Bij DofN: Bacch in tha house!

Started by DofN, August 13, 2013, 21:32:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

Dank je wel :) De plek is ronduit verslavend. Ik ga regelmatig te laat naar bed omdat ik muziek wil blijven luisteren..
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Een maatje kleiner. Tot nu bevalt dat wel:




You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

DofN

Ik gebruik twee gesloten subs en DSP voor het laag beneden de 55Hz en de fronts hebben een highpass crossover op 55Hz: in het laag verandert niets.

Het ging me vooral om een betere focus en afbeelding door eenzelfde type luidspreker maar dan een maatje kleiner. Nu was de imaging van de Helicons - voor zulke grote LS - al heel erg goed, mijn ruimte werkte net niet ideaal mee. Deze match pakt wat beter uit.

Ik was bang dat ik veel zou inleveren in het middengebied, maar dat valt reuze mee. Maar ik zet de Helicons over een weekje toch terug om nog eens te vergelijken :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Groovy

Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.


Bas Akkerman

Quote from: doorofnight on May  4, 2015, 08:31:54
Ik gebruik twee gesloten subs en DSP voor het laag beneden de 55Hz en de fronts hebben een highpass crossover op 55Hz: in het laag verandert niets.

Het ging me vooral om een betere focus en afbeelding door eenzelfde type luidspreker maar dan een maatje kleiner. Nu was de imaging van de Helicons - voor zulke grote LS - al heel erg goed, mijn ruimte werkte net niet ideaal mee. Deze match pakt wat beter uit.

Ik was bang dat ik veel zou inleveren in het middengebied, maar dat valt reuze mee. Maar ik zet de Helicons over een weekje toch terug om nog eens te vergelijken :)
Ik bedoelde eigenlijk het midlaag dat het middengebied minder goed kan laten klinken. Dat is tenminste mijn ervaring met grotere luidsprekers en Nederlandse woonkamers.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

DofN

Quote from: Groovy on May  5, 2015, 10:12:34
En ze mogen blijven staan :)

Precies. Gisteravond laat na 2 dagen luisteren de Helicons teruggezet - en daarna de Euphonias weer geïnstalleerd :)
Ook om wat Bas aangeeft - alhoewel de ruimte de Helicons net aankon, vind ik het zo toch net even beter. Het blijft lastig hoor, ik vind de Helicons machtige luidsprekers die ook al veel bezoekers (van een ander audioforum) diep onder de indruk hebben gebracht (H).


@Morca: dat zijn ze zeker!

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kingpin

Mooie speakers, heb ze zelf nog nooit gehoord.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Deleted Member 2

Quote from: doorofnight on May  5, 2015, 10:50:37
Precies. Gisteravond laat na 2 dagen luisteren de Helicons teruggezet - en daarna de Euphonias weer geïnstalleerd :)
Ook om wat Bas aangeeft - alhoewel de ruimte de Helicons net aankon, vind ik het zo toch net even beter.

Abel,
heeft het ook iets gedaan met de afbeelding (breedte en hoogte)?

DofN

Hoi Henk, zoals je weet, deel ik jouw luisterervaring slechts gedeeltelijk en dan alleen voor wat betreft mannenstemmen die weleens naar beneden wilden kruipen. Dit moet een luisterafstand en kamerakoestiek ding zijn, het is iig geen eigenschap van de Helicons. Toen jij kwam luisteren had ik een kleinere luisterdriehoek dan nu, dat heeft ook invloed op de afbeelding, die dan wat intiemer wordt, maar net iets te klein was voor de Helicons.

Ik heb nooit anders gehoord dan dat de Helicons een verbazingwekkend groot 3D beeld neer zetten - in vergelijking met andere LS die ik heb gehoord -  zowel in de hoogte, breedte als diepte.

Het is dat ik eerst nog een keer bij jou wil luisteren - en dat we beiden een drukke agenda hebben - maar anders zou ik zeggen: kom nu nog eens ervaren :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Deleted Member 2

Quote from: doorofnight on May  5, 2015, 11:48:28
Hoi Henk, zoals je weet, deel ik jouw luisterervaring slechts gedeeltelijk en dan alleen voor wat betreft mannenstemmen die weleens naar beneden wilden kruipen. Dit moet een luisterafstand en kamerakoestiek ding zijn, het is iig geen eigenschap van de Helicons. Toen jij kwam luisteren had ik een kleinere luisterdriehoek dan nu, dat heeft ook invloed op de afbeelding, die dan wat intiemer wordt, maar net iets te klein was voor de Helicons.

Ik heb nooit anders gehoord dan dat de Helicons een verbazingwekkend groot 3D beeld neer zetten - in vergelijking met andere LS die ik heb gehoord -  zowel in de hoogte, breedte als diepte.

Het is dat ik eerst nog een keer bij jou wil luisteren - en dat we beiden een drukke agenda hebben - maar anders zou ik zeggen: kom nu nog eens ervaren :)

Altijd goed Abel en omgekeerd uiteraard ook van harte welkom. Nu de agenda's nog. ;D

DofN

#437
Van de focus en imaging blijft weinig over op deze manier, maar het ging me vooral om een vergelijking in het midden en de klank, en ben zo de hele dag een beetje aan het vergelijken geweest:



De Helicons (dit zijn de grote) maken stemmen en instrumenten wat groter en zetten ze krachtiger neer. Ook zijn ze helderder waar de Euhonia's  (de kleine) terughoudender klinken. Ik kan zo niet zeggen wat ik mooier vind. Beiden klinken fraai, de Helicons maken op het eerste oor meer indruk. Kan ook op het oog zijn. Er zijn meer aspecten in geluid die belangrijk zijn die ik later nog weleens "op papier zet". Al met al zijn de E-s een betere keuze voor de luisterruimte, want deze ruil wordt alleen ingegeven door de beperkingen van de ruimte, niet omdat ik de Helicons niet goed vind (integendeel).

Maar ach, de Helicons zijn in principe verkocht (al weet je dat pas zeker als ze betaald en opgehaald zijn - en dat moet aankomende week plaatsvinden), dus terug kan ik hoogstwaarschijnlijk niet meer :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

MAW

Het zijn jou speakers dus ga ze zeker niet onder tijdsdruk verkopen.

Zelf heb ik gemerkt dat ik soms pas na lange tijd echt begrijp waarom 2 speakers verschillend klinken.
Wat gelijk beter lijkt, blijft niet altijd beter (bij mij in ieder geval). Soms ben ik er snel uit en verandert het beeld niet meer, maar soms duurt het ff.

Als je nog nie 100% zeker bent van je keuze zou ik de verkoop zeker uitstellen.

Wel mooie speakermuur zo trouwens  :)

M.
Gr. Martijn

DofN

:)

Afbeelding en focus zijn tamelijk objectieve zaken. Een LS in een ruimte doet dat goed, of niet. De kleine LS doen het hier wel beter alhoewel de grote verrassend goed zijn gezien hun omvang.

Klank is een kwestie van smaak. Ze hebben zeker overeenkomsten in klank, maar er zijn ook verschillen. Beide hebben hun charmes.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rusher


Quote from: doorofnight on May  9, 2015, 23:58:11
Van de focus en imaging blijft weinig over op deze manier, maar het ging me vooral om een vergelijking in het midden en de klank, en ben zo de hele dag een beetje aan het vergelijken geweest:



De Helicons (dit zijn de grote) maken stemmen en instrumenten wat groter en zetten ze krachtiger neer. Ook zijn ze helderder waar de Euhonia's  (de kleine) terughoudender klinken.
Ik denk dat dit mede komt doordat de Helicons ALLEBEI aan de buitenkant staan. Ik zou, links of rechts, één Helicon aan de binnenkant zetten, en dan nog eens vergelijken. Dan hebben beide paartjes evenveel ruimte om muziek te maken.

Groovy

Smaken verschillen maar optisch gezien vind ik de Euphonia mooier minder dominant aanwezig.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

erik s.

Quote from: Groovy on May 10, 2015, 12:00:38
Smaken verschillen maar optisch gezien vind ik de Euphonia mooier minder dominant aanwezig.
+1
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

larsonator

Quote from: Groovy on May 10, 2015, 12:00:38
Smaken verschillen maar optisch gezien vind ik de Euphonia mooier minder dominant aanwezig.
Ik vind ze beide mooi. Maar altijd met een lichte voorkeur voor de grootste :D

Groovy

Mits ze net zo goed klinken natuurlijk :)
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

larsonator

Ik ben die-hard Dali fan dus qua looks kunnen ze bij mij niet kapot  :headbanging:

DofN

Quote from: Rusher on May 10, 2015, 11:23:47
Ik denk dat dit mede komt doordat de Helicons ALLEBEI aan de buitenkant staan. Ik zou, links of rechts, één Helicon aan de binnenkant zetten, en dan nog eens vergelijken. Dan hebben beide paartjes evenveel ruimte om muziek te maken.

Dat is wel een goede, dat ga ik nog even doen. Ik zou niet verwachten dat dit voor de klank veel uitmaakt. Wel voor afbeelding en imaging, maar daar let ik niet op als ik ze naast elkaar zet. Daar blijft zo toch weinig van over :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: larsonator on May 10, 2015, 13:50:19
Ik ben die-hard Dali fan dus qua looks kunnen ze bij mij niet kapot  :headbanging:

:pompom:
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: Groovy on May 10, 2015, 12:00:38
Smaken verschillen maar optisch gezien vind ik de Euphonia mooier minder dominant aanwezig.

Je hebt een punt Groovy. De Euphonia's zijn veel bescheidener.

Quote from: Groovy on May 10, 2015, 13:22:33
Mits ze net zo goed klinken natuurlijk :)

Dat doen ze zeker, op hun eigen toch wel andere manier. Al zijn er klankmatig ook weer overeenkomsten. Lastig te verwoorden :(

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Groovy

Alles hoeft ook niet altijd tot in de puntjes uitgelegd worden het gevoel wat je er bij hebt is zeker zo belangrijk :)
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.