Bij DofN: Bacch in tha house!

Started by DofN, August 13, 2013, 21:32:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MAW

Ik zie nu pas de info over het aanbrengen van het akoestisch spuitplafond.

Mooi werk! :)
Gr. Martijn

DofN

#276
Thx! Werkt echt prima.

Hier vandaag een boeiende dag gehad met Henk en Frank. Met versterkers gewisseld: met de Lyngdorf ook als EV vonden Frank en Henk de ruimtelijkheid afnemen (wegvallen) maar was de diepte goed. Frank vond met de subs beter dan zonder, Henk vond zonder de subs het laag karakteristieker en gedetailleerder.

De NAD M3 geeft een iets mooiere klank en is wat vloeiender, en de ruimtelijkheid neem dan weer toe, aldus Frank en Henk. De dieptewerking is weer iets minder.

Dat van de diepte hoor ik ook, de klank/en het vloeiende  misschien ook.. Grappig zoals mensen naar het zelfde luisteren en iets anders horen.

Kortom, ik weet dus even niet meer wat ik moet doen behalve de komende weken experimenteren en de NAD M3 nog even niet verkopen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Deleted Member 2

#277
Quote from: doorofnight on December 13, 2014, 18:22:23
Thx! Werkt echt prima.

Hier vandaag een boeiende dag gehad met Henk en Frank. Met versterkers gewisseld: met de Lyngdorf ook als EV vonden Frank en Henk de ruimtelijkheid afnemen (wegvallen) maar was de diepte goed. Frank vond met de subs beter dan zonder, Henk vond zonder de subs het laag karakteristieker en gedetailleerder.

De NAD M3 geeft een iets mooiere klank en is wat vloeiender, en de ruimtelijkheid neem dan weer toe, aldus Frank en Henk. De dieptewerking is weer iets minder.

Dat van de diepte hoor ik ook, de klank/en het vloeiende  misschien ook.. Grappig zoals mensen naar het zelfde luisteren en iets anders horen.

Kortom, ik weet dus even niet meer wat ik moet doen behalve de komende weken experimenteren en de NAD M3 nog even niet verkopen.

Het was inderdaad een boeiende en leuke dag. Met frank (Lynch1979) naar Abel om naar muziek via zijn set te luisteren. Abel heeft een zo vooraf uit de in zijn topic geplaatste foto's af te leiden, prachtige luisterruimte. In werkelijkheid nog fraaier met zichtbaar en hoorbaar de nodige akoestische maatregelen. Tijdens de babbel voorafgaand aan de luistersessie was heel goed de rust in de ruimte te merken.

Nog maar kort geleden hebben de Nad voor- en eindversterkers plaats moeten maken voor een Lyngdorf. De eerste indrukken van de gespeelde muziek zullen ons de hele middag bij het luisteren van een heel repertoire aan muziek stevig bezig houden.
De set speelde de muziek met een niet vaak eerder gehoorde diepte in het geluidsbeeld. Werkelijk imposant dat zoiets in je huiskamer kan worden neergezet. Ook tonaal klonk het erg goed en uitgewogen.
Maar dan..
de eerste betovering is uitgewerkt en maakt plaats voor nog eens wat meer precies luisteren naar hoe dat stereobeeld staat en wat daar in zit; hoe het is opgebouwd.
Direct valt dan op dat het stereobeeld van alle gespeelde tracks tussen de luidsprekers wordt geplaatst met de eerder aangegeven diepte. Ik ervaar het als een soort tunnel van geluid.
Zo wordt een gemengd koor in een kerk ontdaan van de ambiance van de kerk. Het wordt weergegeven als een compacte groep waarbij de werking zoals galm en afmetingen van de kerk verdwenen zijn.
Nog een vreemd effect was dat de echo van een rimshot rechts voor het slagwerk wordt weergegeven.

Of het veroorzaakt wordt door een nog niet optimale integratie van de twee subs of ook behoort bij de hiervoor beschreven effecten weet ik niet. Een enkele keer verschoof de plaatsing bij het weergeven van een akoestische bas naar de hoek waar de rechter sub staat.
Wat rechtovereind bleef was de fascinerende diepte van het stereobeeld en de zeer pakkende tonaliteit van bijvoorbeeld een piano. Werkelijk prachtig. Met als kritische noot dat het 'vloeiende' dat een krachtige versterker kan hebben met een perfect matchende luidspreker in wat mindere mate aanwezig is.

Als Abel genoegen zou nemen met de erg beperkte breedte van het stereobeeld zou verder tunen van de set heel beperkt kunnen blijven. Misschien nog wat doen met de afstelling van de subs en klaar. Vooral zou ik echter de Lyngdorf tijd geven om in te spelen (als Abel daar al in gelooft  8) ;D). De versterker heeft nog maar een beperkt aantal uren gespeeld. Het in mindere mate 'vloeiend' spelen zou ook zo maar een effect van de nog beperkte inspeeltijd kunnen zijn.

Vervolgens zijn we gaan experimenteren met de nog aanwezige Nad M3 als eindversterker aan de Lyngdorf. Ook het veranderen van de fase van de plaatsing van de netkabels is nog kort geprobeerd. Dit gaf geen oplossing voor de weergave van de breedte.
De andere eindversterker gaf een geheel ander beeld dan de Lyngdorf eindversterker. Het stereobeeld werd breder en was nu aan de buitenzijde van de luidsprekers. Een meer natuurlijk podium werd gepresenteerd dan met de eerdere setup. De diepte was wat minder, maar het totaal werd meer vloeiend weergegeven. Meer grip op de luidsprekers?
Ook werd je meer gepakt door de muziek. Een groot koor en symfonieorkest veroorzaakte een laag plezierig kippenvel op mijn rug...
Het geheel klonk wat droger dan via de eindversterker van de Lyngdorf, wat minder rijk qua tonaliteit. Toch was de weergave meer natuurlijk en zeker meer pakkend.

Abel, je hebt een prachtige set in een prachtige luisterruimte en kerstreces voor de boeg ;D
Mooie gelegenheid om lekker verder te testen en de Lyngdorf in te spelen.

Dank voor je gastvrijheid en de gelegenheid om jouw set intensief te kunnen horen.

Groet
Henk






dre73

Ik lees over twijfels.....
Heb je nog een keer geluisterd?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Deleted Member 2

Quote from: dre73 on December 13, 2014, 23:28:48
Ik lees over twijfels.....
Heb je nog een keer geluisterd?

we hebben keer op keer met zijn drieën geluisterd. Soms hoorden frank en ik vooral wat betreft de breedte van het stereobeeld (een met natuurlijke dimensies weergegeven podium) net iets anders dan Abel.
Ik verwacht dat Abel zeker zelf zal aangeven hoe hij de opmerkingen interpreteert.
Gr
Henk

dre73

Ik vond de NAD al redelijk klinisch kwa weergave,vond jij dat ook?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Deleted Member 2

Quote from: dre73 on December 13, 2014, 23:42:08
Ik vond de NAD al redelijk klinisch kwa weergave,vond jij dat ook?

Nee, niet uitgesproken klinisch. Wel vond ik dat er wat weinig warmte (middentonen) was. Met de Lyngdorf goocheldoos kon dit al redelijk gecompenseerd worden. Dit werd heel goed duidelijk met de weergave van een akoestische bas. Deze was aanvankelijk ontdaan van de typische sound van dat instrument waardoor het ontdaan leek van de klankkast. Abel toverde met een paar ingrepen in de Lyngdorf de kast weer op het toneel.
we hebben echter door al het gedoe van omzetten van de versterking en zelfs het weghalen van een akoestisch paneel te weinig intensief (geconcentreerd, tijd en repertoire) kunnen luisteren om een voldoende betrouwbare uitspraak (dus wat minder subjectief  ;D) te kunnen doen.

Gr
Henk

dre73

Inderdaad te weinig warmte,tevens ook een iets zwakker punt van de Dali's.
Ik denk dat de combi net iets teveel is.

En nu over naar Abel. :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

DofN

#283
Ik ben overigens definitief uitgespeeld met SUBS. Vandaag na het insteken van de kabels, waarbij de sub uit stond - dus echt zonder power - voelde ik een kleine elektrische schok bij de kabel. Dit komt misschien door het wollen kleed. Geen idee. Maar mijn angst werd bewaarheid toen de betreffende sub niets meer wilde doen. Klaar finito, dit is de derde keer. Subs zijn niet geschikt voor mij.

Ik ga ook mijn dealer niet meer vragen voor reparatie. Dit ligt echt aan mij. SVS USA zojuist een email gestuurd met het verzoek om een nieuwe amp en de tools om de sub te openen. Gooi ik er een nieuwe sledge in en gaat het paartje in de verkoop. Of iemand moet een beter idee hebben wat ik met de sub moet doen?

@Onder: het is net andersom: met de Lyngdorf RP vond je het wat klinisch en koel, maar zonder juist beter.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Deleted Member 2

#284
Quote from: doorofnight on December 14, 2014, 00:09:08
Ik ben overigens definitief uitgespeeld met SUBS. Vandaag na het insteken van de kabels, waarbij de sub uit stond - dus echt zonder power - voelde ik een kleine elektrische schok bij de kabel. Dit komt misschien door het wollen kleed. Geen idee. Maar mijn angst werd bewaarheid toen de betreffende sub niets meer wilde doen. Klaar finito, dit is de derde keer. Subs zijn niet geschikt voor mij.

Ik ga ook mijn dealer niet meer vragen voor reparatie. Dit ligt echt aan mij. SVS USA zojuist een email gestuurd met het verzoek om een nieuwe amp en de tools om de sub te openen. Gooi ik er een nieuwe sledge in en gaan het paartje in de verkoop. Of iemand moet een beter idee hebben wat ik met de sub moet doen?

@Onder: het is net andersom: met de Lyngdorf RP vond je het wat klinisch en koel, maar zonder juist beter.

ik ben ook zo slecht met goochelen ;D

Wat een narigheid nu met de sub Abel. we zijn juist zo secuur geweest om alles spanningsloos te maken bij het omzetten. :o

DofN

Ja. Ach nouja, het komt wel weer goed.

Bedankt voor jullie bezoek en kritische luisteren, tips en adviezen :) Was leuk.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

YamahaRXV

Quote from: Onder013 on December 13, 2014, 23:18:19
Het was inderdaad een boeiende en leuke dag. Met frank (Lynch1979) naar Abel om naar muziek via zijn set te luisteren. Abel heeft een zo vooraf uit de in zijn topic geplaatste foto's af te leiden, prachtige luisterruimte. In werkelijkheid nog fraaier met zichtbaar en hoorbaar de nodige akoestische maatregelen. Tijdens de babbel voorafgaand aan de luistersessie was heel goed de rust in de ruimte te merken.

Nog maar kort geleden hebben de Nad voor- en eindversterkers plaats moeten maken voor een Lyngdorf. De eerste indrukken van de gespeelde muziek zullen ons de hele middag bij het luisteren van een heel repertoire aan muziek stevig bezig houden.
De set speelde de muziek met een niet vaak eerder gehoorde diepte in het geluidsbeeld. Werkelijk imposant dat zoiets in je huiskamer kan worden neergezet. Ook tonaal klonk het erg goed en uitgewogen.
Maar dan..
de eerste betovering is uitgewerkt en maakt plaats voor nog eens wat meer precies luisteren naar hoe dat stereobeeld staat en wat daar in zit; hoe het is opgebouwd.
Direct valt dan op dat het stereobeeld van alle gespeelde tracks tussen de luidsprekers wordt geplaatst met de eerder aangegeven diepte. Ik ervaar het als een soort tunnel van geluid.
Zo wordt een gemengd koor in een kerk ontdaan van de ambiance van de kerk. Het wordt weergegeven als een compacte groep waarbij de werking zoals galm en afmetingen van de kerk verdwenen zijn.
Nog een vreemd effect was dat de echo van een rimshot rechts voor het slagwerk wordt weergegeven.

Of het veroorzaakt wordt door een nog niet optimale integratie van de twee subs of ook behoort bij de hiervoor beschreven effecten weet ik niet. Een enkele keer verschoof de plaatsing bij het weergeven van een akoestische bas naar de hoek waar de rechter sub staat.
Wat rechtovereind bleef was de fascinerende diepte van het stereobeeld en de zeer pakkende tonaliteit van bijvoorbeeld een piano. Werkelijk prachtig. Met als kritische noot dat het 'vloeiende' dat een krachtige versterker kan hebben met een perfect matchende luidspreker in wat mindere mate aanwezig is.

Als Abel genoegen zou nemen met de erg beperkte breedte van het stereobeeld zou verder tunen van de set heel beperkt kunnen blijven. Misschien nog wat doen met de afstelling van de subs en klaar. Vooral zou ik echter de Lyngdorf tijd geven om in te spelen (als Abel daar al in gelooft  8) ;D). De versterker heeft nog maar een beperkt aantal uren gespeeld. Het in mindere mate 'vloeiend' spelen zou ook zo maar een effect van de nog beperkte inspeeltijd kunnen zijn.

Vervolgens zijn we gaan experimenteren met de nog aanwezige Nad M3 als eindversterker aan de Lyngdorf. Ook het veranderen van de fase van de plaatsing van de netkabels is nog kort geprobeerd. Dit gaf geen oplossing voor de weergave van de breedte.
De andere eindversterker gaf een geheel ander beeld dan de Lyngdorf eindversterker. Het stereobeeld werd breder en was nu aan de buitenzijde van de luidsprekers. Een meer natuurlijk podium werd gepresenteerd dan met de eerdere setup. De diepte was wat minder, maar het totaal werd meer vloeiend weergegeven. Meer grip op de luidsprekers?
Ook werd je meer gepakt door de muziek. Een groot koor en symfonieorkest veroorzaakte een laag plezierig kippenvel op mijn rug...
Het geheel klonk wat droger dan via de eindversterker van de Lyngdorf, wat minder rijk qua tonaliteit. Toch was de weergave meer natuurlijk en zeker meer pakkend.

Abel, je hebt een prachtige set in een prachtige luisterruimte en kerstreces voor de boeg ;D
Mooie gelegenheid om lekker verder te testen en de Lyngdorf in te spelen.

Dank voor je gastvrijheid en de gelegenheid om jouw set intensief te kunnen horen.

Groet
Henk

Een mooi en vooral uitgebreid verslag waarin zo lezende toch wel een aantal uitersten beschreven lijken te worden qua ervaren belevenis.
Enerzijds de goede diepte in het beeld en een mooie tonaliteit, anderzijds een beperkte ruimtelijkheid die er voor zorgt dat de belevenis en ambiance als minder positief ervaren werd ?
Wat ik mij dan puur uit interesse afvraag als ik e.e.a. zo lees is wat dan de reden kan zijn van die beperkte ruimtelijkheid; is het de goed aangepakte akoestiek (demping) die er voor zorgt dat er qua ruimtelijkheid wordt ingeboet t.o.v. de ervaren diepte in het beeld, of speelt de werking van DSP hierin mogelijk een rol ? (uitgaande dat er actief gebruik is gemaakt van de DSP regeling op de Lyngdorf)

Interessant.... :angel:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Bas Akkerman

Ten eerste klote van je sub Abel, het zit je echt niet mee. :nopompom:

Verder ben ik geen fan van de DSP van de Lyngdorf. Met name de natuurlijke nagalmtijd vind ik te kort worden, waardoor ruimtelijke informatie en onderlinge klanken in en tussen instrumenten teveel van elkaar worden gescheiden. De DSP lijkt iets te fanatiek de nagalmtijden te willen beheersen.
Dit op basis van eerdere ervaringen, de ervaring bij Abel heb ik (nog?) niet.

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

DofN

#288
Dat is zeker zo: door de goede akoestiek, het afstraalgedrag van de DALI's (spreken de zijwanden minder aan) en de Lyngdorf RP die veel "zwoel" weghaalt in met name het laag en midlaag, krijgt het geluid een heel droog karakter. Ik vind dat mooi.
Henk vond het uiteindelijk zonder RP (je kan de Lyngdorf RP bypassen en dat heb ik een paar keer laten horen) klankvoller klinken - mooier. Ik niet. Ja ik hoor wel meer klank, maar ervaar dat als ongewenste zwoel.

Deze Dali's hier hebben geen gebrek aan warmte, zoals hierboven even gedacht werd, het is de combinatie van akoestiek, RP en het afstraalgedrag.

Er waren wel wat rare dingen aan de hand gisteren: de nieuwheid van de Lyngdorf, een sub die er wsch halverwege de dag mee opgehouden is, mijn onbekendheid met het apparaat Lyngdorf en diens instelmogelijkheden.

Ik hoorde overigens niet dat het geluidsbeeld alleen tussen de luidsprekers geplaatst wordt. Ik hoor wel de ruimte van de opname, de galm en de echo's in soort 3D bubbel, maar het is wel anders dan in de meeste luistersituaties...Droger dus. De ruimtelijkheid is subtiel, en hier is vooral en alleen de ruimtelijkheid in de muziek zelf te horen, omdat de luisterruimte in dat frequentiegebied nog maar heel weinig meedoet.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

#289
Quote from: Bas Akkerman on December 14, 2014, 08:47:38
Ten eerste klote van je sub Abel, het zit je echt niet mee. :nopompom:

Verder ben ik geen fan van de DSP van de Lyngdorf. Met name de natuurlijke nagalmtijd vind ik te kort worden, waardoor ruimtelijke informatie en onderlinge klanken in en tussen instrumenten teveel van elkaar worden gescheiden. De DSP lijkt iets te fanatiek de nagalmtijden te willen beheersen.
Dit op basis van eerdere ervaringen, de ervaring bij Abel heb ik (nog?) niet.

Ik heb begrepen dat Lyngdorf daarin juist niets doet :) Hij past geen correcties toe in het tijdsdomein. Correct me if I am wrong, maar dit heb ik een keer met Martijn uitgezocht, door hierover vragen te stellen aan Lyngdorf zelf. Dat is ook de reden waarom ik voor een combinatie met fysieke absorptie voor hoog en midhoog werk. Ook heeft Martijn metingen gedaan en zag geen correcties in het tijdsdomein.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Bas Akkerman

Quote from: doorofnight on December 14, 2014, 08:56:53
Ik heb begrepen dat Lyngdorf daarin juist niets doet :) Hij past geen correcties toe in het tijdsdomein. Correct me if I am wrong, maar dit heb ik een keer met Martijn uitgezocht, door hierover vragen te stellen aan Lyngdorf zelf. Dat is ook de reden waarom ik voor een combinatie met fysieke absorptie voor hoog en midhoog werk.
Dat geloof ik graag, maar toch is dat mijn ervaring en zeker ook smaak. Als het de jouwe niet is, heb je een blijvertje lijkt me!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Jammer dat je sub weer de geest geeft. Dikke vette pech. Maar waarom je het hele sub gebeuren dan de deur uit gaat doen is mij niet helemaal duidelijk.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

#292

Ik denk dat we horen wat we willen horen, verwachten te horen en helaas ook wat we niet willen horen. En dat horen we echt. Eén grote mindfuck.  :nopompom: Ik twijfel aan alle luistervaringen - ook de mijne. Je hoort wat je hoort, dat staat dan weer buiten kijf. Maar we komen er wel weer :)

@Hans: omdat het continue stuk gaat. Het is op den duur wel goed.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Deleted member

Hee Abel, wat een gerotzooi met die sub zeg... Klinkt me heel bekend in de oren :/

Zijn de subs voor heen gerepareerd of volledig vervangen? Zoals je wellicht weet heb ook ik een lange historie met defecte subs (Velodyne in mijn geval), en deze werd keer op keer gerepareeed. Nu dat deze volledig vervangen is door een heel nieuw exemplaar speelt deze probleemloos. Zou dat voor jou ook een optie zijn?

Verder: mooi verslag! Je ruimte ziet er al prachtig uit, en als ik het zo lees klinkt het ook zeer prima. Leuk te lezen verslag!
Stereo-fan for life!

MAW

#294
Quote from: doorofnight on December 14, 2014, 00:09:08
Ik ben overigens definitief uitgespeeld met SUBS. Vandaag na het insteken van de kabels, waarbij de sub uit stond - dus echt zonder power - voelde ik een kleine elektrische schok bij de kabel. Dit komt misschien door het wollen kleed. Geen idee. Maar mijn angst werd bewaarheid toen de betreffende sub niets meer wilde doen. Klaar finito, dit is de derde keer. Subs zijn niet geschikt voor mij.

Ik ga ook mijn dealer niet meer vragen voor reparatie. Dit ligt echt aan mij. SVS USA zojuist een email gestuurd met het verzoek om een nieuwe amp en de tools om de sub te openen. Gooi ik er een nieuwe sledge in en gaat het paartje in de verkoop. Of iemand moet een beter idee hebben wat ik met de sub moet doen?

How, hoe lang heb je die subs al dan? Ik zou ze terugsturen. Als je er zoveel gezeik mee hebt laat ze het spul maar terug nemen. Ik heb niet alles gevolgd maar 3 x problemen betekent voor mij dat er binnen redelijke termijn (afhankelijk van hoe lang het geleden is dat je ze aangeschaft hebt) geen goede oplossing geboden is. Ik zou verzoeken om de overeenkomst terug te draaien om dat er nog steeds niet voldaan wordt door de leverende partij.
Gr. Martijn

MAW

#295
Quote from: Bas Akkerman on December 14, 2014, 08:47:38
Verder ben ik geen fan van de DSP van de Lyngdorf. Met name de natuurlijke nagalmtijd vind ik te kort worden, waardoor ruimtelijke informatie en onderlinge klanken in en tussen instrumenten teveel van elkaar worden gescheiden. De DSP lijkt iets te fanatiek de nagalmtijden te willen beheersen.

Veel galm kun je redelijk eenvoudig akoestisch voorkomen (wat Abel gedaan heeft). Als er minder sprake van galm is zal de DSP minder versmering in het tijdsdomein meten en minder gaan corrigeren  (en kan hij dus ook minder 'verkeerd' doen, als dat al van toepassing zou zijn).


Gr. Martijn

YamahaRXV

Quote from: doorofnight on December 14, 2014, 08:52:23
Dat is zeker zo: door de goede akoestiek, het afstraalgedrag van de DALI's (spreken de zijwanden minder aan) en de Lyngdorf RP die veel "zwoel" weghaalt in met name het laag en midlaag, krijgt het geluid een heel droog karakter. Ik vind dat mooi.
Henk vond het uiteindelijk zonder RP (je kan de Lyngdorf RP bypassen en dat heb ik een paar keer laten horen) klankvoller klinken - mooier. Ik niet. Ja ik hoor wel meer klank, maar ervaar dat als ongewenste zwoel.

Deze Dali's hier hebben geen gebrek aan warmte, zoals hierboven even gedacht werd, het is de combinatie van akoestiek, RP en het afstraalgedrag.

Er waren wel wat rare dingen aan de hand gisteren: de nieuwheid van de Lyngdorf, een sub die er wsch halverwege de dag mee opgehouden is, mijn onbekendheid met het apparaat Lyngdorf en diens instelmogelijkheden.

Ik hoorde overigens niet dat het geluidsbeeld alleen tussen de luidsprekers geplaatst wordt. Ik hoor wel de ruimte van de opname, de galm en de echo's in soort 3D bubbel, maar het is wel anders dan in de meeste luistersituaties...Droger dus. De ruimtelijkheid is subtiel, en hier is vooral en alleen de ruimtelijkheid in de muziek zelf te horen, omdat de luisterruimte in dat frequentiegebied nog maar heel weinig meedoet.

Bedankt voor je uitleg, duidelijk verhaal  ;)
Ik ken natuurlijk jouw set niet klankmatig, maar dit zo lezende krijg ik wel de beeldvorming dat er ''meettechnisch'' weinig tot niets af te dingen valt aan het presteren van de set in jouw akoestisch goed aangepakte ruimte ?
Vaak hoor en lees je dat meettechnisch ''perfecte'' luisterruimtes qua muzikale belevenis soms als minder muzikaal bestempeld worden en de belevenis (uiteraard per individuele luisteraar verschillend) anders ervaren wordt. Lijkt mij ook puur een kwestie van wennen aan een ander soort weergave waarbij de ruimte veel minder meespeelt qua ruimtelijkheid en waar alle informatie in de weergave puur via de set ten gehore wordt gebracht ?
Veel belangrijker vind ik dat de weergave compleet naar jouw zin is, is dit het geval dan is het toch dikke prima  :thumbs-up:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8


yorkie13

#298
Zeker vervelend dat de sb12nsd voor de 3de keer defect is.

Het paar sb12nsd dat ik gebruik komen bij dezelfde (duitse) leverancier vandaan.

Tot op heden nog geen problemen mee gehad.

Het gaat om een grotere partij uitloop modellen die nog steeds voor 499 euro per stuk worden aangeboden.(Ebay.de)

het voelen van spanning op de kabel is in ieder geval niet goed lijkt me.