Het Linn Sondek LP12 'liefhebbers' topic

Started by raindog, August 9, 2013, 23:13:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robiwan

Quote from: Martin!!! on March  8, 2016, 21:31:05
Ik ben benieuwd of er al forummers zijn die met de Linn Krystal mc spelen en die mogelijk eerst een Adikt gebruikten!

En dan met name naar de verschillen die zij waarnemen  :coffee:

dat lijkt me vrij sterk aangezien de Kristal pas op de markt is. De Adikt is gewoon een zeer goed MM element met volop dynamiek, speelvreugde etc. De Krystal zal denk ik meer verfijnd klinken, grotere soundstage, wat analytischer.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

advr

En je moet dat toch zelf gaan beluisteren. Een ander kan dat niet bepalen voor jou :-)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

garmtz

De Krystal wordt net als de Adikt gemaakt door Armour (Goldring). De Krystal heeft voor een MC behoorlijk wat 'ballen' en is daarmee een van de weinige MC-elementen die ik zou overwegen als vervanging van mijn Adikt. Dat is best bijzonder!

Sebas, ik ben geen liefhebber van de MM's van Ortofon, ik vind ze wat analytisch/dun. Maargoed, dat is smaak... Er zijn veel liefhebbers van deze elementen. Ook van de Benz Micro Gold HO ben ik niet kapot, je gaat dan echt serieus achteruit t.o.v. wat je hebt.

sebassie

Hmmm, ik lees inderdaad veel goed over de Adikt icm Akito. Misschien toch maar eens beluisteren...
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

jpmoree

Ben hier een tijd niet geweest omdat er nogal met spreekwoordelijke modder werd gegooid.
Tot mijn verbazing gebeurt er bijna helemaal niets meer!

Ik heb net op MP een vrijwel ongebruikte Linn Adikt gescoord. Ben benieuwd in hoeverre dit een verbetering is tov mijn huidige Nagaoka MP-110. Daarna wil ik mijn Rega phonotrap nog eens gaan vergelijken met bv een Lejonklou Gaio, schijnt specifiek voor Adikt ontwikkeld te zijn. Tips zijn altijd welkom!

advr

We genieten gewoon van onze LP12, niets mis mee toch ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

jpmoree


jpmoree

Zojuist de Adikt erin geschroefd en afgesteld.
Wat een verbetering tov de MP-110! Levendiger,directer,ruimtelijker,voller,parttimer....kortom ik ben zeer blij met deze upgrade

Markus2

Quote from: jpmoree on December  3, 2016, 12:10:35
Ben hier een tijd niet geweest omdat er nogal met spreekwoordelijke modder werd gegooid.
Tot mijn verbazing gebeurt er bijna helemaal niets meer!

Ik heb net op MP een vrijwel ongebruikte Linn Adikt gescoord. Ben benieuwd in hoeverre dit een verbetering is tov mijn huidige Nagaoka MP-110. Daarna wil ik mijn Rega phonotrap nog eens gaan vergelijken met bv een Lejonklou Gaio, schijnt specifiek voor Adikt ontwikkeld te zijn. Tips zijn altijd welkom!

Allereerst; Veel plezier van het Adikt element.

Het idee dat de Lejonklou Gaio specifiek voor een Linn element, en dan nog wel liefst één specifiek type, ontwikkeld zou zijn kun je laten varen. Bekt lekker voor de eigenaar van zo'n element. Maar dan beperk je als fabrikant je potentiële markt wel ernstig.
Dat het phonotrapje gebouwd is voor een reeks MM-elementen met bepaalde eigenschappen, dan wel technische specificaties, is al een stuk aannemelijker.

Het is niet zozeer hocus-pocus om een zo neutraal als mogelijke prestatie te verkrijgen, waar het gaat om de parameter-afstemming tussen element en phonopre. Zie de gegevens die de fabrikant hieromtrent verstrekt.  ;)

Of jij dat daadwerkelijk het beste of mooiste vindt, is een andere vraag.

Mocht je nog eens willen wisselen met elementen, dan zou ik persoonlijk eerder de Trigon Vanguard 3 aanschaffen. Zeer flexibel ding waardoor bruikbaar voor het gros aan gerenommeerde elementen (MM en MC) en daarnaast zeer betaalbaar.

Wat je ook doet; Have fun!

Groet, Mark  :)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

jpmoree

Er is een Gaio onderweg, met mogelijkheid om na evaluatie terug te sturen. Ben benieuwd

Robiwan

Quote from: Markus2 on December 10, 2016, 14:18:24

Mocht je nog eens willen wisselen met elementen, dan zou ik persoonlijk eerder de Trigon Vanguard 3 aanschaffen. Zeer flexibel ding waardoor bruikbaar voor het gros aan gerenommeerde elementen (MM en MC) en daarnaast zeer betaalbaar.

Wat je ook doet; Have fun!

Groet, Mark  :)

Die Trigon is wel flexibel maar dat kan juist een groot nadeel zijn is in het zo beperkt mogelijk houden van de "vinyl" variabelen. 
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Markus2

Quote from: Robiwan on December 10, 2016, 14:38:09
Die Trigon is wel flexibel maar dat kan juist een groot nadeel zijn is in het zo beperkt mogelijk houden van de "vinyl" variabelen.

Ik begrijp waar je op doelt, maar feitelijk is dat eigenlijk weer niet zo (lekkere zin zeg).
Dit daar de element-fabrikant helder weergeeft welke parameters, welke waarde moeten hebben. Dat daarnaast diezelfde flexibiliteit voor onrust zorgt omdat het tevens een "fine tuning" in de weergave biedt, doet daar niets aan af.

De flexibiliteit kent een technische grondslag, weliswaar gaat deze gepaard met weergave, maar is van origine nooit bedoeld als klankregeling. En het is inderdaad het laatste wat onrust kan veroorzaken, maar ook juist de mogelijkheid om het meer aan de persoonlijke wens aan te passen als dat de voorkeur geniet.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Markus2

Quote from: jpmoree on December 10, 2016, 14:24:21
Er is een Gaio onderweg, met mogelijkheid om na evaluatie terug te sturen. Ben benieuwd

Mooi, veel plezier tijdens de proefrit!

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Robiwan

Quote from: Markus2 on December 10, 2016, 14:50:54
Ik begrijp waar je op doelt, maar feitelijk is dat eigenlijk weer niet zo (lekkere zin zeg).
Dit daar de element-fabrikant helder weergeeft welke parameters, welke waarde moeten hebben. Dat daarnaast diezelfde flexibiliteit voor onrust zorgt omdat het tevens een "fine tuning" in de weergave biedt, doet daar niets aan af.

De flexibiliteit kent een technische grondslag, weliswaar gaat deze gepaard met weergave, maar is van origine nooit bedoeld als klankregeling. En het is inderdaad het laatste wat onrust kan veroorzaken, maar ook juist de mogelijkheid om het meer aan de persoonlijke wens aan te passen als dat de voorkeur geniet.

Groet, Mark

^^
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

jpmoree

Recent dus de Nagaoka MP-110 vervangen door een Linn Adikt. Medeforumlid en stadsgenoot Robiwan heeft  op kundige wijze de fijnafstelling voor zijn rekening genomen. Wat een openbaring is dit zeg. Meer controle, breder en dieper, etc. Samenvattend: veel meer betrokkenheid.

Inmiddels ook de Lejonklou Gaio uitvoerig vergeleken met de Rega Fono MM mk2. Hierbij de notities tijdens 1 van mijn luistersessies:

Donald Fagen- IGY:
Rega meer drive in het laag
Rega gecomprimeerder
Rega minder breed
Rega rauwer

Björk - Stonemilker:
Rega Meer laag, maar wel minder goed te volgen, bijna beetje traag en bonkerig in de vergelijking. Lejonklou lijkt alsof meer controle. Ook nog hires digitaal vergeleken op laag: zit er tussenin. Na opnieuw luisteren hoor je bij de L iets meer sublaag doordat hoog laag minder aangedikt is.
Lejonklou breder
Lejonklou natuurlijker sound qua strijkers en stem
Lejonklou meer lucht en minder gecomprimeerd

Talk talk - Happiness is easy:
L piano natuurlijker
R meer drive in laag
L meer attack van gitaar
R zang verder naar achter
L strijkers natuurlijker
R gecompimeerder
R trompet snerpender

Pink Floyd - Have a Cigar:
L gecontroleerder laag ook sublaag, Rega is vetter wat bij deze muziek lekker is.
R wat minder open, gecomprimeerder.
L zanger verder naar voren, meer lucht rond instrumenten
L gitaar minder rauw cleaner mooier
Heb digitaal nog met lossless geripte master golden collection cd. Laag klinkt meer als L. Verder klinkt vinyl superieur.

De Lejonklou is een blijver!

Markus2

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Robiwan

Quote from: jpmoree on December 19, 2016, 15:42:42
Recent dus de Nagaoka MP-110 vervangen door een Linn Adikt. Medeforumlid en stadsgenoot Robiwan heeft  op kundige wijze de fijnafstelling voor zijn rekening genomen. Wat een openbaring is dit zeg. Meer controle, breder en dieper, etc. Samenvattend: veel meer betrokkenheid.

Inmiddels ook de Lejonklou Gaio uitvoerig vergeleken met de Rega Fono MM mk2. Hierbij de notities tijdens 1 van mijn luistersessies:

Donald Fagen- IGY:
Rega meer drive in het laag
Rega gecomprimeerder
Rega minder breed
Rega rauwer

Björk - Stonemilker:
Rega Meer laag, maar wel minder goed te volgen, bijna beetje traag en bonkerig in de vergelijking. Lejonklou lijkt alsof meer controle. Ook nog hires digitaal vergeleken op laag: zit er tussenin. Na opnieuw luisteren hoor je bij de L iets meer sublaag doordat hoog laag minder aangedikt is.
Lejonklou breder
Lejonklou natuurlijker sound qua strijkers en stem
Lejonklou meer lucht en minder gecomprimeerd

Talk talk - Happiness is easy:
L piano natuurlijker
R meer drive in laag
L meer attack van gitaar
R zang verder naar achter
L strijkers natuurlijker
R gecompimeerder
R trompet snerpender

Pink Floyd - Have a Cigar:
L gecontroleerder laag ook sublaag, Rega is vetter wat bij deze muziek lekker is.
R wat minder open, gecomprimeerder.
L zanger verder naar voren, meer lucht rond instrumenten
L gitaar minder rauw cleaner mooier
Heb digitaal nog met lossless geripte master golden collection cd. Laag klinkt meer als L. Verder klinkt vinyl superieur.

De Lejonklou is een blijver!

:clapping:
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Bama


jpmoree

Quote from: Bama on April 19, 2017, 17:25:10
Iemand deze al beluisterd?

https://www.tiger-paw.com/tranquility

Ik lees zeer positieve ervaringen op de verschillende internationale LP12 fora! Relatief niet zo'n dure upgrade.

Bama

Kijken of ik een keer een a/b test kan doen want heb het thuis geprobeerd maar als er dan een tijdje tussen zit kan ik niet zeggen wat en of ik verschil hoor.
Voor het geld hoef je het niet te laten inderdaad dus kans is groot dat ik hem toch neem maar dan even door Jan laat monteren. :)

bmateijsen

Quote from: Bama on April 19, 2017, 17:52:20
Kijken of ik een keer een a/b test kan doen want heb het thuis geprobeerd maar als er dan een tijdje tussen zit kan ik niet zeggen wat en of ik verschil hoor.
Voor het geld hoef je het niet te laten inderdaad dus kans is groot dat ik hem toch neem maar dan even door Jan laat monteren. :)

Wij vonden het erg duidelijk.....

Bama

Jullie gaan nog afzien met mij, binnenkort kom ik weer langs ;D

bmateijsen

Quote from: Bama on April 19, 2017, 18:32:36
Jullie gaan nog afzien met mij, binnenkort kom ik weer langs ;D

Gezellig! Ik zal Jan alvast de koffie klaar laten zetten....  ;D. Of kom je in Hilversum langs?

Bama

Quote from: bmateijsen on April 19, 2017, 18:36:28
Gezellig! Ik zal Jan alvast de koffie klaar laten zetten....  ;D. Of kom je in Hilversum langs?

Hilversum, kom voor de 8C

bmateijsen