[Advies] Home cinema set/hifi

Started by dj_jari, October 5, 2013, 20:40:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dj_jari

Eindelijk heb ik een redelijk budget bij elkaar, en is het tijd om een home cinema set aan te schaffen/samen te stellen.
Ik loop echter tegen een aantal punten aan waarover ik graag advies van anderen krijg.

De situatie is als volgt:

De verhouding films/muziek is momenteel ongeveer 60/40. Muziek die wij luisteren loopt uiteen van top 40 tot jazz en tot hiphop/rap en dance. Veel muziek staat op cd's maar ook veel staat als flac bestand opgeslagen op mijn NAS. Tot slot luisteren we ook beiden veel via Spotify.

Mijn budget is ongeveer € 1.200,-

Op de receiver moet het volgende worden aangesloten:

  • Humax 5200C
  • Xbox 360
  • Dune 101
Vervolgens moet de receiver worden aangesloten op mijn Panasonic ST60.

Tevens wil ik er spotify op af kunnen spelen en bij voorkeur ook muziek die op mijn NAS staat.
Alles is bedraad aangesloten op het netwerk.

Tot slot heb ik de beperkende factor dat mijn vriendin alles graag in het wit heeft.
Eigenlijk is het haar allemaal een beetje om het even, ze hoort de verschillen wel, maar verder interesseert het haar niet, het moet alleen gemakkelijk te bedienen zijn.

Plattegrond ziet er als volgt uit:



Recht voor de bank hangt de tv, aan de linkerkant van de bank is 70 cm ruimte en aan de rechterkant is 50 cm ruimte.

Vandaag bij hificorner op bezoek geweest en een aantal merken beluisterd, mij bevielen de Q acoustics Concept 20 erg goed. Tevens de 2010i en 2020i beluisterd, bevielen ook goed, maar niet zogoed als concept 20. Tot slot vond mijn vriendin de Dali Zensor 1 ook mooi en goed klinken. Ik vond deze ook goed, deze zijn ook een stukje voordeliger.

Tevens een tweetal receivers van Marantz bekeken, verkoper raade mij een SR7007 aan, volgens hem een erg goede receiver en nu erg voordelig aangezien deze versie eruit gaan. Tevens de SR6007 bekeken.

Zelf ben ik van plan om nog een wat uitgebreidere luistersessie te plannen als het wat rustiger is.

Vragen:
Mijn vriendin wil eigenlijk geen staande speakers aan de voorkant, aan de achterkant mag dat van haar wel (discussie is nog niet helemaal voorbij). Heeft dat wel nut?

Ik denk er over na om te starten met een receiver en frontspeakers, eventueel met center speaker erbij om vervolgens als er weer meer budget is, dat weer uit te breiden. Wat is hierin verstandig?

Wat is de ideale indeling, gezien de vorm van de kamer voor bv de positionering van een subwoofer en overige speakers.

Heb ik een zware receiver als de SR7007 nodig en wat zijn precies de voordelen van deze versie ten opzichte van de SR6007?

bellecoupe

Met Marantz zit je goed, en zeker i.c.m. Boston Acoustics A25 peakers.
Dit moet je zeker eens gaan beluisteren.
Ik draai zelf met de complete speaeker setup uit xe B&W Nautilus reeks, en ik vindt de A25's uitzonderlijk presteren.

Er is ook een center beschikbaar uit dezelfde reeks.

Speakers voor wel op stands plaatsen. Norstone Stylum reeks mat hen uitstekend, en zijn zeer betaalbaar.

dj_jari

Thx! De Boston Acoustics heb ik overigens nog niet beluisterd, komen die in de buurt van de Q acoustics?
Wat is het verschil tussen het plaatsen op stands en plaatsen op een tv meubel? Trilt dat door in het kastje?

bellecoupe

Een speaker op een kastje zetten is nooit de beste optie.
Nadelen:
Reflecties van het geluid, kastresonanties die het geluid nadelig beinvloeden, feedback door trillingen  vanaf de kast die de reproduktie van geluid door de speakers ook nadelig beinvloeden.

