afstellen met DB-meter

Started by blackball147, January 14, 2004, 05:24:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blackball147

via een geleende DB-meter ( met dank aan Bulldog  ;) ) heb ik mjn systeempje eens afgesteld, en werkelijk een wereld van verschil!!

veel meer evenwicht, natuurlijker....

ik heb afgesteld op 70 Db, wat eigenlijk al vrij luid is, ik schrok er van.

een paar vraagjes:

- als je referentieniveau 70 Db is ( bv -25 db op de versterker ), moet je dan steeds op dit volume luisteren om steeds de goeie verhoudingen te hebben, of wordt alles op gelijk welk geluidsniveau in de zelfde verhouding gespeeld? ik heb namelijk de indruk dat bij een iets stiller volume de sub veel minder aanwezig is, in verhouding met het 70-db niveau.

- eens afgesteld, blijft dit zo, of kan dit nog veranderen door in te spelen van kabels, LS, ( kortom het losser komen van het geheel) etc...zodat je nog eens opnieuw moet afstellen?

- het viel mij op dat ik mijn surrounds vrij hoog moest afregelen ( + 3 à 4 db ) terwijl deze toch dichter bij mijn oren staan. ze staan wel zo gericht dat, als je vanuit elk een denkbeeldige lijn zou trekken, de lijnen zouden kruisen ongeveer 50 cm voor de sweetspot. is dit correct of moet ik ze iets meer draaien naar de zitpositie op?

garmtz

Quote from: blackball147 on January 14, 2004, 05:24:46
- als je referentieniveau 70 Db is ( bv -25 db op de versterker ), moet je dan steeds op dit volume luisteren om steeds de goeie verhoudingen te hebben, of wordt alles op gelijk welk geluidsniveau in de zelfde verhouding gespeeld? ik heb namelijk de indruk dat bij een iets stiller volume de sub veel minder aanwezig is, in verhouding met het 70-db niveau.

Dat je een toon hoort van een bepaalde geluidssterkte op een bepaald volumeniveau heeft niets te maken met enige 'referentie'... De enige produkten die werkelijk een referentieniveau hebben zijn THX voorversterkers/receivers met hun interne testtonen. Zijn die testtonen op hun juiste geluidsniveau (75 of 85 dB), dan draai je met het volume op 0 dB ECHT op referentiniveau.

Maargoed, uiteindelijk gaat het erom dat je op een volume luistert dat jij prettig vindt... Omdat je op een wat lager geluidsniveau hebt gecalibreerd kun je er overigens voor kiezen de sub 1 of 2 dB harder te zetten dan je nu hebt gedaan, omdat de geluidsdrukmeter pas echt lineair (en dan nog steeds niet echt lineair) wordt boven de 85 dB.

Quote- eens afgesteld, blijft dit zo, of kan dit nog veranderen door in te spelen van kabels, LS, ( kortom het losser komen van het geheel) etc...zodat je nog eens opnieuw moet afstellen?

Zal weinig tot niets schelen. De plaatsing van de speakers kan wel veel uitmaken.

Quote- het viel mij op dat ik mijn surrounds vrij hoog moest afregelen ( + 3 à 4 db ) terwijl deze toch dichter bij mijn oren staan. ze staan wel zo gericht dat, als je vanuit elk een denkbeeldige lijn zou trekken, de lijnen zouden kruisen ongeveer 50 cm voor de sweetspot. is dit correct of moet ik ze iets meer draaien naar de zitpositie op?

Het is op zich wel correct en het gaat om het niveau op de luisterplek/hoogte. Een speaker heeft beluisterd op zijn luisteras veel meer energie dan op een as ver van die luisteras af. Ik zou ze niet naar je toe draaien als je er vrij dicht bij zit.

Scarp

Op 0 dB bij mijn Parasound C2 (THX Ultra certified) draaien is niet aanteraden. Veel en veel te hard :)