Bij DofN: Bacch in tha house!

Started by DofN, August 13, 2013, 21:32:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

katwax

Quote from: doorofnight on October 13, 2020, 11:13:00
Een achterwand kan je niet genoeg absorberen >400Hz. Daaronder wil ik niet ingrijpen omdat de LS koppelen met de achterwand voor een efficiënt laag. Vanaf zulke frequenties werken panelen prima, of tegels. Ik denk aan een patroon van tegels achter en boven de LS beetje rond de TV en als ik dan echt ga zitten luisteren zet ik dat paneel ervoor. Ik ga een vriend vragen een ontwerp te maken. Ik wil het iig gezelliger maar ook dat als de TV er weer eens weggaat, het toch nog prima is om naar te kijken.
De Dutch&Dutch is toch directive boven (100hz?) dus zijn panelen achter de luidsprekers van weinig nut (als eerste reflectie).
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

DofN

#1226

Maar al luister je veel naar direct geluid, over het algemeen wil je toch weinig galm in je luisterruimte. Een goede manier om dit te doen is de achterwand dempen, net als het plafond of de vloer. En ik heb ze horen spelen in een harde akoestiek en dan klinkt het toch nog heel redelijk. Maar hoe beter de akoestiek, hoe fijner het klinkt..
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

katwax

Quote from: doorofnight on October 13, 2020, 11:45:38
Maar al luister je veel naar direct geluid, over het algemeen wil je toch weinig galm in je luisterruimte. Een goede manier om dit te doen is de achterwand dempen, net als het plafond of de vloer. En ik heb ze horen spelen in een harde akoestiek en dan klinkt het toch nog heel redelijk. Maar hoe beter de akoestiek, hoe fijner het klinkt..
Tuurlijk wil je weinig galm, maar ik zou verwachten dat het plaatsen van de panelen achter de luidsprekers juist het minst effect zou hebben en dat je meer resultaat gaat hebben bij het aanpakken van bv plafond, vloer, ...
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

Quote from: doorofnight on October 13, 2020, 11:13:00
Een achterwand kan je niet genoeg absorberen >400Hz. Daaronder wil ik niet ingrijpen omdat de LS koppelen met de achterwand voor een efficiënt laag. Vanaf zulke frequenties werken panelen prima, of tegels. Ik denk aan een patroon van tegels achter en boven de LS beetje rond de TV en als ik dan echt ga zitten luisteren zet ik dat paneel ervoor. Ik ga een vriend vragen een ontwerp te maken. Ik wil het iig gezelliger maar ook dat als de TV er weer eens weggaat, het toch nog prima is om naar te kijken.
je bedoelt wslk voorwand, die waar je naar kijkt en waar je speakers staan.
de achterwand zit achter je, logisch...toch?  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

DofN

Eigenlijk moet ik zeggen: eerste reflectiewand, dwz de wand achter de LS. Ik heb een tijdje eerste reflectiewand als term gebruikt, maar dan denken mensen dat ik het wellicht over de vloer of de zijwand heb.

Eerste reflectiewand == de wand achter de LS == achterwand.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: katwax on October 13, 2020, 12:17:18
Tuurlijk wil je weinig galm, maar ik zou verwachten dat het plaatsen van de panelen achter de luidsprekers juist het minst effect zou hebben en dat je meer resultaat gaat hebben bij het aanpakken van bv plafond, vloer, ...

Ik heb al een akoestisch plafond.. En op de vloer ligt een wollen kleed. En ik heb een groot absorptiepaneel hangen. Ik maak me weinig zorgen vanwege het directionele gedrag en hoe het gehoor werkt om eerste tweede en derde reflecties maar latere reflecties wil ik toch wel voorkomen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Dirk

eerste reflectiewand is niet in elke ruimte/opstelling de achterwand...een voorwand is bij iedereen een voorwand, net als de achterwand steeds en overal achter ons zit.
waarom 't lastiger maken dan nodig is?  ???
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

DofN

#1232
Daar heb je een punt. Ik benader het vanuit de LS, niet vanuit de luisterpositie, die in sommige ruimtes ook wisselt. Want wat is de achterwand (als je de luisterpositie als uitgangspunt neemt) en wat is de voorwand als je in een L-vormige kamer om de hoek aan keukentafel zit en naar muziek luistert?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

katwax

Quote from: doorofnight on October 13, 2020, 12:36:20
Ik heb al een akoestisch plafond.. En op de vloer ligt een wollen kleed. En ik heb een groot absorptiepaneel hangen. Ik maak me weinig zorgen vanwege het directionele gedrag en hoe het gehoor werkt om eerste tweede en derde reflecties maar latere reflecties wil ik toch wel voorkomen.
Ok bedankt voor de verduidelijking.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Staaled

Quote from: doorofnight on October 13, 2020, 12:44:57
Daar heb je een punt. Ik benader het vanuit de LS, niet vanuit de luisterpositie, die in sommige ruimtes ook wisselt. Want wat is de achterwand (als je de luisterpositie als uitgangspunt neemt) en wat is de voorwand als je in een L-vormige kamer om de hoek aan keukentafel zit en naar muziek luistert?
Criterium is simpel indien je de luisteraar en diens kijkrichting neemt, want de luisterrichting varieert zelfs indien statisch. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DofN

#1235
Zo zie je maar weer, het is niet zo eenvoudig.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

#1236
Iemand fluisterde in mijn oor dat jullie gelijk hebben - en ik niet. De voorwand is de muur achter de luidsprekers. En de luisteraar is het uitgangspunt, niet de luidspreker. Ik vind dat natuurlijk totaal onlogisch, maar wat is dat is. Weten we dat ook weer.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Geert (gvc)

Is je akoestisch plafond dan eigenlijk een tapijt?
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Quote from: doorofnight on October 13, 2020, 21:15:13
Iemand fluisterde in mijn oor dat jullie gelijk hebben - en ik niet. De voorwand is de muur achter de luidsprekers. En de luisteraar is het uitgangspunt, niet de luidspreker. Ik vind dat natuurlijk totaal onlogisch, maar wat is dat is. Weten we dat ook weer.

Altijd jezelf als uitgangspunt nemen behalve als het over mij gaat.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Deleted User

Quote from: doorofnight on October 13, 2020, 21:15:13
Iemand fluisterde in mijn oor dat jullie gelijk hebben - en ik niet. De voorwand is de muur achter de luidsprekers. En de luisteraar is het uitgangspunt, niet de luidspreker. Ik vind dat natuurlijk totaal onlogisch, maar wat is dat is. Weten we dat ook weer.

Het is ook totaal onlogisch, de reflectiewand wordt ook vanuit de luidspreker gezien. De wand reflecteert geluid, deze komt van de luidspreker, niet van de luisteraar...

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Raphie

Begin nou gewoon eens met REW meten op de luisterplek. akoestische schilderijen doen behalve voor een héél klein beetje flutterecho, helemaal niks. Je moet aan de rockwool en des te lager de te temperen freq des te dikker de absorber. Denk aan minimaal 5cm, breedbandig al richting 8cm en laag, vanaf 15cm dik. Diffusers dienen weer een ander doel (breken van weerkaatsing) en zet je weer voor andere problemen in.

Dit is dus niet random een kleedje, andere gordijnen, wat macramé aan de wand en een geprinte canvas.
JBL PRX Power!

Staaled

#1243
Quote from: Jazzman on October 14, 2020, 07:41:20
Het is ook totaal onlogisch, de reflectiewand wordt ook vanuit de luidspreker gezien. De wand reflecteert geluid, deze komt van de luidspreker, niet van de luisteraar...

En waar staan de "fronts" ook alweer ? En de "rears" ?  ;) :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Deleted User

Wat moet ik met "rears", als ik geen "rears" heb...


Staaled

Quote from: Jazzman on October 14, 2020, 10:50:38
Wat moet ik met "rears", als ik geen "rears" heb...
Mag toch wel hopen dat je fronts hebt ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DofN

Quote from: Raphie on October 14, 2020, 08:20:16
Begin nou gewoon eens met REW meten op de luisterplek. akoestische schilderijen doen behalve voor een héél klein beetje flutterecho, helemaal niks. Je moet aan de rockwool en des te lager de te temperen freq des te dikker de absorber. Denk aan minimaal 5cm, breedbandig al richting 8cm en laag, vanaf 15cm dik. Diffusers dienen weer een ander doel (breken van weerkaatsing) en zet je weer voor andere problemen in.

Dit is dus niet random een kleedje, andere gordijnen, wat macramé aan de wand en een geprinte canvas.

Zo is dat, goed aanpakken.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

#1248
Quote from: morca on October 14, 2020, 11:20:25
Mooie aankoop Abel. Geniet  ervan :thumbs-up:

Bevallen ze goed?

Steeds beter tot heel erg goed. Het is niet alleen een kwestie van wennen maar ook van de juiste plek, de juiste filters en de mate van indraaien, en tenslotte van de manier van aansluiten - en nog wat stoeien met akoestiek. Sinds vanmiddag heb ik ze digitaal aangesloten en nu hebben ze dezelfde verfijning (en balans) in het hoog als de Dali's - en is het goed. Al hoor ik wel dat de DD8c's een andere afbeelding neerzetten.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Janozj

Cool!!! Dat gaat er op lijken. Ik merk het met mijn actieve zelfbouwerts. Er zijn zoveel keuzes dat het je (mij tenminste) soms wel eens nerveus maakt. Wat is de way to go? En je wilt alles uitproberen. Er broeit constant van alles aan ideeen door mijn hoofd en het kost tijd het allemaal te proberen. Maar uiteindelijk kom je ergens . Gelukkig nooit op een eindpunt.

Tweakze en luisterze!  ;)