Bij DofN: Bacch in tha house!

Started by DofN, August 13, 2013, 21:32:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

scoc

Quote from: doorofnight on February 23, 2018, 18:21:38
Leuk, altijd welkom. Het kan zijn dat jullie terecht komen in work in progress :) Vandaag besloten dat ik een minidsp 2*4 HD ga aanschaffen omdat ik bijkans chagrijnig word van de Lyngdorf RP die niet goed kan omgaan met 4 subs. Daar is die ook niet voor gebouwd dus het verbaast me niets. En Martijn wil me helpen om 4 subs in te regelen. Dit lukt me vast in een rudimentaire vorm ook zelf, maar er valt veel te leren van de meester dus dat aanbod sla ik niet af.
Ik begrijp iets niet ... wanneer je links en rechts 2 subs stacked en crossover op JL uit zet kan je op de JL via line out gewoon hetzelfde signaal sturen naar de 2de sub. De Lyngdorf en Roomperfect meet dan gewoon beide subs aan elke kant als 1 sub. Werkt gewoon meer dan ok en heb ik al een paar keer zo in demo gehoord met stereo Roomperfect. RP nog gaan combineren met een Minidsp lijkt me te complex maar ieder zijn hobby natuurlijk.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Markus2

Quote from: doorofnight on February 23, 2018, 18:21:38
Leuk, altijd welkom. Het kan zijn dat jullie terecht komen in work in progress :) Vandaag besloten dat ik een minidsp 2*4 HD ga aanschaffen omdat ik bijkans chagrijnig word van de Lyngdorf RP die niet goed kan omgaan met 4 subs. Daar is die ook niet voor gebouwd dus het verbaast me niets. En Martijn wil me helpen om 4 subs in te regelen. Dit lukt me vast in een rudimentaire vorm ook zelf, maar er valt veel te leren van de meester dus dat aanbod sla ik niet af.

Wat gaat er fout volgens bij 4 subs (of minder goed)?
Ga je bij het inregelen uit van 1 optimale luisterpositie of wordt er gemiddeld over meerdere, door jou aangegeven, referentiepunten? (Sorry, geen praktische ervaringen met LD).

:)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Staaled

Een paartje links ,een paartje rechts maken ( lussen dus).
Dan de fase van linksachter aanpassen op linksvoor. Dus maximale/optimale respons op de MLP.
Rechtsachter idem tov rechtsvoor.
Delays in RP stel je in op de links en rechtsvoor posities.
RP inmeten.

Zo zou ik het doen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DofN

Quote from: scoc on February 23, 2018, 21:30:08
Ik begrijp iets niet ... wanneer je links en rechts 2 subs stacked en crossover op JL uit zet kan je op de JL via line out gewoon hetzelfde signaal sturen naar de 2de sub. De Lyngdorf en Roomperfect meet dan gewoon beide subs aan elke kant als 1 sub. Werkt gewoon meer dan ok en heb ik al een paar keer zo in demo gehoord met stereo Roomperfect. RP nog gaan combineren met een Minidsp lijkt me te complex maar ieder zijn hobby natuurlijk.

Zo heb ik het nu maar neergezet en ingeregeld. Maar zo benut ik de subwoofers niet optimaal. RP meet de twee subs als 1, maar hij wordt minder nauwkeurig.. Alsof hij moeite heeft om zulk grof geweld (in potentie) fijn te stemmen. Ik zie in REW dat de onregelmatigheid toeneemt met 2 a 3 dB. Alsof hij minder goed kan finetunen met heel grote subwoofers.

Ik ga het denk ik wel finetunen met een minidsp. Ik laat de Lyngdorf zijn werk doen en haal met de minipsdp twee bultjes weg: dan zou het al een stukje strakker moeten klinken dan dat het nu doet. Dat moet goed gaan.

Het klinkt trouwens supergoed met 4 subwoofers. Weer een stap subtieler, preciezer en krachtiger. Voor goed laag heb je veel wooferoppervlak nodig.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: Staaled on February 24, 2018, 09:00:13
Een paartje links ,een paartje rechts maken ( lussen dus).
Dan de fase van linksachter aanpassen op linksvoor. Dus maximale/optimale respons op de MLP.
Rechtsachter idem tov rechtsvoor.
Delays in RP stel je in op de links en rechtsvoor posities.
RP inmeten.

Zo zou ik het doen.

