Joske HT verhuisd.

Started by Joske007, September 2, 2013, 20:00:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joske007

Quote from: W.Otter on November 26, 2013, 18:05:35
mooie receiver zeg!
het hele eindversterker verhaal gaat niet meer door?
Bedankt  ;)
Staat zeker en vast nog op mijn verlanglijstje, maar kijk voor op zolder met de feestdagen stilletjes uit naar een Bluesound Node  :music:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

W.Otter

mijne staat nog steeds heel stilletjes te koop ;)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

TopGun2010

Goede keus Joske! Nu lekker een geruime tijd laten inspelen.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Joske007

#128
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Deze week de nieuwe Denon AVR-4520 netjes via Audessey met 8 meetpunten rondom de zitplaats ingeregeld, zodat we weer voluit van surround kunnen genieten  :music:

Hiervoor heb ik zelf maar snel een mic-statief samengesteld.


Op deze manier en rekening houdend met mijn eigen opstelling en aantal speakers, heb ik de meting op onderstaande wijze uitgevoerd.


Ik heb voor de uiterste punten de volledige zitbankplaatsen in beslag genomen, dus zowel in de breedte als de diepte.
Zoals ik had begrepen is het 1ste meetpunt  "het midden" de speetspot, de belangrijkste meting die zeer precies moet zijn, welke ik met de meter en statief zeer juist heb bepaald.
Het 1ste meetpunt bepaald namelijk de afstanden, levels, x-over, speakers large/small, fase, delay, enz..... Wat dus bij Audessey maar één plaats kan zijn. (bij Pioneer MCACC kan je tot maximaal 6 hotspots invoeren).
De overige 7 meetpunten heb ik vervolgens netjes verdeeld over de gehele luisterbank, zodat deze gehele meting ook rekening houdt met akoestiek, bubble, enz....


Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

frank2

Mooie tekening, maar toch klopt het vlgs mij zo niet. Als jij altijd op nr 1 zit, met de rug tegen de leuning v.a. bank zul jij nooit 6,5,4, gebruiken, omdat je daar nooit zit, cq je oren nooit zullen zijn. Waardoor de meting qua akoestiek niet klopt met de plaats waar je zit.

Als je precies op nr 1 zou zitten, zou nr 2 en 3 de zijkanten van je hoofd moeten zijn.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Maro

Dan maak je de sweetspot toch veel te klein. Als je met meerdere mensen een film kijkt is het prettig dat de rest ook een fatsoenlijke bubble ervaren.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Joske007

#132
Quote from: frank2 on November 30, 2013, 11:26:31
Mooie tekening, maar toch klopt het vlgs mij zo niet. Als jij altijd op nr 1 zit, met de rug tegen de leuning v.a. bank zul jij nooit 6,5,4, gebruiken, omdat je daar nooit zit, cq je oren nooit zullen zijn. Waardoor de meting qua akoestiek niet klopt met de plaats waar je zit.

Als je precies op nr 1 zou zitten, zou nr 2 en 3 de zijkanten van je hoofd moeten zijn.
Zoals je ziet bestaat de bank uit 3 zitplaatsen en de hotspot is in het midden van de bank, wat de 1ste meting wordt. Zelf zit ik meestal in het midden (hotspot) van de bank en de andere luisteraars op de overige plaatsen, vandaar dat de overige zitplaatsen ook in deze meting zijn meegenomen.

Je kan bv ook alleen maar 1 meting op de hotspot uitvoeren en klaar!
Om ook de akoestische problemen rondom de gehele hotspot voor Audyssey beter in kaart te brengen en de hotspot te vergroten, heb ik al de overige 7 meetpunten gebruikt.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

skank1

Quote from: frank2 on November 30, 2013, 11:26:31
Mooie tekening, maar toch klopt het vlgs mij zo niet. Als jij altijd op nr 1 zit, met de rug tegen de leuning v.a. bank zul jij nooit 6,5,4, gebruiken, omdat je daar nooit zit, cq je oren nooit zullen zijn. Waardoor de meting qua akoestiek niet klopt met de plaats waar je zit.

