Bij DofN: Bacch in tha house!

Started by DofN, August 13, 2013, 21:32:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Dat kan intregatie zijn en plaatsing ,maar dat is moeilijk te beoordelen.
Maar gezien ze akoestische aanpak zou je denken dat dat beter als gemiddeld moet zijn.
Als je een droge kamer hebt om het zo te noemen zou het aan de sub moeten/kunnen liggen.(ontwerp)
Al dat me bij een SVS sterk lijkt.

Mijn verwachting ligt ook erg hoog bij een sub,ben niet snel tevreden.
Het zou kunnen dat jij dit ook hebt en het wel echt je van het moet zijn....en dan moet er nog ingeregeld worden.

Sub of sub,s zijn erg leuk,maar als je ze niet weet te plaatsen en 100 % in te regelen een nachtmerrie die nooit naar wens gaat spelen.
Blijkbaar gaat zelfs dit dure systeem iets de mist in.
Jammer .....blijkt toch als je sub,s wil,leer meten en inregelen hoe moeilijk het ook is in het begin.

morca

#351
Quote from: chansig on December 15, 2014, 18:44:41
Mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met:

"...zet hij in een grote kist alleen aan.."

"...de rest komt erna pas"...

Wat is grote kist, wat is alleen, wat is de rest en waarna ?

Gr Hans
In een kleine kist zijn de rifjes snel,de bas wisselt snel en makkelijk van toonhoogte.
De snelheid waarmee hij dit doet zorgt voor een lekker snel spelend systeem.
De muziek klinkt soepel en vloeiend.

Grote kist minder tegendruk zorgt voor een geleidelijk opbouwende bas
(minder tegendruk van de grotere kist),dus zal niet zo snel  wissellend rifje afspelen.
Dit klinkt dan lui en traag omdat de woofer te weinig tegendruk heeft klinkt hij langzamer.

Klein/normaal is 40 liter voor mijn driver,op papier komt daar 80 a 90 liter uit voor een correctie berekening volgens de norm die veel mensen hanteren.
Resultaat woofer Xmaxt te snel.
Reageert traag.
Vermogen(RMS) kan niet max omdat je de woofer dan over ze Xmax draaid,
gevolg door weinig vermogen zal de driver niet zo snel reageren als met het nominale RMS vermogen.
Wat de natuurkunde hier ook over zegt(WINisd),op papier mag het geen verschil maken.
In de praktijk maakt of valt je DIY woofer met een goeie kist die bij jouw driver past.



chansig

Echt een mazzelpik ben ik...gelukkig heb ik de natuurkunde en winisd die me steunen. :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martijn M

Quote from: doorofnight on December 15, 2014, 15:12:16
Je hebt het eerder gezegd Martijn - en ik geloof je graag -  en toch.. een sub die tot 200 Hertz meedoet, neemt een flink deel van het geluid voor zijn rekening. Een deel van mannenstemmen bijvoorbeeld. Maar ook een hoop instrumenten en ook wordt in het frequentiegebied tot 200hz de kwaliteit van de warmte van het geluid bepaald.

In dat frequentiegebied doen LS fabrikanten hun best voor een zo goed mogelijk geluid. Daar is oog voor kwaliteit van de kast, het filter, de units en meer van die dingen.

Hoe verhoudt het feit dat een basale kwaliteit bij subs van woofers, kast en filter tot 200Hz voldoende is, terwijl daarboven, of eigenlijk al vanaf zo rond de 30-35Hz bij LS geen sprake is van basale kwaliteit, maar van een hoger kwaliteitsniveau?

En in het verlengde daarvan: waarom hoeft de klankkleur van een sub niet overeen te komen met de klankkleur van een LS? In die eerste 200Hz gebeurt een hoop dat maar net aansluiting moet vinden met wat de LS- overnemen?

Als je een subwoofer tot 200 hertz inzet, moet je met wat meer zaken rekening houden. Dan is het naar mijn mening niet echt meer een subwoofer. .

Hebben we het over een subwoofer die je inzet tot zeg maximaal ongeveer 100 hertz, dan is het allemaal niet zo ingewikkeld. Een aantal van de grootste problemen waar je mee te maken hebt als je een full-range luidspreker maakt, gelden niet voor subwoofers.