Dat zou ik nog kunnen doen met de delays, wie weet wordt het er beter van. Is iets voor de toekomst. Ik heb ze nu gestacked.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Oja, mijn set heeft een mate van professionaliteit bereikt die ik liever niet heb. De stop vliegt eruit als ik de hele set in een groep gooi en in één keer aanzet (via geluste verdeeldozen).

Toch verbaast het me wel een beetje. Alle versterkers (6) zijn digitaal. Die zouden toch weinig stroom moeten trekken.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Staaled

Een ouderwetse smeltzekering trekt die inschakelpiek , want dat is het, beter. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Heb je een foto van het geheel ? Audiofiele zekering ?

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

GOOS88

Quote from: doorofnight on February 28, 2018, 21:12:44
Oja, mijn set heeft een mate van professionaliteit bereikt die ik liever niet heb. De stop vliegt eruit als ik de hele set in een groep gooi en in één keer aanzet (via geluste verdeeldozen).

Toch verbaast het me wel een beetje. Alle versterkers (6) zijn digitaal. Die zouden toch weinig stroom moeten trekken.

Bij een SMPS(switched mode power supply) word de 230Vac direct gelijkgericht met daarachter een paar (dikke) afvlak elco's, er zal waarschijnlijk iets van een softstart in je subs zitten maar dan nog kan de inschakelstroom behoorlijk hoog zijn. Helemaal met 4 van die jongens tegelijk.

Voor de beeldvorming:
Bij mijn hypex smps1200 voeding zit 4x4700uF welke tot ongeveer 320Vdc worden opgeladen. Zit een softstart tussen in de vorm van een 10ohm NTC. Hypex geeft in de datasheet een worst case inrush current van 37ampere op.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

Staaled

Quote from: doorofnight on February 28, 2018, 20:56:26
Het klinkt trouwens supergoed met 4 subwoofers. Weer een stap subtieler, preciezer en krachtiger. Voor goed laag heb je veel wooferoppervlak nodig.
Meer subvermogen geeft meer controle geeft meer rust in het laag.
Het kan zelfs wat lui of ingehouden overkomen tov al het ondermaatse spul dat op de toppen van de tenen loopt.
Een goed teken. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DofN

Quote from: Markus2 on February 23, 2018, 21:51:33
Wat gaat er fout volgens bij 4 subs (of minder goed)?
Ga je bij het inregelen uit van 1 optimale luisterpositie of wordt er gemiddeld over meerdere, door jou aangegeven, referentiepunten? (Sorry, geen praktische ervaringen met LD).

:)

Nu meet ik alles in op de MLP. Maar met vier subs en een minidsp HD moet het mogelijk zijn om een goed laag te krijgen in de hele luisterruimte. Hiervoor bestaat een rekentool die op basis van je ruimte, de plaatsing van de subs, metingen, de juiste crossover, filter en fase uitrekent. Dit is voor mij te complex om eigenstandig te doen, en daarom wil ik dit met Martijn oppakken. Die heeft de tool al eens gezien, en heeft al eens bij iemand geluisterd die het op die manier ingeregeld had en hij weet gewoon veel meer dan ik :) Maar goed, alles in fases. Ik heb nog niet eens een miniDSP aangeschaft. Heb het wat te druk momenteel.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Dirk

Quote from: doorofnight on March  1, 2018, 10:38:52
Nu meet ik alles in op de MLP. Maar met vier subs en een minidsp HD moet het mogelijk zijn om een goed laag te krijgen in de hele luisterruimte.
...

mits je bereid bent die tool de volledige vrijheid te geven vwb de plaats-bepaling van je 4 subs kan dit idd kloppen (al betwijfel ik het vetgedrukte ;)), maar anders blijf je toch echt gebonden aan de geldende akoestische wetmatigheden, hoe verfijnd de berekeningen en/of krachtig gebruikte DSP ook zijn.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

activ

Quote from: Dynky on March  1, 2018, 13:21:45
mits je bereid bent die tool de volledige vrijheid te geven vwb de plaats-bepaling van je 4 subs kan dit idd kloppen (al betwijfel ik het vetgedrukte ;)), maar anders blijf je toch echt gebonden aan de geldende akoestische wetmatigheden, hoe verfijnd de berekeningen en/of krachtig gebruikte DSP ook zijn.
Welke tool hebben we het eigenlijk over? De kamer simulatie van REW?

