css sdx15 met 1 coil aansluiten

Started by chaka, September 13, 2013, 19:43:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chaka

Mijn versterker een synq 3k6 word veronderstelt van mijn sdx15 sub van vermogen te voorzien.

Nu heb ik een tijd gespeeld met een split subkabel van de preamp naar de synq en vandaaruit uitgang A naar 1 coil en uitgang B naar de tweede coil van de sub.
Omdat mijn sub bij zwaardere lage scene's nogal vies begon te doen (nogal fel uit te slaan wat volgens mij gebrek aan power is.) En hij wou niet onder de 32 hz

Dus met de wijze raad van  beginnen te experimenteren. Anders beginnen aan te sluiten

Om een lange vraag korter te maken momenteel is mijn sub aangesloten met 1 coil op de bridge aansluiting van de synq. Kan dit nadelig zijn voor de levensduur van mijn woofer.

Edit. Google heeft me niet veel wijzer gemaakt

under construction

morca

#1
Uit me hoofd want het is een poosje geleden,Met de spoelen in serie was ie 4 ohm en 1000 watt RMS.
Jouw amp mist geen vermogen ,maar je sub heeft dsp nodig vermoed ik,gebruik je DSP of een andere vorm van eq.

Vermogen is er zat,spoelen op LenR aansluiten doe je beter niet imo,als a en b 1 keer niet goed gelijk signaal geven is niet goed voor je spreekspoel.

Dan is er nog plaatsing tov je luisterplek wat meer laag op kan brengen.

Je amp is zwaar genoeg imo,dus voor verdere hulp
1 gebruik je dsp
1 paar foto,s van je setup,even spieken hoe je sub in de kamet staat tov van jouw luisterplek.

Sub en amp lijkt me prima,met wat hulp met bovenstaande kom je op de goeie plek . :)


EDIT:

Jij:
Om een lange vraag korter te maken momenteel is mijn sub aangesloten met 1 coil op de bridge aansluiting van de synq. Kan dit nadelig zijn voor de levensduur van mijn woofer.

Edit. Google heeft me niet veel wijzer gemaakt
[/quote]
Bij lagere tonen word je Xmax ook steeds meer,vooral onder 20 hz word het wapperen erg.
Als je op een meting niet lager als 32 komt,wil niet zeggen dat die woofer geen druk opbouwt in je kamer.
Mijne vallen bij 20hz af,maar bij stukje,s film waarvan ik zeker weet dat het 15 hz of lager is voel je veel druk .

mijkie

DSP is eigenlijk onmisbaar bij een sub!!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

morca

#3
Idd ,zonder dat is mijn combo ook een bak ellende   ;D

Die amp geeft vermogen teveel imo TS,je kan er wel 2 SDXen op kwijt en dan nog met reserve!!!!
vermogen – stereo (of mono): 2x 1800W RMS @ 4 ohms

mijkie

#4
ik heb een Anti-mode bij mijn sub gehad en dat is echt een onmisbare schakel bij een sub, regelde in mijn geval de sub goed in, had geen last meer van hinderlijke pieken !!

ga nu ook over op DSP voor mijn stereo set !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

morca

Nog even op aansluiten van die ene spoel te antwoorden.
NEEEEE dat vind je spoel en je amp niet lekker.

spoelen lekker in serie zetten,en ik denk op 1 kanaal vd amp,dan dsp toepassen in welke vorm dan ook.

chaka

Dsp is er. Nu nog deftig leren instellen.

Toen ik hem onlangs in serie aansloot begon de versterker direct te clippen. Daarmee dat hij nu enkel op 1 coil aangesloten is. Nogal zwaar en ik heb niet van die fijne handen dus was een beetje een snelle en gemakkelijke opmerking  Morgen nog eens testen.

De sub staat braaf in het minden links van de kamer. Vind ik na luisteren de beste plaats.

Foto's komen als hij af is. Nu nog iets te veel rommel.
under construction

morca

Sluit je hem wel juist in serie?,en heeft hij dat clippen altijd gedaan?
Welke dsp heb je?

Midden op de lange muur heb je weinig gain in de meeste gevallen.
Met dsp is een cornerplaatsing vaak gunstiger.

chaka

Daarnet babylon AD. gekeken (met 1 coil dus op de bridge aansluiting) Had nergens het gevoel dat hij deze keer power te kort kwam.


Morgen ga ik hem nog is proberen in serie te zetten. Misschien dat ik iets fout gedaan had?