De vorm heeft weinig invloed op de prestaties van een subwoofer
100 hertz heeft een golflengte van 3,4 meter. Lagere frequenties hebben nog groter golflengtes. Omdat die golflengtes vele malen groter zijn dan de kastafmetingen van subwoofers die we doorgaans in huiskamers gebruiken, straalt zo'n subwoofer zijn geluid bolvormig af. Daarom maakt de vorm van de kast dus niet zo veel uit.

Kastkleuring is makkelijk te voorkomen bij een subwoofer
Kastkleuring is een belangrijk probleem van full-range luidsprekers. Kastkleuring is het resultaat van paneelresonanties of staande golven in de luchtkolom in de behuizing. Staande golven in de luchtkolom komen amper voor in subwoofers. Dat komt doordat de golflengtes vele malen groter zijn dan de kwart golflengte waar bij de eerste staande golf optreedt. In het geval van een toon van 100 hertz hebben we het dan over een interne afmeting van 0,85 cm.
Paneelresonanties zijn een samenspel van massa en stijfheid, denk aan een gewichtje aan een veertje. Wat met full-range luidsprekers onmogelijk is, kan wel in het geval van een subwoofer: construeer een kast dusdanig dat de paneelresonantie buiten het werkingsgebied ligt. Zeker als je een compacte gesloten kast maakt, is het eenvoudig om de eerste paneelresonantie naar enkele honderden hertz te verschuiven.

Luidsprekerresonanties treden niet op in het frequentiegebied van een subwoofer
Luidsprekereenheden zijn imperfect. Ze hebben onder meer te maken met resonanties in het membraan en de ophanging. In het geval van subwoofers hebben we hier doorgaans niet mee te maken, omdat de resonanties hoger in frequentie liggen - net als bij panelen van de kast.


Een subwoofer is simpel gezegd een luchtpomp. Hij moet lucht in beweging zetten, zonder daarbij te veel vervorming te produceren. Neem een fatsoenlijke woofer en zet die in een stevige kast en je hebt een prima subwoofer. Belangrijk om te onthouden is dat de klankkwaliteit van een subwoofer flink minder wordt wanneer de woofer ver moet uitslaan. Hoe beter de woofer, hoe minder snel de vervorming toeneemt. Vele matige woofers samen kunnen echter best minder vervormen dan een zeer goede in z'n eentje. Een grote woofer hoeft per definitie minder ver uit te slaan voor dezelfde output.


Je hebt het over klankkleur. De klankkleur wordt vooral bepaald door de verhouding van grondtonen en boventonen. Die verhouding is in orde als de frequentierespons vlak is. In het laag wordt de frequentierespons van je systeem hoofdzakelijk bepaald door de kamer, niet door de subwoofer.
Dutch & Dutch

morca

Quote from: chansig on December 15, 2014, 18:58:51
Echt een mazzelpik ben ik...gelukkig heb ik de natuurkunde en winisd die me steunen. :D

Gr Hans
Bouw 2 kisten voor een unit zoals ik gebruik,ga testen dan praten we daarna nog eens over natuurkunde Hans.
En alle bijkomde zaken die op papier niet altijd overeenkomen met de praktijk.

Ik heb geen steun nodig,meer een gelijdedraad,deze conclusie was ik al achter voor ik WINisd kende.
Het is praktijkervaring,maar die is maar deels gebruikbaar als je opeens met meedere merken gaat werken.

Ik kijk naar de Xmax vermogen en de soort driver wat vaak en JL is.
Dan hoef ik niet eens naar WINisd te kijken maar weet al dat de Xmax en Max rms vermogen  me op een total Q van 0,9 uit laat komen.
Berekend word vaak 0,7 en juist dat vind ik zeer slecht klinken.
In het voorjaar ga ik een SDX 15 ombouwen heeft ook een veel te grote kist.
Misschien mag je voor en na komen luisteren van Jeroen  ;D

chansig

Als je met iemand niet over natuurkunde moet praten dan is het mij. Ik kan alleen maar braaf knikken en oh ja zeggen...of boeiend. :D

Daarnaast begin jij over natuurkunde en winisd welke, als ik je goed begreep, aangaven dat het hoorbaar geen verschil zou mogen geven..dus vandaar mijn opmerking. Maar als jouw ervaring leidend is dan hoor ik het ook graag.

