2 weg speaker, zelbouw goede kwaliteit, nieuw kastmateriaal

Started by ASM, September 30, 2013, 13:53:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ASM

Beste forummers.... ik heb een aantal ideeen en materialen tot mijn bechikking om een denk ik redelijk revolutionair speaker omkasting te maken. Nu heb ik weinig verstand van luidsprekercomponenten en al helemaal niet van filters... wat zou een goed uitgangspunt zijn voor een 2-weg met bass reflex poort, boekenplank formaat ? Prijs niet al te hoog, misschien 150 euro p.st. incl filter, of 2e hands ?

Is er iemand die ervaring of weet van downfiring baspoorten in een boekenplank speaker ?

Bedankt zover

erik s.

Quote from: ASM on September 30, 2013, 13:53:17
Beste forummers.... ik heb een aantal ideeen en materialen tot mijn bechikking om een denk ik redelijk revolutionair speaker omkasting te maken. Nu heb ik weinig verstand van luidsprekercomponenten en al helemaal niet van filters... wat zou een goed uitgangspunt zijn voor een 2-weg met bass reflex poort, boekenplank formaat ? Prijs niet al te hoog, misschien 150 euro p.st. incl filter, of 2e hands ?

Is er iemand die ervaring of weet van downfiring baspoorten in een boekenplank speaker ?

Bedankt zover
kijk eens op de site van de bekende DIY luidsprekerleveranciers.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

yorkie13

Je vragen zijn wat te algemeen, maar kijk eens naar merken als Peerless of Seas.

Er zijn genoeg leuke ontwerpjes te vinden op  :google:

ASM

Dank voor de antwoorden, daar had ik ook al gespiekt. Was benieuwd naar mogelijke betere oplossingen die mensen misschien zelf hadden gevonden door combinatie van componenten. En de websites die DIY kits verkopen, ik heb liever ook een (nog) meer onafhankelijke ervaring/mening. Vandaar mijn vragen.

nielvm

Kijk voor dat budget eens naar ontwerpen met de peerless SDS-134.

Ik ben persoonlijk nog geen ontwerpen tegengekomen van boekenplank met baspoort onderaan. Als het een vloerstaander mag zijn, dan kan je de LBVS proberen...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Martijn M

Kun je wat meer over de beoogde kastconstructie vertellen?
Dutch & Dutch

AbZ

Quote from: ASM on September 30, 2013, 13:53:17Is er iemand die ervaring of weet van downfiring baspoorten in een boekenplank speaker ?
Als ie downfiring is zou ik hem niet direct op de boekenplank zetten.
Wilson Benesh Arc heeft downfiring poorten maar daar heb je dus speciale stands of ophanging voor nodig.

ASM

Kijk dat zocht ik nou ! die arc's zijn super, en idd precies als ik dacht, een gat in het midden van de stands om de bas te laten 'flowen'. Ik wil ze niet voor een boekenkast overigens, maar eerder voor de betere WAF... een stand is toch slanker dan een kolom van een zuilluidspreker. Wel leuk om over de Arc te lezen, ook hun gebruiken meerdere exotische materialen en komen dicht bij mijn idee in de buurt (jammer dat het altijd al eens gemaakt is wat in je hoofd ontspruit).

De materialen die ik in gedachten heb zijn voorzien van een visco-elastische laag voor extreme demping. Er zijn zoveel interessante materialen in mijn vakgebied, jachtbouwakoestiek, die wellicht toegepast kunnen worden op enkele stuks maar niet in serie produktie voor een grotere fabrikant.

Maar goed, kleven er nadelen aan een downfiring reflexpijp ? Ik wil liever een enkele... is het zo dat een ontwerp dat een pijp heeft, niet zo nauw kijkt naar de richting en locatie waar die reflex pijp zit ?

AbZ

Quote from: ASM on October  1, 2013, 08:55:13
Kijk dat zocht ik nou ! die arc's zijn super, en idd precies als ik dacht, een gat in het midden van de stands om de bas te laten 'flowen'. Ik wil ze niet voor een boekenkast overigens, maar eerder voor de betere WAF... een stand is toch slanker dan een kolom van een zuilluidspreker. Wel leuk om over de Arc te lezen, ook hun gebruiken meerdere exotische materialen en komen dicht bij mijn idee in de buurt (jammer dat het altijd al eens gemaakt is wat in je hoofd ontspruit).

