Vintage Receiver laten reviseren ... wil je 'alle' onderdelen wel vervangen?

Started by Rock Solid, September 19, 2013, 21:10:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rock Solid

Ik ben nieuw in de vintage wereld en ik vraag me het volgende af.

Als ik een oude Luxman receiver laat reviseren; welke componenten moet je niet laten reviseren om de vintage sound niet te verliezen? Of zou je (in theorie) echt alle componenten kunnen laten vervangen en bepaalt het elektronisch schakelontwerp de vintage klank?

Ik bedoel niet zo zeer met een vintage geluid dat het geluid dof en sloom is, maar meer het 'vloeiende/rustige'.

Hopelijk kan hier iemand wat zinnigs over zeggen ...  ;D

John Wx

Een vintage klank wat is dat  ???

Dat vloeiende rustige is de combi met je speakers
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Rock Solid

Quote from: John Wx on September 20, 2013, 00:17:58
Een vintage klank wat is dat  ???

Dat vloeiende rustige is de combi met je speakers

Dat is een goede ... ik weet eigenlijk ook niet hoe ik precies een vintage klank moet omschrijven; wellicht is een betere omschrijving 'niet technisch, lekker klinkend. draai-de-muziek-en-vergeet-de-apparatuur'.

De combinatie met de luidsprekers is zeker van belang. Maar ik ben nieuw in de wereld van vintage, dus waar het precies zit kan ik niet echt aanduiden. Raar, als redelijk doorgewinterde audiofiel, weet ik niet precies wat er boeit aan vintage. Natuurlijk spelen de looks mee, maar er is toch iets meer ... en in dit geval, vertrouw ik toch mijn oren  ;D

i2Paq

Ik weet precies wat je bedoel met "Vintage sound".

Tis een combinatie van de wetenschap dat je een "oudere" versterker hebt draaien en het gevoel wat dat geeft + dat een Vintage versterker (zeker een Luxman  ;D ) een prachtig geluid geeft.

Als je laat reviseren ga dan naar de juiste persoon, deze zal niet alles zo maar vervangen.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

John Wx

Quote from: i2Paq on September 20, 2013, 09:35:29
Ik weet precies wat je bedoel met "Vintage sound".

Tis een combinatie van de wetenschap dat je een "oudere" versterker hebt draaien en het gevoel wat dat geeft + dat een Vintage versterker (zeker een Luxman  ;D ) een prachtig geluid geeft.

Als je laat reviseren ga dan naar de juiste persoon, deze zal niet alles zo maar vervangen.

Zo mooie "oude" Lux geeft al warmte en ben je bevooroordeeld  :)
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

martin778

Na al die jaren wordt de klank heus niet slechter als je je receiver laat reviseren.
Ik zou zeggen probeer indien mogelijk componenten te gebruiken van dezelfde fabrikant als het origineel.

SB MARANTZ

Quote from: John Wx on September 20, 2013, 00:17:58
Een vintage klank wat is dat  ???


Dat weet je ondertussen toch wel hoop ik JJ?  :D

Oja: Dat ga je heel binnenkort aan den lijve ondervinden........(M(E)ETING!!  :tongue2:


Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

Kjelt

Als hij volledig werkend is dan zou je in principe behalve een goede schoonmaak beurt alleen preventief enkele elco's vervangen in ieder geval laten nameten op capaciteit en ESR.
Maar neem in ieder geval een goede prive persoon of officieel servicecentrum, ik heb bij een kennis die veel audio repareert teveel gevalletjes contactspray met alle ellende van dien gehoord, zelfs van gerenommeerde audio verkoop bedrijven die dan op de vrijdag en zaterdag een klungel de boel laten verstieren.

SB MARANTZ

En hoe wil je dat nameten bewerkstelligen?
Door ze er allemaal uit te vissen, testen en weer terug te plaatsen?

Die oudjes zijn gewoon aan de beurt en dan heb ik het niet alleen over wat elektrolyten.
Tevens zou ik er niet slechts enkele vervangen maar allemaal...........

Met contactspray is niets mis mits goed toegepast.
Persoonlijk ben ik een voorstander van ultrasoon reinigen.




Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

Kjelt

Quote from: SB MARANTZ on September 27, 2013, 10:33:34
En hoe wil je dat nameten bewerkstelligen?
Door ze er allemaal uit te vissen, testen en weer terug te plaatsen?
Die oudjes zijn gewoon aan de beurt en dan heb ik het niet alleen over wat elektrolyten.
Tevens zou ik er niet slechts enkele vervangen maar allemaal...........
Voor de kleine elco's, tantaals, cercaps zal dat in de praktijk wel het makkelijkste/goedkoopste zijn. 
Ik doelde eigenlijk meer op de grote bufferelco's >=10000uF die zijn het duurste om te vervangen en houden het in de praktijk zoals je weet best wel heel lang vol zolang ze niet al te warm staan. Ik weet niet hoe oud deze versterker is? Mocht ie >30 jaar is het inderdaad voor deze ook tijd om te vervangen.

SB MARANTZ

Bij V/elco's fluctueert de levensduur enorm.
Kun je geen pijl op trekken.

Ik heb versterkers staan uit 1966 waarin deze nog prima zijn, andere en veelal uit de jaren 80 en 90 zijn/waren duidelijk aan vervanging toe.

Ook ligt het er aan in welke mate ze overbemeten zijn.



Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

Kjelt