Bij DofN: Bacch in tha house!

Started by DofN, August 13, 2013, 21:32:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Staaled

Door Toole trouwens omschreven als "Audio's circle of confusion".  8)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Nog even dit mbt extremere housecurves.
Men zet hiermee het laag aan om het gehoorverloop te compenseren. Voor uitgebreide beschrijving in deze  :google:
Instrumenten gaan hierdoor onnatuurlijk klinken.
Bedenk dat alleen al een kickdrum een bereik van 50 tot 500 Hz heeft en je gaat enkel
50 tot 80 stevig boosten.
Zo klinkt ie opgeblazen/loom en nooit droog en strak/snel. :-\
Je trekt de weergave uit zijn verband/scheef.
En dat geldt voor alle content met signaal/output in het laag.

Beter is meer kickdrum. :D O0
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: doorofnight on May 22, 2015, 17:43:04
BTW. Ik las eens in een interview met Peter Lyngdorf dat hij geen perfecte (vlakke) doelcurve nastreeft met Lyngdorf DSP, omdat uit "laboratorium onderzoeken" is gebleken dat de meeste mensen dat helemaal niet mooi vinden klinken. Dat komt overeen met wat Morca net ook schreef.

Ik ben nog niet ver genoeg gevorderd met Toole om te lezen wat hij daarover schrijft maar kan me herinneren dat iemand een keer zei dat Toole dat wel anders ziet. Wie heeft dan de waarheid in pacht, nog even los van wat je zelf het mooist vindt klinken (waar het uiteindelijk om gaat)? :)
Het zal in elke ruimte anders zijn.
Maar ik bedoel als je die roomgain die bij mij wel 15 db of meer was op 46 hz helemaal afdempt naar nul/vlak in de meting.
Dat er dan wat mist omdat je teveel roomgain probeert te dempen dmv de sub.

Daarna ligt het nog aan de cd,jazzy muziekje met contabass verkies ik een muziek curve,die lijkt redelijk vlak.
Anders klopt er niks meer van je tonale balans als de contra bass speelt.

Maar met wat pittige muziek verkies ik de filmsetting.

Deleted Member 2

Quote from: doorofnight on May 21, 2015, 23:31:01
Ik vind het zelf nog niet zo gek :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth

MAW

Gr. Martijn

DofN

Quote from: Onder013 on May 23, 2015, 11:58:51
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth

Ik vond het voor het meten ook nog niet zo gek hoor :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Deleted Member 2

Quote from: doorofnight on May 28, 2015, 19:55:05
Ik vond het voor het meten ook nog niet zo gek hoor :)

kon het niet laten 8)

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Deleted Member 2

Quote from: doorofnight on May 28, 2015, 20:34:57
:) Gewoon doorgaan!

Het was niet uitsluitend een impuls die niet te onderdrukken viel.
Heeft het meten (het proces van meten, het verkrijgen van de uitkomst en het vervolgens analyseren en interpreteren van de meetgegevens) invloed hebben op wat je hoort?
Loert hier het gevaar dat je extra aandacht besteedt aan dat wat je opgevallen is in positieve en negatieve zin (zoals in het liedje van Toon Hermans: het lijkt of het vlekje steeds groter wordt!).
Ik schrijf dit vanuit de aarzeling die ik ervaar of er meet spullenboel aangeschaft zullen worden. Waarom zou ik het doen? Ben zeer tevreden dus wat moet er dan nog gemeten worden? Geeft het niet erg veel onrust om ook dat topje of dalletje nog weg te werken?

Lastige afwegingen (voor mij ;D).


Martijn M

"Where ignorance is bliss, 't is folly to be wise".


Henk, je bent best wel actief wat betreft het testen en vergelijken van verschillende componenten en tweaks. Luister naar een component dat beter klinkt dan wat je zelf hebt, en je hebt een potentiële bron van onrust te pakken. Waarom zou meten anders zijn? Meten is simpelweg een meer objectieve en kwantitatieve manier om verschillen te duiden, waar luisteren meer subjectief en kwalitatief is.
Dutch & Dutch

Deleted Member 2

#485
Quote from: Martijn M on May 28, 2015, 22:00:35
"Where ignorance is bliss, 't is folly to be wise".


