Bij DofN: Bacch in tha house!

Started by DofN, August 13, 2013, 21:32:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Quote from: Groovy on May 10, 2015, 16:23:49
Alles hoeft ook niet altijd tot in de puntjes uitgelegd worden het gevoel wat je er bij hebt is zeker zo belangrijk :)
Had je me dat niet 7964 posts eerder kunnen zeggen!? ;D

Abel, hoe zit je wat tijd betreft de komende weken? Als je het leuk vindt, wil ik eindelijk eens langskomen namelijk.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

MAW

#452
Quote from: doorofnight on May 10, 2015, 15:38:39
Dat is wel een goede, dat ga ik nog even doen. Ik zou niet verwachten dat dit voor de klank veel uitmaakt. Wel voor afbeelding en imaging, maar daar let ik niet op als ik ze naast elkaar zet. Daar blijft zo toch weinig van over :)

Ik denk dat het wel scheelt. Bij mij waren de verschillen tussen speakers altijd anders (wanneer ik ze a/b vergeleek) als je ze wisselt if idd "om en om" opstelt zoals hier wordt gesuggereerd. Goed punt dus. Wel een heel gesleep met zulke zuilen alleen..
Gr. Martijn

DofN

#453
SPL: ik zie een redelijk vlakke curve. Een dipje bij 30Hz, dat je niet hoort en bovendien binnen de 5db blijft. Een piekje bij 45Hz kan storend zijn, maar hij is redelijk smalbandig en bovendien niet > 7db. Niet storend.

Rond de 150 lijkt er wel eea te gebeuren, maar dat valt m.i. mee. De twee dipjes rond 330-340Hz mogen geen naam hebben. Tot 100Hz is het behoorlijk strak :). Alhoewel het vast beter kan.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

#454
Wat ik zie is dat de nagalmtijd heel keurig is: waar het ertoe doet zo rond de 0.4 ms. Maar wat is die lichtblauwe lijn?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Ik vind het zelf nog niet zo gek :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Interpretaties van de plaatjes zijn overigens van harte welkom. Mijn conclusies zijn gebaseerd op beginnerskennis, kan goed zijn dat ik het verkeerd zie.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Zeker je sub is netkes strak tot 100 hz idd.
Daarna wiebelt het een beetje maar niet echt gek ofzo.

Nagalm /waterfall is redelijk lang maar dat is in bijna elke huiskamen dus ook niks gek.
Heb je zelf een mic gekocht ?  :thumbs-up:

DofN

#458
Ja, ik ben me wat gaan inlezen over geluidsgolven en hoe zich die gedragen in een kamer (o.a. Toole). Toen een Umik microfoon gekocht en gisteren gaan meten. Ik wil zelf ook subs kunnen plaatsen en instellen en de ultieme plek vinden voor de fronts en dit bevestigen met metingen en de juiste interpretaties. Ooit ga ik verhuizen of moet er heringericht worden, dan is het handig om dit soort dingen zelf te kunnen. Of als er een keer andere subs of fronts komen.

Gisteravond was KoenK op visite en heb ik mijn basiskennis getoetst :)  Er valt nog veel te leren maar het begin is er. De waterfall viel mij ook nog wel wat tegen omdat ik best veel aan de akoestiek gedaan heb, had ik verwacht dat die steiler zou aflopen? Ik heb de luisterplek weer wat naar voren geschoven en zal vandaag of morgen nog eens meten, ook omdat ik nog een betere plek denk te kunnen vinden voor de fronts.

Hier nog een leuk plaatje van de hobby:



Ik heb de foto overbelicht, omdat hij anders veel te donker is. Een sub is rechts in de schaduwen gehuld, de tweede sub staat niet op de foto. 2 Actieve JBL monitoren van Koen (JBL LSR308) die erg goed afstralen maar in het midden en ruimtelijkheid wel wat nalieten, naar mijn smaak. Maar heel knappe monitoren en dat doet je beseffen dat prijsverschillen in audioland echt van de gekke zijn. De JBLS zijn absoluut genietbaar. We hadden de JBL-s wel via de subs en DSP lopen. Zonder subs zou het me wel te kaal worden, terwijl de Dali's ook zonder subs prima weergevers zijn.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Maar dat van die waterfall is ook wel logisch bedenk ik nu.. Tot 500 HZ heb ik geen akoestische maatregelen maar doet de DSP zijn werk, alleen meet de microfoon dat niet. Daarboven zie je wel een steilere afval..?



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Je nagalm is idd best goed te noemen  :)
Mooi dat Koen je op weg helpt,handje help en een beetje uitleg hoe wat en waarom is nooit weg met deze materie .
:thumbs-up: voor KoenK
PS dat is toch Koen die speakers bouwt,zie hem niet vaak actief meer hier jammer genoeg.

