Hybide HDD in Mac Mini Server

Started by Bart_M, August 18, 2013, 15:41:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bart_M

Ik heb van de week mijn projector geruild tegen een Mac Mini server (mid 2010).
Dit is mijn nieuwe download pc, en hij heeft dit ook 2 dagen goed gedaan.
Zojuist is er 1 (of misschien wel 2) harddisk gecrashed.  :huh2:
Hij heeft gewerkt, dus ik ga er ook vanuit dat de ruilende partij er niets van wist.

Anyway... ik moet er dus nu een nieuwe hd in zetten.
Gelijk het moment om de 500Gb disk te vervangen voor wat groters dan maar.

Ik zat te denken aan een schijf van 1Tb en zie nu ook dat er gecombineerde SSD en conventionele HD schrijven zijn (Hybrids).
http://tweakers.net/pricewatch/331296/seagate-momentus-st1000lm014-1tb.html



1. Heeft iemand hier al ervaring mee?
2. Heeft iemand wel eens een HD vervangen in een Mac Mini Server?

Lightspeed

"gecrashed".  :mad:  Dus er zijn tikkende geluiden te horen bij opstarten en/of MacOSX start niet op?
Da's jammer. Hoop voor je dat er nog niets bijzonders aan bestanden op stond.

Om de nieuwe HDD's in een Mac Mini intebouwen en andere tech-info... kijk hier en wellicht vind je wat je wil/kan doen:
http://www.ifixit.com/Device/Mac_Mini

*let wel op met 7200 t/pm schijven, die worden in de behuizing flink warm!

Succes.  :thumbs-up:
-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

danielo

Als het een audio-streamer wordt zou ik voor SSD alleen gaan, dan wordt het de perfect stille streamer.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Bart_M

Ik wil de Mac mini echt als download pc gaan gebruiken, vandaar dat veel opslagruimte belangrijk is.

Ik had ook al wat filmpjes gevonden over het inbouwen, dit is redelijk friemelwerk volgens mij.

Maar niemand ervaring met deze hybride disks?

VlisChris

Waarom zou je een hybride in een download pc zetten?

Hier in mijn MBP uit 2010 heb ik overigens sinds een jaartje ofzo ook een hybride, en die bevalt me gewoon goed. Maakt wel iets meer geluid dan de standaard schijf (maar die was ook echt 100% stil), maar nog steeds niet hinderlijk.
Qua performance? Gewoon normaal snel. Merk er in de praktijk eigenlijk net werkelijk geen fluit van :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Bart_M

Ik lees juist goede dingen over die schijf, extreem hoge snelheid en toch voldoende opslag capaciteit. Welke heb jij erin zitten?

VlisChris

Deze
Geen idee of die onderhand nog steeds sneller is dan de standaard schijf was geweest na een jaar gebruik. Als ik een benchmark uitvoer kom ik op redelijk vergelijkbare cijfertjes uit in ieder geval tov de standaard schijf van Apple zelf.
Schijf die er nu in zit is 500GB overigens.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Bart_M

Ik denk dat ik er maar 2 normale schijven van 1Tb in ga zetten van 5400 toeren. Dan blijft de temperatuur ook wat lager en gaan ze langer mee.

Fingers crossed dat het inbouwen goed gaat.. Niet veel zin in om te gaan doen, maar goed.

jantje112

Als je je sim2 hebt geruild tegen deze mini, dan heb je een goede ruil gedaan.

Gewoon normale schijven pakken en voor goede guides, ifixit heeft meestal erg mooie voorbeelden staan. Kan niet missen :) Overigens zou ik nu 1 grote kopen en zodra je zonder ruimte zit, een extra bijpluggen.

Bart_M

Het is inmiddels gelukt, een WD digital blue van 1Tb draait nu.
Inbouwen viel mee, maar wel veel gezeik gehad daarna. Data raakte steeds corrupt.
Uiteindelijk een soort van low level format gedaan op de nieuwe disk, nu lijkt alles in orde. :)

Erik

lijkt me logisch eigenlijk als het een standaard schijf is de kans groot dat die op windows formaat was geformateerd dat begrijp een mac niet en moet je hem idd even in macs eigen formaat formateren vandaar dat die het nu wel doet.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Let er even op dat je de schroeven goed naloopt.
Ben ik vergeten nadien, dus ik moet eens achter een stuk of 3 a 4 schroefjes aan om mijn onderpaneel eens goed vast te zetten. Die zijn in het laatste jaar spontaan verdwenen ;) Niet strak genoeg aangedraaid denk ik.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Bart_M

Quote from: Erik on September  4, 2013, 23:43:08
lijkt me logisch eigenlijk als het een standaard schijf is de kans groot dat die op windows formaat was geformateerd dat begrijp een mac niet en moet je hem idd even in macs eigen formaat formateren vandaar dat die het nu wel doet.


