lineaire voeding 24v / 5a

Started by lope, August 23, 2013, 20:36:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

lope

Ik ben op zoek naar een lineaire voeding voor mijn HTPC. Momenteel maak ik gebruik van een mini-box PicoPSU (120 Watt Wide Rage 12 - 25V DC-DC). Deze PicoPSU is aangesloten op een laptopadaptor. De adaptor wil ik vervangen door lineaire voeding  van 24v  / 5A. Volgens mij moet dit voldoende zijn om de piekstroom van maximaal 120 watt te ondervangen.

- Kennen jullie een goed model en/of ergens waar ik deze kan kopen (kan via de PM). Zijn een VOLTCRAFT FSP2405 (24 VDC 5A 145W) of een VOLTCRAFT FSP1138  (13.8V 8A en 110 Watt) misschien een goede keuzes?
- Hoe kan de lineaire voeding aansluiten op de picoPSU (kabel van 2x banaan -> DC??)

Alvast bedankt voor jullie hulp

RubenV.

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

lope

#2
Helaas heeft deze te weinig vermogen

Ik heb wel deze twee gevonden maar ik weet niet zo goed of dit in mijn situatie kan:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/512089/VOLTCRAFT-FSP-2405-Schakelende-netvoeding-voor-laboratorium-vaste-spanning-24-VDC-5-A-145-W
- http://www.conrad.nl/ce/nl/product/510801/VOLTCRAFT-FSP-1138-Lineaire-netvoeding-voor-laboratorium-vaste-spanning-138-V-8-A-110-W

Begrijp ik het goed dat de 24volts variant minder warm wordt dan de 13.8 variant omdat het een hoger voltage heeft? 

H&C Hifi

Hey ik kan ze van kert bestellen 5A en 10A

Zou morgen even moeten nakijken wat deze kosten.

lope

Quote from: HcHifi.nl on August 23, 2013, 21:55:34
Hey ik kan ze van kert bestellen 5A en 10A

Zou morgen even moeten nakijken wat deze kosten.

Graag!

H&C Hifi

De 10A bestaat volgens mij niet meer wat ik zo zie  :(


Kjelt

#6
Quote from: lope on August 23, 2013, 21:40:20
Ik heb wel deze twee gevonden maar ik weet niet zo goed of dit in mijn situatie kan:

QuoteVOLTCRAFT-FSP-2405-Schakelende-netvoeding-voor-laboratorium-vaste-spanning-24-VDC-5-A-145-W
Dat is dus een schakelende voeding (switch mode power supply) en geen lineaire voeding, kun je net zo goed je laptopvoeding blijven gebruiken.

QuoteVOLTCRAFT-FSP-1138-Lineaire-netvoeding-voor-laboratorium-vaste-spanning-138-V-8-A-110-W 
Dat is dus wel een lineaire voeding maar slechts 13,8VDC geen 24VDC.

QuoteBegrijp ik het goed dat de 24volts variant minder warm wordt dan de 13.8 variant omdat het een hoger voltage heeft? 
De warmte is het verlies in vermogen oftewel je rendement. Hoe slechter het rendement van de voeding des te warmer hij wordt (uitzonderingen daargelaten). Een schakelende voeding heeft meestal een veel hoger rendement dan een lineaire voeding vandaar dat een lineaire voeding warmer wordt.

BarcoCRT

Gewoon uit belangstelling: wat ik niet in je post lees is waarom je een lineaire voeding wil gebruiken. Die PicoPSU is zeker een slim ding, maar is van zichzelf al een schakelende voeding.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

lope

#8
Als ik het goed begrijp moet dit zorgen voor een verbetering van de geluidskwaliteit (computeraudiophile.com). Het word daar warm aanbevolen om bij de PicoPSU gebruik te maken van een lineaire voeding.

Goed om te vernemen dat de 24volts niet lineair was (daar heb ik niet goed naar gekeken). Dan kies ik waarschijnlijk voor de 13.8volts variant. Ik denk zelfs dat ik kies voor de 12A variant (165 watt) dan heb ik genoeg vermogen voor de 120 watt XT.

Een alternatief is nog wel deze:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/513812/Basetech-BT-305-Lineaire-labvoeding-instelbaar-0-30-VDC-0-5-A--150-W
Voordeel is dat ik hiermee weer 24volt kan gebruiken.

Misschien een stomme vraag maar de voltcraft levert toch nooit meer vermogen dan het apparaat vraagt. Stel de pc vraagt 30watt en krijgt dus ook niet meer dan 30 watt) 

Deleted Member 2

#9
Quote from: lope on August 24, 2013, 13:32:06
Als ik het goed begrijp moet dit zorgen voor een verbetering van de geluidskwaliteit (computeraudiophile.com). Het word daar warm aanbevolen om bij de PicoPSU gebruik te maken van een lineaire voeding.

