OLED nieuws

Started by 8mile, August 4, 2013, 15:52:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


jasjenl

Nog niet perfect dus, als ik de review zo lees, maar dat mag je verwachten van een technologie die nog in de kinderschoenen staat. Ben nog steeds erg benieuwd hoe een groot OLED scherm er in de praktijk uit ziet, het grootste dat ik ooit heb gezien was de 11 inch die Sony ooit op de markt heeft gebracht.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

8mile

Als je een 55'' OLED wil zien dan kan dat hier in de buurt, in London. Foto's zijn van amerikaans AVS lid JWhip die voor zaken in London was.



twee LG 55EM970V OLED's in Harrods in London.



burn-in..








Loondijke

Burn in op demomodellen neem ik nooit zo serieus. Die tv's staan honderden uren achter elkaar op hetzelfde scherm.

Ik kijk echt uit naar OLED!
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

jasjenl

Quote from: Loondijke on August  6, 2013, 13:28:32
Burn in op demomodellen neem ik nooit zo serieus. Die tv's staan honderden uren achter elkaar op hetzelfde scherm.
Dat is wel zo, maar het betekent wel dat burn-in een verschijnsel is dat kan voorkomen op OLED en dat is t.o.v. lcd toch wel een nadeel (net zoals dat voor plasma ook altijd een nadeel is gebleven).
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Loondijke

#5
Quote from: jasjenl on August  6, 2013, 18:46:50
Dat is wel zo, maar het betekent wel dat burn-in een verschijnsel is dat kan voorkomen op OLED en dat is t.o.v. lcd toch wel een nadeel (net zoals dat voor plasma ook altijd een nadeel is gebleven).

Lcd tv's kunnen ook inbranden hoor. Zeker bij demo of statische monitoren goed beelden goed merkbaar. Ook voornamelijk de eerdere modellen.

Dit zegt imo nog niks over de techniek na 5 jaar.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

jasjenl

Quote from: Loondijke on August  6, 2013, 22:31:44
Lcd tv's kunnen ook inbranden hoor. Zeker bij demo of statische monitoren goed beelden goed merkbaar. Ook voornamelijk de eerdere modellen.

Dit zegt imo nog niks over de techniek na 5 jaar.
De kans op inbranden bij lcd is verwaarloosbaar, alleen bij zeer extreme gevallen komt dat voor. Omdat bij oled net als bij plasma de pixels zelf licht geven en deze in de loop der tijd qua helderheid afnemen afhankelijk van hoe fel ze hebben gebrand zal het denk ik toch echt inherent aan de techniek zijn dat ook hierbij een groter risico op inbranden is dan bij lcd. Ongetwijfeld zal het met het vorderen van de techniek beter worden en wellicht is het risico ook minder groot dan bij plasma, maar ik denk niet dat het helemaal zal verdwijnen. Anderzijds, ook crt's konden inbranden en dat leverde over het algemeen in de praktijk ook geen echte issues op. Let wel, ik kijk ook uit naar oled tv's maar ook deze techniek zal zijn plus en minpunten hebben.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Claudio

Laten we niet vergeten dat OLED al héé lang in ontwikkeling is en deels gestagneerd door de LED ontwikkeling. Echter de ontwikkeling van zowel LED en OLED valt mij erg tegen en dan is burn-in, ondanks dat dit 'oudere' schermen zijn die heel veel gebruikt worden, toch een minpunt! Het trage proces heeft plasma wel levend gehouden.  ;)
LG OLED65E6V Dolby Vision, Denon AVR-X7200W, Onkyo TX NR 5000E Eindtrap, OPPO UDP 203,  B&W FPM 4- 5- 6, Cambridge Audio WS30 als Atmos speakers (7.1.2), Rel Strata 5, PS4, Xbox One, Ziggo Horizon & CI+, Sony KDL 43W756, Sony KDL-32W706BAEP, Pronto TSU 9400/9600, Sony HDR SR 12E, Samsung Galaxy S8+, Samsung Galaxy Tab S 10.5 - Alles over Film - redactie en forummoderator.

That's no moon, it's a spacestation!
We're gonna need a bigger boat!

8mile

Samsung heeft inmiddels ook een curved 55'' OLED gepresenteerd. Het meest in het oog springend is het prijsverschil: curved 55'' LG OLED $15.000, curved 55'' Samsung OLED $9.000.

SAMSUNG KN55S9C  curved OLED first look

http://www.consumerreports.org/cro/news/2013/08/samsung-oled-tv-review/index.htm



achterkant.

jasjenl

Ik snap niet waarom ze nu eerst van die curved modellen uit gaan brengen, bij dit formaat is dat volgens mij weinig zinvol. Laten ze eerst eens gewoon 'normale' OLED tv's op de markt zetten, want dit soort curved uitvoeringen zijn nog meer voor een niche markt dan gewone OLED tv's zouden zijn.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

8mile

Samsung start vandaag - woensdag 28 augustus - met de verkoop van z'n Curved OLED TV in Nederland.
De - KE55S9C - 55'' Curved Samsung OLED kost €7999 en is via tien verkooppunten in Nederland te krijgen; de Mediamarkt van Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Eindhoven, Saturn Groningen, de BCC van Amersfoort, Expert in Deurne, EP Beerepoot Hoorn, Electro World Tummers Roermond en de Plasma-Discounter in Naarden. De levering zal echter pas in September plaatsvinden volgens Tweakers
http://tweakers.net/nieuws/90950/samsung-start-verkoop-gebogen-oled-tv-in-nederland-voor-7999-euro.html .


http://www.samsung.com/nl/oledtv/

Ronin79

#11
Aan curved modellen zou een voordeel zitten, dat je van elke hoek, een even goed beeld zou hebben.
Er was ook iets negatiefs aan dit systeem, maar daar kan ik zo even niet meer opkomen.

Een van de minpunten van OLED wat ik zo wel weet, is dat men niet weet ... hoe lang zo'n scherm meegaat.
De Blauwe Diode zou een kleine 14.000 uur meegaan, in tegen stelling tot LCD, dat max 60.000 uren heeft
(of men moet dit al hebben aangepast). Hierdoor zal de kwaliteit van het beeld af gaan nemen.

Het leuke is ...

Ik las net een kleine test tussen OLED en een 4K scherm, en het eind resultaat was verassen te noemen.

Voordelen 4K tegenover OLED:

* Resolutie
* Scherpte van de beelden
* Licht opbrengst / Wit
* levensduur

En als laatste zou ik de prijs kunnen noemen.
Dit omdat Sony deze week had aangekondigd, zijn UHD schermen in prijs te verlagen.
Tussen de 1000 - 1500 Dollar. De rest zal dan zeker volgen.

Voordelen OLED tegenover een UHD / 4K TV:

* Waarde en overall prestatie
* Kijkhoek kwaliteit
* Scherm uniformiteit (vanuit het Engels vertaald)
* Zwart Waarde / Contrast

En als laatste kleur weergave, al heeft Sony met zijn Triluminos (in zijn LED /  UHD schermen) een aardige stap voor
op de normale LCD techniek. Schijnt er mooi te wezen, mits de instellingen goed staan,
en vooral bij die stand naar BR word gekeken.

Dus voor als nog zie ik hierboven dat beide technieken 5 punten op elkaar voor hebben.

De OLED techniek staat dus nog in zijn kinderschoenen, en hetzelfde zou je kunnen zeggen voor UHD / 4K.
Het zal dus wel leuk zijn om te zien ... wat de 2 technieken in het aankomende jaar zullen gaan laten zien.
Zullen de Zwakke punten verholpen gaan worden ? als dat zo is heb je 2 technieken, die de strijd
met elkaar zullen aangaan. Dan hebben we het niet eens gehad over QLED, wat volgens geruchten wel eens
een zeer grote concurrent voor OLED kan wezen. Sterker nog ... misschien zelfs nog wat beter.
Zeker op contrast en kleur. Ook moet deze techniek zuiniger, en goedkoper te produceren zijn.
Ben erg benieuwd ;)

jasjenl

Ik zie OLED en 4K/UHD niet als concurrende technieken. Sterker nog: je kunt ook 4K OLED schermen maken.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

frenkelh

Op dit moment zijn er twee technieken waar op gefocust wordt door de TV , ...OLED en 4K.
Persoonlijk kijk ik al lang uit naar Oled maar in de loop van jaren ben ik het vertrouwen wat verloren, jaar na jaar worden er beloftes gedaan maar nog altijd krijgt met het echt onder controle.
Ook is er nog weinig bekend over de betrouwbaarheid en gaan er weer vele geruchte de ronde die opvallend veel lijken op de geruchten die plasma ook geplaagd hebben (zoals beperkte levensduur en nu ook burn in gevaar)

4K heb ik inmiddels ook mogen aanschouwen en ik daar ben ik juist positiever over geworden.
in al die demo filmpjes (zoals die stadsgezichten van uit de lucht en poserende moddelen) zit echter weinig beweging en ik zou wel eens een snelle actiescene willen zien op een 4K scherm met de huidige LCD techniek.
Het ultieme is natuurlijk 4k Oled maar gezien dat het met 1080P Oled al niet echt wil vlotten denk ik dat we daar nog wel even op moeten wachten.

gelukkig kan ik nog volop genieten van mijn Pioneer Kuro en wacht rustig af wat ons de komende jaren gaat brengen.

Duffel

huidige oled generatie, dat ziet er niet jofel uit. Heb dat zelfs bij huidige plasma's niet zo erg gezien.


Ronin79

@ Duffel


Dat was ik vergeten te noemen, Thx voor de reminder  ;D
..... het inbranden. Dat is nog erger als bij Plasma.


@ jasjenl

Dat klopt, dat weet ik.

Een paar maanden geleden werd er op een grote beurs, de Panasonic OLED 4K getoond.
Ik heb daar beelden van gezien. Echt heel erg mooi.

Erik

Is dat niet weerkaatsing ipv inbranden?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Loondijke

Ik maak me eerlijk gezegd geen zorgen over het inbranden en de levensduur.

Die foto's zijn van een demo model. Totaal niet representatief imho. Ik wacht liever op reacties uit de community.

En 14.000 uren maximaal. Tja..... stel dat ik 5 uur per dag TV kijk gemiddeld, dan is dit ongeveer 7-8 jaar TV gebruik. Ik heb nog nooit zolang met een TV gedaan. En ik haal gelukkig echt geen 5uur elke dag.

Het zijn niet heel veel branduren, maar het zal alleen maar meer worden naarmate de techniek verder wordt ontwikkeld. Terwijl het nu al voldoende zou zijn voor me.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

Duffel

Quote from: Loondijke on August 29, 2013, 00:55:19
Ik maak me eerlijk gezegd geen zorgen over het inbranden en de levensduur.

Die foto's zijn van een demo model. Totaal niet representatief imho. Ik wacht liever op reacties uit de community.

En 14.000 uren maximaal. Tja..... stel dat ik 5 uur per dag TV kijk gemiddeld, dan is dit ongeveer 7-8 jaar TV gebruik. Ik heb nog nooit zolang met een TV gedaan. En ik haal gelukkig echt geen 5uur elke dag.

Het zijn niet heel veel branduren, maar het zal alleen maar meer worden naarmate de techniek verder wordt ontwikkeld. Terwijl het nu al voldoende zou zijn voor me.

Foto's zijn volgens mij gewoon van een winkelmodel.

Ronin79

Quote from: Erik on August 29, 2013, 00:35:45
Is dat niet weerkaatsing ipv inbranden?

Nee, dat is geen weerkaatsing.

Toevallig had ik die plaatjes al een week of 2 geleden gezien, en daar waren ook wat
negatieve aspecten van OLED benoemd. Het gaat echt om een ingebrand plaatje.

Claudio

#20
Erg jammer dat dit fenomeen ook weer terugkomt bij OLED. Zo lijkt het, na de enorm lange ontwikkelingstijd, nog steeds niet echt op te schieten met OLED. Nog meer dan genoeg haken en ogen. Plasma is er iig nog blij mee. Daardoor leven ze nog!
LG OLED65E6V Dolby Vision, Denon AVR-X7200W, Onkyo TX NR 5000E Eindtrap, OPPO UDP 203,  B&W FPM 4- 5- 6, Cambridge Audio WS30 als Atmos speakers (7.1.2), Rel Strata 5, PS4, Xbox One, Ziggo Horizon & CI+, Sony KDL 43W756, Sony KDL-32W706BAEP, Pronto TSU 9400/9600, Sony HDR SR 12E, Samsung Galaxy S8+, Samsung Galaxy Tab S 10.5 - Alles over Film - redactie en forummoderator.

That's no moon, it's a spacestation!
We're gonna need a bigger boat!

Kjelt

Quote from: jasjenl on August 14, 2013, 17:18:32
Ik snap niet waarom ze nu eerst van die curved modellen uit gaan brengen, bij dit formaat is dat volgens mij weinig zinvol.
Mee eens, enigste reden is dezelfde als bij alle overpriced artikelen, het moet blingbling uitstralen. Degene die zo'n scherm voor 8k€ koopt wil wel dat degene die het bij hem thuis ziet hangen weet dat het een 8k€ Oled scherm is  :-X

Quote from: Loondijke on August 29, 2013, 00:55:19
Ik maak me eerlijk gezegd geen zorgen over het inbranden en de levensduur.
Die foto's zijn van een demo model. Totaal niet representatief imho. Ik wacht liever op reacties uit de community. 
De eerste Oled panelen die ik in mijn handen had waren 4cmx4cm en van 1 kleur, dat was in 2001 en toen waren er twee grote problemen: inbranden en levensduur. Nu 12 jaar later het in een product zit en nog steeds dit soort problemen heeft dan geloof ik niet dat ze dit in een half jaar gaan oplossen  ;D

Ronin79

#22
Over naar QLED en UHD dan maar. Laat maar liggen dat OLED  :P

Maar even serieus .... ze doen er inderdaad wel erg lang over om OLED goed te krijgen.
Ik haalde QLED al even aan. Als dat wat gaat worden, heb je een mooier beeld als OLED.
UHD als opzichzelfstaand iets is er dan ook nog, wat ik aan neem; dat ook steeds beter gaat worden.
OLED mag wel oppassen, dan ze niet aan 2 kanten ingehaald (overlopen) gaan worden.

Loondijke

Quote from: Duffel on August 29, 2013, 01:07:10
Foto's zijn volgens mij gewoon van een winkelmodel.

Dat bedoel ik dus ook. Een TV die de hele dag hetzelfde raster er overheen heeft gehad voor dagen- misschien wel wekenlang. Daar kan je nog maar weinig over zeggen denk ik. Ja, ze lijken in te branden. Maar hoe deze TV is gebruikt weet je niet.

Quote from: Kjelt on August 29, 2013, 15:54:52
De eerste Oled panelen die ik in mijn handen had waren 4cmx4cm en van 1 kleur, dat was in 2001 en toen waren er twee grote problemen: inbranden en levensduur. Nu 12 jaar later het in een product zit en nog steeds dit soort problemen heeft dan geloof ik niet dat ze dit in een half jaar gaan oplossen  ;D

Wie zegt iets over oplossen? Je weet niet hoe deze TV is ingezet. Daardoor kan je weinig echte conclusies hangen aan het inbranden verhaal. Hij brandt in, maar dat doen plasma's ook nog en die blijf ik ook gewoon kopen.

Levensduur van 14000 uur vind ik persoonlijk lang genoeg.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

Duffel

Quote from: Loondijke on August 30, 2013, 08:48:41
Dat bedoel ik dus ook. Een TV die de hele dag hetzelfde raster er overheen heeft gehad voor dagen- misschien wel wekenlang. Daar kan je nog maar weinig over zeggen denk ik. Ja, ze lijken in te branden. Maar hoe deze TV is gebruikt weet je niet.

Wie zegt iets over oplossen? Je weet niet hoe deze TV is ingezet. Daardoor kan je weinig echte conclusies hangen aan het inbranden verhaal. Hij brandt in, maar dat doen plasma's ook nog en die blijf ik ook gewoon kopen.

Levensduur van 14000 uur vind ik persoonlijk lang genoeg.

Zo lang zijn ze nog niet te koop :) Maar ga voor de grap maar eens kijken of je dit op plasma schermen kan vinden in de winkels. Zul je niet zo snel tegenkomen vermoed ik. Plasma's kun je zo goed als niet meer inbranden, als het al gebeurt is het door extreem misbruik of een defect.