De materialen die ik in gedachten heb zijn voorzien van een visco-elastische laag voor extreme demping. Er zijn zoveel interessante materialen in mijn vakgebied, jachtbouwakoestiek, die wellicht toegepast kunnen worden op enkele stuks maar niet in serie produktie voor een grotere fabrikant.

Maar goed, kleven er nadelen aan een downfiring reflexpijp ? Ik wil liever een enkele... is het zo dat een ontwerp dat een pijp heeft, niet zo nauw kijkt naar de richting en locatie waar die reflex pijp zit ?
Ik vind die Arcs ook erg mooi.  Ze zijn van koolstof, extreem stijf, dus daar valt juist weinig te dempen.  Dat lijkt me wel anders dan jouw materiaal voor jachten.  Je kunt het misschien beter met aluminium vergelijken. 

Denk dat de downfiring eerder voordelen heeft richting kamer.  Hangt van opstelling af.  Een achterwaartse kan vd muur gebruik maken.  Een enkele basreflex kan qua lengte en diameter gewoon afgestemd worden.

AbZ

Nog eentje met enkele downfiring poort:  Eltax Camargue.  Kan ook op stands.


ASM

Kijk aan idd, nog eentje.... dus als ik het goed begrijp is een 2 weg ontwerp met een reflex pijp van een speakerkit leverancier te gebruiken, als ik maar het volume en de lengte/diameter verhouding van de reflexpijp aanhoud ? Dan is de plaatsing van de pijp ondergeschikt ?

Ja koosltof is een mooi stijf materiaal, maar ook daar weten wij voldoende trucjes om het te dempen, gebruiken we in composietschepen  op verschillende plaatsen (denk aan motorfundaties e.d.)

rho

In hobby-hifi of Klang+Ton gebruiken ze wel meer "boekenplank" luidsprekers (die je dus best niet op een boekenplank zet!!!!) met een downfire br poort, zo dicht mogelijk bij het front van de speaker.
Kijk voor leuke kits eens op de sites van Intertechnik of Ari-acoustics of Strassacker of Blue Planet of ... er zijn zoveel goeie kits te vinden.

Ikzelf heb speakers van Ari-acoustics gebouwd en ben daar heel erg tevreden over.

mikekiwi

Waarom lees je niet heel veel over "upfire"  BR-poorten? Wat zou daar het  nadeel van zijn? Ik weet dat de Pied Pier een pport aan de bovenzijde had en mijn eigen zelfbouwspeakers ook, maar verder zie ik het niet veel.

rho

Er kan rotzooi in vallen. Voor de rest lijkt mij geen nadeel t.o.v. downfire poorten te bestaan. (ligt er een beetje aan hoe ver de poort van de grond zit)

Daniel_SJD

Maar als het je gaat om de WAF: waarom dan niet gewoon een BR pijp aan de achterkant? Dat is IMHO toch wat praktischer.

solitaire

Quote from: ASM on October  1, 2013, 08:55:13
Kijk dat zocht ik nou ! die arc's zijn super, en idd precies als ik dacht, een gat in het midden van de stands om de bas te laten 'flowen'. Ik wil ze niet voor een boekenkast overigens, maar eerder voor de betere WAF... een stand is toch slanker dan een kolom van een zuilluidspreker. Wel leuk om over de Arc te lezen, ook hun gebruiken meerdere exotische materialen en komen dicht bij mijn idee in de buurt (jammer dat het altijd al eens gemaakt is wat in je hoofd ontspruit).

De materialen die ik in gedachten heb zijn voorzien van een visco-elastische laag voor extreme demping. Er zijn zoveel interessante materialen in mijn vakgebied, jachtbouwakoestiek, die wellicht toegepast kunnen worden op enkele stuks maar niet in serie produktie voor een grotere fabrikant.

Maar goed, kleven er nadelen aan een downfiring reflexpijp ? Ik wil liever een enkele... is het zo dat een ontwerp dat een pijp heeft, niet zo nauw kijkt naar de richting en locatie waar die reflex pijp zit ?

Visco elastische demping zie je bv. bij constructies waarbij 'constrained-layer damping' is toegepast in de luidsprekerwand constructie (wijdverbreide toepassing) maar ook als 'additionele laag' op luidsprekerwanden (Reference 3A schiet me hier te binnen, maar ik maak er zelf ook graag gebruik van, zie foto-bijlage).

