Bij DofN: Bacch in tha house!

Started by DofN, August 13, 2013, 21:32:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

holco

Oké, lijkt mij niet een makkelijke weg om het echt optimaal te krijgen.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

DofN

Nee, maar als het werkt.. Dan klinkt het geweldig. Ik heb gelukkig een hoop inregelmogelijkheden.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Huub-13

Quote from: doorofnight on March 13, 2020, 08:16:06
De fluisteraars zijn de LS die je links en rechts van de bank ziet staan. Deze hebben een high pass op 120Hz en zijn vertraagd (omdat ze dichtbij staan) en ook wat in dB verlaagd ten opzichte van de fronts en lopen L op L en R op R mee met het gewone stereo signaal. Ik ben momenteel nog niet helemaal tevreden over hoe dat gaat: het stereobeeld is met de fluisteraars minder pinpoint, de ruimtelijkheid is wel groter. Ik moet nog even op zoek naar de juiste instelling. Misschien wat hoger afcrossen, of misschien een steiler filter. Met twee versterkers en een minidsp en de subs met hun eigen versterker is het inregelen van de juiste delays nog wel even werk. Ik denk dat het daaraan ligt. Zolang ik het nog niet goed heb staan de fluisteraars uit.

Mijn luidsprekeropstelling is precies als bij jou, met KEF Reference 1 als frontspeakers en een paar oude KEF RR104-2 als fluisteraars.
Ik gebruik verder een Accuphase E-270 stereoversterker en een (oude) Sony surround receiver.
Mijn frontspeakers krijgen (vanuit de E-270) een vol en puur stereosignaal aangereikt, vanuit de bron.

De pre-out van de E-270 is verbonden met een stereo RCA-ingang van de surround receiver.
Hierin is een DSP geactiveerd die een stereosignaal omzet naar surround (soort Dolby Prologic, maar dan met meer instellingsmogelijkheden).
De fluisteraars krijgen vanuit de surround receiver het signaal toegevoerd, dat de surround DSP voor de achterspeakers heeft berekend.

Dus: front speakers krijgen vol stereosignaal, fluisteraars krijgen surround signaal voor achterspeakers.
Hierdoor blijft het stereogeluid via de frontspeakers optimaal, maar het geluid wordt een stuk ruimtelijker gemaakt via de fluisteraars.
Het stereobeeld wordt niet aangetast, maar alles klinkt veel ruimtelijker, wat ik een stuk mooier vind.
Door het volume van de surround receiver te variëren kan ik dit ruimtelijke effect groter of kleiner maken.
Een bijkomend positief effect is nog dat de achterspeakers ook een stukje van de bassen "doen". Hierdoor komen de bassen vanuit 4 i.p.v. 2 punten, wat dreunneiging tegenwerkt. Wel draai ik dan op de E-270 de bassen een streepje terug.

Het is allemaal erg "myfi" en zondigt tegen vele hifi-wetten, maar ik vind het mooi op deze manier.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

DofN

Gaaf Huub. Mooie fronts ook.

Ik heb de fluisteraars wat hoger afgecrost waardoor ze het stereo beeld niet langer aantasten. Ik zou zeggen dat in het stereobeeld vooral de pinpoint van stemmen en instrumenten belangrijk is. De frequenties die dat weergeven komen dan ook door jouw fluisteraars. Dat zou haast wel moeten betekenen dat je pinpoint minder goed is. Stereo effect (dus effecten/links rechts) blijven wel gewoon?

Wel moet ik moet nog even goed naar de delays kijken, want daar klonk het nog niet optimaal.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Huub-13

Het effect bij mij is vooral dat het beeld ruimtelijker en (vooral) breder wordt.
Het lijkt alsof je op het toneel komt te zitten, i.p.v. in de zaal.
Veel normale stereo-opnamen krijgen een "amused to death" effect.
Wel blijven de links/rechts effecten steeds links/rechts, maar kruipen soms wat meer naar de achterspeakers toe.
Een instrument dat bijvoorbeeld voor de linker speaker is bedoeld komt vaak "uit de ruimte" tussen links voor en links achter.
Dat vind ik een mooi effect: de speakers "verdwijnen" en de muziek komt meer vanuit een grotere ruimte.

Door het toevoegen van de extra luidsprekers komt een deel van de stemmen en de instrumenten vanzelfsprekend uit 4 i.p.v. uit 2 luidsprekers, waardoor het beeld ruimtelijker, maar ook onvermijdelijk ietwat diffuser wordt.
Minder pinpoint dus. Dat lijkt me met zo'n fluisteraar-opstelling onvermijdelijk.