DofN

Alle hulp is welkom hoor :)

Ik vind het erg interessant maar ook lastige materie. Koen is inderdaad van https://dutchdutch.com en een heel goede leermeester. Heb ook al meermalen uitleg gehad van Martijn *Keyser* dus al met al ben ik in goed gezelschap. Maar ik merkte dat serieus inlezen een voorwaarde is om ze bij te houden en dat ben ik nu aan het doen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software


DofN

Ik denk dat we het dan over iemand anders hebben :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Martijn hielp Koen met filters bouwen die weet wel wie ik bedoel  :)
Maar goed als Martijn je ook nog op weg helpt komt het best goed met dat zelf inregelen.
Leuke materie, goed dat je daarin duikt !

Staaled

#465
Die 47 zou je nog aan "moeten" pakken. ;)
Ik heb een sterk vermoeden dat die je laag toch wat domineert met als gevolg dat je totale laagniveau  (<80Hz) wat krap is tov de rest.
Maw zodra je deze kwijt bent zal het laag wat te iel klinken ,kun je het wat opdraaien en dat klinkt imo beter. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Hij heeft al dsp ,ik vermoed dat 47 al gedrukt is of is dit zonder dsp Abel?
Als ik bij mij de roommode van 46 hz meettechnisch helemaal vlak maak klinkt het echt niet mooi.
Dan heb je teveel gedempt en dat doet ook af aan het geluidsbeeld.

Staaled

#467
Quote from: morca on May 22, 2015, 14:36:07
Hij heeft al dsp ,ik vermoed dat 47 al gedrukt is of is dit zonder dsp Abel?
Als ik bij mij de roommode van 46 hz meettechnisch helemaal vlak maak klinkt het echt niet mooi.
Dan heb je teveel gedempt en dat doet ook af aan het geluidsbeeld.

Zie bold. ;) :)




Quote from: Staaled on May 22, 2015, 14:30:13
Die 47 zou je nog aan "moeten" pakken. ;)
Ik heb een sterk vermoeden dat die je laag toch wat domineert met als gevolg dat je totale laagniveau  (<80Hz) wat krap is tov de rest.
Maw zodra je deze kwijt bent zal het laag wat te iel klinken ,kun je het wat opdraaien en dat klinkt imo beter. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DofN

Bedankt voor het meedenken :). Metingen zijn mét DSP.

Dat piekje van 47Hz kan ik niet met de Lyngdorf wegwerken toch? Dat zou ik moeten doen met plaatsing van de subs, of andere filters proberen. Ik heb daar gisteren al wel een beetje mee gestoeid, maar toen is dat nog niet gelukt. Ik heb de subs wel weer iets aangedraaid omdat ze bij lagere luistervolumes niet meer meededen.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

BTW. Ik las eens in een interview met Peter Lyngdorf dat hij geen perfecte (vlakke) doelcurve nastreeft met Lyngdorf DSP, omdat uit "laboratorium onderzoeken" is gebleken dat de meeste mensen dat helemaal niet mooi vinden klinken. Dat komt overeen met wat Morca net ook schreef.

Ik ben nog niet ver genoeg gevorderd met Toole om te lezen wat hij daarover schrijft maar kan me herinneren dat iemand een keer zei dat Toole dat wel anders ziet. Wie heeft dan de waarheid in pacht, nog even los van wat je zelf het mooist vindt klinken (waar het uiteindelijk om gaat)? :)



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Staaled

Quote from: doorofnight on May 22, 2015, 17:43:04
BTW. Ik las eens in een interview met Peter Lyngdorf dat hij geen perfecte (vlakke) doelcurve nastreeft met Lyngdorf DSP, omdat uit "laboratorium onderzoeken" is gebleken dat de meeste mensen dat helemaal niet mooi vinden klinken. Dat komt overeen met wat Morca net ook schreef.

Ik ben nog niet ver genoeg gevorderd met Toole om te lezen wat hij daarover schrijft maar kan me herinneren dat iemand een keer zei dat Toole dat wel anders ziet. Wie heeft dan de waarheid in pacht, nog even los van wat je zelf het mooist vindt klinken (waar het uiteindelijk om gaat)? :)
Peter Lyngdorf bedoelt dat de targetcurve niet vlak moet zijn maar oploopt naar laag ( of afloopt naar hoog). :)

En Roomperfect is dat zeker niet. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Staaled

Als je Toole doorspit stuit je op het merkwaardige feit dat monitors en monitorruimtes NIET gestandariseerd zijn.
Om over consumenten-sets en -ruimtes maar te zwijgen. ::)

Dit betekent dat stereo content enorm verschilt in eigenschappen/kwaliteit.
En de consument daar nog wat extra "saus" bij krijgt. ;D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Staaled

We schieten dus met z'n allen op een bewegend doel. :P
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)