Als je precies op nr 1 zou zitten, zou nr 2 en 3 de zijkanten van je hoofd moeten zijn.
+1
Plaats 4,5,6 is teveel vooraan..
Ik zou 1,2,3 doen en dan 7, 8 doen zoals 1,2,3 maar ter hoogte 7,8 en dan noemen 4,5,6
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

RalphH

De meetpunten die Jos heeft gebruikt zijn toch wel punten die Audyssey zelf aangeeft.
Klikkerdeklik
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Maro

Quote from: skank1 on November 30, 2013, 11:42:36
+1
Plaats 4,5,6 is teveel vooraan..
Ik zou 1,2,3 doen en dan 7, 8 doen zoals 1,2,3 maar ter hoogte 7,8 en dan noemen 4,5,6

Alles rondom het hoofd van 1 persoon afstellen is echt niet the way to go. Ik heb dit filmpje icm met Ron die de Pro meting heeft gedaan als leidraad.

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Joske007

Quote from: RalphH on November 30, 2013, 12:07:31
De meetpunten die Jos heeft gebruikt zijn toch wel punten die Audyssey zelf aangeeft.
Klikkerdeklik
Klopt  ;)
Mijn geknutselde statief is toch mooier  :tongue2:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

frank2

Quote from: Maro on November 30, 2013, 12:13:32
Alles rondom het hoofd van 1 persoon afstellen is echt niet the way to go. Ik heb dit filmpje icm met Ron die de Pro meting heeft gedaan als leidraad.


Ik moet zeggen dat ik dit nog niet eerder gezien heb, en ik inderdaad bijna tegen de rugleuning aanmeet, wel er net boven. Ik zal tzt deze meting eens doen, kijken wat ARC dan aangeeft.
Bedankt voor het advies.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Maro

We lezen het wel Frank, ben ook benieuwd naar je resultaat.. :thumbs-up:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Joske007


Gelukkig heb ik een stoffen zitbank om de eerste refelecties al te temperen en komt toch overeen met mijn meting  ;D
Volgens Audyssey moet je de cirkel nog veel groter maken, waar ik bewust niet voor gekozen heb en zeker gezien omdat de opstelling in de breedte van de kamer staat. 
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

skank1

Quote from: RalphH on November 30, 2013, 12:07:31
De meetpunten die Jos heeft gebruikt zijn toch wel punten die Audyssey zelf aangeeft.
Klikkerdeklik

Dan heb ik het slecht gedaan.
Interessante pagina!
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Joske007

Deel 1: Stereo beleving!

Enige tijd geleden heb ik een demo Denon AVR-4520 in vergelijk kunnen plaatsen naast de Marantz SR7008 en zodoende heb ik gisteren met de Denon de test verder gezet.
Zodat ik kon luisteren of er nog verbetering met een eindversterker in klasse-D valt waar te nemen of niet, voor een toekomstige upgrade.
Als bron heb ik steeds de ingebouwde streamer van de receiver gebruikt, zodat ik vanuit de luie zetel, met een tablet de gekende muziekbestanden in flac. naar hartenlust in stereo "Pure Direct" kon streamen.

Opstelling 1 - Marantz SR7008:
De frontspeakers zijn rechtstreeks op de Marantz aangesloten!
Het viel al bij de eerste muziekbestanden op, dat het in de muziek zeer druk en een rommeltje was en hierdoor de instrumenten niet duidelijk te plaatsen waren, vooral het laag was echt helemaal niet onder controle.

Opstelling 2 - Marantz SR7008 + Onkyo A-9755 (klasse-D):
De frontspeakers zijn nu rechtstreeks op de Onkyo als eindversterker aangesloten!
Bij de eerste noten was het al veel minder druk en de instrumenten konden nu wel beter geplaats worden, vooral het laag was duidelijker hoorbaar onder controle.
Het gehele geluidsbeeld zelf, was nu over het algemeen wat helderder, gedetailleerd en vooral het laag was minder uitgesmeerd.

Opstelling 3 - Denon AVR-4520:
De frontspeakers zijn nu rechtstreeks op de Denon aangesloten!
Het algemene klankbeeld is veel beter en helderder in vergelijk met de Marantz, waarbij de Denon de speakers echt beter onder controle heeft, wat zich duidelijk in het laag laat horen/voelen met een punch.

Opstelling 4 - Denon AVR-4520 + Onkyo A-9755:
De frontspeakers zijn nu rechtstreeks op de Onkyo als eindversterker aangesloten!
Het algemene klankbeeld is heel schoon, helder, ruimtelijk, maar het grote verschil was vooral opmerkelijk in het laag waarneembaar en onder controle.
De bas was krachtig en vooral zéér kort, waarbij het laag bij de Denon steeds uitdoofde was het nu afgekapt. Misschien iets waar niet iedereen van houdt, maar het viel echt wel echt in mijn smaak.
Besluit voor me is dat een eindversterker in stereo op de Denon AVR-4520 een meerwaarde voor me betekent [:)]

Deel 2: Surround beleving!

Opstelling 1 - Denon AVR-4520 + Onkyo A-9755:
De frontspeakers zijn nu rechtstreeks op de Onkyo als eindversterker aangesloten!
Het algemene klankbeeld in surround is me niet altijd even duidelijk waar te nemen?
Wanneer ik de centerspeaker uitschakel is het verschil in het voordeel van de combi met eindversterker, maar minder groot dan een stereo opstelling in "Pure Direct".

Opstelling 2 - Denon AVR-4520 + Onkyo A-9755:
De rearspeakers zijn nu rechtstreeks op de Onkyo als eindversterker aangesloten!
Het algemene klankbeeld in surround is me helaas niet duidelijk waar te nemen?

Opstelling 3 - Denon AVR-4520 + Onkyo A-9755:
De centerspeaker is nu rechtstreeks op de Onkyo als eindversterker aangesloten!
Helaas geeft de Onkyo nu een foutmelding, de reden hiervoor is dat er maar slechts 1 speaker is aangesloten, wat de versterker niet wil toelaten en hierdoor in waarschuwing gaat.
Truuk is om even een 2de speaker aan te sluiten om vervolgens terug af te koppelen.

De centerspeakers is nu rechtstreeks op de Onkyo als eindversterker aangesloten!
Het algemene klankbeeld in surround en vooral op de center is me hier wel duidelijk waar te nemen?
Om het nog beter te kunnen beoordelen heb ik de fronts afgekoppeld, zodat ik nu alleen de center en rears over hou.
Het algemene klankbeeld is nu subtiel wat beter en lijkt in de orde te liggen, zoals ik met de combi Denon + Onkyo had, al is dit wel heel subtiel en niet altijd even duidelijk aanwezig.

Besluit voor me is dat een eindversterker in surround op de Denon AVR-4520 me een gemengd gevoel geeft en deze test zeker niet de ideale is geweest.
Hiervoor had ik beter de test uitgevoerd met een 5-kanaals eindversterker, al betwijfel ik of er nog winst in surround valt te behalen omdat het laag toch al wordt afgeleid naar de sub.
Een nieuwe 5-kanaals test zal het later dus moeten uitwijzen [:)]

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

TopGun2010

Mooie test maar als ik je een tip mag geven: gewoon genieten van de 4520 i.c.m. jouw SVS (ook in stereo). Het kan altijd beter en helaas zul je nooit een perfecte oplossing vinden.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Joske007

Quote from: TopGun2010 on December  1, 2013, 21:17:43
Mooie test maar als ik je een tip mag geven: gewoon genieten van de 4520 i.c.m. jouw SVS (ook in stereo). Het kan altijd beter en helaas zul je nooit een perfecte oplossing vinden.
Begrijp ik, en bedankt voor de tip  ;)
Het kan helaas wel beter en heb hiervan al ruimshoots van mogen en kunnen genieten, dat gebeurd nu eemaal "wanneer je de kat bij de melk zet"  ;)

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

TopGun2010

HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

bvermeulen

Haha leuk gemaakt de mice houder..zal wel lekker klinken nu. Veel plezier ermee.

Joske007

Quote from: skank1 on November 30, 2013, 21:46:15
Dan heb ik het slecht gedaan.
Interessante pagina!
Ik heb mijn 8-punts metingen, zoals op deze onderstaande tekening uitgevoerd, enkel meetpunten 1,2 en 3 zijn wat verder van de leuning/muur genomen  ;)
Volgens de handleiding, moet deze meetpunten op onderstaande manier uitgevoerd worden?



Hierbij het resultaat van de Rew-metingen.

Meting met Audyssey aan en uit,  (fronts + sub) x-over 80hz:


Meting met Audyssey uit,  (fronts + sub) x-over 80hz:


Meting met Audyssey aan,  (fronts + sub) x-over 80hz:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

skank1

Doe eens een full range meting
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Joske007

Quote from: skank1 on December  5, 2013, 21:01:56
Doe eens een full range meting
Bedoel je deze metingen met de speakers op Large, welke ik reeds heb uitgevoerd en geplaatst?
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2539542#msg2539542
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link