Goed om te vernemen dat de 24volts niet lineair was (daar heb ik niet goed naar gekeken). Dan kies ik waarschijnlijk voor de 13.8volts variant. Ik denk zelfs dat ik kies voor de 12A variant (165 watt) dan heb ik genoeg vermogen voor de 120 watt XT.

Een alternatief is nog wel deze:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/513812/Basetech-BT-305-Lineaire-labvoeding-instelbaar-0-30-VDC-0-5-A--150-W
Voordeel is dat ik hiermee weer 24volt kan gebruiken.

Misschien een stomme vraag maar de voltcraft levert toch nooit meer vermogen dan het apparaat vraagt. Stel de pc vraagt 30watt en krijgt dus ook niet meer dan 30 watt)

Pas op met deze voeding:

Voordelen: duidelijk display., redelijke prijs
Nadelen: output knop veroorzaakt spanningspiek, zou handig zijn als er kabels werden bijgeleverd
Simpele voeding voor een redelijke prijs.
Een groot minpunt vind ik de output bedienings knop.
Zodra je deze knop gebruikt om de spanning te onderbreken krijg je even een flinke spannings piek voordat ie onderbreekt.
Voor gevoelige electronika zou dit funest kunnen zijn!

Verder prima voor simpel gebruik.

Kjelt

Heb je een schema van die PicoPSU want ik begrijp uit Barco's post dat hij zelf ook weer via onboard switchmode regulators de benodigde spanningen genereert?
Quote from: lope on August 24, 2013, 13:32:06
Misschien een stomme vraag maar de voltcraft levert toch nooit meer vermogen dan het apparaat vraagt. Stel de pc vraagt 30watt en krijgt dus ook niet meer dan 30 watt) 
In principe als de voedingsspanning overeenkomt met die van het te voeden apparaat niet. Maar wat als iemand (per ongeluk) de spanning hoger instelt (dus bv 30VDC) dan kan je apparaat wel kapot gaan. Tenzij je de uitgangsspanning kunt fixeren op 24VDC zou ik nooit een regelbare labvoeding als PSU gebruiken. Vragen om ellende, is het niet nu dan wel over een half jaar als je er per ongeluk tegenaan stoot.

Daarnaast heeft Onder013 helemaal gelijk, dit soort labvoedingen geven bij inschakelen meestal spanningspieken alhoewel dat in dit geval waarschijnlijk weinig kwaad kan omdat je apparaat 24VDC gebruikt. Het moet wel een erg slecht ontworpen PSU zijn als hij daar bij inschakelen boven komt. Wel zie je in de praktijk vaak spanningspieken tot een tiental volts dat voor 5Volt gevoede bordjes vaak tot uitval leidt.

lope

#11
Dan is de lineaire voeding met de vaste spanning (13.8V) van Voltcraft dus de beste optie. Dank!

Link met gegevens van de PicoPSU
http://www.mini-box.com/PicoPSU-120-WI-25-12-25V-DC-DC-ATX-power-supply

Handleiding (met specificatie waaronder inputspanning)
http://resources.mini-box.com/online/PWR-PICOPSU-120-WI-25V/PWR-PICOPSU-120-WI-25V-manual.pdf


Kjelt

Ok dan begrijp ik inderdaad niet waarom een lineaire voeding nog enig verschil zou uitmaken aangezien deze picoPSU zelf al meerdere schakelende supplies aan boord heeft.
Ik zou het zelf gewoon voeden met een goede maar betaalbare switchmode inbouwvoeding van 24V zoals bv de TDK-Lambda LS150-24
Conrad bestelnr 511834
Deze aarden en beetje afstand houden van de rest van je apparaat en je bent helemaal klaar. Knappe oren die daar verschil uit kunnen halen.

lope

Waar staat precies dat de PicoPSU een schakelend apparaat?

BarcoCRT

Quote from: lope on August 24, 2013, 16:06:15
Waar staat precies dat de PicoPSU een schakelend apparaat?
In het patent.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

lope

Dank.

Dus eigenlijk kan ik net zo goed de laptopadapter ipv lineaire voeding. Of wat achteraf beter was, ik de andere PicoPSU van 12volt kunnen kopen.

BarcoCRT

In theorie wel.

Wat ik nog kan bedenken, is dat eventuele externe SMPS voedingen EMF/EMC velden genereren. En dat zou ook weer invloed op de omgeving (lees overige apparatuur) kunnen hebben.

De discussie wat het effect hiervan is op het geluid ga ik niet aan, er zijn mensen die alles waarnemen, maar dit is de technische argumentatie die ik hierbij heb.

De laptopvoeding wat verder wegleggen is natuurlijk een hele goede suggestie. Maar een lineaire voeding proberen kan natuurlijk altijd. Zo duur zijn die niet, en dan stel je zelf vast of er enig effect is.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

RubenV.

Een alternatief zou ook nog batterijvoeding kunnen zijn. Een soort systeem dat automatisch oplaadt als de accu niet meer belast wordt.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie