OLED nieuws

Started by 8mile, August 4, 2013, 15:52:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Loondijke

Quote from: Duffel on August 30, 2013, 13:22:16
Zo lang zijn ze nog niet te koop :) Maar ga voor de grap maar eens kijken of je dit op plasma schermen kan vinden in de winkels. Zul je niet zo snel tegenkomen vermoed ik. Plasma's kun je zo goed als niet meer inbranden, als het al gebeurt is het door extreem misbruik of een defect.

Je weet niet wat er te lang op dit scherm is getoond..... Zucht

Ik ben nu bezig met mijn 3e plasma en inbranden is gewoon nog mogelijk. Zeker als je normale kabel TV kijkt met die heerlijke logo's.

Het is wat lastig, maar het kan echt wel.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

Duffel

Quote from: Loondijke on August 30, 2013, 16:38:09
Je weet niet wat er te lang op dit scherm is getoond..... Zucht

Ik ben nu bezig met mijn 3e plasma en inbranden is gewoon nog mogelijk. Zeker als je normale kabel TV kijkt met die heerlijke logo's.

Het is wat lastig, maar het kan echt wel.
Zuchten is nergens goed voor...
Zoals ik al zei nieuwe plasma's kunnen niet inbranden tenzij je ze misbruikt of ze kapot zijn. Al is het alleen al door de reclameblokken, dat is al genoeg om inbranden te voorkomen. Ik betwijfel trouwens of je het hebt over inbranden of retentie, is nogal een verschil. Wil je nu logo's inbranden moet je het beeld op pauze zetten en dan zeer lang laten staan. Hier is vorig jaar nog een VT50 teruggenomen omdat er een logo ingebrand was, het mag niet meer gebeuren. Word dus ook gewoon als een defect scherm gezien.

Loondijke

Zuchten was niet nodig idd. Beetje overdreven reactie...

Verschil tussen retentie en inbranden is zo klaar als en klontje. Na een tijdje, ze zeggen 200 uur, maar eerder 500 uur, is het heel erg moeilijk idd. Mijn px80 kreeg ik niet ingebrand al wilde ik het. Maar in het begin moet je er gewoon rekening mee houden. Dat heb ik ervoor over, maar vanaf dag 1 kabel TV kijken zorgt voor ingebrande logo's. Elke keer weer. Dan ruilt panasonic elke keer de TV om.... Maar dat lijkt me wat onhandig.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

Ronin79

#28
Volgens mij branden de Pana's wat makkelijker in dan bijvoorbeeld Pioneer (zelf heb ik een Kuro 5090H)

Enkele jaren geleden heb ik het al eens gehad in een topic ... over het inbranden van de Pioneers, en
hoe je dit kan vermijden. Ik kreeg ook wel eens een PM omdat een enkeling dat wel hadden, en
waarom ik niet. Het is eigenlijk vrij simpel;

Een van die dingen is het contrast naar beneden schroeven, tot
ongeveer 30 (in de inspeel periode; + 200 uur). Niet te lang statische beelden op het scherm hebben, zoals mensen die een PC op hun Plasma aansluiten.
Persoonlijk vind ik dat not done. Dan vraag je erom. Een PC kan wel op een scherm, maar pak dan een LCD.
Maar goed .... ook met console gaming had de desbetreffende persoon wat ingebrand staan.
De HUD bij vele games kun je uitschakelen. Misschien is dat even wennen, maar in de inspeel periode van
een Plasma, zou ik er wel rekening mee houden. Als je bijvoorbeeld een paar uur per dag een leuke shooter
of racegame speelt, wil je niet dat de map, waarin je de route kunt zien, of een levensbalk permanent in je beeld zien staan.
Soms even je beeld op een sneeuw beeld zetten, help ook wel.