Hij was geformateerd in Mac formaat, maar toch rare problemen. Een low level format wat dus echt de oplossing.

Schroefjes zijn strak aangedraaid, bedankt voor de tip. :)

Hij draait al ff stabiel, ziet er goed uit.

Schrader

Heb je bij het inbouwen de gids van ifixit gevolgd? Gebruik mijn Mac Mini met Plex en de eerste 500GB begint nu aardig vol te raken. Is het een lastige klus?

Bart_M

Ik heb het aan de hand van een tweetal youtube video's gedaan.
In mijn geval hoefde ik alleen de boven HD te vervangen, dan heb je wat minder stappen nodig.

Maar helaas was mijn goede nieuws van korte duur. De harddisk blijft corrupt raken. Na opnieuw formatteren werkt het weer even, daarna is hij binnen een paar dagen weer over de flos... Of de HD is kapot, of hij is niet compatible....

dennism

Quote from: Bart_M on September 19, 2013, 18:37:54
Ik heb het aan de hand van een tweetal youtube video's gedaan.
In mijn geval hoefde ik alleen de boven HD te vervangen, dan heb je wat minder stappen nodig.

Maar helaas was mijn goede nieuws van korte duur. De harddisk blijft corrupt raken. Na opnieuw formatteren werkt het weer even, daarna is hij binnen een paar dagen weer over de flos... Of de HD is kapot, of hij is niet compatible....

Ik zou ook de Mac Mini eens checken als dit al de 2de HDD is die op deze poort niet correct werkt. Daar Hybrid HDD's voor zover ik weet normaliter gewoon probleemloos werken op een Mac met een recente OSX versie. Mocht je een andere PC of Mac hebben hang hem daar dan eens in voor een aantal dagen, als de HDD dan wel blijft werken zou ik het probleem toch in de mini zoeken.

Zou je misschien eens de smart data van de HDD kunnen posten? Ook daaraan is vaak te zien of het probleem in de HDD, bekabeling of controller zit.

Bart_M

Het is irritant dat het zo lastig is om die HD weer uit te bouwen, een mac mini is niet echt toegankelijk gebouwd wat dat betreft.
Mijn vermoeden is dat het een compatibiliteit probleem is, fysiek lijkt de HD in orde.

Ik zie ook niets vreemd bij de smart data:
   Naam :    WDC WD10JPVX-22JC3T0 Media
   Type :    schijf

   Partitieschema-indeling :    GUID-partitietabel
   Schijfidentificatie :    disk1
   Medianaam :    WDC WD10JPVX-22JC3T0 Media
   Mediatype :    Algemeen
   Verbindingsbus :    SATA
   Verbindings-ID :    "Lower"
   ApparaathiĆ«rarchie :    IODeviceTree:/PCI0@0/SATA@A/PRT0@0/PMP@0
   Nis :    "Lower"
   Beschrijfbaar :    Ja
   Verwijderbaar :    Nee
   Locatie :    Intern
   Totale capaciteit :    1 TB (1.000.204.886.016 bytes)
   Schijfnummer :    1
   Partitienummer :    0
   S.M.A.R.T.-status :    Gecontroleerd
   Frequentie globale fouten :    000000000000
   Spin-uptijd :    000000000763
   Aantal starts/stops :    000000000616
   Opnieuw toegewezen sectoren :    000000000000
   Frequentie zoekfouten :    000000000000
   Uren ingeschakeld :    000000000043
   Spin-uppogingen :    000000000000
   Kalibratiepogingen :    000000000000
   Harde-schijftemperatuur :    00000000001B
   Opnieuw toegewezen sectorgebeurtenissen :    000000000000
   Huidige onverwerkte sectoren :    000000000000
   Niet-corrigeerbare sectoren offlinescan :    000000000000
   Frequentie CRC-fouten :    000000000000
   Frequentie fouten in meerdere zones :    000000000000

dennism

Met die HDD en de bekabeling lijkt iig niets mis, geen harde errors of CRC fouten te zien in de smart waardes. Draai je wel de laatste OSX versie? Heb ook ff het product sheet van de HDD doorgelopen en daar zit niets raars tussen wat problemen zou moeten geven in een Mac.

Bart_M

Zojuist de HD weer geformatteerd, nu is alles de komende dagen weer goed. :/
Ik draai de laatste versie van OSX (10.8.5), dus dat kan het ook niet zijn.