Ernstig genoeg schenden ze daarmee weer de AES48 norm. Maar ja, old habbits...

Kijk bij Hypex onder downloads en dan application notes en dan 'Dealing with legacy pin 1 problems'

Dat is inderdaad een hele handige link voor me :) thx !
De daarin gemelde oplossing is voor mij duidelijk. Gaan we toch maar aan de toggleswitches dynky ;) moet nu toch condensatoren en weerstanden bestellen.

De aarde naar het chassis, mogen de XLR en de RCA daarbij op 1 punt?

Ik ga je andere topics ook zeker nog doornemen.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

jossie

Quote from: knubbe on March 10, 2014, 10:45:08
De aarde naar het chassis, mogen de XLR en de RCA daarbij op 1 punt?

Kijk goed naar het tekeningetje in paragraaf 4.5 van Hypex. Merk op dat het cinch chassis deel geisoleerd van de kast is getekend.

Aangezien Hypex die modules verkoopt ga ik geen advies geven hoe een en ander verder bedraad moet worden. Dat behoren zij te doen. Vraag daarbij zeker advies vanwege de twee kanalen. Het is niet zo evident waar de kast aan de nul van de schakeling gelegd mag worden (je hebt immers 'twee' schakelingen).

Ik heb nog wel een paar suggesties:

* De aardleiding van de 220V kun je beter direct bij binnenkomst in de kast aan de kast vastmaken.
* Bekijk ook de Hypex publicatie over 'Ucd and earth/Insulation'


Omni !

jossie

Knubbe,

Nog wat interessants voor je. De informatie bij Hypex staat een tikkie door elkaar maar als je de datasheet van de NC400 download krijg je een document dat meer lijkt op de manual (en vice versa dus).

Aan het einde van dat verhaal staan vrij uitgebreide instructies hoe je de bekabeling in de kast op de juiste manier uitvoert. Nou ga ik ervan uit dat voor de NC400 en jouw UcD400 de instructies het zelfde (zouden moeten) zijn. Maar misschien nog even navragen bij Hypex.

Gek genoeg staat deze informatie voor zover ik kan zien alleen in de 'Datasheet' van de NC400. Lijkt me voor alle modules belangrijk.
Omni !

snoef

mooi!

ik ben me aan het inlezen of ik ook niet een versterker ga bouwen. (of kan bouwen als leek)

vraagje Knubbe: waarom een OEM versie?