Nu weet ik niet hoe snel een Pana inbrand ter vergelijking met een Pioneer, (en OLED wat schijnbaar nog hoger ligt)
Maar het is gewoon logisch nadenken. Het is alleen wat lullig als een van je medebewoners hier geen rekening mee houd,
en je de volgende dag een mooi logootje in je beeld ingebrand ziet staan. Dus leg het hun ook even uit  ;)

Duffel

Quote from: Loondijke on August 30, 2013, 19:54:11
Zuchten was niet nodig idd. Beetje overdreven reactie...

Verschil tussen retentie en inbranden is zo klaar als en klontje. Na een tijdje, ze zeggen 200 uur, maar eerder 500 uur, is het heel erg moeilijk idd. Mijn px80 kreeg ik niet ingebrand al wilde ik het. Maar in het begin moet je er gewoon rekening mee houden. Dat heb ik ervoor over, maar vanaf dag 1 kabel TV kijken zorgt voor ingebrande logo's. Elke keer weer. Dan ruilt panasonic elke keer de TV om.... Maar dat lijkt me wat onhandig.

Klopt in den beginne zijn ze kwetsbaarder. Maar voorbij die periode is het haast onmogelijk. Ik heb tv's gezien op tradeshows die 3 dagen op een statisch beeld hebben gestaan en wel last hebben van retentie, ook wel zwaar, maar niet ingebrand. Het hangt er ook vanaf uit welke batch je tv komt. Dat is natuurlijk of geluk of pech hebben. Ik weet in ieder geval dat panasonic het als defect ziet. Wel raar dat ze dat alleen vergoeden bij tv logo's. Niet bij huds van games en dergelijke. Denk dat dat door de voorgenoemde reclameblokken komt, maar weet het niet zeker.
In mijn geval zat het sbs logo er na 15 minuten zo vast in dat het na 2 weken nog niet weg was. Ook het menu voor een seconde openen was genoeg om het een half uur op het scherm te laten staan.

In het kort, ga je normaal met je plasma om zal hij niet inbranden. Tenzij er een defect is natuurlijk.

Joost80

Ligt zeker aan de batch. Ik heb mijn pioneer redelijk vaak uren op een zelfde game hud of iets dergelijks staan en ik heb afgelopen jaar zelfs de orbiter uitgezet. Nul komma nul retentie, laat staan inbranden. Het kan wel, maar waarom het bij de sommige nieuwe plasma's nog niet permanent onder controle is......?
- LG 55 C1 Oled - Denon AVC-X4800H - Emotiva BasX A-300 - Panasonic UB424 - 7.1.4 met Mordaunt-Short Mezzo 8 fronts, Mezzo 5 center, 4x Mezzo 1 surrounds , 4 Mordaunt Short Genie heights, SVS PC12 Plus - PS5 -

PC: i9 13900k, RTX4090, 32 gb DDR5 6400, LG 42 C2 Oled.

alexander2

#31
Quote from: Duffel on August 30, 2013, 20:14:22
Klopt in den beginne zijn ze kwetsbaarder. Maar voorbij die periode is het haast onmogelijk. Ik heb tv's gezien op tradeshows die 3 dagen op een statisch beeld hebben gestaan en wel last hebben van retentie, ook wel zwaar, maar niet ingebrand. Het hangt er ook vanaf uit welke batch je tv komt. Dat is natuurlijk of geluk of pech hebben. Ik weet in ieder geval dat panasonic het als defect ziet. Wel raar dat ze dat alleen vergoeden bij tv logo's. Niet bij huds van games en dergelijke. Denk dat dat door de voorgenoemde reclameblokken komt, maar weet het niet zeker.
In mijn geval zat het sbs logo er na 15 minuten zo vast in dat het na 2 weken nog niet weg was. Ook het menu voor een seconde openen was genoeg om het een half uur op het scherm te laten staan.

In het kort, ga je normaal met je plasma om zal hij niet inbranden. Tenzij er een defect is natuurlijk.


Beste ik heb zeer goede contacten gehad bij E Care en als je daar Panasonic riep dan trokken velen wit weg.
De series van verleden jaar waren een ramp voor Panasonic de huidige modellen worden nog niet zo veel verkocht maar je raadt het al ook nu weer komen de eerste gevallen weer opzetten.
Of deze... Ik heb tv's gezien op tradeshows die 3 dagen op een statisch beeld hebben gestaan en wel last hebben van retentie, ook wel zwaar, maar niet ingebrand.
Nee dat klopt omdat deze toestellen vele honderden uren hadden gedraaid met test programma's maar dan nog zag je soms inbranden.
Het inbranden in inherent aan de technologie daar wordt geen R&D meer op uitgevoerd.
Die zogenaamde pixel orbiter van Panasonic is niet echt effectief op bepaalde standen.
Panasonic Nederland/Benelux heeft mega aantallen toestellen terug gekregen, het liep de spuigaten uit.

Ronin79

Het ziet er voor mij steeds meer naar uit dat ik toch maar Plasma van mijn Lijsje schrap.
Vele weten dat ik voor eind volgend jaar een nieuw scherm wil kopen, omdat mijn Plasma zo hard zoemt.
Ik ben dan ook steeds meer geneigd naar een UHD. Hoewel ik nog veel maanden voor de boeg heb staan,
zal er denk ik niet intussen tijd geen Plasma verschijnen, waar deze negatieve eigenschappen tot een minimum is beperkt.

Het is eigenlijk nutteloos om nu al te kijken naar TV's, als ik er pas volgend jaar een wil kopen. Maar mochten er geen nieuwe
modellen op de markt verschijnen voor die tijd, wil ik in ieder geval weten wat er zoal te koop is.

alexander2

Quote from: SillentWolf on August 31, 2013, 16:04:55
Het ziet er voor mij steeds meer naar uit dat ik toch maar Plasma van mijn Lijsje schrap.
Vele weten dat ik voor eind volgend jaar een nieuw scherm wil kopen, omdat mijn Plasma zo hard zoemt.
Ik ben dan ook steeds meer geneigd naar een UHD. Hoewel ik nog veel maanden voor de boeg heb staan,
zal er denk ik niet intussen tijd geen Plasma verschijnen, waar deze negatieve eigenschappen tot een minimum is beperkt.

Het is eigenlijk nutteloos om nu al te kijken naar TV's, als ik er pas volgend jaar een wil kopen. Maar mochten er geen nieuwe
modellen op de markt verschijnen voor die tijd, wil ik in ieder geval weten wat er zoal te koop is.

Misschien een tip?
De huidige modellen van Panasonic zijn echt top en ja jij hebt een zoem probleem maar er is een fiks.
Wellicht is er een lid die deze fiks heb laten uitvoeren en mag jij deze ter plekke beoordelen?
Bevalt het.....dan kan je al een type uitzoeken en bij Pana is het altijd standaard als er nieuwe modellen naderen dan moeten de oude weg voor een gezellig prijsje.

Ronin79

#34
Van de fix was ik inderdaad op de hoogte.  ;) Maar je kunt wel bij een ander gaan kijken, maar je moet ook
daarnaast rekening houden met de inrichting. Wij hebben bijvoorbeeld harde vloeren en muren
(heeft een reden waarom; ben oa. Astmatisch) Waardoor iets wat harder zal klinken, (afgezien dat geluid voor mij zo wie zo hard klinkt).
Dus of dat veel zin heeft, qua vergelijken en bekijken weet ik niet. Maar ik begrijp wat je bedoelt.

Afgezien van die Fix, heb ik het idee ... dat de Pana's wat gevoeliger zijn als de Pio's
oa. bij inbranding. Daarnaast zijn er nog wat andere kleine puntjes, waardoor ik achter Plasma een vraagteken zet.
Het is daarom ook jammer dat mijn Pioneer zo hard zoemt. In ieder geval vind ik het erg irritant, laat ik het zo zeggen.
Want voor de rest is het een goed scherm.

QuoteBevalt het.....dan kan je al een type uitzoeken en bij Pana is het altijd standaard als er nieuwe modellen naderen
dan moeten de oude weg voor een gezellig prijsje.

Als ik voor een Pana zou kiezen, heb ik al 2 modellen in mij hoofd. De VT60 (55 inch), en de ZT60 (60 inch).
Maar ik moet nog vele maanden sparen, voordat ik naar de winkel kan lopen. Ik wil in ieder geval geld bij
elkaar proberen te sparen, waardoor ik eventueel als ik een keer in de winkel sta (als het rustig is, wel te verstaan  ;)  )
niet om een euro meer of minder hoef na te denken. Al is daar natuurlijk wel een maximaal budget aan gebonden.
Dus dat hoop ik voor eind volgend jaar bij elkaar te hebben. Misschien zelfs wat eerder, mits er niet veel tussenkomt ..
zoals er in de afgelopen 12 maanden gebeurde (rekeningen), of wat andere onvoorziene,
dan wel voorziene (wou altijd nog een goede foto camera, of tablet kopen) dingen.

De techniek waar ik voor wil gaan kijken zal geen OLED wezen, dat krijg ik nooit bij elkaar.
Dan word het al 2020 of later. Maar Plasma, LED en UHD wel. Als QLED in tussen ook op de markt gaat komen,
neem ik die ook mee in het lijstje, omdat deze veel goedkoper (en beter) moeten worden als de OLED's van deze wereld.
Maar dat zal jammer genoeg wel enkele jaren gaan duren. Zo als het er nu dus uitziet, zal een 55 inch UHD de absolute max gaan worden,
wat ik aan geld ervoor wil uitgeven. Gelukkig heeft Sony bijvoorbeeld al aangekondigd, dat haar model ... tussen de 1000 en 1500
USD zal gaan zakken. De rest zal daarna volgen. Dus geld voor een goede TV beugel (en misschien nog een enkele nieuwe kabel)
zal ik wellicht dan ook overhebben.

alexander2

Quote from: SillentWolf on August 31, 2013, 17:19:53
Van de fix was ik inderdaad op de hoogte.  ;) Maar je kunt wel bij een ander gaan kijken, maar je moet ook
daarnaast rekening houden met de inrichting. Wij hebben bijvoorbeeld harde vloeren en muren
(heeft een reden waarom wij bijvoorbeeld geen kleed of gordijnen hebben .. ben oa. Astmatisch)
Waardoor iets wellicht wat harder zal klinken, (afgezien dat iets voor mij zo wie zo hard klinkt).
Dus of dat veel zin heeft, weet ik niet. Maar ik begrijp wat je bedoelt.

Afgezien van die Fix, heb ik het idee ... dat de Pana's wat gevoeliger zijn als de Pio's
oa. bij inbranding. Daarnaast zijn er nog wat andere kleine puntjes, waardoor ik achter Plasma een vraagteken zet.
Het is daarom ook jammer dat mijn Pioneer zo hard zoemt. In ieder geval vind ik het erg irritant, laat ik het zo zeggen.

Als ik voor een Pana zou kiezen, heb ik al 2 modellen in mij hoofd. De VT60 (55 inch), en de ZT60 (60 inch).
Maar ik moet nog vele maanden sparen, voordat ik naar de winkel kan lopen. Ik wil in ieder geval geld bij
elkaar proberen te sparen, waardoor ik eventueel als ik een keer in de winkel sta (als het rustig is, wel te verstaan  ;)  )
niet om een euro meer of minder hoef na te denken. Al is daar natuurlijk wel een maximaal budget aan gebonden.
Dus dat hoop ik voor eind volgend jaar bij elkaar te hebben. Misschien zelfs wat eerder, mits er niet veel tussenkomt ..
zoals er in de afgelopen 12 maanden gebeurde (rekeningen), of wat andere onvoorziene,
dan wel voorziene (wou altijd nog een goede foto camera, of tablet kopen) dingen.

De techniek waar ik voor wil gaan kijken zal geen OLED wezen, dat krijg ik nooit bij elkaar.
Dan word het al 2020 of later. Maar Plasma, LED en UHD wel. Als QLED in tussen ook op de markt gaat komen,
neem ik die ook mee in het lijstje, omdat deze veel goedkoper (en beter) moeten worden als de OLED's van deze wereld.
Maar dat zal jammer genoeg wel enkele jaren gaan duren. Zo als het er nu dus uitziet, zal een 55 inch UHD de absolute max gaan worden,
wat ik aan geld ervoor wil uitgeven. Gelukkig heeft Sony bijvoorbeeld al aangekondigd, dat haar model ... tussen de 1000 en 1500
USD zal gaan zakken. De rest zal daarna volgen. Dus geld voor een goede TV beugel (en misschien nog een enkele nieuwe kabel)
zal ik wellicht dan ook overhebben.

Domme vraag misschien maar hoe kan je met de Pioneer dan nog overweg?
Kan je daar nog uberhaupt naar kijken ivm het zoemen?
Ik kan je echt dit zeggen de Pana's zijn aanmerkelijk stiller!

Ronin79

#36
Lastig.

Ik kan namelijk het geluid ook niet al te hard zetten, daar krijg ik last van.
Dus de Pio hoor ik veelal gewoon zoemen. Bij film kijken vind ik dat dan ook behoorlijk irritant.
Met name als je bijvoorbeeld een film kijkt, zoals UnderWorld. Ik stoor mij daar dan ook behoorlijk aan.
Soms doe ik dan maar watten in de oren, om dat geluid iets dempen, want doe ik oordopjes in,
hoor ik helemaal niets (mede door de verschillende piepen cq. herrie ...  in mijn hoofd).
Dus ik weet wel; dat niet alleen de Pio verantwoordelijk is, dat ik hem zo hard hoor.
Daarom dacht ik naast Plasma ook aan LCD en UHD. Wel zonder ingebouwde Hardeschijf, zoals
ik in mijn Loewe heb zitten, want die hoor ik ook goed (Loewe wil ik graag in de toekomst ook vervangen)
LCD en UHD zijn als het goed is, gewoon stil (hopelijk geen irritante fan, zoals mijn ruim 8 jaar oude Loewe heeft).

Gelukkig hoor ik de Plasma niet alleen goed. Ook mijn vriendin kan hem op een meter of 3 horen, (en die
is gewoon gezond) Wellicht zal dit mede komen omdat het bij ons wat hol klinkt, door de harde muren en vloer .... maar
het ligt dus gelukkig niet alleen aan mij zelf. Maar misschien hebben andere mensen er minder last van,
zeker omdat ze misschien een wel een kleed op de vloer hebben liggen, en oa. niet niet mijn probleempjes (je weet wel) hebben.
Wie weet. Al kan ik mij eerlijk gezegd niet indenken dan 'normale' mensen het ook niet kunnen horen ... ik denk namelijk van wel.


alexander2

Quote from: SillentWolf on August 31, 2013, 17:40:26
Lastig.

Ik kan namelijk het geluid ook niet al te hard zetten, daar krijg ik last van.
Dus de Pio hoor ik veelal gewoon zoemen. Bij film kijken vind ik dat dan ook behoorlijk irritant.
Met name als je bijvoorbeeld een film kijkt, zoals UnderWorld. Ik stoor mij daar dan ook behoorlijk aan.
Soms doe ik dan maar watten in de oren, om dat geluid iets dempen, want doe ik oordopjes in,
hoor ik helemaal niets (mede door de verschillende piepen cq. herrie ...  in mijn hoofd).
Dus ik weet wel; dat niet alleen de Pio verantwoordelijk is, dat ik hem zo hard hoor.
Daarom dacht ik naast Plasma ook aan LCD en UHD. Wel zonder ingebouwde Hardeschijf, zoals
ik in mijn Loewe heb zitten, want die hoor ik ook goed (Loewe wil ik graag in de toekomst ook vervangen)
LCD en UHD zijn als het goed is, gewoon stil (hopelijk geen irritante fan, zoals ook mijn ruim 8 jaar oude Loewe heeft).

Gelukkig hoor ik de Plasma niet alleen goed. Ook mijn vriendin kan hem op een meter of 3 horen, (en die
is gewoon gezond) Wellicht zal dit mede komen omdat het bij ons wat hol klinkt, door de harde muren en vloer .... maar
het ligt dus gelukkig niet alleen aan mij zelf. Maar misschien hebben andere mensen er minder last van,
zeker omdat ze misschien een wel een kleed op de vloer hebben liggen, en oa. niet niet mijn probleempjes (je weet wel) hebben.
Wie weet. Al kan ik mij eerlijk gezegd niet indenken dan 'normale' mensen het ook niet kunnen horen ... ik denk namelijk van wel.

Nee die horen het anders neem dat van mij maar aan. ;)
Ik heb ook Tinnitus icm Ménière en was er ook van overtuigd dat iedereen wel iets hoorde van een zoem toon of whatever maar dat is echt niet zo.
Mensen met een normaal gehoor horen het wel maar de hersenen interpreteert het anders waardoor er geen overkill plaats vindt.
Desalniettemin is het waardeloos voor je.

Ronin79

Je word er inderdaad niet vrolijk van. Heb jij dan ook een combinatie met HyperAcusis ? (overgevoelig voor geluid)
Puur uit nieuwsgierigheid. Mijn moeder heeft ongeveer hetzelfde als ik, alleen in iets mindere mate.
Erfelijk zou het kunnen zijn, zker omdat we meerdere dingen samen hebben (zeld-zame hartafwijking) die dat eventueel kunnen veroorzaken.
Maar we hebben het ook op dezelfde leeftijd gekregen.

alexander2

Quote from: SillentWolf on August 31, 2013, 18:13:12
Je word er inderdaad niet vrolijk van. Heb jij dan ook een combinatie met HyperAcusis ? (overgevoelig voor geluid)
Puur uit nieuwsgierigheid. Mijn moeder heeft ongeveer hetzelfde als ik, alleen in iets mindere mate.
Erfelijk zou het kunnen zijn, zker omdat we meerdere dingen samen hebben (zeld-zame hartafwijking) die dat eventueel kunnen veroorzaken.
Maar we hebben het ook op dezelfde leeftijd gekregen.

Nee ik heb het gekregen nav doodordinaire herseninfarcten.  ;D
Ik heb het geluk dat ik van mij af kan zetten daarentegen heb ik mensen bij de KNO ontmoet waar ik geen nano seconde mee wil ruilen.
Bloednerveus waren zij en hoorden echt alles tenminste dat dachten ze.
OT maar weer anders wordt het een Margriet topic.

Ronin79

#40
Quote from: alexander2 on August 31, 2013, 18:18:50
Nee ik heb het gekregen nav doodordinaire herseninfarcten.  ;D



:blink:

Dat vind ik toch best erg. Ik hoop dat er verder niets (of niet te veel) blijvende schade is ontstaan.
Dat zou erg vervelend zijn.

QuoteOT maar weer anders wordt het een Margriet topic.

Gelukkig lees ik niet zulke bladen   :P

AVWP-Lovuh

kijk ook al reikhalzend uit naar de grote schermen. ook al een kleintje onder ogen mogen zien en die beviel me wel. Moet het nu nog doen met een 46 inch Sharp Quattron vanwege de in mijn ogen superkleuren en een LG 3D maar tijd voor een overstap komt steeds dichterbij.

Ronin79

Let er alleen wel op dat grote OLED schermen, als je dat bedoelt .... zeer prijzig zijn.
4K is al in prijs aan het zakken, en oa. Philips en Panasonic zullen met binnen een niet al te lange tijd,
ook met zo'n toestel op de markt komen.

Ronin79

#43
Het was goed om te lezen dat men de problemen met de Blauwe diode heeft aangepakt.
de levensduur is daarmee dus nu verlengt. Hoe veel meer, dat is afwachten.

De Samsung OLED kwam erg goed uit de test. Bij de zwart-waarde meting kwam men op een  0,0 ...
dus perfect zwart. het Wit contrast was zelfs beter als de beste LED, daarnaast was de gemeten
reactie snelheid van het desbetreffende scherm een kleine 0,002 ms. :wacko:
Als je nagaat dat bij sommige schermen 2 ms word gemeten (neem maar met een korreltje zout, dat
is namelijk vaak van Grijs naar Grijs gemeten, en niet van Zwart, naar Wit, naar Zwart.), erg snel dus.

Het is even afwachten op de rest van de reviews zoals LG. LG gebruikt namelijk een techniek van kleuren weergeven
(Witte leds, met een kleuren filter ervoor), die voor een beter resultaat moet zorgen als de Samsung. Als je weet
dat de Samsung beter uit de test kwam dan de Panasonic Z60 (op elk gebied) .... dan kan het nog leuk worden.
Zeker met name omdat OLED er ook in 4K komt. Een van de minpunten is natuurlijk wel; erg duur, en voor een normaal
iemand nu niet te betalen. Maar wie weet hoe het volgend jaar ervoor staat.

UHD en OLED staan nog in hun kinderschoenen, en van Qled is voor zover ik weet nog niets aangekondigd ...
maar als de resultaten van OLED en UHD nu al de beste LED en Plasma schermen naar huis sturen
dan kan dat in de nabije toekomst alleen maar beter zijn.

Zoals men weet ga ik sparen voor een nieuw scherm, omdat mijn Pioneer (Kuro 5090H) zo hard zoemt.
Ik hoef mij, zoals het er nu naar uitziet ... geen zorgen te maken over een waardige opvolger.
Gelukkig heb ik dan ook niet verleden jaar of 2 jaar geleden mijn scherm ingeruild. Ik heb expres gewacht.
Al had ik ook de afgelopen 12 maanden erg hoge onvoorziene kosten, maar als ik dat niet had gehad ....
had ik toch pas volgend jaar een scherm gekocht. Het had voor mij geen enkele zin,
om mijn Pioneer weg te doen, als er in de afgelopen jaren qua beeld en Zwart-waardes niets beter te koop was.
Maar die tijd is nu voorgoed voorbij. De timing lijkt dan ook perfect te wezen. Dit jaar werd UHD en OLED
geïntroduceerd aan de massa, volgend jaar zullen ze daar op voortborduren, met nog betere schermen
die zo nodig bepaalde kinderziektes al kwijt zijn.

Als laatste is de prijs belangrijk. Wil je zoals ik een nieuw scherm kopen, of ervoor willen sparen ...
wacht even met een aankoop. Er is nu al een ware prijzen oorlog aan de gang met de nieuwe
high-end schermen. zowel OLED als UHD. De nieuwe Samsung F9000 kost nu nog (maar) € 4000,
en dat is een flinke prijsdaling binnen 2 weken. Nog even en we kunnen een OLED in 2014 kopen
voor hetzelfde geld. Wie weet  ;)


Spice

LG onthult 77"-uhd-tv met gebogen oled-paneel

De Koreaanse fabrikant LG heeft vrijdag de grootste uhd-tv met oled-paneel tot nu toe ontsluierd. De televisie heeft een beelddiagonaal van 77 inch en wordt acht maanden na de aankondiging van LG's vergelijkbare model met 55"-scherm onthuld.

De grote televisiefabrikanten LG en Samsung hebben de afgelopen dagen gebogen oled-tv's met beelddiagonalen van 55" en resoluties van 1920x1080 pixels voor de Nederlandse markt aangekondigd, terwijl Sony woensdag zijn eigen 65"-variant heeft geïntroduceerd.

LG heeft vrijdag de lat echter alweer een stukje hoger gelegd, door op de IFA in Berlijn een 77"-tv met gebogen oled-paneel en uhd-resolutie te onthullen. Het gaat om een wrgb-paneel, dat naast rode, groene en blauwe subpixels ook witte subpixels bevat. Een prijs of verschijningsdatum voor het model heeft de fabrikant nog niet bekendgemaakt.

Het voordeel van een gebogen paneel is volgens de fabrikanten dat de afstand van de ogen tot de display bij elke kijkhoek van het hoofd even groot is. Ze maken daarbij vaak de vergelijking met de grote schermen van IMAX-filmtheaters.

Bron. http://tweakers.net/nieuws/91151/lg-onthult-77-inch-uhd-tv-met-gebogen-oled-paneel.html


Ronin79

#45
Dat gebogen is een marketing ding.

Optisch zou het beeld groter moeten ogen als het rond is.
De schermen van Samsung (waar ook platte 55 inch versies van gaan verschijnen),
hebben een cirkel radius van 4.2 meter. Als je precies in het midden gaat zitten, is
de optische illusie precies 2.8 cm groter, tegenover een platscherm.
Op 4 meter is dit nog maar 1.4 cm tegenover een plat scherm.
Aangezien de kijkhoeken bij OLED zo wie zo erg goed zijn, ziet ieder even scherp, ook op een plat scherm.

Dus leuk zo'n gebogen scherm, en het staat ook best mooi ... maar het functionele ervan; zoals
de fabrikanten aangeven, valt te betwijfelen.
Het is meer iets van; kijk eens wat wij met een OLED scherm kunnen doen.

Claudio

Aan de muur hangen wordt ook wat lastiger!  ;D
LG OLED65E6V Dolby Vision, Denon AVR-X7200W, Onkyo TX NR 5000E Eindtrap, OPPO UDP 203,  B&W FPM 4- 5- 6, Cambridge Audio WS30 als Atmos speakers (7.1.2), Rel Strata 5, PS4, Xbox One, Ziggo Horizon & CI+, Sony KDL 43W756, Sony KDL-32W706BAEP, Pronto TSU 9400/9600, Sony HDR SR 12E, Samsung Galaxy S8+, Samsung Galaxy Tab S 10.5 - Alles over Film - redactie en forummoderator.

That's no moon, it's a spacestation!
We're gonna need a bigger boat!

Ronin79

Inderdaad, je zult hem dan echt op een meubel moeten zetten.
Ik denk dat de gemiddelde gebruiker hier, een scherm aan de muur heeft hangen.
Tenzij het een mooi computerscherm betreft, waar ik mij wellicht nog wel ik kan vinden,
doe mij maar een plat model. Mijn inziens heeft dat veel meer voordelen.

jasjenl

Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Ronin79

#49
Klopt ... ik had verleden week, toen de IFA aan de gang was, de aankondiging al op een Amerikaanse site gelezen.

Ik moet zeggen dat ik die lijsten niet mooi vind.
Gelukkig kun je die er ook afhalen, en gewoon alleen de TV aan de muur hangen.
€ 8999 gaat de 55 inch kosten, wat voor een OLED redelijk is. Hopelijk zijn deze
volgend jaar nog weer een heel stuk goedkoper.

Het zou leuk zijn als de OLED schermen eindigen rond de prijs van de UHD TV's.
Dan zou het zomaar kunnen dat we ergens eind volgend jaar (of iets later)
een waardige opvolger aan de muur kunnen hangen, ter vervanging van de Plasma.
Een UHD TV is natuurlijk ook goed, maar dromen en wensen mag ;)