Bij DofN: Bacch in tha house!

Started by DofN, August 13, 2013, 21:32:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

R0N

Gered door de zoem!!
Zoals Staaled al zei, meten, meten.

Ik wil/kan je helpen inzicht te geven in de mogelijkheden van je huidige setup.
Het resultaat kan verrassend en pijnlijk tegelijk zijn. Durf je het aan?

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

DofN


Eerst komt Martijn langs om me te helpen bij het instellen van de huidige subs. Daarna durf ik dat wel aan :)  Wat is je plan? Mag ook per PM :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Balen joh,zijn de SVSen al weg dan?
Ik denk idd dat je iemand nodig hebt die de boel voor je in gaat regelen.

Ben zelf ook erg kritisch met muziek.
Meten met REW en nauwkeurig instellen van die dsp dmv die metingen geeft vaak een goed begin.
Daarna komt het luisteren en eventueel iets aanpassen.

Jammer dat je niet om de hoek woont Abel,anders kwam ik echt eens M&G met me laptopje en de mic.

DofN

Dank je wel :) Het ligt ook aan mijn agenda dat Martijn nog niet is geweest.. Beiden erg druk blijkbaar.. Maar ik hoop nu wel dat  het snel eens lukt :)

De SVS-en heb ik nog en die gebruik ik nu ook. Heb alleen het idee dat er meer uit te halen is.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Quote from: doorofnight on February  4, 2015, 21:26:11
Dank je wel :) Het ligt ook aan mijn agenda dat Martijn nog niet is geweest.. Beiden erg druk blijkbaar.. Maar ik hoop nu wel dat  het snel eens lukt :)

De SVS-en heb ik nog en die gebruik ik nu ook. Heb alleen het idee dat er meer uit te halen is.
Ik denk dat Martijn ze veel beter kan plaatsen en inregelen tov hoe het nu klinkt.
Je kan een woofer eigenlijk niet zo neerploffen,een echte audiofiel die veel muziek draaid heeft daar iemand voor nodig.
Plaatsing fase en dsp bepalen en meten,daarna nog luisteren of het klopt.

Ik zou jullie agenda eens naast elkaar leggen  ;)

drevox

Mooie speakers die Dali's DON.
Waarom subs toegevoegd worden begrijp ik niet.
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

YamahaRXV

Quote from: drevox on February 14, 2015, 13:31:34
Mooie speakers die Dali's DON.
Waarom subs toegevoegd worden begrijp ik niet.

Kan toch echt wel (indien goed afgeregeld/geïntegreerd) een grote positieve invloed geven hoor... ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

drevox

#408
Speakers gaan tot 31 Hz.

Chansig heb je ook wel eens zinnig commentaar? Of krijg je niet genoeg aandacht?
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

drevox

Als ze niet genoeg bas produceren is de ruimte de groot / speakers te klein of ze staan niet nauwkeurig genoeg opgesteld.
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

chansig

Quote from: drevox on February 14, 2015, 14:05:58
Speakers gaan tot 31 Hz.

Chansig heb je ook wel eens zinnig commentaar? Of krijg je niet genoeg aandacht?

Beide nee....

Maar jij hebt schijnbaar moeite met mijn humor. Sorry dat dit zo is.

Quote from: drevox on February 14, 2015, 14:09:25
Als ze niet genoeg bas produceren is de ruimte de groot / speakers te klein of ze staan niet nauwkeurig genoeg opgesteld.

Het gaat niet over of ze genoeg produceren...de speakers van Abel geven een prima laag. Maar zoals Yamaha al aangaf...het gebruiken van 1 of meerdere subs welke goed zijn afgestemd kunnen erg veel doen met het totaal plaatje. Ws moet je het eerst een keer gehoord hebben om te snappen wat het kan doen.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Quote from: drevox on February 14, 2015, 14:05:58
Speakers gaan tot 31 Hz.

Chansig heb je ook wel eens zinnig commentaar? Of krijg je niet genoeg aandacht?
[/quote
Je kan het laag beter verdelen over de fronts door die te ontlasten.
Daardoor spelen ze vaak beter detailrijker.
En je sub is met ze aparte amp dan weer beter in het laag.
Je moet het alleen wel af kinnen stellen daar wringt de schoen voor velen jammer genoeg.
Auto dsp brengt ook vaak niet het gewenste resultaat

DofN

Dank je wel Drevox, ik ben nog steeds bijzonder tevreden over de DALI's. Echt topluidsprekers :) Waarom een sub? Nou..

Martijn kwam rond 14:00 en rond 22:00 was het eindelijk klaar - maar we hebben ook gezellig bijgekletst en goed gegeten :)

De kamer is wat ingewikkeld - en de Lyngdorf ging hier toch niet zo goed mee om. De subs gaan niet veel lager dan de fronts.. Ze doen nét iets meer beneden de 25Hz, maar veel zoden zet dit niet aan de dijk.

Door de kamer en de plaatsing van fronts en subs, pushte de Lyngdorf fors bij 30Hz en 60Hz en werkte hij een piekje binnen dit gebied niet goed weg. Met als gevolg.. Met en zonder subs nét geen erg mooi laag. Soms zit het gewoon tegen met de luisterruimte. Met subs was er wel iets meer laag maar niet dieper. Ik vond het juist zwaar aangezet en weinig subtiel klinken. Zonder subs vond ik het bij normale volumes zelfs beter..

Nu is één sub verplaatst waardoor het pushen niet meer nodig is, ook zijn andere filters gekozen. En andere crossovers. De overgebleven smalbandige piek wordt redelijk verwerkt door de Lyngdorf, maar dit kan nog steeds wel iets beter. Die enkele toon moet maar net in de muziek geraakt worden om te storen. Nu, na een uurtje luisteren denk ik dat het er zeker op vooruit gegaan is. Het was al wel goed, nu is het nog beter. Nu eerst maar een weekje of zo luisteren - en dan een echt oordeel vellen. Maar zit nu al een uurtje te genieten :)

Martijn, bedankt!

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: chansig on February 14, 2015, 14:12:35
Beide nee....

Maar jij hebt schijnbaar moeite met mijn humor. Sorry dat dit zo is.

Het gaat niet over of ze genoeg produceren...de speakers van Abel geven een prima laag. Maar zoals Yamaha al aangaf...het gebruiken van 1 of meerdere subs welke goed zijn afgestemd kunnen erg veel doen met het totaal plaatje. Ws moet je het eerst een keer gehoord hebben om te snappen wat het kan doen.

Gr Hans

Klopt.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

yorkie13

Leuk om te lezen dat je Door schuiven met de sb12nsd subwoofers toch weer een beter resultaat hebt weten te behalen.

Vindt deze subjes toch 1 van de betere die je voor 500 euro kan krijgen.

Voor films toch net even te licht bevonden en daarom een upgraden gedaan naar 2 x PC2000.


DofN

Ben er wel blij mee. Niet alleen schuiven, ook andere filters. De crossover had ik al wel goed gevonden :)

Kan me voorstellen dat je een groter model hebt, en die cilindervormige heb ik ook nog overwogen.

Ik gebruik de subs 100% voor muziek. Mijn TV is niet aangesloten op de set. Misschien dat ik ooit nog eens een audiomeubel regel met een lift voor een grotere TV.. Zou wel gaaf zijn :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Raphie

#416
Quote from: RA SUBS on February 21, 2015, 19:36:46
Leuk om te lezen dat je Door schuiven met de sb12nsd subwoofers toch weer een beter resultaat hebt weten te behalen.

Vindt deze subjes toch 1 van de betere die je voor 500 euro kan krijgen.

Voor films toch net even te licht bevonden en daarom een upgraden gedaan naar 2 x PC2000.
:D SB2000 toch inmiddels al weer?

Subs en muziek, het blijft lastig.
JBL PRX Power!

morca

Quote from: Raphie on February 22, 2015, 15:39:33


Subs en muziek, het blijft lastig.
Jij zoekt ook ultime perfectie,dan is het ook lastig voor muziek.
Niet dat daar wat mis mee is hoor,je bent nog kritischer als ik zelf ben vermoed ik.
Ik denk dat je volgende sub wel bevalt,anders kan je er beter mee stoppen denk ik.

Was ook wat voor Abel geweest 2 x 12 inch .
Jij krijgt hem dinsdag binnen toch?

Raphie

Ja, 2x kon ik helaas niet kwijt en omdat ik toch alleen maar <35hz gebruik zal lokaliseerbaarheid ook geen probleem zijn hoop ik
JBL PRX Power!

Martijn M

Juist de audiofiele fijnproever zou ik subwoofers aanraden. Belangrijk is dat je er twee of liever zelfs nog meer neemt. Uiteindelijk valt of staat alles met een juiste afstelling en integratie.
Dutch & Dutch

chansig

De standaard reactie van een gemiddelde audiofiele fijnproever zal zijn: Mijn speakers gaan laag genoeg.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Bij geen akoestische problemen verdeeld het alleen het laag meer over je kamer.
Dus voor je luisterplek heb je imo maar 1 goeie sub,
1 goeie plaatsing en
1 goeie luisterplek op zonder staande golven.

Maar goed ieder ze manier van werken,als we maar tevreden zijn  ;D

Martijn M

Quote from: morca on February 23, 2015, 17:22:18
Bij geen akoestische problemen verdeeld het alleen het laag meer over je kamer.
Dus voor je luisterplek heb je imo maar 1 goeie sub,
1 goeie plaatsing en
1 goeie luisterplek op zonder staande golven.

Maar goed ieder ze manier van werken,als we maar tevreden zijn  ;D

Elke huiskamer heeft 'akoestische problemen'. In elke kamer heb je te maken met staande golven. Die staande golven hebben in de gehele ruimte invloed op het geluid. Je kunt dus niet spreken van een 'luisterplek zonder staande golven'.

Eén enkele subwoofer in combinatie met flink wat EQ kan best goed werken op één plek. Met EQ kun je de pieken flink verminderen en daarmee ook een belangrijk deel van het naijlen in het tijddomein. Door meerdere subwoofers toe te passen kun je staande golven echter op akoestische wijze aanpakken: je pakt de piek en het naijlen bij de bron aan. Je hebt dan doorgaans ook beduidend minder EQ nodig.
Dutch & Dutch

morca

Quote from: Martijn M on February 23, 2015, 20:22:18
Elke huiskamer heeft 'akoestische problemen'. In elke kamer heb je te maken met staande golven. Die staande golven hebben in de gehele ruimte invloed op het geluid. Je kunt dus niet spreken van een 'luisterplek zonder staande golven'.

Eén enkele subwoofer in combinatie met flink wat EQ kan best goed werken op één plek. Met EQ kun je de pieken flink verminderen en daarmee ook een belangrijk deel van het naijlen in het tijddomein. Door meerdere subwoofers toe te passen kun je staande golven echter op akoestische wijze aanpakken: je pakt de piek en het naijlen bij de bron aan. Je hebt dan doorgaans ook beduidend minder EQ nodig.
Ik zeg net al ik heb geen staande golven op me luisterplek.
Ik heb wel andere akoestische problemen idd,maar die veroorzaken geen staande golven.

Ik bedoel ook staande golven die echt goed dippen veroorzaken in de SPL output.
Jij bedoelt elke vorm van staande golf die zijn niet altijd een probleem imo.

Idd de manier van werken met meerdere sub,s is me duidelijk.
Ik weet hoe het werkt.
En zoals ik al eerder zei niet elke ruimte is hetzelfde.
Door mijn setup in de ruimte komt 1 plaatsing beter uit,dat heb ik heus zelf wel voor elkaar Martijn.
Wil idd niet zeggen dat dat voor iedereen het beste is.


Bij/voor jouw werkt die manier bij jouw beter.
Zijn 2 manieren van werken die per ruimte goed toegepast kunnen worden.
Niks mis mee.






PRJK

Foto drie ziet er prachtig uit. Lijkt me een heerlijke plek om te genieten van muziek.