Epos ES14

Started by jurrien1962, April 10, 2013, 19:24:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jurrien1962

Sinds enige tijd maak ik gebruik van de Epos ES14 die ik via dit forum van een forumgenoot heb gekocht.
Inmiddels de stands weer helemaal 'hersteld' nl. met spikes zoals het hoort (upgrade naar Soundcare Superspikes).

Ben iedere keer weer onder de indruk van deze monitoren.

Zijn er meer forumleden met deze speakers? Ik ben benieuwd naar ervaringen en evt. tips wat betreft plaatsing, versterking etc. etc.

Zie ook in dit topic voor foto's: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=43112.12125
p. 486 onderaan

garmtz

Ik ben zelf de gelukkige bezitter geweest van de Epos ES11. O.a. Aangesloten gehad op Marantz PM80 en Musical Fidelity E100, maar ze gingen helemaal los op een gemodificeerde Quad 405 eindbak! Epos speakers uit die periode werden ontwikkeld op Naim. De NAP250 om precies te zijn...

garmtz

Qua plaatsing: mijn ES11 ging veel beter spelen toen ik hem wat achterover kantelde. Verder aardig wat toe-in en niet te dicht op de wand.

jurrien1962

Quote from: garmtz on April 10, 2013, 20:40:36
Ik ben zelf de gelukkige bezitter geweest van de Epos ES11. O.a. Aangesloten gehad op Marantz PM80 en Musical Fidelity E100, maar ze gingen helemaal los op een gemodificeerde Quad 405 eindbak! Epos speakers uit die periode werden ontwikkeld op Naim. De NAP250 om precies te zijn...
Bedankt voor je reactie!

Zelf gebruik ik een Yamaha AX-892 waarvan ik vind dat deze het heel aardig doet. Naim is natuurlijk van een andere categorie en Quad 405 ook!
Ik heb ze nog niet aangesloten gehad op mijn eindbak (aragon 4004) omdat ik dan de hele zaak moet 'ombouwen' naar een andere ruimte met ander luidsprekersnoeren. Bovendien is de ruimte waar ze nu staan 'hun' plek. Ze zijn geen vervanging van de speakers die ik met mijn eindbak aanstuur.

garmtz

De ES14 is extreem transparant en laat iedere verandering in de keten genadeloos horen. Heeft zin er een mooie set omheen te bouwen!

jurrien1962

Quote from: garmtz on April 11, 2013, 08:46:42
De ES14 is extreem transparant en laat iedere verandering in de keten genadeloos horen. Heeft zin er een mooie set omheen te bouwen!
Het is juist de transparantie die ik inmiddels hoor, meer dan bij de vorig speakers. Dus al een stap vooruit.
Een kleiner stapje vooruit was de montage van Soundcare Superspikes die je hebt aangeraden. Wel een relatief dure investering t.o.v. de aanschaf maar zoals ik in het andere topic schreef: hobby mag wel iets kosten.

Het is weliswaar 'slechts' mijn 'tweede ' set op mij studeer-/werkkamer maar daardoor eigenlijk meer in gebruik dan de set in de woonkamer.
De tweede set: versterking Yamaha AX-892, bron: computer met Winamp of Marantz CD63 mk II KI of Tuner Yamaha TX-592RDS en speakers dus Epos ES14 op stands met spikes.

garmtz

Ze verdienen in theorie een veel betere set. Ze zullen nu vooral evt. tekortkomingen laten horen.

jurrien1962

Quote from: garmtz on April 11, 2013, 19:09:30
Ze verdienen in theorie een veel betere set. Ze zullen nu vooral evt. tekortkomingen laten horen.
Begrijp ik, maar gezien de prijs/kwaliteitsverhouding kan ik er prima mee leven.
En komt er een keer iets langs van andere orde en het past binnen mijn bestedingspatroon dan zal ik het niet nalaten om te upgraden.

jurrien1962

Quote from: jurrien1962 on April 11, 2013, 21:41:41
Begrijp ik, maar gezien de prijs/kwaliteitsverhouding kan ik er prima mee leven.
En komt er een keer iets langs van andere orde en het past binnen mijn bestedingspatroon dan zal ik het niet nalaten om te upgraden.
Een eerste upgrade is onderweg: een Micromega dac 1 om de dac in de PC te 'vervangen'. Arriveert hopelijk nog deze week.
Hoe zal ik deze aansluiten: optisch of coax? Suggesties? En waarom de een of de ander? Bvd.

jurrien1962

Quote from: jurrien1962 on August 14, 2013, 07:53:32
Een eerste upgrade is onderweg: een Micromega dac 1 om de dac in de PC te 'vervangen'. Arriveert hopelijk nog deze week.
Hoe zal ik deze aansluiten: optisch of coax? Suggesties? En waarom de een of de ander? Bvd.
Draai nu al een tijdje met de Micromega dac 1 en dat bevalt prima (coaxiaal aangesloten). Een stap vooruit t.o.v. de bestaande setup destijds waarin de Pc de conversie voor z'n rekening nam.