Rare is wel dat ik het ook met kabels, neerzetten van spullen, matchen etc heb...de ervaring leert een heleboel mensen dat het verschil zou geven. Ik ben dus weer zo'n mazzelpik dat het in mijn situatie allemaal niets uit lijkt te maken. En volgens de natuurkunde en andere meetprogramma's zou ook mijn ervaring hierin gesteund worden.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

#356

Thx Morca, StaalEd en Martijn voor de inhoudelijke antwoorden. Ik begin mijn topic informatief te vinden :) Ben weer even uitgevraagd.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Quote from: chansig on December 15, 2014, 20:36:42
Als je met iemand niet over natuurkunde moet praten dan is het mij. Ik kan alleen maar braaf knikken en oh ja zeggen...of boeiend. :D

Daarnaast begin jij over natuurkunde en winisd welke, als ik je goed begreep, aangaven dat het hoorbaar geen verschil zou mogen geven..dus vandaar mijn opmerking. Maar als jouw ervaring leidend is dan hoor ik het ook graag.

Rare is wel dat ik het ook met kabels, neerzetten van spullen, matchen etc heb...de ervaring leert een heleboel mensen dat het verschil zou geven. Ik ben dus weer zo'n mazzelpik dat het in mijn situatie allemaal niets uit lijkt te maken. En volgens de natuurkunde en andere meetprogramma's zou ook mijn ervaring hierin gesteund worden.

Gr Hans
Ik ben ook geen professor  ;D

Idd vanaf dat ik lid ben is het gesprek theorie en praktijk al vaker langs gekomen.
Mijn ervaring is niet leidend want dan zou ik zeggen,...ik weet alles beter en dat weet ik niet.
Maar met de drivers waar ik mee gewerkt heb ging me verhaal goed op.

Maar elke driver is weer anders ontworpen dus het gaat niet altijd op.

Ik zag pas zeer verrassend dat jij tegeltjes heb,t,dat vond ik toch zeer verrassend .......
Moest eerst zoeken wat het was,maar goed als ik daar meer over wil weten PM ik wel.
Heb geen zin aan welles nietes gooien,of met tegeltjes wijsheid  :clapping:

morca

Quote from: doorofnight on December 15, 2014, 20:40:19
Thx Morca, StaalEd en Martijn voor de inhoudelijke antwoorden. Ik begin mijn topic informatief te vinden :) Ben weer even uitgevraagd.
Je subplan weer even op koud water.
Voor muziek hoeft een sub ook zeker niet perse stereo en zeker die dikke speakers van jouw zullen het geweldig zonder sub doen mits er een goeie stabiele amp aan hangt.
Dat zit allemaal wel snor bij jouw.

Blijft wel apart,zou die sub van die statische schokken stuk gegaan zijn en dan 3 keer?
Maar daar zullen we wel niet 1,2 ,3 achterkomen.

Martijn M

Quote from: morca on December 15, 2014, 18:54:39
In een kleine kist zijn de rifjes snel,de bas wisselt snel en makkelijk van toonhoogte.
De snelheid waarmee hij dit doet zorgt voor een lekker snel spelend systeem.
De muziek klinkt soepel en vloeiend.

Dit is jouw subjectieve ervaring. Prima. Ik wil echter graag reageren op je onderbouwing, want die is niet juist:

Quote from: morca on December 15, 2014, 18:54:39
Grote kist minder tegendruk zorgt voor een geleidelijk opbouwende bas
(minder tegendruk van de grotere kist),dus zal niet zo snel  wissellend rifje afspelen.
Dit klinkt dan lui en traag omdat de woofer te weinig tegendruk heeft klinkt hij langzamer.

Het is lastig om over snelheid te spreken als we het over laag hebben. Veel mensen bedoelen er iets verschillends mee. Wat voor mij het meest in de buurt van snelheid komt, is de groeplooptijd. Groeplooptijd zegt simpel gezegd hoeveel later bepaalde frequenties worden geproduceerd ten opzichte van een zeker referentiepunt. Als je de kast feitelijk iets te klein maakt is de groeplooptijd hoger dan wanneer je een correct gedimensioneerde kast gebruikt. Het systeem slingert langer na rond zijn resonantiefrequentie.

Je kunt het gedrag van luidsprekereenheid rond zijn resonantiefrequentie zien als een massaveersysteem met een massa (de parameter Mms), de veerstijfheid van de ophanging (bij luidsprekers werken we doorgaans met de inverse van stijfheid, de comliantie Cms) en demping van die resonantie (de Q-factor, in het geval van een enkele eenheid noemen we die Qts, dat het resultaat is van mechanische verliezen in het bewegende systeem en elektrische kortsluiting van de tegen-EMK die het bewegen van het systeem opwekt).

De veerstijfheid en massa bepalen samen de resonantiefrequentie en de Q-factor bepaalt hoe sterk die resonantie is. Als er geen demping zou zijn (de Q is dan oneindig hoog), raakt het systeem zijn energie niet kwijt en dan zou de resonantiepiek oneindig hoog zijn. Je hebt dan een extreme vorm van 'one-note-bass': je hoort enkel de de toon van de resonantiefrequentie en de resonantie slingert eeuwig na.

Als je een woofer in een gesloten box plaatst, vormen de woofer en de kast samen één systeem. De lucht in de kast heeft een eigen veerstijfheid: als je de woofer naar binnen duwt, voel je meer weerstand dan als de woofer vrij in de lucht zou hangen. Je comprimeert dan de lucht in de kast. Het gevolg van de extra stijfheid is dat de resonantiefrequentie van het systeem omhoog verschuift. De compressie en expansie van de lucht gebeurt grotendeels adiabatisch, dus interne verliezen in het luchtvolume van de kast zijn beperkt. De demping van het totale systeem komt daarom hoofdzakelijk voor rekening van de woofer. De woofer zelf is echter niet veranderd, met als gevolg dat de demping van het totale systeem afneemt en de Q-factor dus toeneemt. Hoe kleiner de kast, hoe groter de stijfheid van de luchtveer en hoe hoger de Q-factor van het gecombineerde systeem.

Op papier is een kritisch gedempt systeem het meest 'snel'. Een kritisch gedempt systeem heeft een Q-factor van 0,5. Een dergelijk systeem keert het snelst terug naar zijn evenwichtspositie, zonder na te slingeren. Je kunt je echter afvragen of je die verschillen in groeplooptijd werkelijk hoort. Wellicht met speciale testgeluiden in een anechoische ruimte. Ik betwijfel ten zeerste of je de groeplooptijd van een verstandig gedimensioneerd gesloten systeem kunt waarnemen in een normale ruimte.

Trouwens, als je een DSP hebt maakt het allemaal echter niet zo veel uit: middels EQ kun je elke gewenste Q-factor realiseren :) .

Het verhaal wordt overigens een stuk gecompliceerder wanneer je resonatoren gaat gebruiken om de laagextensie te vergroten, zoals Bass-Reflex, een Passieve Radiator of een transmissielijn.



Dutch & Dutch

Martijn M

Morca, door een woofer in een feitelijk te kleine kast te stoppen, krijg je een hogere afstemfrequentie en een hogere Q-factor. Je zegt dat de kast in jouw situatie dan strakker klinkt. Wellicht is het zo dat een juist gedimensioneerde kast in jouw situatie te veel diep laag weergeeft. Als je kamer niet heel groot is, gebeurt dat al snel. Door de kast kleiner te maken, sluit het diepe laag wellicht beter aan bij de akoestiek van je ruimte. Desalniettemin, je hebt een DSP, dus uiteindelijk kun je dat ook digitaal corrigeren. Daar hoef je geen nieuwe kast voor te bouwen.
Dutch & Dutch

morca

Quote from: Martijn - Synergy Acoustics on December 15, 2014, 20:52:01
Dit is jouw subjectieve ervaring. Prima. Ik wil echter graag reageren op je onderbouwing, want die is niet juist:

Het is lastig om over snelheid te spreken als we het over laag hebben. Veel mensen bedoelen er iets verschillends mee. Wat voor mij het meest in de buurt van snelheid komt, is de groeplooptijd. Groeplooptijd zegt simpel gezegd hoeveel later bepaalde frequenties worden geproduceerd ten opzichte van een zeker referentiepunt. Als je de kast feitelijk iets te klein maakt is de groeplooptijd hoger dan wanneer je een correct gedimensioneerde kast gebruikt. Het systeem slingert langer na rond zijn resonantiefrequentie.

Je kunt het gedrag van luidsprekereenheid rond zijn resonantiefrequentie zien als een massaveersysteem met een massa (de parameter Mms), de veerstijfheid van de ophanging (bij luidsprekers werken we doorgaans met de inverse van stijfheid, de comliantie Cms) en demping van die resonantie (de Q-factor, in het geval van een enkele eenheid noemen we die Qts, dat het resultaat is van mechanische verliezen in het bewegende systeem en elektrische kortsluiting van de tegen-EMK die het bewegen van het systeem opwekt).

De veerstijfheid en massa bepalen samen de resonantiefrequentie en de Q-factor bepaalt hoe sterk die resonantie is. Als er geen demping zou zijn (de Q is dan oneindig hoog), raakt het systeem zijn energie niet kwijt en dan zou de resonantiepiek oneindig hoog zijn. Je hebt dan een extreme vorm van 'one-note-bass': je hoort enkel de de toon van de resonantiefrequentie en de resonantie slingert eeuwig na.

Als je een woofer in een gesloten box plaatst, vormen de woofer en de kast samen één systeem. De lucht in de kast heeft een eigen veerstijfheid: als je de woofer naar binnen duwt, voel je meer weerstand dan als de woofer vrij in de lucht zou hangen. Je comprimeert dan de lucht in de kast. Het gevolg van de extra stijfheid is dat de resonantiefrequentie van het systeem omhoog verschuift. De compressie en expansie van de lucht gebeurt grotendeels adiabatisch, dus interne verliezen in het luchtvolume van de kast zijn beperkt. De demping van het totale systeem komt daarom hoofdzakelijk voor rekening van de woofer. De woofer zelf is echter niet veranderd, met als gevolg dat de demping van het totale systeem afneemt en de Q-factor dus toeneemt. Hoe kleiner de kast, hoe groter de stijfheid van de luchtveer en hoe hoger de Q-factor van het gecombineerde systeem.

Op papier is een kritisch gedempt systeem het meest 'snel'. Een kritisch gedempt systeem heeft een Q-factor van 0,5. Een dergelijk systeem keert het snelst terug naar zijn evenwichtspositie, zonder na te slingeren. Je kunt je echter afvragen of je die verschillen in groeplooptijd werkelijk hoort. Wellicht met speciale testgeluiden in een anechoische ruimte. Ik betwijfel ten zeerste of je de groeplooptijd van een verstandig gedimensioneerd gesloten systeem kunt waarnemen in een normale ruimte.

Trouwens, als je een DSP hebt maakt het allemaal echter niet zo veel uit: middels EQ kun je elke gewenste Q-factor realiseren :) .

Het verhaal wordt overigens een stuk gecompliceerder wanneer je resonatoren gaat gebruiken om de laagextensie te vergroten, zoals Bass-Reflex, een Passieve Radiator of een transmissielijn.
Dat zeg ik toch,jij zegt het anders door je opleiding maar komt op hetzelfe neer  ;)

Total Q0,5 speelt snel zegt je.....,dat is juist niet juist imo.
Ik zeg net een kleine kist/ Q 0,9 doet dat wel maar 0,5 is zo traag als blubber als je dit met een JL driver doet.

Dit was niet subjectief maar objectief en getest/luistert door wat vrienden dus niet alleen mijn mening.
Je staart op die natuurkunde die ik net al noemde net als we het eerder al eens over vermogens gehad hebben.
Ik moet een kist ombouwen ven een andere amp aansluiten voor iemand die hier ze tips haalde ipv bij mij .
Dus zo subjectief ben ik niet Martijn. ;)

Daarbij,,.... met dsp regel je deels de Q factor bij want  gevlakt in die grote kist klonk niet goed toen.
Gevlakt in die kleine kist houd wel ze snelle response.

Dus op papier zal je gelijk hebben,in de praktijk heb je 3 keer een foute onderbouwing.
Dat is subjectieve naar de theorie kijken,ipv  objectief naar de praktijk.

morca

#362
Quote from: Martijn - Synergy Acoustics on December 15, 2014, 20:55:27
Morca, door een woofer in een feitelijk te kleine kast te stoppen, krijg je een hogere afstemfrequentie en een hogere Q-factor. Je zegt dat de kast in jouw situatie dan strakker klinkt. Wellicht is het zo dat een juist gedimensioneerde kast in jouw situatie te veel diep laag weergeeft. Als je kamer niet heel groot is, gebeurt dat al snel. Door de kast kleiner te maken, sluit het diepe laag wellicht beter aan bij de akoestiek van je ruimte. Desalniettemin, je hebt een DSP, dus uiteindelijk kun je dat ook digitaal corrigeren. Daar hoef je geen nieuwe kast voor te bouwen.
Martijn zoals ik al eerder zei je benadering loopt spaak dat kan niet met een JL driver.
Die kast is niet te klein maar natuurkundig berekend bij de driver zodat je hem niet sloopt met optimale aanstuuring.
Dus de manier om hem optimaal te laten spelen.

PS me sub,s staan in de living niet meer boven .

Bij Jeroen ze SDX ook zo dus die gaan we na een nieuwe amp ook van een te kleine kist voorzien,speelt ie snaarstrak  :)

DofN

#363
Quote from: morca on December 15, 2014, 20:51:29
Je subplan weer even op koud water.
Voor muziek hoeft een sub ook zeker niet perse stereo en zeker die dikke speakers van jouw zullen het geweldig zonder sub doen mits er een goeie stabiele amp aan hangt.
Dat zit allemaal wel snor bij jouw.

Blijft wel apart,zou die sub van die statische schokken stuk gegaan zijn en dan 3 keer?
Maar daar zullen we wel niet 1,2 ,3 achterkomen.

Ik was heel erg tevreden over het laag van de Helicons, maar ik dacht het met subs nóg beter te krijgen. Soms grijp je te hoog - en mis :)

Nee de andere keren van een plop die werd veroorzaakt door slechte interactie (lees: "plop")  tussen de Lyngdorf RP en de NAD M51. Die twee heb ik inmiddels uit het systeem - en de RP was binnen 1 dag verkocht. Het was geen erg harde plop - dus eigenlijk is dat ook al twijfelachtig. Ik heb de dealer gemaild en heb aangeboden om een deel van de schade zelf te betalen: ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat dit enkel aan de SVS-subs ligt. Vandaag nog geen reactie ontvangen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

MAW

Quote from: Martijn - Synergy Acoustics on December 15, 2014, 13:00:52
Alles valt of staat met de integratie van de subwoofers.

Eens. subintegratie is nog lang niet altijd gemakkelijk. Gelukkig soms wel :P
Gr. Martijn

MAW

#365
Quote from: doorofnight on December 15, 2014, 21:13:31
Ik was heel erg tevreden over het laag van de Helicons, maar ik dacht het met subs nóg beter te krijgen. Soms grijp je te hoog - en mis :)
Tja, onder 35 a 40hz gebeurt niet zoveel meer dus ik zou proberen zonder subs te spelen met dergelijke zuilen. Stereo 2.0! ;)
Gr. Martijn

morca

Quote from: MAW on December 15, 2014, 22:37:43
Tja, onder 35 a 40hz gebeurt niet zoveel meer dus ik zou proberen zonder subs te spelen met dergelijke zuilen. Stereo 2.0! ;)
Kan best met zulke fronts, echt mooie speakers!!
Lekker gaan genieten Abel en die subs weglaten/ verkopen.

Martijn M

Quote from: morca on December 15, 2014, 21:03:40
Dat is subjectieve naar de theorie kijken,ipv  objectief naar de praktijk.

Ik denk dat je de definities van objectief en subjectief niet helemaal helder hebt. Je waarnemingen zijn niet vrij van vooringenomenheid, dus niet objectief. Als je waarnemingen ingaan tegen algemeen geaccepteerde theorie, moet je extra op je hoede zijn. Weet je zeker dat je waarnemingen juist zijn? Zo ja, zijn er minder extreme theorieën die je waarnemingen zouden kunnen verklaren?

Uitzonderlijke claims vereisen uitzonderlijk bewijs.
Dutch & Dutch

morca

#368
Quote from: Martijn - Synergy Acoustics on December 15, 2014, 23:55:53
Ik denk dat je de definities van objectief en subjectief niet helemaal helder hebt. Je waarnemingen zijn niet vrij van vooringenomenheid, dus niet objectief. Als je waarnemingen ingaan tegen algemeen geaccepteerde theorie, moet je extra op je hoede zijn. Weet je zeker dat je waarnemingen juist zijn? Zo ja, zijn er minder extreme theorieën die je waarnemingen zouden kunnen verklaren?

Uitzonderlijke claims vereisen uitzonderlijk bewijs.
Waar lees jij dat me mening niet vrij van vooringenomenheid is?
Dat is hetzelfde eigenlijk als ik nu zeg dat je wat leest in me woorden...
wat ik niet gezegd hebt maar wat jij denkt ....dat is ook niet helder.
Objectief.... tja, ik heb je al uitgelegd dat ik meer mensen ken die het opgevallen is ,sommige met een te grote kist.

