Het Michell "liefhebbers" topic ;-)

Started by Cyreg, August 11, 2013, 14:53:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

clockwork

Quote from: aws on September 24, 2015, 15:44:08
Ik heb een gyro uit 2002 met de 1e dc motor en die hebben een 3 polig stekkertje dat uit de motor komt en in de standaard voeding past, maar de HR voeding heeft als ingang ook een stekkertje, en dat past dus niet, krijg nu via de hifiwinkel een irigineel michell verloopstekkertje met 2 x female 3 polig, probleem opgelost.

Mooi zo! Goed opgelost.
Prachtige draaitafel overigens zo. 
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

aws

Bedankt, ja, vindt de gyro echt een prima ontwerp, niet te grof en leuk om te zien als ie draait. Staat bij mij gewoon op het dressoir.

Deleted Member 2

Quote from: garmtz on September 24, 2015, 15:01:20
Je zou zeggen dat een zo stijf mogelijke koppeling tussen arm en lager draaiplateau het beste zou moeten zijn, maar dat is pure theorie.

De starre koppeling was bij sommige arm/element combinaties de oorzaak van het soms wat dunne geluid. Vele gebruikers deden wat blu-tack rond de kop van de bevestingsschroeven. Dit was de aanleiding voor Michell om het aan te passen door o-ringen in de spacers te doen.

Of daarmee de Pedersen tweak overbodig is weet ik niet, maar ik hoor geen directe noodzaak ;D.

Gr
Henk

Matthias

Quote from: garmtz on September 24, 2015, 15:01:20
Je zou zeggen dat een zo stijf mogelijke koppeling tussen arm en lager draaiplateau het beste zou moeten zijn, maar dat is pure theorie.

Maar een die in mijn ogen wel klopt. Door een enigszins flexibele koppeling te introduceren kan je er van uit gaan dat je iets introduceert dat bv. een goede afstelling van element (deels) teniet doet.
Technics 1200 / Origin Live Onyx, Heed Quasar
Metrum Nos Mini DAC
Audio Research LS7, Hypex UcD400
Tannoy R3

Deleted Member 2

Quote from: Matthias on September 24, 2015, 23:13:55
Maar een die in mijn ogen wel klopt. Door een enigszins flexibele koppeling te introduceren kan je er van uit gaan dat je iets introduceert dat bv. een goede afstelling van element (deels) teniet doet.

Een die in mijn oren in ieder geval niet klopt.
Stel je niet voor dat het armboard flexibel gekoppeld is. De O-ringen zijn vrij hard en liggen diep verzonken in de montagebussen.
Hoe dit ooit de goede afstelling van een element, al was het ook maar in geringe mate teniet zou kunnen doen is mij een raadsel.

Heb jij ook een Michell Gyro of Orbe en spreek je van uit de praktijk?

Matthias

Ik heb geen Michell, laat ik dat voorop stellen. Maar ik heb veel met draaitafels gestoeid en bij veel fabrikanten zie je het streven om het plateau/vlak waarop lager en arm zich bevinden zo stijf mogelijk te maken. Er wordt vaak ontzettend veel moeite gedaan om een element en arm goed af te stellen. Om dan vervolgens een enigszins flexibel materiaal in deze keten te introduceren lijkt mij contra-productief.

Maar wellicht zitten de montagebussen wel strak en vlak tussen draaitafel en armboard en hebben de ringen een aanvullende dempende werking? In dat geval neem ik mijn woorden terug.  :-X
Technics 1200 / Origin Live Onyx, Heed Quasar
Metrum Nos Mini DAC
Audio Research LS7, Hypex UcD400
Tannoy R3

Deleted Member 2

Quote from: Matthias on September 25, 2015, 12:08:58
Ik heb geen Michell, laat ik dat voorop stellen. Maar ik heb veel met draaitafels gestoeid en bij veel fabrikanten zie je het streven om het plateau/vlak waarop lager en arm zich bevinden zo stijf mogelijk te maken. Er wordt vaak ontzettend veel moeite gedaan om een element en arm goed af te stellen. Om dan vervolgens een enigszins flexibel materiaal in deze keten te introduceren lijkt mij contra-productief.

Maar wellicht zitten de montagebussen wel strak en vlak tussen draaitafel en armboard en hebben de ringen een aanvullende dempende werking? In dat geval neem ik mijn woorden terug.  :-X

Hahahaha, het gaat zeker niet om woorden terug te nemen hoor. Het gaat meer om het correcte begrip van hoe de constructie in al z'n eenvoud is.
Ingegeven door het puntjes op de i zetten bij het afstellen van de draaitafel en de arm/element combinatie, heb ik me nou juist ook verdiept in het koppelen en ontkoppelen. Voor een deel kan je binnen deze materie zaken vanuit de mechanika theorie benaderen, maar voor een ander deel komt het neer op proberen en goed kunnen luisteren (+ een drupje smaak ;)).

Zo ziet de ontkoppel spacer er uit:




aws

Vraagje, hoe vast moet je nu die van rubber voorziene boutjes draaien, want daar lees ik nergens wat over.

Deleted Member 2

Quote from: aws on September 27, 2015, 13:36:06
Vraagje, hoe vast moet je nu die van rubber voorziene boutjes draaien, want daar lees ik nergens wat over.
als je voelt dat het inbusboutje 'stuit' ook de andere inbusboutjes vast draaie tot de 'stuit'. Dan alle nog een klein beter vaster, maar let op dat je de o-ring niet plat maakt. Je kan het - voorzichtig - ook op het gehoor aandraaien

aws

Vandaag het verlengsnoertje binnen gekregen, kon dus de Michell HR psu aansluiten en al na 2 platen weet ik het zeker, het is een verbetering, het geluid is schoner, mooier ook. :worship:
Ook staat de snelheid 100% goed met de pitch die ik eerst niet kon regelen, nu dus wel op de achterzijde van de power supply.




Deleted Member 2

Quote from: aws on September 29, 2015, 18:53:05
Vandaag het verlengsnoertje binnen gekregen, kon dus de Michell HR psu aansluiten en al na 2 platen weet ik het zeker, het is een verbetering, het geluid is schoner, mooier ook. :worship:
Ook staat de snelheid 100% goed met de pitch die ik eerst niet kon regelen, nu dus wel op de achterzijde van de power supply.

Veel plezier er mee :thumbs-up:

Met een 3150Hz testtoon en de platterspeed app op mijn niet-apple mobiel kan je de snelheid heel nauwkeurig instellen. Het opmerkelijke was dat de psu aangesloten op de audiogroep een nog betere gelijkloop laat zien.

Gr
Henk

Cyreg

snelheid is ook regelbaar met standaard Michell voeding  :exclamation:
(potmeter ietsje lastiger te vinden, zelfs met zaklampje ;-))
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

aws

#262
Niet op de mijne, ik heb de 1e serie gyro met DC voeding (2002) en daarom had ik ook een verlengsnoertje nodig. Mijn oude voeding is een gegoten plastic huis zonder enige schroef erin, ook de snoeren zitten vast.


Deleted Member 2

Quote from: aws on September 29, 2015, 19:45:52
Niet op de mijne, ik heb de 1e serie gyro met DC voeding (2002) en daarom had ik ook een verlengsnoertje nodig. Mijn oude voeding is een gegoten plastic huis zonder enige schroef erin, ook de snoeren zitten vast.

De latere DC voedingen hebben een meerslags potmeter intern. Je hebt een liefst kunststof of horlogemaker schroevendraaier nodig.

aws

#264
Trouwens, ik ben tegen een gebruikte Project Tube Box SE II phono voorversterker aangelopen. Voor een klein bedrag wil ik dit weleens proberen. De gain is ongeveer hetzelfde als mijn accuphase ingebouwde phonotrap, maar de instellingen zijn dus veel uitgebreider, dus instelbare afsluitweerstand bij MC en pF waarde in te stellen bij MM. Welke mijn pF waarde is, dus de kabels opgeteld weet ik niet, hoe kom ik daarachter?
Neem aan dat bij een high output MC van 1.25 mv, mijn vd Hul die op de MM wordt aangesloten, de pF waarde niet belangrijk is ... of wel?
Ik hoop dus dat de sound iets warmer gaat worden als dat het nu is, daarom deze aankoop.

http://www.project-audio.com/inhalt/en/manual/manual_phonoboxse2.pdf

Cyreg

#265
Quote from: aws on September 29, 2015, 18:53:05
Vandaag het verlengsnoertje binnen gekregen, kon dus de Michell HR psu aansluiten en al na 2 platen weet ik het zeker, het is een verbetering, het geluid is schoner, mooier ook. :worship:
Ook staat de snelheid 100% goed met de pitch die ik eerst niet kon regelen, nu dus wel op de achterzijde van de power supply.

Hierbij is misschien ook de 'warmte' verloren gegaan, die je nu weer zoekt in ander phonotrapje?
(Je kan nog even proberen om de netsteker vd HR om te draaien  :o > is serieus bedoeld!)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

aws

Warmte was daarvoor ook al minder, dus die buizentrap was ik toch al van plan. Dat je de stekker er op de juiste wijze in moet steken weet ik, heb daar hier een gebruiksaanwijzing voor, voor met de multimeter. In ieder geval bedankt.

aws

Op mp een pro-ject tube phonobox se II gescoord en man wat een verbetering, veel warmer en ook mooier geluid dan met de standaard ingebouwde accuphase mc voorversterker. Zal mij benieuwen als ik de vd Hul monteer, ga ik in het weekeinde dus doen.

http://www.project-audio.com/main.php?prod=tubeboxse

aws

De vd Hul gemonteerd en geluid is echt heel mooi, lekker open en toch geen koud geluid. Leuke prijs ook zo'n Pro-Ject tube box, aanrader. :headbanging:

scrutinizer

Quote from: LPlover on May 20, 2015, 20:09:40
die Jappen kunnen wel mooie elementjes maken :inlove: :inlove: :inlove:

...als ze er aan te pas komen. ;D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

molle

Ook nog steeds gelukkig met men Gyro. Weet iemand of een Orbe plateau een upgrade is tegenover het basic plateau?
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

Paul Demo

Quote from: molle on April 10, 2016, 16:08:53
Ook nog steeds gelukkig met men Gyro. Weet iemand of een Orbe plateau een upgrade is tegenover het basic plateau?

Dit brengt wat meer massa met zich mee wat rust geeft.

Cyreg

#272
Ik meen op Vinyl Engine (bijdrage van 'Werner') gelezen te hebben dat de massa van Gyroplatter met gewichten bijna even zwaar is als de Orbe Platter, dus....

...en ook commentaar op de 'Orbe upgrade set inclusief plakrubber', dat het aanbrengen van deze dempingsstrips op diverse plaatsen teveel demping kan geven in het geval van 'n Gyro SE

Even op Vinyl Engine zoeken naar info, zou ik zeggen  ;)


Heb zelf geen ervaringen met Gyro of Orbe; heb wel gelijk Michell clamp gekocht bij m'n TecnoDec
In het begin even met en zonder geprobeerd, maar het geluid met clamp vond ik veel beter, dus...
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Maneblusser

Tot mijn grote tevredenheid draai ik mijn plaatjes met een Tecnodec. Hij is uitgerust met een Tecnoweight ipv het gewone gewicht van een RB-300. Element is een Benz Micro MC Gold. Hij staat op een platform  dat ik aan de muur heb bevestigd : hij heeft dus geen last van trillingen. Maar het upgrade virus kruipt waar het niet gaan kan en dus : Is het de moeite om zo'n draaitafel up te graden naar een Gyro SE of een Orbe SE. Wat zijn de hoorbare verschillen ? Of kan ik mijn geld beter besteden aan iets anders : een beter element, een betere PSU, een betere arm... Alvast bedankt voor jullie advies !
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

Cyreg

was alvast even op zoek naar info over 'n originele Michell Eng. snaar voor Gyro, TecnoDec enzo
Vond oa dit recente verhaal (link) > daar werd ik niet blij van :(

https://db.audioasylum.com/mhtml/m.html?forum=vinyl&n=1142576&highlight=gyro+belt&search_url=%2Fcgi%2Fsearch.mpl%3Fforum%3Dvinyl%26searchtext%3Dgyro%2Bbelt 

iemand al ervaringen in deze richting met de snaar?

En de zgn NL importeur (Number4) heeft geen prijslijst en noemt dealers op de site die helemaal geen Michell (meer?) voeren, dus..... >:(
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)