The Big Focal Thread

Started by Rha007, August 29, 2013, 17:58:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ2

Het lijkt wel een polyglass driver (al is het even geleden dat ik die in handen had)
If you always do what you always did, you always get what you always got...

FeaR1986

Quote from: Ralf67 on February 20, 2020, 20:34:46
Conus voelt ietwat ruw aan .

De W conus is idd glad en glimt erg

Thnx voor de snelle response! Stond dat ruwe me toch goed bij. Dan neig ik nu toch naar een echte W-serie maar met een iets anders uitgevallen look qua units. Iets minder druk/grof. Glimmen wil ik eigenlijk niet te veel op focussen aangezien dat ook lichtval/flits kan zijn.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Ralf67

Foto van 816V

Net hoe het licht valt.

Dennax

Quote from: FeaR1986 on February 20, 2020, 20:20:15

Iemand hier die een mening durft te vormen? Aparte batch W-units of toch stiekem een V?

Ja dat durf ik wel, dit zijn gewoon w-cone drivers, ik heb nog een setje Cobalt 806S staan en deze zien er exact hetzelfde uit. Heb tevens de Cobalt CC800S center en de Chorus 816W en verschillen allemaal van oppervlakte, de ene grof gespikkeld de ander heel fijn.

Heb ook nog een set zelfbouw Focals staan met 8 inch Polyglass (=V) woofers erin en deze hebben net een andere kleur en voelen als schuurpapier.

Canth

Ik heb net zowel mijn speakers in de slaapkamer en de woonkamer een upgrade gegeven. In de slaapkamer ben ik van Celestion 100 met een Sonos Connect:amp gegaan naar een setje (tweedehands, maar mint) focal jm-lab Electra 906 gegaan.
Beneden ben ik van een B&W 804s naar Focal Kanta no2 gegaan. Met name de upgrade beneden voelt goed: meer bas, en een iets neutraler middengebied. Enige nadeel, maar dat is iets wat geldt voor de meeste audio hobbyisten: ik luister naar de apparatuur in plaats van naar de muziek. 
Woonkamer: NAD C658, NAD C298, OPPO 105D, Focal Kanta voorzien van Isoacoustics Gaia II |  Slaapkamer: Sonos Amp, JM-Lab Focal Electra 906, SVS SB-1000

PatrickP

Dat lees je eigenlijk nooit; van B&W 805's naar Kanta 2's! Ik heb zelf de Kanta's ook. Waarom heb je deze stap gemaakt? Een niet bijvoorbeeld de 804's gekocht? Andere sound?

In ieder geval veel plezier ermee!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Canth

#156
Geen 805s, maar 804s. Toen ik de B&W's kocht vervingen ze een set Focal 716s speakers. Ik heb de 804's nog samen met de 1027be beluisterd en vond de 1027be's iets beter dan de B&W's. Ik kwam echter een tweedehands set 804's tegen voor een zeer goede prijs en heb die in 2006 gekocht. En jaren plezier van gehad. Nu begon het weer te kriebelen en ik zag een mooi ex-demo setje kanta's staan op Marktplaats. Ik kon mijn 804's voor een goede prijs inruilen en toen was de knoop snel doorgehakt. 
Zie hier beide opstellingen:
Woonkamer: NAD C658, NAD C298, OPPO 105D, Focal Kanta voorzien van Isoacoustics Gaia II |  Slaapkamer: Sonos Amp, JM-Lab Focal Electra 906, SVS SB-1000

PatrickP

In die kleur heb ik ze nog niet gezien. Ik heb de donkergrijze met hout.

Veel plezier ermee!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

freebie

Gisteren me nieuwe speakers opgehaald de Focal 936 electra wat een aanwinst. Ze vervangen de Kef 104.2 aardige vooruit gang .Fineer is alleen verkleurt is kijken of daar nog aan te doen is.

toetertje

Met meubeline van HG, verkrijgbaar bij o.a. gamma,
krijg je fineer vaak weer helemaal netjes. Verkleuring door de zon,
en zelfs afdrukken van bloempotten, heb ik er al mee weg gekregen.

freebie

Thanks dat ga ik proberen

Denon Focal

Heeft iemand hier al ervaring met de Focal Sopra serie? Ik wil mijn bestaande Chorus 826W upgraden en denk o.a. aan de Sopra.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

PatrickP

Helaas niet. Wel even overwogen voor de Sopra 1 te gaan, maar uiteindelijk toch de Kanta 2 gekozen. Wat kosten betreft vergelijkbaar.

