Antiskating instellen

Started by Robiwan, August 16, 2013, 12:37:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robiwan

heeft iemand hier het zo wel eens gedaan?

"7. Adjust the skating force to zero and prepare yourself for a mean experience. The right channel will not show dynamics at all; it will sit in the corner totally bored and ignoring you. The left channel will sit in its corner like an evil ghost, considering to attack you in the next moment. It will sound very dynamic in a way that numbs the left half of your body. However, the dynamics will be nightmare-like artificial.

Now you increase the skating force to a quarter and then to a half of the expected value. You will sense that the right channel comes more-and-more alive and the left channel sounds less dynamic, intimidating and artificial. This reduction is less than the increase of dynamics in the right channel; the while system becomes more dynamic. You increase now the skating compensation by *very* small steps until you reach a point where left and right channel sound equally dynamic. Then you increase further very small steps; both channels will grow more dynamic. One step too far and both channels loose their dynamics completely and sound dead. So you go back to the position where dynamics and microdynamics were maximum."

http://www.diyaudio.com/forums/analogue-source/5269-what-does-anti-skating-achieve.html

Dat moet je vaker oefenen en is het optimum dan voor elke plaat die je hebt het optimum???
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

#1
nee

ja

Een goede testplaat in combinatie met een (deugdelijke) twee-straalsscope levert een uitstekend uitgangspunt. Daarna luisteren, fijn tunen, luisteren,.....

Robiwan

Quote from: Onder013 on August 16, 2013, 13:50:07
nee

ja

Een goede testplaat in combinatie met een (deugdelijke) twee-straalsscope levert een uitstekend uitgangspunt. Daarna luisteren, fijn tunen, luisteren,.....

Kortom de "juiste" antiskating is zo variabel als de pest :D De instelling die jij wellicht goed vindt hoeft voor mij niet de goed te zijn. Antiskating varieert ook constant al naar gelang de modulatie. Dat een doorgewinterde fabrikant daar nou nooit iets slims op gevonden heeft qua afstelling.   
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

KILLorBE

Quote from: LPlover on August 16, 2013, 15:20:32
Dat een doorgewinterde fabrikant daar nou nooit iets slims op gevonden heeft qua afstelling.   
Die zijn er wel...
Denon heeft een aantal draaitafels (DP-47F bv) gemaakt waarbij Q-Damping en Anti-Skating aangepast worden bij het instellen van de Tracking Force, bij m'n Denon DP-51F kan ik Q-Damping en Stylus-Force/Anti-Skating apart instellen.
Ook zijn er laser draaitafels (ELP bv), of hele oude waarbij niks in te stellen valt, maar of je die wilt hebben?.... Denk het niet (Weet ik wel zeker).
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

Deleted Member 2

#4
Quote from: LPlover on August 16, 2013, 15:20:32
Kortom de "juiste" antiskating is zo variabel als de pest :D De instelling die jij wellicht goed vindt hoeft voor mij niet de goed te zijn. Antiskating varieert ook constant al naar gelang de modulatie. Dat een doorgewinterde fabrikant daar nou nooit iets slims op gevonden heeft qua afstelling.

Ik bedoel niet instellen en dan per plaat tunen. Instellen zodat deze globaal goed is en dan tunen tot het lekker klinkt. Zo gaat het bij SME armen uitstekend en nauwkeurig.
Hoe dat is bij jouw arm van de "doorgewinterde fabrikant" weet ik niet.
Op de LP12 past geen SME arm: nog nooit gezien of gehoord.
Ik begrijp dat het geen gelukkige combi is. De vroege versies van SME gingen uitstekend samen met de draaitafel naar wiens voorbeeld de LP12 is ontstaan.

Een scope zou voor jou een aardige geruststelling kunnen zijn. Wellicht dat Garmt/Jan over het gebruik je daar meer over kan vertellen.


Robiwan

#5
Quote from: Onder013 on August 16, 2013, 18:03:43
Ik bedoel niet instellen en dan per plaat tunen. Instellen zodat deze globaal goed is en dan tunen tot het lekker klinkt. Zo gaat het bij SME armen uitstekend en nauwkeurig.
Hoe dat is bij jouw arm van de "doorgewinterde fabrikant" weet ik niet.
Op de LP12 past geen SME arm: nog nooit gezien of gehoord.
Ik begrijp dat het geen gelukkige combi is. De vroege versies van SME gingen uitstekend samen met de draaitafel naar wiens voorbeeld de LP12 is ontstaan.

Een scope zou voor jou een aardige geruststelling kunnen zijn. Wellicht dat Garmt/Jan over het gebruik je daar meer over kan vertellen.

met de hifinews testplaat de bias op het gehoor zo ingesteld waarbij vervorming bij de een na laatste track in beide kanalen even hard is. 18dB is niet afspelbaar/af te stellen. En dan met echte muziek een stapje terug, want te hoog geeft een enigszins doods geluidsbeeld. De antiskating staat nu op ca. 1,95 bij een naaldkracht van 2 gram.

Nee op het gehoor met bias op ca. 1,7 (zoals het stond!) geeft stemmen meer body, het klankbeeld meer diepte. Kortom bovenstaande klopt niet meer :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

KILLorBE

Quote from: Onder013 on August 16, 2013, 18:03:43
Hoe dat is bij jouw arm van de "doorgewinterde fabrikant" weet ik niet.
Bedoel je mijn arm?
Ik heb ook geen flauw idee, het is allemaal elektronisch.
Moet er wel een keer naar kijken, heb een tijdje geleden de interlink vervangen door een stuk Linn Analogue, en nu klopt er het e.e.a. niet meer :confused:
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

Deleted Member 2

Quote from: KILLorBE on August 16, 2013, 20:50:40
Bedoel je mijn arm?
Ik heb ook geen flauw idee, het is allemaal elektronisch.
Moet er wel een keer naar kijken, heb een tijdje geleden de interlink vervangen door een stuk Linn Analogue, en nu klopt er het e.e.a. niet meer :confused:

Nee, de arm van de draaitafel van Lplover.

Welke arm heb jij dan?

KILLorBE

Volgens mij is die door Denon zelf ontwikkeld, Denon arm in dat geval ;)
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

Deleted Member 2

Robin,

Staat op de Akito arm (de baseplate of hoe dat ook in Linn jargon moge heten) "made in Japan"?

Robiwan

Quote from: Onder013 on August 17, 2013, 12:59:59
Robin,

Staat op de Akito arm (de baseplate of hoe dat ook in Linn jargon moge heten) "made in Japan"?

nee made in scotland. de MKII wordt niet meer gemaakt in Japan maar in schotland.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Quote from: LPlover on August 17, 2013, 13:01:59
nee made in scotland. de MKII wordt niet meer gemaakt in Japan maar in schotland.

oiiii....... :o

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2