Henk, je bent best wel actief wat betreft het testen en vergelijken van verschillende componenten en tweaks. Luister naar een component dat beter klinkt dan wat je zelf hebt, en je hebt een potentiële bron van onrust te pakken. Waarom zou meten anders zijn? Meten is simpelweg een meer objectieve en kwantitatieve manier om verschillen te duiden, waar luisteren meer subjectief en kwalitatief is.

Je hebt gelijk martijn maar.....
De oorzaak van mijn aarzeling is mogelijk omdat een meting nog te ver van mij afstaat. De meetresultaten zijn (voor mij) te abstract om direct een relatie te kunnen leggen met het effect van het aanpakken van de uitkomst van meten en analyseren.
Met het testen van diverse componenten is het voor mij heel duidelijk wat deze kunnen bijdragen aan de tuning van de set. Je hoort direct het effect in de muziek. Het grappige is dat ik totaal geen onrust ervaar bij hoe het nu is en hoe het zou kunnen zijn als component x gewisseld wordt voor component y.

Met de meting die jij een tijd geleden bij mij hebt uitgevoerd was ik zeer blij en gaf direct concrete aanwijzingen voor wat aanpassingen.
Dat was echter een incidentele meting; ik verdenk mezelf er van dat het meten een zeer regelmatige routine wordt als een meetset onder handbereik is.

Is "Not knowing that you don't know" een passende typering? ;)

PS
Het gaat er zeker nog een keer van komen hoor ;D
Me verdiepen in de materie (theoretische achtergrond) lijkt mij een voorwaarde om effectief de uitkomsten van en meting te interpreteren?

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

#487
SPL. De blauwe opstelling klinkt net even beter. Ik kan de instellingen opslaan en dan wisselen. NB: de smalbandige uitschieter bij 70Hz is een openstaande deur. Onhoorbaar.

edit: nog even de juiste SPL opzoeken.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software


Mr.M

Goed bezig Abel..... Ben zeer nieuwsgierig naar de nieuwe opstelling. Vorige opstelling van je stond in me top 3 en deze zou beter moeten zijn ... :pompom:

Zeer benieuwd Abel....
**UNDER CONSTRUCTION**

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DofN

Dat vond ik nou zelf ook :) En het klinkt ook nog eens erg lekker. Maz, ben net zo nieuwsgierig naar jouw Kharmas. En een luisterbezoek bij Bas staat ook nog op de planning.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Bas Akkerman

Met al die mooie merken die hier ronddartelen, is mijn set toch maar bleekjes. ;D Nou ja, dan maar gewoon lekker veel muziek draaien.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Groovy

Vind je dan dat jouw set bleekjes klinkt Bas,nou dan ;D
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Bas Akkerman

#494
Nee, maar ik voel me hier soms net een brugpieper. :D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Groovy

Nou,dan heb je nog tijd genoeg om te upgraden :)
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

erik s.

Quote from: Bas Akkerman on June 14, 2015, 11:18:55
Nee, maar ik voel me hier soms net een brugpieper. :D
Ik vind dat je anders een fraaie set hebt staan.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B


Mr.M

Quote from: Bas Akkerman on June 14, 2015, 09:17:32
Met al die mooie merken die hier ronddartelen, is mijn set toch maar bleekjes. ;D Nou ja, dan maar gewoon lekker veel muziek draaien.
valt reuze mee bas, je staat op nummer twee in de lijst als het gaat om de meest insrukwekkende subwoofer bij audio liefhebber thuis..
jan rotterdam is je net voor. :clapping:
**UNDER CONSTRUCTION**

Bas Akkerman

Quote from: maz on June 14, 2015, 13:02:39
valt reuze mee bas, je staat op nummer twee in de lijst als het gaat om de meest insrukwekkende subwoofer bij audio liefhebber thuis..
jan rotterdam is je net voor. :clapping:
Wat een eretitel! ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten