Bij DofN: Bacch in tha house!

Started by DofN, August 13, 2013, 21:32:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

Ik zie bij limts niets staan waarmee ik de interval kan veranderen?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Timvg

Quote from: doorofnight on May  3, 2018, 21:43:34
Ik zie bij limts niets staan waarmee ik de interval kan veranderen?

Gewoon de verticale schaal aanpassen (inkorten). Intervallen volgen vanzelf.

DofN

#902
Inmiddels gevonden: zo leer je elke dag weer wat :)



Zo lijkt het ernstiger al is dat het niet :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Ik zal van het weekend eens kijken of ik dat dipje weg kan krijgen in de huidige opstelling van subs en fronts door te spelen met de crossover en filters. En dan Martijn eens uitnodigen om het helemaal anders aan te pakken.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Timvg

Ivm het crossover - de midwoofer gaat steeds directioneler worden wanneer die hoger gaat spelen. Waar de tweeter het overneemt zal die vervolgens een bredere afstraling hebben (off axis). Die reflecties komen natuurlijk ook tevoorschijn in de metingen en dat zie je in de afval naar boven toe, gevolgd door een piek rond 3khz (tweeter neemt hier over). Dit draagt ook wel bij aan de perceptie van het geluid. Mocht je de dip eruit krijgen zal het natuurlijk allemaal nog iets punchier worden onderaan.

CinéHome

Quote from: Baardmannetje on May  3, 2018, 20:01:40
Ik zie alleen maar aannames... Dit zegt Wiki:

"De grondtoon of frequentie van een Nederlandse mannenstem ligt rond de 100 Hz, die van een Nederlandse vrouwenstem rond de 200 Hz en die van een Nederlandse kinderstem rond de 300 Hz. Bij spraakgeluid ligt de meeste geluidsenergie echter in het frequentiebereik waarvoor het menselijk gehoor het gevoeligst is, namelijk tussen 3000 en 4000 Hz'.
Je neemt wel wat veel aan met mijn aannames.
Heb je al eens met een sub/sat systeem gecrossed op 80Hz, de fronts uitgezet? Ik wel al vaker. En dan hoor je de mannen en vrouwenstem toch doorkomen in de sub...
Nu waren het geen Nederlandse stemmen. Ik denk aan Donna Summer en Gregory Porter. Misschien ligt het daaraan. :clapping:

En een dip rond 70-90Hz geeft de ietwat schelle klank (niet alleen op de stem). Ook dat heb ik via metingen vaker proefondervindelijk vastgesteld.  Was behoorlijk verrassend moet ik zeggen. Je hebt automatisch het idee dat de tweeter wat te schel klinkt. Maar als je die dip kan wegwerken,  is de tweeter plots 'silky sweet'.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: MichelDW on May  3, 2018, 23:12:03
Je neemt wel wat veel aan met mijn aannames.

Wellicht.

Ik lees alleen maar wat persoonlijke ervaringen.

CinéHome

Persoonlijke ervaringen met meetresultaten dan wel. ;)
Maar ik sprak me niet voor niets voorzichtig uit. Het probleemgebied in kwestie bij DoF zit net onder de stemmenregio vermoed ik. Hij alleen kan beamen of ontkennen wat zijn persoonlijke ervaring is.
En de nieuwe schaalverdeling is inderdaad beter. Zo lijkt het inderdaad ernstiger. Breedbandig en met tot 15% verlies... ik zou het zeker willen aanpakken.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Timvg

Een crossover is geen brick-wall filter. Overlap heb je meestal altijd aangezien de low pass op een sub meestal tussen de 12 en 24dB per octaaf is. Dat bij een 80hz kantelfrequentie je nog wat zaken hoort op 160hz is dus 'normaal'. Komt daarbovenop dat we meestal (zeker als die relatief vlak meet op de luisterplek) de sub nog ietsje harder zetten t.o.v. de mains.

Staaled

Quote from: MichelDW on May  3, 2018, 23:12:03
Je neemt wel wat veel aan met mijn aannames.
Heb je al eens met een sub/sat systeem gecrossed op 80Hz, de fronts uitgezet? Ik wel al vaker. En dan hoor je de mannen en vrouwenstem toch doorkomen in de sub...
Nu waren het geen Nederlandse stemmen. Ik denk aan Donna Summer en Gregory Porter. Misschien ligt het daaraan. :clapping:

En een dip rond 70-90Hz geeft de ietwat schelle klank (niet alleen op de stem). Ook dat heb ik via metingen vaker proefondervindelijk vastgesteld.  Was behoorlijk verrassend moet ik zeggen. Je hebt automatisch het idee dat de tweeter wat te schel klinkt. Maar als je die dip kan wegwerken,  is de tweeter plots 'silky sweet'.
Een crossover heeft een flank. Afhankelijk van het gekozen filter en dus de steilheid van die flank pakt een sub echt nog wel een stuk boven de crossoverfrequentie mee.
Omgekeerd voor de fronts , die houden niet bij 80 plots op.

Edit:
Zie nu dat Timvg mij voor was. :)

Ben het wel met je eens dat dit gebied body geeft.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

CinéHome

80Hz is dan het -3db punt van de sub. Ik heb het getest met 3de orde filter, dus dat zal wel meevallen met dat doorlopen. Maar inderdaad, output zal er nog zijn.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Timvg

We zijn dan ook de natuurlijke stemresonantie aan het vergelijken met stemmen in studio opnames. Dus heel afhankelijk van microfoon/plaatsing daarvan, persoon achter de mengtafel ..

DofN

#912
Het blijft een gedoe! Het is ook nog wel wat te ingewikkeld voor me: er zijn een hoop variabelen en het enige wat ik kan doen is iedere variabele in een beperkt aantal combinaties testen, tot ik een redelijke meting heb. In basis begrijp ik wat een filter doet maar ik kan nauwelijks theoretisch beredeneren wat de voor- en nadelen zijn van een configuratie als deze:

LW LR8 90 Hz
HP BW1 100Hz

Zo kan ik eindeloos blijven combineren en dat is een beetje nutteloos. Helemaal zonder gedachte is het niet: ik heb voor een steil filter voor de hoge highpass gekozen omdat ik niet wil dat de fronts beneden de 100Hz veel doen en omdat ik maximale directionaliteit van de fronts nastreef. De subs lopen met de LR8 vloeiend door. Door de fronts wat hoger in te zetten dan waar het CO punt van de subs, probeer ik extra nullen en plussen te voorkomen.

Nu heb ik door deze instellingen weer een terugval tussen 300Hz en 1K, vermoedelijk door de hoge CO en het steile filter. Zo probeerde ik verschillende combinaties tot ik een redelijke meting had.

Daarna slinger ik de DSP van Lyngdorf aan (die er iedere keer wat anders van maakt) om vervolgens wat bultjes weg te halen met de MiniDSP. Ik wacht rustig tot Martijn een dagje tijd heeft. Het klinkt zo al beter dan gisteren. En als ik het vergelijk met een wel redelijke meting die hij een paar jaar geleden hier verrichte op basis van een andere door hem ingestelde configuratie (binnen de beperkingen van de Lyngdorf), is dit meettechnisch een verbetering.



Nu is dit ook het karakter van de luidspreker:

The front response of the MS 4 is shown in Fig.1 (violet). This is the pseudo-anechoic response averaged across a 30° forward angle in the horizontal plane at tweeter height, combined with the nearfield responses of the woofers and port.The speaker's measured effective lower response limit (–10dB) was 30Hz relative to its output at 100Hz.



The averaged response is very smooth. A slightly recessed trend in the presence region suggests a modestly laid-back quality, but the overall curve still falls within +/-2dB from 50Hz to 20kHz.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Timvg

Bij 100hz zijn die fronts al lang zo goed als omni. Directionaliteit wordt bepaald (in dit opzicht dan toch) door de grootte van de weergever ten opzichte van de golflengte. Vergeet niet dat filters ook het fasegedrag beinvloeden.. Martijn weet er wel raad mee iig :-)

Staaled

Quote from: Timvg on May  4, 2018, 10:14:54
Bij 100hz zijn die fronts al lang zo goed als omni. Directionaliteit wordt bepaald (in dit opzicht dan toch) door de grootte van de weergever ten opzichte van de golflengte. Vergeet niet dat filters ook het fasegedrag beinvloeden.. Martijn weet er wel raad mee iig :-)
Klopt.
Bij een crossover dien je dezelfde filters te gebruiken.
Uit het hoofd is elke orde 90 graden. Dus 2de 180 of 4de 360.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DofN

De subs in mono gezet, dat scheelt een slok op de borrel qua grilligheid. De filters en crossovers voor hoog en laag zijn nu identiek.

De subs staan niet langer gestacked maar op vier punten rondom de MLP. De luisterruimte heeft de vorm van een L, dus ideaal is het niet. Na de lyngdorf correctie (die een enorme bult rond de 20Hz totaal liet verdwijnen en een enorme piek bij de 40Hz liet staan) heb ik met de minidsp de 20Hz wat teruggebracht (de energie is er dus waarom niet) en de piek bij 40Hz weggepoetst.

Nu ben ik er ook wel even klaar mee.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

MichelDW, ik ben wel benieuwd of je wat metingen hebt van door jou geconfigureerde systemen? Ben benieuwd hoe ver jij gaat. Mag uiteraard anoniem ivm je klanten.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

CinéHome

Zal ik morgen even naar zoeken.
Het punt bij klanten is ook vaak ... hoe ver willen zij gaan. Dan is plaatsing in de eerste plaats het probleem ('keuze' uit 1 lokatie). En in de meeste gevallen gaat het om single sub opstellingen. Dan moet je je doorgaans beperken tot het minderen van pieken.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

CinéHome

In je nieuwe meting/inregeling denk ik dat nu de 90Hz dip toch wel voor wat scheller geluid kan zorgen.
En je curve naar beneden toe is wel heel vlak. Klinkt dat nog lekker?
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

DofN

Die dip rond de 90 Hz is zo smalbandig en slechts rond 5dB dat ga je niet horen. Ik heb nog niet echt geluisterd, ga ik morgen doen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Ralf67

#920
Even een knuppeltje in het hoenderhok gooien  :D

Luister wat langer na een wijziging.

Als je het met Lyndorf, 4x JL en een MiniDSP niet voor elkaar krijg, misschien idd een expert langs laten komen.


Gebruik zelf 2 Monolith subwoofers, dan MiniDSP , en vervolgens Audessey xt32 Sub Eq2.

DofN

Langer luisteren is inderdaad wel een goede tip. Ik heb het sinds gistermiddag ogenschijnlijk wel goed ingeregeld. We zullen zien hoe het loopt.


De minidsp gebruik ik alleen voor de subs en ik regel die in nadat de Lyngdorf zijn kunstje heeft gedaan. Maar misschien is andersom ook te doen: eerst met de minidsp het laag gladstrijken en vervolgens de Lyngdorf er overheen.


Die expert komt vast wel :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

CinéHome

Bitter weinig metingen opgeslagen, blijkbaar.
Hieronder is er eentje met een 2x10inch push pull sub gecombineerd met 1 15inch sub. Beiden op 1 Hypex psc2.400 plate amp met apart regelbare dsp voor 2 kanalen (subs).
Gek genoeg zie ik daar eenzelfde dipje rond 90Hz.
Metingen doe ik doorgaans maar tot 120Hz (hier 100 zie ik) omdat het erboven toch één grote chaos wordt. :D
Merk wel op dat de sub(s) ten opzichte van de fronts wat te zacht staan. Dat regel ik naderhand bij in de receiver. 
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

CinéHome

Nog meer subs dan 2 geeft natuurlijk ook meer kansen op faseverschuivingen. Niet eenvoudig uit te vlakken neem ik aan.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

DofN

#924
Eigenlijk zegt een meting tot 100Hz niet zoveel. Hoe verhoudt zich dit tot het hoog? En bovendien meende ik eerder te lezen dat je een 5dB interval veel overzichtelijker vindt.

Als je crossovers gebruikt is het ook wel interessant wat er in het overgangsgebied gebeurt.

Als ik een denkbeeldige lijn trek dat het gemiddelde voorstelt zie ik een breedbandige piek die begint bij 60 Hz en eindigt bij 85 van bijna 10dB.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software