Het Linn Sondek LP12 'liefhebbers' topic

Started by raindog, August 9, 2013, 23:13:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

Quote from: addesmo on April 24, 2021, 19:37:21
Wil ik ook nog wel even meedoen ;)
qua looks is dit natuurlijk niet te vergelijken met een LP12's schoonheid...maar dat weet je zelf ook best  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

addesmo


PatrickP

Ik zat dit draadje een beetje door te bladeren en lees een paar maal over de "LP12 sound". Wat moet ik me daarbij voorstellen? Hoe verhoudt het zich bijvoorbeeld met een Rega of (niet puur toevallig gekozen) een VPI (Prime)?
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

advr

Quote from: PatrickP on April 25, 2021, 17:22:13
Ik zat dit draadje een beetje door te bladeren en lees een paar maal over de "LP12 sound". Wat moet ik me daarbij voorstellen? Hoe verhoudt het zich bijvoorbeeld met een Rega of (niet puur toevallig gekozen) een VPI (Prime)?
Gewoon gaan luisteren en de dingen zelf ervaren. Ieder heeft zijn eigen ervaringen. [emoji4]

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

addesmo

Heel kort door de bocht: lp12 geveerd = mellow ( kan het helaas niet beter omschrijven), massa loopwerk = direkt, veel drive. Daar tussen in Roksan  ;)
Let op dit is een mening en absoluut geen waarheid in de algemene zin. Maar kanwel hulp bieden bij een zoektocht in het doolhof van honderden draaitafels! Daarbij komt dat ik persoonlijk meer verschoil zie in elementen en vooral phono voorversterkers!

relis

Ik ben ook voorzichtig eens aan het kijken naar een draaitafel en een LP12 behoort tot de mogelijkheden. De Majik komt nu met een Krane toonarm. Weet iemand hoe deze zich verhoudt tot andere (linn) toonarmen die je vaak op de LP12 ziet?

relis

En nog een leuk linkje om te kijken hoe je zelf (met het juiste gereedschap) een mooie plint kunt maken
https://youtu.be/-6rPg7pYzmI  :laugh:

jerry88


Ekstatik new reference moving coil cartridge.

~ Skeletonised body to achieve ideal overall mass.

~ A micro-ridge stylus on a sapphire cantilever makes for an extraordinarily responsive cartridge, with less loss between the stylus and the generator.

~ Features aluminium-bronze inserts, to reap the sonic benefits of this alloy.

~ Bespoke honeycomb cut into the cartridge body reduces mass to preferred sweet spot of c7g.

~ Unique construction creates superb synergy with Ekos SE headshell – wicking away more unwanted resonances out through the sub-chassis.

~ Designed to outperform Linn Kandid MC cartridge.

RRP £5,500

New Radikal 'hyper-accurate' speed management.

~ Sustained rotation closer to 33⅓rpm than ever before, thanks to a hyper-accurate and responsive FPGA-managed motor control unit, Linn's most precise and responsive MCU ever.

~ New housing decouples the motor from the deck more effectively.

~ Precision engineered motor produces ultra-smooth rotation.

~ All new 6-layer board facilitates shorter signal paths, smaller componentry and minimal overall noise, via dedicated ground and power planes.

~ Quieter, regulated supply rails have the added halo effect of improving sound quality from Urika/Urika II phono stages.

RRP £4250 in Akurate casework, £6500 in Klimax casework.


Faxe

Als ik het goed begrepen heb, heeft de LP12 geen verstelbare voetjes om de speler mooi horizontaal af te stellen. Hoe stellen jullie in de praktijk de speler dan mooi horizontaal af?

Als ik meet in mijn huis dan is er geen een tafel helemaal vlak als ik mijn waterpas erop leg. Of komt het niet zo precies (zie plaatje)?
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

bmateijsen

Quote from: Faxe on December 13, 2021, 17:06:07
Als ik het goed begrepen heb, heeft de LP12 geen verstelbare voetjes om de speler mooi horizontaal af te stellen. Hoe stellen jullie in de praktijk de speler dan mooi horizontaal af?

Als ik meet in mijn huis dan is er geen een tafel helemaal vlak als ik mijn waterpas erop leg. Of komt het niet zo precies (zie plaatje)?