De Focal series eronder ken ik niet en ik weet ook niet hoeveel het scheelt. De Kanta serie is in ieder geval erg goed en wat vriendelijker dan de Sopra. Die is super-kritisch wat betreft het materiaal dat je speelt. Echte high-end zeg maar; normale muziek klinkt k*t.  :tongue2:
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Xander32

De Sopra 1 en 2 heb ik bij een forumgenoot (Bert) mogen horen, op Accuphase versterking en Aurender als bron, dat was erg fraai 👌🏻

Vooral de Sopra 1 monitoren hebben een goede indruk bij mij achter gelaten; één van de beste/wellicht de beste (passieve) monitoren welke ik tot op heden heb mogen horen. Echter hebben ze wel een specifiek karakter, een specifieke Focal signatuur. Ze zijn upfront en vragen het nodige van jouw aandacht. Perfect voor een intense, meer actieve wijze naar muziek luisteren. Wil je relaxed achterover leunend van muziek genieten, dan zijn wellicht andere ls een betere keus.

Quote from: Denon Focal on January 16, 2021, 16:04:54
Heeft iemand hier al ervaring met de Focal Sopra serie? Ik wil mijn bestaande Chorus 826W upgraden en denk o.a. aan de Sopra.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Thanatos

Quote from: Denon Focal on January 16, 2021, 16:04:54
Heeft iemand hier al ervaring met de Focal Sopra serie? Ik wil mijn bestaande Chorus 826W upgraden en denk o.a. aan de Sopra.

Ik heb sinds een paar maanden de Sopra 1 staan.

Wat wil je weten  :D

Ze hebben hier weken en zeker 300 uur nodig gehad om los te komen. In het begin dacht ik zelfs dat ze defect waren. Maar Focal geeft dit ook aan in de manual.

Ook vragen ze goede versterking waar enige match moet zijn. Ze laten alles in de keten horen, maar dan ook echt alles.

Ze zijn kritisch kwa plaatsing, waar ik mijn ruimte goed ken heb ik toch flink wat avonden zitten schuiven om de balans goed te krijgen.

Maar als ze zingen.. oh boy dan is het feest. Ik heb er mijn grote 15" Tannoy voor weg gedaan.

Ik heb metingen gezien waar de vervorming bij 2KHz onder de 0.2% THD zit. En dat is echt ongekend. Micro Utopia BE ernaast gehad maar de Sopra is in alle opzichten een overtreffende trap.

Mijn ruimte laat geen Sopra 2 toe, maar ben wel benieuwd of er een nieuwe Utopia monitor komt die dezelfde technieken heeft als de Sopra serie.

Quote from: Xander32 on January 16, 2021, 16:36:57
De Sopra 1 en 2 heb ik bij een forumgenoot (Bert) mogen horen, op Accuphase versterking en Aurender als bron, dat was erg fraai 👌🏻

Vooral de Sopra 1 monitoren hebben een goede indruk bij mij achter gelaten; één van de beste/wellicht de beste (passieve) monitoren welke ik tot op heden heb mogen horen. Echter hebben ze wel een specifiek karakter, een specifieke Focal signatuur. Ze zijn upfront en vragen het nodige van jouw aandacht. Perfect voor een intense, meer actieve wijze naar muziek luisteren. Wil je relaxed achterover leunend van muziek genieten, dan zijn wellicht andere ls een betere keus.


Ik vind ze niet upfront, mijn Tannoy waren directer. De Mirco Utopia BE was een tandje harder afgestemd, de Sopra is zelfs wat vriendelijker dan mijn Tannoy waren. Maar de detaillering is subliem en stereobeeld is het beste wat ik gehoord heb.

frank2

#165
Quote from: Denon Focal on January 16, 2021, 16:04:54
Heeft iemand hier al ervaring met de Focal Sopra serie? Ik wil mijn bestaande Chorus 826W upgraden en denk o.a. aan de Sopra.