Ik hoef niks te bewijzen ik heb het mensen zien ervaren/horen wat in hun ogen beter klinkt.
Wat is algemeen geaccepteerde theorie als het ook faalt.
Dan kom ik weer bij de praktijk waar de theorie soms flink spaak loopt.

Op meerdere vlakken:
Kleine /grote kist,wat dit met het geluid doet.
Welk vermogen nodig is bij een gesloten kist door de inhoud laten bepalen,
echt not done met de driver die ik gebruik en die ik nog om ga bouwen.

Dat zij  al 2 factoren waardoor ze slapjes en futloos kunnen spelen, terwijl er zoveel meer spl en SQ uit te halen is.
Ook op hoge volume,s klinken ze stuk beter in die kleine kist,alle voordelen die ik eerder al noemde zijn op elk volume duidelijk hoorbaar.


Uitzonderlijk extreme theorieën  ....tja
Ik onderbouw het met kisten ,jij met woorden.
Zal over beide wat te zeggen zijn.

chansig

#369
Nou volgens mij heeft Martijn ook wel het eea gebouwd.

Je kan op z'n minst proberen dat je je niet op je pik getrapt/in je kuif geschoten (of een ander mooi Nederlands spreekwoord) voelt. Want dat is wat ik meen te lezen.

Daarnaast jezelf niet onderuit haalt door te zeggen dat je geen opleiding hebt genoten en tegelijkertijd deze opleiding een ander voor de voeten te werpen als een soort van beperking voor die persoon.

Voor de rest alleen maar een discussie die ik kan volgen...en dat juich ik toe.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MAW

Quote from: Martijn - Synergy Acoustics on December 15, 2014, 23:55:53
Ik denk dat je de definities van objectief en subjectief niet helemaal helder hebt. Je waarnemingen zijn niet vrij van vooringenomenheid, dus niet objectief. Als je waarnemingen ingaan tegen algemeen geaccepteerde theorie, moet je extra op je hoede zijn. Weet je zeker dat je waarnemingen juist zijn? Zo ja, zijn er minder extreme theorieën die je waarnemingen zouden kunnen verklaren?

Uitzonderlijke claims vereisen uitzonderlijk bewijs.

^^
Gr. Martijn

morca

Quote from: chansig on December 15, 2014, 20:36:42
Als je met iemand niet over natuurkunde moet praten dan is het mij. Ik kan alleen maar braaf knikken en oh ja zeggen...of boeiend. :D


Apart dat je dan toch wat ''denkt '' te lezen in me woorden. ;)

Quote from: MAW on December 16, 2014, 11:12:03
^^

Gaan jullie mij maar eens verklaren waarom ik en kennisen wat anders horen als jullie boek soms zegt.
Ik zeg soms.... wat het gaat niet voor elke driver op.
Niet met complot theorieen over subjectief heid graag,maar technisch onderbouwd waarom .....
Nogmaals op Jeroen ze SDX en amp terug te vallen,daar klopte niks van.
Maar goed ik zal wel dom zijn en hij ook dat hij nu mij ze zaakjes laat bekijken  :music:

Maareuh ik ga wat anders doen,5 jaar geleden wist uw het beter.
En anders komen we toch niet uit  ;)

DofN

Nieuws uit Duitsland. Ze willen de subs niet terugnemen, want ze sturen - zonder verder overleg - een nieuwe sledgeamp, die ik er zelf wel in pruts. SVS heeft ergens een handleiding hiervoor. Vind de service uitstekend, ik klaag nergens over. Vind het netjes dat ze het doen.

Daarna komt Martijn helpen om de subs in te regelen. Ik ga het gewoon nog een keer proberen. Als ik ze verkoop moet ik mijn verlies nemen, en als ik nieuwe koop, kost dat ook weer geld. Daar kan ik het risico wel op lopen. De volgende keer gooi ik de hele set van de stroom voor ik in de weer ga met kabels, in plaats van alleen de subs.
Gaat het dan weer verkeerd, dan moet ik mijn verlies nemen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

yorkie13

Ben benieud naar je bevindingen.

Heb zelf heel wat gesloten subwoofers getest, en vind de sb12nsd toch wel erg goed op dat vlak.

zeker de gerbuikte Peerless xxls12 woofer met aluminium conus speelt hierin een grote rol.

Staaled

Fijn dat het zo verloopt.
De service van SVS is naar mijn ervaring en bij mijn weten buitengewoon.
En Martijn zal er alles uit weten te persen. :thumbs-up:  :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)