Voordelen bij gebruik van goede stands:
Betere acoustische ontkoppeling, ruimte/lucht rondom de speaker wat weer bijdraagt aan een opener en ruimtelijker geluidsbeeld. Geluid komt meer los van de speakers en klinkt gedetailleerder.

Ik heb zelf geen ervaring met de speakers van Q acoustics, maar als ik nu een budget te besteden zou hebben tot een bedrag van €500,- per speaker gaat mijn keuze uit naar de A25's die volgens mij op dit moment voor rond de €90,- per stuk nieuw aangeboden worden.

Binnen mijn kennissen/familiekring zijn een aantal personen die de combinatie Marantz, A25's en Norstone Stylum in gebruik hebben en hier uitermate tevreden over zijn.

Wanneer ik bij hen op visite ben en de sets staan te spelen verbaas ik mij nog steeds dat voor een dergelijk budget zo'n muzikaal systeem staat te spelen.

Mocht jij uit de buurt van Arnhem komen, dan kan ik wel een keer de A25's laten horen i.p.v. mijn Nautilus 802's.
De A25's maken deel uit van mijn slaapkamerset.

LuPo

Ik kan de A25 in combinatie met de SR7007 zeker aanbevelen. Zeker voor de prijs waar je de SR7007 en A25 nu kunt kopen. De receiver kost 695 en de speakers 75 euro!!

Lees m'n topic anders eens door. ;)

mijkie

#5
kijk ook eens naar een Onkyo TX-NR818, heeft XT32 aan board, de betere roomcorrection !!

draai je meer muziek, ga voor Marantz, draai je meer films, ga voor Onkyo, is mijn mening...
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

dj_jari

Quote from: LuPo on October  7, 2013, 09:04:10
Ik kan de A25 in combinatie met de SR7007 zeker aanbevelen. Zeker voor de prijs waar je de SR7007 en A25 nu kunt kopen. De receiver kost 695 en de speakers 75 euro!!

Lees m'n topic anders eens door. ;)

Ga ik doen!

Quote from: mijkie on October  7, 2013, 09:06:38
kijk ook eens naar een Onkyo TX-NR818, heeft XT32 aan board, de betere roomcorrection !!

draai je meer muziek, ga voor Marantz, draai je meer films, ga voor Onkyo, is mijn mening...

Thx, ga ik ook eens naar kijken.

Goedkopere speakers bieden natuurlijk ook de mogelijkheid om gelijk voor 5.1 te investeren.
Aan de andere kant heb ik mijn vriendin net zover dat ik vloerstaanders mag kopen.

LuPo

Dali Zensor is ook een mooie speaker. Van de Bostons heb je ook de A250 (vloerstaander). ;)

Paul1967

Q Acoustics ism een leuke Marantz of Denon receiver (ikzelf heb in het verleden QA'tjes gehad met Marantz en is een top match.
QA met Pioneer of Onkyo zou ik achterwege laten.

dj_jari

Quote from: Paul1967 on October  7, 2013, 10:56:58
Q Acoustics ism een leuke Marantz of Denon receiver (ikzelf heb in het verleden QA'tjes gehad met Marantz en is een top match.
QA met Pioneer of Onkyo zou ik achterwege laten.

Eerst maar weer eens luisteren. Die concept 20's bevallen mij ook goed. Eventueel kunnen die later ook nog achteren toe.

dj_jari

Vanmiddag uitgebreid wezen luisteren. Heeft het niet makkelijker gemaakt!
Ik vond de Q acoutics 2050i erg lekker klinken, maar ook de Kef IQ70 en IQ90 vond ik erg lekker klinken.
Persoonlijk vond ik bij Hiphop de Kefs beter klinken en bij trance de 2050's. Lastige keuze.

dj_jari

Voor de geinteresseerde, de definitieve keuze is gemaakt. Het is een Marantz SR6007 geworden in combinatie met een set Dali Zensor 5 in walnut kleur.

Groter mocht helaas niet :blush:

mijkie

gefeliciteerd met je keuze !!!en veel luister plezier ....

maarruh, veel moeten het met "melkpakjes " doen ......
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6