Zoals gezegd: het is waarschijnlijk vloeken in de HiFi-kerk, maar ik vind het op deze manier mooier.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

DofN

Zeker niet vloeken. Ik heb eens bij iemand geluisterd die vier vliezen had staan en een enorme subwoofer. Dat was alsof ik in een kerk zat. Supergaaf, maar niet mijn geluid. Met fluisteraars die alleen de hoogste frequenties laten horen, zoals galm enzo, neemt de ruimtelijkheid in de weergave enorm toe, zonder dat je inboet aan pinpoint. Dat is waar ik voor ga. Ieder zijn eigen smaak :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Goed, vandaag heb ik de dipoolsubs ingeregeld en hierop de cardioide fronts met waveguide tweeter gezet. Ik zal morgen een fotootje plaatsen. De afbeelding is waanzinnig. Haarscherpe pinpoint, plaatsing en tegelijkertijd ruimtelijk. De luidsprekers zijn enorm maar vallen helemaal weg in het geluidsbeeld. Zoals eerder gepost: de fronts zijn directer dan mijn Dali's, en ik ben er nog niet helemaal uit of ze nou een scherp randje hebben. Sommige opnames wel, andere niet. Ze klinken wel een stuk directer en dan wat ik gewend ben.

Het laag is diep en minder massief van met de JL-subs.. Droger, luchtiger en toch even diep en indrukwekkend.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

#1057
Klinkt goed! Ben benieuwd naar de foto's. Pic or it didn't happen :devil: :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Quote from: doorofnight on March 14, 2020, 16:28:37
Gaaf Huub. Mooie fronts ook.

Ik heb de fluisteraars wat hoger afgecrost waardoor ze het stereo beeld niet langer aantasten. Ik zou zeggen dat in het stereobeeld vooral de pinpoint van stemmen en instrumenten belangrijk is. De frequenties die dat weergeven komen dan ook door jouw fluisteraars. Dat zou haast wel moeten betekenen dat je pinpoint minder goed is. Stereo effect (dus effecten/links rechts) blijven wel gewoon?

Wel moet ik moet nog even goed naar de delays kijken, want daar klonk het nog niet optimaal.
Hoe hoog cross je ze af Abel?


Quote from: doorofnight on March 24, 2020, 22:29:49
Goed, vandaag heb ik de dipoolsubs ingeregeld en hierop de cardioide fronts met waveguide tweeter gezet. Ik zal morgen een fotootje plaatsen. De afbeelding is waanzinnig. Haarscherpe pinpoint, plaatsing en tegelijkertijd ruimtelijk. De luidsprekers zijn enorm maar vallen helemaal weg in het geluidsbeeld. Zoals eerder gepost: de fronts zijn directer dan mijn Dali's, en ik ben er nog niet helemaal uit of ze nou een scherp randje hebben. Sommige opnames wel, andere niet. Ze klinken wel een stuk directer en dan wat ik gewend ben.

Het laag is diep en minder massief van met de JL-subs.. Droger, luchtiger en toch even diep en indrukwekkend.
Klinkt veelbelovend :thumbs-up:

DofN

#1060
Een fotootje. Het is een rommel, maar ik denk dat ik dit nu wel een tijdje laat staan. De subs in de hoeken zet ik weg en ik ruim de hele bekabeling op. Audiodoosjes terug in de kast (waar mogelijk).

Marco, ik heb ze op 100Hz gecrossed. Nu nog even heel steil.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Ziet er al goed uit. Ik zie alleen 2 mid-units en geen tweeters?? Of is de bovenste middelste unit een coaxiale luidspreker-unit?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Ralf67

Tweeter met enorme Hoorn  8)

Gebruik je de MiniDSP 2x4hd voor het crossen van de subwoofers en monitors ?

Heb hier de gewone MiniDSP 2x4 en moet nog een oplossing vinden voor de voeding ervan.

Dus geen last van in/uit schakel ploppen ?

Sailor Jan

Wees lief voor jezelf

DofN

#1064
Het is een waveguide (compressie) tweeter (geen softdome). Dat is een onderdeel waar ik nog aan twijfel omdat ze soms wat hard klinken, en vaak ook niet. Maar als ik dat wil veranderen moet het hele ontwerp op de schop. En dat kan ik niet zelf.

Ik gebruik nu mijn minidsp 2x8 HD en een dikke Marantz meerkanaals eindbak. Iedere woofer (4) in de dipoolsub heeft zijn eigen kanaal. De fronts zijn geloof ik hoog-rendement, die kunnen zelfs met een buisje worden aangestuurd.

