Actief 3 weg systeem met Hypex (AS2.100 en DS1.2) plate amps en DSP>Open Baffle

Started by yorkie13, September 22, 2013, 10:33:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

Komende week ga ik van start met weer eens wat anders.

Plan is om de XTZ 99w10.17P en 99.26 mkII actief te gaan aansturen.

De aansturing zal met de volgende plate amps gaan geburen :

-Hypex AS2.100 voor het laagmidden en bandtweeter.

-Hypex DS1.2 plate amp vooe de L26 woofers, deze heb ik toch nog liggen.
worden later DS2.0 .

leuke reveiw op tnt-audio : http://www.tnt-audio.com/ampli/hypex_as2_100_e.html

yorkie13

Deze plate amps dus, waarvan de AS2.100 met DSP

Voordeel is dat er een subwoofer out op zit, maar of hier nu 2 x DS1.2 op kan ?

anders wordt het dus 2.1 ipv de gewenste 2.2 puur voor stereo.

john_doe

Interessant project, ben benieuwd naar de resultaten.  :)

Wat ik op diverse plekken op het internet gelezen heb over de AS2.100 modules is dat een bron aansluiten via de digitale (spdif) input beter klinkt dan een bron via de analoge input. Op zich logisch omdat je dan een A/D conversie minder hebt. Als je de AS2.100 modules nog niet aanschaft hebt dan is mijn advies om de versie met digitale inputs te nemen.

Wat bedoel je met 2x een DS1.2 aansluiten op een AS2.100? Ik neem aan dat je per kant 1 AS2.100 en 1 DS1.2 gaat gebruiken? Of wordt het per kant 1AS2.100 en 2x een DS1.2?

yorkie13

Ik ga idd voor de AS2.100D , minder DA en AD conversie.

per kant wil ik een AS2.100D en DS1.2 voor de subwoofer  dus 2.2 stereo.

gaat dit niet, dan wordt het 1 zwaardere plate amp voor de subs.

leesvoer

http://www.diyaudio.com/forums/class-d/144412-hypex-ucd-as2-100-a.html

yorkie13

De Hypex plate amps zijn binnen, dus maar eens een testopstelling maken met 2 subwoofers en
een paar 2 weg luidsprekers .

http://www.hifi-selbstbau.de/index.php?option=com_content&view=article&id=321&Itemid=32


yorkie13

Overigens is het idee om eerst eens te gaan stoeien met de AS2.100D

Hiervoor het ik een paar Vifa tweeters liggen, en een paartje Seas CA18RNX woofertjes.

Laag wordt door de Seas L26 subs gedaan.

rho

Nette drivers. Ik heb ooit met de RLY gewerkt en dat beveel zeer goed. Deze zijn die iets betere broertjes daarvan.

yorkie13

zelf ook goede ervaringen met Seas drivers.

Zeer betaalbaar en zeker de 6,5 inch modellen.

yorkie13

Kwam deze oplossing vor een compacte subwoofer tegen, van Grimm Audio. 8)

Een Peerless woofer aangestuurd door een 400 watt Hypex amp.

morca

Ik vind sommige sub,s al veel te duur,
maar deze 6000 euro kostende peerless driver,s met 2 hypexmodule,s en wat dsp spant wel de kroon.
Al het wel een set is als ik zo lees.

Ziet er wel apart uit.

yorkie13

ik vind de manier van plaatsing van de woofer (10 inch Peerless xxls10) naar boven wel grappig.

Er worden overigens in deze LS! van Grimm Audio Ncore class D amps gebruikt, dus niet de standaard ST of HG.

Verder is de persoon van Bruno Putzey die er achter zit iemand die wel weet waar hij het over heeft.

testje van het systeem

http://www.grimmaudio.com/product_info/Audio%20Mai%202013%20Grimm%20LS1%20Testbericht%20English.pdf

rho

Bruno weet zeker waar hij het over heeft. Hij is eigenlijk de man achter het hele UcD principe.
Maar ik vind de speakers van Grimm toch wel een stuk te duur. (maar dat vind ik over veel commerciƫle speakers)

morca

Quote from: RA SUBS on October 12, 2013, 09:36:37
ik vind de manier van plaatsing van de woofer (10 inch Peerless xxls10) naar boven wel grappig.

Er worden overigens in deze LS! van Grimm Audio Ncore class D amps gebruikt, dus niet de standaard ST of HG.

Verder is de persoon van Bruno Putzey die er achter zit iemand die wel weet waar hij het over heeft.

testje van het systeem

http://www.grimmaudio.com/product_info/Audio%20Mai%202013%20Grimm%20LS1%20Testbericht%20English.pdf
Dat weet ie zeker!,neemt niet weg dat dit veel geld is voor deze sub,s.
Zal ook met design te maken hebben imo.

yorkie13

Kortom kan dus met Peerless woofer , Hypex modules en DSP een stuk goedkoper  8)

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

yorkie13

Ik denk dat ik een heel eind kom met bv Dirac als DSP in de Itunes muziekserver.

Maar blijft een mooi systeem, en de gebruikte Seas units zijn gewoon aan te komen.

yorkie13

Vandaag eindelijk eens de AS2.100D aan de laptop gehangen en DSP en filter ingesteld.

Voorlopige eerste opzet wordt :

XTZ 99.26 passief van 150 tot 20.000 hz > kanaal 1

L26 laag van 35 tot 150 hz >kanaal 2

subwoofer xls10 van 18 t/m 35 hz > via subwoofer uit

Later eens instellen van LT voor de gesloten subwoofers.

En verder eens gaan meten aan de units met beta versie

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=16990

JeroenGRT

Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

yorkie13

Ik ook, maar op dit moment helaas (te) weinig tijd.

Soms even een uurtje spelen met de laptop op de AS2.100D en met de instellingen spelen.

Maar een basis instelling moet komend weekend kunnen spelen.

yorkie13

Vandaag een 2de Seas CA18RNX gehaald bij Speaker & co.

verder worden de tweeters een paar Scanspeak D2010 , zoals gebruikt in de Diaphason Amadantes III en de Proac 2.5

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

Plaatje van de te gebruiken subjes met een CA18 erbij.

De D2010 tweeters komen begin volgende week binnen.

De CA18 ga ik denk ik testen in een open baffle, de x-over kan dan wat hoger komen te liggen.

Denk aan 150 hz.

rho

Ik blijf het volgen.
Dit zou wel eens een heel mooi resultaat kunnen opleveren.

yorkie13

Inspiratie is eigenlijk dit systeem , voorzien van Seas en Peerless units.