De sub heeft een lange tijd in de hoek gestaan maar dat was gewoon teveel van het goede.

Momenteel gebruik ik nog de dsp/eq in de voorversterker maar er staat een behringer gereed Maar dan moet ik weer eerst de handleiding lezen. 
under construction


nielvm

Nu zie ik dat ik een fout advies heb gegeven. Hij moet de coils inderdaad in serie schakelen voor een impedantie van +- 4ohm. Parallel schakelen vermindert de weerstand zodanig dat de versterker het waarschijnlijk niet trekt...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


chaka

Heb de sub aangesloten volgens prentje van Morca. En dit gaat de subwoofer blijkbaar een stuk beter af.
Getest met world of war (2005) waar ik vroeger problemen mee had. (Vooral langdurige lage scene's)
Zowel de versterker als de subwoofer gaven geen krimp. Moet nog wel nameten of hij nu effectief onder de 32 hz gaat.

Blijkbaar was de sub vroeger dus op de meest slechte manier aangesloten. Links en rechts op telkens 1 coil en de versterker halfweg vermogen.


Quote from: morca on September 14, 2013, 10:45:50
Dan speelt ie op 1 ohm,....dan clipt de amp wel idd denk ik.
Apart dat ie niet in protection schiet dan...
Idd de versterker spong in protectie

Toch altijd een helse karwei de sub in en uithalen. Volgende keer toch voor een kleinere gesloten sub gaan


En om iedereen te bedanken zal ik nu een muziekje opzetten en beetje opruimen voor een paar foto's
under construction

morca

#13
Geen dank,het is ook onze hobby ,bij verder afstellen vraag gewoon verder hoor.
Plaatsing kijken we later nog naar,denk dat je met cornergain(mits een goeie hoek tov jouw plek) veel lager komt na dsp.

Heb je een meetset? En welke dsp?

Idd zo aansluiten is not done met 2x2ohm spoelen.
Maar je amp en de woofer zijn nog ok,dus no problem  ;)

Groot he zo,n SDX 15,ik heb een vriend geholpen,maar wat een joekel van een driver,24 kg netto ofzo  :D
Die pak je er niet makkelijk uit.

Maareuh over je kist,heb je een gepoorte of gesloten kist.En wat is de inhoud?
Even kijken of je kist een beetje klopt ivm je Xmax/wapperen waar je het net over had.

chaka



Nuja opruimen is mijn sterkste kant niet.

Als dsp iets van behringer een virtualizer (ik meende dat die ook dsp doet?)

En als meetinstrumenten een meetmicrofoon van behringer samen met de externe geluidskaart van fast tracck.
under construction


chaka

Poort zit aan de andere kant. Het is wel degelijk een gepoorte sub.
under construction


chaka

ik heb echt geen idee meer op hoeveel Hz hij is getuned.
ben een 4 tal jaar geleden aan begonnen te bouwen maar wegens het kopen van huis heeft hij meer dan 3 jaar werkloos gestaan op zolder.  subwoofer moest eigenlijk enkel nog juist afgewerkt worden (nog altijd trouwens) en ik woon in een oude  half open bebouwing dus had de buren ook belooft van eerst geluidsisolatie te steken.

ik weet dat ik allerlei programma's gebruikt heb om de literinhoud alsook voor de lengte en opening van de poort gebruikt heb maar ik zou er echt geen getallen meer op durven plakken.


bedankt voor het compliment van de fronts maar dit zijn al oude speakers hoor. derde hands gekocht. Maar zal ze niet rap wegdoen.
under construction

morca

Quote from: chaka on September 19, 2013, 18:36:28
ik heb echt geen idee meer op hoeveel Hz hij is getuned.
ben een 4 tal jaar geleden aan begonnen te bouwen maar wegens het kopen van huis heeft hij meer dan 3 jaar werkloos gestaan op zolder.  subwoofer moest eigenlijk enkel nog juist afgewerkt worden (nog altijd trouwens) en ik woon in een oude  half open bebouwing dus had de buren ook belooft van eerst geluidsisolatie te steken.

ik weet dat ik allerlei programma's gebruikt heb om de literinhoud alsook voor de lengte en opening van de poort gebruikt heb maar ik zou er echt geen getallen meer op durven plakken.


bedankt voor het compliment van de fronts maar dit zijn al oude speakers hoor. derde hands gekocht. Maar zal ze niet rap wegdoen.
Zijn goeie speakers, ook derde hands  ;D