Een betere oplossing Focal spectral 40 th anniversary, zijn wat helderder dan de kanta 2, vind de spectral iets beter. Normale prijs is 8000€, in Frankfurt te koop voor 4500€. Is echt een koopje.
Ik heb de spectral erg fijne speaker. Forumgenoot oortje heeft ze pas geleden ook gekocht in Frankfurt.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

PatrickP

Quote from: frank2 on January 16, 2021, 17:55:27
Een betere oplossing Focal spectral 40 th anniversary, zijn wat helderder dan de kanta 2
De Kanta is al een heel heldere speaker! Nog helderder zou bij mij echt teveel zijn...
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

frank2

#167
Quote from: PatrickP on January 16, 2021, 18:01:50
De Kanta is al een heel heldere speaker! Nog helderder zou bij mij echt teveel zijn...
Ik heb ze beluisterd bij wenw audio vond ze wat donkerder klinken in het middengebied, versterking was een accuphase 5 serie

Kan bij jouw ook komen door de hegel..
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Xander32

De Kanta 2 heb ik als zelfs ietwat aan de warme kant van neutraal ervaren. Het is geen warme speaker, maar zeker ook geen heldere.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

PatrickP

Kan best de Hegel zijn in de combinatie. Maar zeker het hoog is behoorlijk helder. Berillium tweeter en zo...
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Xander32

We hebben het hier allen over ons eigen ervaren, zo subjectief als wat 🤓

Als jij de Kanta 2 als helder ervaart is dat jouw waarheid, jouw gelijk. En jij bent ook diegene die er naar mag gaan luisteren, dan kan je de Kanta 2 maar beter laten voor wat het is.

Quote from: PatrickP on January 16, 2021, 18:44:47
Kan best de Hegel zijn in de combinatie. Maar zeker het hoog is behoorlijk helder. Berillium tweeter en zo...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

... maar ik zie in jouw onderschrift dat je hem toch mee naar huis hebt genomen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

PatrickP

Tja. Onlangs andere meubelen gekocht en het klinkt overall beter als het goed klinkt, maar wel kritischer op wat minder lekker opgenomen spul. Als het weer allemaal een beetje kan maar wat aan de akoestiek aanpassen. Die zal ook enorm bijdragen...
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Lucky.L

Ik draai nu een maand of 8 met de Sopra no2 en ben zeer tevreden. Heb ook de Spectral's gehoord die ook mooi klonken maar wat feller in het hoog (Mijn ervaring). De combinatie met lyngdorf is in mijn huiskamer perfect.
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

oortjes

#174
Quote from: frank2 on January 16, 2021, 17:55:27
Een betere oplossing Focal spectral 40 th anniversary, zijn wat helderder dan de kanta 2, vind de spectral iets beter. Normale prijs is 8000€, in Frankfurt te koop voor 4500€. Is echt een koopje.
Ik heb de spectral erg fijne speaker. Forumgenoot oortje heeft ze pas geleden ook gekocht in Frankfurt.

Klopt helemaal, sinds donderdag staan ze bij mij in te spelen. Ik had ze graag in Nederland gekocht maar waar ik ze ze beluisterd heb wilde helemaal niets met de prijs doen, dan is het verschil wel erg groot. Daar komt bij dat in Duitsland (Karlsruhe) het gaat om helemaal nieuwe modellen in gesloten doos en in Nederland om demo model (Woerden, wel een hele leuke zaak en zeker een aanrader voor tweede hands en/of demo spullen, echt een snoepwinkel).

Na ruim twee dagen merk ik al dat ze al veel losser worden, volume neemt toe bij dezelfde versterker stand. Ik heb de Kanta 2 ook overwogen en ze een jaar geleden beluisterd dus een vergelijk maken met de Spectrals op detail is lastig. In de luistersessie van de Spectral hoorde ik een goede match met mijn Naim versterker, daar had ik ook vooraf wel vertrouwen in maar zelf luisteren is beter. Verder nu de speakers laten inspelen en over een week of twee luisteren het het klinkt in mijn eigen omgeving.
Naim NDX2; XPS DR; NAC 282; NAP 300DR; HICAP DR; Stageline N; Micro Seiki MR-711; DIY Naim Fraim; Focal Sopra 2; Chord Company Speaker cable: Signature Reference; M-Cable voedingskabels; ROON ROCK; Fanless Intel Nuc