Een downfiring reflexpijp zie je, naast subwoofer toepassingen, nog wel eens in vloerstaande speakers: let op dat ieder oppervlak (vloer/'boekenplank' oid.) binnen zeg 10cm. van de uitstroomopening van de pijp de afstemming van de pijp beinvloed (vaak is dan ook de sta-hoogte en niet een baspijp bepalend gemaakt voor de afstemming van het basreflex systeem).

Quote from: ASM on October  1, 2013, 10:16:56
... dus als ik het goed begrijp is een 2 weg ontwerp met een reflex pijp van een speakerkit leverancier te gebruiken, als ik maar het volume en de lengte/diameter verhouding van de reflexpijp aanhoud ? Dan is de plaatsing van de pijp ondergeschikt ? ...

... zeker niet dus ...


solitaire
Hinterm Horizont geht's weiter.

ASM

Visco elastische demping zie je bv. bij constructies waarbij 'constrained-layer damping' is toegepast in de luidsprekerwand constructie (wijdverbreide toepassing) maar ook als 'additionele laag' op luidsprekerwanden (Reference 3A schiet me hier te binnen, maar ik maak er zelf ook graag gebruik van, zie foto-bijlage).

Een downfiring reflexpijp zie je, naast subwoofer toepassingen, nog wel eens in vloerstaande speakers: let op dat ieder oppervlak (vloer/'boekenplank' oid.) binnen zeg 10cm. van de uitstroomopening van de pijp de afstemming van de pijp beinvloed (vaak is dan ook de sta-hoogte en niet een baspijp bepalend gemaakt voor de afstemming van het basreflex systeem).

... zeker niet dus ...


solitaire
[/quote]

De additionele laag is dat de zwarte laag als te zien op je foto's ? Demping, welke in een sandwich constructie word toegepast is altijd suprieur aan enkel-laags demping OP een paneel. Enkel-laags demping wordt veelal gebruikt om de masa te verhogen en een klein beetje structuele demping te krijgen, men verhoogd de damping loss factor. De damping loss factor van bv en andwich paneel van plywood met een visco elastische laag kan tot 5x beter zijn dan hetzelfde materiaal aanbrengen OP een plwyood paneel van dezelfde totale dikte.

Dank voor de tip over de bas reflex pijp, precies wat ik wilde weten. Lijtk erop dat als men en juiste stand heeft, een boekenplank model met reflecpijp naar beneden gericht op zeg 30 cm rondom vrij van muren wel degelijk kan. (als de stands dan zorgen voor ~ 80 cm hoogte minimaal...

solitaire

Quote from: ASM on October 21, 2013, 10:57:04
De additionele laag is dat de zwarte laag als te zien op je foto's ? Demping, welke in een sandwich constructie word toegepast is altijd suprieur aan enkel-laags demping OP een paneel. Enkel-laags demping wordt veelal gebruikt om de masa te verhogen en een klein beetje structuele demping te krijgen, men verhoogd de damping loss factor. De damping loss factor van bv en andwich paneel van plywood met een visco elastische laag kan tot 5x beter zijn dan hetzelfde materiaal aanbrengen OP een plwyood paneel van dezelfde totale dikte.

Algemeen genomen helemaal mee eens. De "altijd superieur" uit je eerste zin is een tight statement imo.; mijn luidsprekers benodigen een zeker gecontroleerd 'meetrillen' van de luidsprekerwanden om tot de gewenste weergave te komen, en een maximale interneverliesfactor bij deze specifieke constructie was dus zeker niet mijn goal.

succes met bouwen ! (en luisteren natuurlijk :))


solitaire
Hinterm Horizont geht's weiter.

ASM

ahah ja okok puur theoretisch uitgedrukt in damping loss factor is het superieur, uiteraard is het per project de vraag of je dat wil / nodig hebt.

en wat betreft bouwen... eerst mijn HT ruimte eens afmaken... scherm hangt net, en zal het moeten doen met mijn huidige DAli set in eerste instantie.....

solitaire

Reso-kasten zijn tov. maximaal-stijf/maximaal interne-demping luidsprekerkasten wat bending-wave drivers zijn tov. pistonic drivers ... een kwestie van anders benaderen ... niet een afwijking van het ideale ... ;D

In welke zin, als je dit zou willen delen met ons, is de speaker-omkasting die jij bedacht hebt vernieuwend ?