Ralf, ik heb geen last van ploppen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Dat lijkt erg op de hoorn die ik nu heb. Die is me misschien nog net iets te lief :P. Voordeel is wel dat alle opnames goed tot uitstekend klinken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Marco66

Quote from: doorofnight on March 25, 2020, 08:18:30
Een fotootje. Het is een rommel, maar ik denk dat ik dit nu wel een tijdje laat staan. De subs in de hoeken zet ik weg en ik ruim de hele bekabeling op. Audiodoosjes terug in de kast (waar mogelijk).

Marco, ik heb ze op 100Hz gecrossed. Nu nog even heel steil.

Wel benieuwd hoe dit klinkt, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de Dali's wel veel mooier vond staan!
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

morca

Quote from: doorofnight on March 25, 2020, 08:18:30
Een fotootje. Het is een rommel, maar ik denk dat ik dit nu wel een tijdje laat staan. De subs in de hoeken zet ik weg en ik ruim de hele bekabeling op. Audiodoosjes terug in de kast (waar mogelijk).

Marco, ik heb ze op 100Hz gecrossed. Nu nog even heel steil.
Nice,ik mag dit soort setups wel.
Ik lees meer goede dingen over Dipool sub,s
Je maakt me nieuwsgierig Abel  ;D

100 hz crossover tussen de subs en dipools bedoel je?

Ik vroeg me ook af waar je die fluisteraars afcrosst,

DofN

Quote from: Marco66 on March 25, 2020, 10:03:30
Wel benieuwd hoe dit klinkt, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de Dali's wel veel mooier vond staan!

Ik deel je smaak. De Dali's zijn een stuk fraaier. En mooi gebouwd. Zware kasten en ze hebben een heel fijne licht kleurende klank in het middengebied en een prachtig hoog. Ik heb er inmiddels heel wat LS naast gehad in allerlei prijsklasses en ze werden eigenlijk alleen weggespeeld door de D&D 8c's. Deze Olympussen doen een aantal dingen zeker beter dan de Dali's: ze kleuren minder en de afbeelding is beter. Dipoollaag is zeker ook heel prettig. Het heeft minder impact dan 4 JL-subs maar het droge laag is heel lekker en zonder druk. Ik laat ze nog een tijdje staan omdat het een plezier is om ernaar te luisteren. Maar helaas pindakaas, in het hoog zijn ze niet zo goed als de Dali's, die ook helemaal niet slecht pinpointen en ook een prima afbeelding neerzetten (in vergelijking tot wat ik ook wel vaak hoor) maar toch wel net wat minder zijn dan de Olympussen. Het af en toe wat harde hoog is de enige reden om niet met deze configuratie verder te gaan. Bij rustige opnames is dit wel echt helemaal top..
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: morca on March 25, 2020, 15:28:07
Nice,ik mag dit soort setups wel.
Ik lees meer goede dingen over Dipool sub,s
Je maakt me nieuwsgierig Abel  ;D

100 hz crossover tussen de subs en dipools bedoel je?

Ik vroeg me ook af waar je die fluisteraars afcrosst,

Fluisteraars had ik op 120Hz gecrost. De 100Hz is idd de crossover tussen dipolen en Olympussen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: Bas Akkerman on March 25, 2020, 10:33:01
Tof om zo die experimenten te zien.

:) Is ook leuk en leerzaam. En heb nu toch wat meer tijd omhanden thuis.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Had graag eens bij je geluisterd maar zal nog een flinke tijd duren ben ik bang. Het leest in ieder geval als leuke experimenten en ben benieuwd hoe het klinkt!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

#1073
Je zou van harte welkom zijn geweest. Dit is oprecht een heel interessante configuratie, die in allerlei opzichten, in mijn oren, een stuk beter is (of de potentie heeft) dan de conventionele vloerstaander. Later, als de Dali's er weer staan, ben ik terug naar een 'keurige' goed klinkende set.. Die niets bijzonders doet, behalve dan dat er veel goed gaat en weinig fout. Wat al prima is. Maar niet heel erg de moeite waard.

Ik weet nog niet zo goed hoe lang ik deze configuratie behoud. We zien wel. Kan zijn dat ik het opeens zat ben.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Ben erg benieuwd hoe het zich verhoud met andere open baffle systemen. Heb een tijd lang getwijfeld ze te gaan bouwen maar ze hebben volgens internet ruimte nodig, meer dan ik heb :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i