Mooiste ondersteuning voor een draaitafel (iedere draaitafel) is een muurbeugel. De meeste muurbeugels hebben micro-afstelling voor waterpas zetten. Voor een LP12 kan je ook een trampolin nemen, die heeft meerdere functies, maar uit mijn hoofd ook verstelbare voetjes.

Bama

Quote from: bmateijsen on December 13, 2021, 17:09:08
Mooiste ondersteuning voor een draaitafel (iedere draaitafel) is een muurbeugel. De meeste muurbeugels hebben micro-afstelling voor waterpas zetten. Voor een LP12 kan je ook een trampolin nemen, die heeft meerdere functies, maar uit mijn hoofd ook verstelbare voetjes.

Klopt, Trampolin kan je verstellen.

Faxe

uploaden naar site lukt niet dus dan maar even eigen webspace

Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Bama

Quote from: Faxe on December 13, 2021, 17:14:39
uploaden naar site lukt niet dus dan maar even eigen webspace



Die gebruik ik ook al zal ik het verschil niet horen denk ik, maar ik heb dus ook een trampolin bodem.

Faxe

Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Bama

#939
Quote from: Faxe on December 13, 2021, 17:18:39
Heb hem inmiddels gevonden op de linn site: https://www.linn.co.uk/turntables/components/trampolin

€218 en vanaf 1 januari €248, komt een flinke prijsverhoging aan van Linn.

marcush

Quote from: Faxe on December 13, 2021, 17:06:07
Als ik het goed begrepen heb, heeft de LP12 geen verstelbare voetjes om de speler mooi horizontaal af te stellen. Hoe stellen jullie in de praktijk de speler dan mooi horizontaal af?


Ik heb op mijn LP12 wel verstelbare voetjes en bij mijn weten geen Trampolin.

Faxe

Vanmiddag bij de plaatselijke Linn dealer wezen luisteren naar de LP12 in Majik uitvoering. Vond het erg mooi klinken. Had wat eigen platen mee genomen en heb daar lekker naar kunnen luisteren. Uiteindelijk een zwarte LP12 Majik met trampolin base board besteld. Levering kan wel even duren. Linn schijnt net als de rest van de wereld ook problemen te hebben om spullen te leveren. Maar ik begreep dat er nog 1 "onderweg" was dus misschien valt het mee  :music:
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Faxe

Afgelopen donderdag is na bijna 3 maand wachten mijn LP12 in majik uitvoering afgeleverd. Inmiddels al een behoorlijk aantal platen gedraaid en ben blij met de manier waarop het klinkt  :smile:

Ondanks dat mijn rack volgens de digitale waterpas vlak staat en de plint ook had het plateau toch een kleine afwijking. Heb dit mooi kunnen oplossen met de pootjes van de trampoline.

Moet nog wel even wennen bij het opzetten van een plaat dat het een geveerd exemplaar is  :nervous:





Nu kan het nadenken over wat de eerste upgrade wordt beginnen  :pompom:

Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Bama

Daar zijn lijstjes van wat de logische volgorde is, ik denk beginnen met de voeding, veel plezier er mee.

addesmo

Dat denken over upgraden is zowel het grote voordeel als nadeel van een Linn :)

Martin!!!

Quote from: Faxe on March  7, 2022, 22:37:45
Ondanks dat mijn rack volgens de digitale waterpas vlak staat en de plint ook had het plateau toch een kleine afwijking. Heb dit mooi kunnen oplossen met de pootjes van de trampoline.

Als alles waterpas staat en het plateau een afwijking aangeeft betekent dit dat de veren niet juist zijn afgesteld.
mainly British stuff

Faxe

Dat idee had ik ook al. Afwijking was alleen heel klein, in bepaalde richting 0,1 graad. Kan me voorstellen dat bij het monteren bij de dealer dit wel goed was.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Faxe

Bij het uitzetten van mijn LP12 hoor ik zo nu en dan tegelijkertijd met de klik van de aan/uit knop een soort van klik geluid uit mijn speakers. Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik heb het laatste model LP12 majik. Heb de vraag ook gesteld aan mijn leverancier maar nog geen antwoord gehad.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Vinyl_Fuchs

Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

Vinyl_Fuchs

Om dit te vermijden, kun je natuurlijk ook de lijnuitgang op bijv. CD te zetten alvorens de platenspeler uit te zetten.
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)