solitaire



edit ... meer typefouten dan me lief was ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

ASM

Ik heb verschillende ideen, maar eentje daarvan is het vervaardigen van een omkasting met behulp van Aluminum sandwich paneel in 3.1 mm dikte. Wel aan de binnenzijde vorzien van een interne verstijving (framewerk wellicht) en een voorbaffle van dik Multiplex (Berken ?) in een gelaagde constructie met ontdreuningspaste als lijm tussen de panelen.

solitaire

Nadat een vriend van me recent gebruik gemaakt had van een luidsprekerbekasting waarbij om de (binnen-)kast met een ander materiaal en met een compoundmateriaal een omkasting is gemaakt, heb ik na de nodige experimenten dragers/planken voor zijn audiorack gemaakt gebuikmakende van hetzelfde compoundmateriaal (http://www.greengluecompany.com) icm. ingevreesde zachthout (lariks) meubelpanelen (samengesteld).

De afstraling van de voorkant van een kast (reflexies van de drivers op het kastpaneel/eventuele randen/richels direkt rondom de driver, maar ook trilling van de kast zelf) heeft mi. een duidelijke invloed op de weergave van de luidspreker; specifieke aandacht / een specifieke voorbaffle zou zeker resultaat kunnen boeken (ikzelf gebruik er een voor mijn LSs).

Gelukkig zijn er vele materiaaltypen beschikbaar tegenwoordig. Veel plezier/succes !



solitaire
Hinterm Horizont geht's weiter.

ASM

Idd die resonanties dampen is het idee, een dode kast. Andere punten die je aanhaalt haal ik ook uit de literatuur, dus probeer daar ook wat mee. De greenglue stuff ken ik wel, maar heb een gemakkelijkere en lokaal materiaal: Soundac  DLV2000 van ANR. Bekende firma voor ons, we halen er veel isolatie en ontdreunings materialen vandaan of schrijven ze voor. Heb hier toevallig een hele emmel (12 kg) naast mijn bureau staan voor 'eigen gebruik'.... ;)

mace_be

Voor wie het moest interesseren :
DIY kit zoekt met downfiring reflex pijp :  Atohm Eurus kit.  http://www.atohm.com/kit.php?id_kit=19

Krijgt goede reviews in de franse hifi wereld. Prijs categorie is wel redelijk duur. Alla Seas Excel,
http://www.toutlehautparleur.com/atohm-kit-eurus-1-0.html 750€ voor 1 speaker zonder de kast.
Een collega van me heeft ze gebouwd maar heb ze zelf nog niet meegekregen om te beluisteren.

op 6moons staan er reviews van de complete speakers die atohm verkoopt.

ruud2

je wilt dus een nieuw materiaal introduceren in kastbouw, alu sandwich paneel?

ogenschijnlijk geen makkelijk materiaal om mee te werken , laat staan te bevestigen.
sandwich panelen zijn er overigens uit meerdere materialen dan aluminium of hybride vormen hiervan.
maar als we hier praten over sandwich , bedoel je dan honeycomb? of met een kunststof layer? 3.1 mm ...
hoe denk je dit materiaal in te zetten zonder dat je meteen een vierkante kast namaakt? en de stijfheid blijft behouden als het oppervlak groter wordt?

er zijn tal van oplossingen overigens om dit materiaal te "zetten"  te verlijmen en legio inserts voor oa. schroefverbindingen.
in jouw vakgebied, waarschijnlijk jachtbouw? maar ook automotive en vliegtuigbouw, flightcases.

maar waarschijnlijk hebbende ontwerpers van luidspreker omhuizingen eerder gekozen voor aluminium extrusie omwille van de vormvrijheid.

ben benieuwd welke weg je ingaat, als je je inleeft in het materiaal kan je daar het ontwerp op afstemmen en het voordeel van het materiaal en eigenschap(pen) benutten.

notifier staat aan...


grtn., Ruud

heb even wat van die demo filmpjes bekeken over die groen lijm, lijm dus  verder wat een zwets.
ja, een volledig normaal natuurkundig verschijnsel  , trillingen worden omgezet in warmte... ja alles om ons heen werkt zo... :yawnee:
een goede onderbouwing mist.. en een leek  kan nog wel een tube in een spuitpistool krijgen heb je geen 2.5 minuut durende video voor nodig.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.