Dirk

aangezien ik de naam van Martijn zag voorbijkomen, gok ik dat het hier over gaat...maar ik kan me natuurlijk vergissen
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Staaled

Quote from: doorofnight on March  1, 2018, 10:38:52
Nu meet ik alles in op de MLP. Maar met vier subs en een minidsp HD moet het mogelijk zijn om een goed laag te krijgen in de hele luisterruimte. Hiervoor bestaat een rekentool die op basis van je ruimte, de plaatsing van de subs, metingen, de juiste crossover, filter en fase uitrekent. Dit is voor mij te complex om eigenstandig te doen, en daarom wil ik dit met Martijn oppakken. Die heeft de tool al eens gezien, en heeft al eens bij iemand geluisterd die het op die manier ingeregeld had en hij weet gewoon veel meer dan ik :) Maar goed, alles in fases. Ik heb nog niet eens een miniDSP aangeschaft. Heb het wat te druk momenteel.
Heb je dan last van extreme schommelingen in de ruimte ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Quote from: Dynky on March  1, 2018, 15:37:02
aangezien ik de naam van Martijn zag voorbijkomen, gok ik dat het hier over gaat...maar ik kan me natuurlijk vergissen

Toen ik de 4 subs nog had hebben we dit programma ook gebruikt. Werkte goed.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirk

ik lees over die optimizer ook zeer goede dingen (wel een allesbehalve intuïtief UI), maar zolang je de subs op vooraf bepaalde plaatsen (wegens praktische beperkingen en algemene leefbaarheid vd ruimte) wel/niet wil hebben, zal je volgens mij nooit overal in de ruimte een perfect laag hebben.

op zich lijkt me dat echter iets wat je ook niet moet willen nastreven, wel een perfect laag op de luisterplek(ken), daar gaat het immers toch om? ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Ik heb ook nooit een perfect geluid door de hele kamer heen gehad. Was ook nooit mijn opzet. Niet dat ik nu een perfect geluid op de luisterplek...maar een kniesoor die daar op let.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

Quote from: Dynky on March  1, 2018, 16:54:11
ik lees over die optimizer ook zeer goede dingen (wel een allesbehalve intuïtief UI), maar zolang je de subs op vooraf bepaalde plaatsen (wegens praktische beperkingen en algemene leefbaarheid vd ruimte) wel/niet wil hebben, zal je volgens mij nooit overal in de ruimte een perfect laag hebben.

op zich lijkt me dat echter iets wat je ook niet moet willen nastreven, wel een perfect laag op de luisterplek(ken), daar gaat het immers toch om? ;)
Dat is ook waar ik wat naar hengel.
Homogeen laag in de ruimte is nog wel te doen, maar je wilt toch ook graag de rest van het spectrum daaraan koppelen.
En zodra je al (iets) uit het midden zit gaat het verschuiven.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DofN

We zullen zien hoe het uitpakt. Het is een leuk experiment.



De subs zie je niet zo goed.. Gelukkig ben ik niet voor hoogglans gegaan. Op de foto ziet het er allemaal nogal klein uit.. Maar de fronts zijn fors, en twee gestapelde subs nemen ook behoorlijk wat ruimte. Het valt nog wel mee.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

BJF

Ziet er in elk geval uit als een heerlijke luisterruimte, rustig genieten van je favoriete muziek (en je fraaie set).
NAD M10 V2
Elac FS247

Ohm Ivo

Mooie luister ruimte idd. Daar kan je relaxed naar muziek luisteren, tenminste zo ziet het er uit. En de grotere modellen van Dali hebben mij ook altijd nieuwsgierig gemaakt. Nooit gehoord helaas.

Groet  van Evert

DofN

Dank je!

Welke modellen heb je wel gehoord van Dali? En wat heb je nu zelf?

De Megaline is mega (vloer tot plafond), de 8 series zijn gewoon groot. Heb ik ook gehad, maar die hebben een grotere onderlinge afstand nodig voor een perfect geluidsbeeld. Al luisterende leert men :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: BJF on March  3, 2018, 09:02:08
Ziet er in elk geval uit als een heerlijke luisterruimte, rustig genieten van je favoriete muziek (en je fraaie set).

Dank u.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Marco66

Mooie opstelling weet ik uit ervaring, kom snel weer keertje luisteren naar je nieuwe setup 👍🏻
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch