TEAC lanceert discrete DAC in reference serie

Started by Sjettepet, March 25, 2021, 09:52:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjettepet

Belangrijk nieuws voor mij en andere liefhebbers van de DACs en streamers uit de TEAC Reference serie: TEAC lanceert de UD-701 netwerkstreamer met een discrete delta-sigma DAC.

Zie https://teac.jp/int/product/ud-701n/top

Interessant te zien hoe de ontwerpers van TEAC binnen dezelfde serie steeds andere DAC-implementaties kiezen. De UD-501 was een topper met een BB PCM1795, toch koos men met de UD/NT-503 voor de AK 4490, waarschijnlijk uit marketingoverwegingen (meer features). De NT-503 kon mij helemaal niet bekoren. De UD/NT-505 doet het in mijn oren veel beter met AK 4497. En nu stappen ze dus weer over, naar een discrete DAC van eigen ontwerp.

Ben benieuwd! (ook naar de prijs  :( )
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Ron_Z

Zo lang de AKM productie nog op zijn gat ligt door de brand daar vorig jaar en iedereen door zijn voorraden heen lijkt zullen ze wel iets anders moeten verzinnen. Maar ben ook erg benieuwd.

Vhond

Interessant nieuws.

Helaas geen AES EBU ingang...

Koei

#3
Ik mag hopen dat die 0.005% (1kHz, LPF: 20 to 20kHz) flink onder gespecificeerd is. De NT-505 heeft een gemeten THD+N van <0.0007%, en wordt als beter dan 0.002% gespecificeerd. De 18 bits resolutie volgens de specs is ook niet echt 2021 niveau meer in de UD-701. Voor iets wat een referentie labeltje krijgt had ik minimaal 20 bit dynamisch bereik verwacht en het liefst meer dan dat.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

1080P24

#4
https://teac.jp/int/support/news/6522

Dat feestje gaat voorlopig even niet door lees ik.

" Due to a delay in parts supply, we have decided to postpone the start of sales of the new USB DAC/Network Player "UD-701N" "

Sjettepet

De wereldwijde chipcrisis raakt ook Teac....
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

AudioEnZo

Mooie ontwikkeling om discrete te gaan bouwen. De binnenkant van deze dac is wel een beetje een rommeltje moet ik zeggen  ::)


TopGun2010

Ze gebruiken ten minste echte bedrading en niet van die dunne platte rommel!! Hulde
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

chansig

Ik heb werkelijk geen idee hoor..maar wat is er mis met die platte rommel volgens jou ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

TopGun2010

Ik hou gewoon van dikke draden! Bekabeling vanaf onze apparatuur steken we immers ook genoeg geld en aandacht in.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sjettepet

De typische Teac-sound is ietwat rond. Ik vermoed dat de keuze van de ronde ipv platte interne bedrading daar aanzienlijk toe bijdraagt.
Overigens is deze nieuwe DAC groter dan de voorgaande modellen uit de Reference-serie. Daardoor waren een aantal interne kabeltjes bijna te kort en konden ze niet netjes worden weggewerkt.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Koei

Quote from: AudioEnZo on May  2, 2021, 09:11:53
Mooie ontwikkeling om discrete te gaan bouwen. De binnenkant van deze dac is wel een beetje een rommeltje moet ik zeggen  ::)



Discreet is in 99,99% van de gevallen een achteruitgang in prestaties. In het beste geval kom je niet aan de prestaties van een goed ontworpen DAC die een standaard chip gebruikt, in het slechtste geval is het lo-fi rommel.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

brt

Deze krijg ik volgende week op proef. Ben benieuwd!

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3